Jump to content

Hur ser åldersfördelningen ut?

Guest Secce

Recommended Posts

Själv är jag nyssfylld 19 år och går i 2'an. Ska mönstra nästa år, detta p.ga flyttar, flickvän å lite annat strul.. Hursomhelst, jag kommer ju vara typ 20-21 när jag rycker in om jag nu gör det. Är det vanligt att det är så? När blir man för "gammal" för att få göra lumpen? Hur såg åldersfördelningen ut på Ditt förband?

Guest Lord Good

När jag gjorde lumpen var de yngsta arton och de äldsta (tre st) över trettio. Jag har för mig att regeln var att de över tjugosju slapp, men de här grabbarna ville av olika anledningar. En kille var nybliven svensk medborgare och såg det som en plikt mot sitt nya fosterland att göra värnplikten. En annan hade fått frisedel, men gnagts av dåligt samvete för att inte gjort sin plikt och begärt att få göra lumpen. När min far gjorde lumpen 1956 så var det många fd flyktingar från vk2 som nyss blivit svenska medborgare ( det tog tio år förut) och var tvugna att göra lumpen. Några var uppåt fyrtio.

När jag låg inne så var spektrat 19 till 24 år. Dom två som var 24 hade ena fått uppskjutet pga studier och den andra bytt regemente osv.

Nämnas bör att den sist nämnda omplaceras 5 gånger, från PB NSKY PLUT till Förrådsman.

@Lord "Doggy" Good

Från vilket land kommer man om det första man gör som ny medborgare är att vilja göra värnplikt? :D :D

Är det ngn som vet om det står i ngn religions eller samfunds heliga skrift att man ska delta i Guds (motsv). armé eller ngt?

Jag känner en person med dubbla medborgarskap som fick göra värnplikt i båda länders arméer om han ville men inte behövde i ngn.

Är det tio år som krävs för medborgarskap idag? (Om man inte heter Ludmila förstås...)

/RP

Guest Radagast

Jag var nog äldst, 21 år.

Med risk för att låta pretentiöst mogen så.....

Det var ofta jag begagnade mig av öronproppar på luckan då det blev lite för mycket "gymnasie-stoj" (ungtuppar som gapar och bröstar sig).