Jump to content

Svenska fregatter i framtiden ?

seriks

Recommended Posts

Jag läste på Wikipedia någonstans för ett tag sedan att Sverige eventuellt i framtiden kommer att gå mot en typ av fregatt som örlogsfartyg, alltså ett steg förbi nuvarande korvett. Kan någon bekräfta / utveckla ?

Jag läste på Wikipedia någonstans för ett tag sedan att Sverige eventuellt i framtiden kommer att gå mot en typ av fregatt som örlogsfartyg, alltså ett steg förbi nuvarande korvett. Kan någon bekräfta / utveckla ?

Efter YS2000 (Kv VBY) startades ett projekt benämnt YS NY som skulle bli en fregatt i Visbystuk. Politikerna tyckte det lät dyrt och därför bytte man namn på projektet ett antal gånger. För närvarande kallar man fartyget för K40 och i princip är det bara till att trycka på knappen och ösa pengar över Kockums så får vi Visby-fregatter, som av politiska skäl kommer kallas korvetter men alltså vara betydligt större.

För mer detaljer hänvisar jag till PB-Syte...

För att åskådliggöra vad Lindeblad snackar om bifogar jag bild. Det är alltså Visby+ och Visby++ som kan komma på tal i framtiden. Nu snackar vi långt fram i tiden då nytt stridsstödfartyg verkar vara mer troligt som nästa stor fartygsprojekt.

visbyfamiljen.jpg

För att åskådliggöra vad Lindeblad snackar om bifogar jag bild. Det är alltså Visby+ och Visby++ som kan komma på tal i framtiden. Nu snackar vi långt fram i tiden då nytt stridsstödfartyg verkar vara mer troligt som nästa stor fartygsprojekt.

Nej, konceptkonstruktionerna Visby + och Visby ++ är sedan ett par år döda! Kockums och TKMS har sammarbetat och ersatt dessa med en ny konstruktion kallad MEKO CSL. MEKO CSL är en "färdig" konstruktion som mer eller mindre kan beställas direkt - om bara lite politisk vilja kunde uppbringas. Även om det inte på något sätt är säkert att FM väljer denna konstruktion så är den iaf en stark kandidat. För mer info så finns det redan minst en tråd om/med just denna skönhet...

DT_12_01_2008_1056_L.jpg

Som tidsplanen ser ut nu så är det tänkt att nya korvetter/fregatter ska vara klara att tas i tjänst runt 2018! Men först i kön står som sagt ett nytt stridsstödsfartyg, nytt signalspaningsfartyg och nya ubåtar (fullständigt galet, men...).

Nej, konceptkonstruktionerna Visby + och Visby ++ är sedan ett par år döda! Kockums och TKMS har sammarbetat och ersatt dessa med en ny konstruktion kallad MEKO CSL. MEKO CSL är en "färdig" konstruktion som mer eller mindre kan beställas direkt - om bara lite politisk vilja kunde uppbringas. Även om det inte på något sätt är säkert att FM väljer denna konstruktion så är den iaf en stark kandidat. För mer info så finns det redan minst en tråd om/med just denna skönhet...

DT_12_01_2008_1056_L.jpg

Som tidsplanen ser ut nu så är det tänkt att nya korvetter/fregatter ska vara klara att tas i tjänst runt 2018! Men först i kön står som sagt ett nytt stridsstödsfartyg, nytt signalspaningsfartyg och nya ubåtar (fullständigt galet, men...).

Ja där ser man, jo kan själv tycka att nya korvetter/fregatter kunde legat före nya ubåtar då våra ubåtar efter senaste REMO är relativt fräscha. Nya stridsstödsfartyg är enligt mig ett stort behov, hur det står till med Orion vet jag inte och ska troligt inte häller veta men tanke på uppdrag.

Ja där ser man, jo kan själv tycka att nya korvetter/fregatter kunde legat före nya ubåtar då våra ubåtar efter senaste REMO är relativt fräscha. Nya stridsstödsfartyg är enligt mig ett stort behov, hur det står till med Orion vet jag inte och ska troligt inte häller veta men tanke på uppdrag.

Precis, ubåtarna behöver inte bytas ut dom närmaste 10 åren! Med det nya stridslednings och sonarsystem som dom håller på att installera, och dom nya stirlingmotorerna (mk3!) som man precis beställt så klarar sig ubåtsvapnet utan nya båtar ett tag till.

Orion är enligt "allmän" åsikt ganska slutkörd, och i behov av en ersättare. Och när det gäller stridsstödsfartyg så visst finns det ett behov av att byta ut främst Visborg (som börjar bli gammal och ganska sliten även hon!), men även Trossö (som är för litet för VBY systemet!). Vad som dock (enligt mig själv!) är vansinne är att det fartyg man skissar på, primärt verkar blir ett transportfartyg för att kuska runt AMF/Armèn - och inte ett fartyg som ska stödja sjöförbanden. Att man i senaste försvarsbeslutet nu dessutom har skurit ner antalet stridsstödsfartyg från 2 till 1 innebär ju dessutom att man inte har någon redundans i systemet...

Nånting mot Absalonhållet?

Verkligen inte, nån bestyckad färja vill vi inte ha! Det finns en tråd med en (iof ganska dålig) skiss av hur FMV:s senaste vision ser ut... :)

Edited by PB-Syte

Vad ska vi ha ett par tämligen små korv-atter till då som gör dom så nödvändiga att beställa ?

För vilka uppgifter som inte övrigt material så som Visby + stödfartyg kan lösa dvs.

Nya stödfartyg, ny sigint, och gå vidare med A26 ser jag ett flertal starka skäl för.

Vad ska vi ha ett par tämligen små korv-atter till då som gör dom så nödvändiga att beställa ?

För vilka uppgifter som inte övrigt material så som Visby + stödfartyg kan lösa dvs.

Nya stödfartyg, ny sigint, och gå vidare med A26 ser jag ett flertal starka skäl för.

Kan inte annat än hålla med. I och med leveransen av Visbyserien de kommande två åren och den troliga livstidsförlängningen av Gävle och Sundsvall så måste rimligtvis nya stödfartyg, nytt signalspaningsfartyg och två nya ubåtar ligga närmast i tiden. Det är riktigt som PB säger att ubåtarna i dagsläget håller en hög modernitet och inte behöver bytas ut inom de närmaste åren (10 år är väl kanske att ta i :-P), men hur länge kommer situationen att bestå om vi ingenting gör? Alltfler länder skaffar sig ubåtar med luftoberoende maskineri, och t.o.m. den nya Archer-klassen får kritik för att båtarna redan är för gamla för att riktigt hänga med i utvecklingen.

Här hemma siktar man uppenbarligen på att byta ut Södermanlandsklassen nån gång mellan 2015 och 2018, och då måste man fatta beslut nu om att bygga dessa båtar eftersom ubåtar är komplicerade fartyg och tar lång tid att bygga. Dessutom så måste man även hitta partners som också behöver nya ubåtar och är villiga att dela på utvecklingskostnaden. Som jag ser det så skulle två nya något större Visby korvetter (eller fregatter om man nu vill kalla dem det) kunna ersätta GVL och SVL runt 2020.

/Per

Edited by Perman

@Perman

Vart har du läst att Archer skulle vara omoderna ? :) och vad är det de har saknat ?

Inget specifikt om vad de saknar kanske, men de är som sagt knappast nya.

Från straitstimes.com:

rssarcherst17jun20093.jpg

Not all analysts, however, are entirely convinced of the submarines' capabilities. For one thing, the 1980s -era boats saw 17 years of service before they were decommissioned by Sweden several years ago. "While they are being extensively refitted and will be lengthened to have AIP fitted, one cannot get away from the fact that they are relatively old vessels," said Dr Sam Bateman, a retired Australian Navy Commodore (one-star) and a senior fellow at the S. Rajaratnam School of International Studies.

/Per

Edited by Perman

• 8 months later...
Det florerar rykten på internet angående L10, att det blir en färja på strax över 100 meter med en archerpjäs på. Nån som vet mer?

Om jag ska uttrycka mig "något" diplomatiskt, så skulle jag vilja höra vilka vettiga skäl det finns för att börja ett integrationsprojekt av pjäsen från archer på ett fartyg avsett för svenska försvarsmakten, och det gäller i synnerhet med tanke på det ekonomiska läge som försvarsmakten i dag befinner sig i. Man kan i sammanhanget notera att fartygspjäser brukar skilja sig en hel del från pjäser konstruerade för vanligt fältartilleribruk, och att tyskarna utan större framgång (som jag förstått det) för några år sedan försökte integrera ett PzH 2000-torn på fartyg. Så om man faktiskt ändå påbörjar ett sådant archer-projekt, så stinker det i min mening fulcrack och/eller illa dolt industristöd lång väg.

Det florerar rykten på internet angående L10, att det blir en färja på strax över 100 meter med en archerpjäs på. Nån som vet mer?

Om jag ska uttrycka mig "något" diplomatiskt, så skulle jag vilja höra vilka vettiga skäl det finns för att börja ett integrationsprojekt av pjäsen från archer på ett fartyg avsett för svenska försvarsmakten, och det gäller i synnerhet med tanke på det ekonomiska läge som försvarsmakten i dag befinner sig i. Man kan i sammanhanget notera att fartygspjäser brukar skilja sig en hel del från pjäser konstruerade för vanligt fältartilleribruk, och att tyskarna utan större framgång (som jag förstått det) för några år sedan försökte integrera ett PzH 2000-torn på fartyg. Så om man faktiskt ändå påbörjar ett sådant archer-projekt, så stinker det i min mening fulcrack och/eller illa dolt industristöd lång väg.

Nä jag förstår det inte riktigt heller. Det kommer säkert bli som Visby, ska kunna allting men blir dålig på allt. Thyssen-krupp har många fina stödfartyg att välja bland, varför inte ta ett sådant? Slår vad om att det blir billigare i längden.

Jag kan förstå att man skulle vilja ha en Archerpjäs på ett slagskepp, men varför på en färja?

Nä jag förstår det inte riktigt heller. Det kommer säkert bli som Visby, ska kunna allting men blir dålig på allt. Thyssen-krupp har många fina stödfartyg att välja bland, varför inte ta ett sådant? Slår vad om att det blir billigare i längden.

Jag kan förstå att man skulle vilja ha en Archerpjäs på ett slagskepp, men varför på en färja?

För att man vill ha en monitor kanske?

Edit: BL 18 inch naval gun är nog en bättre artikel för att utmåla vad en monitor är tänkt att användas till...

Edited by eskil

För att man vill ha en monitor kanske?

Edit: BL 18 inch naval gun är nog en bättre artikel för att utmåla vad en monitor är tänkt att användas till...

Det finns enligt mig ingen vits med en Archerpjäs på en färja. När det hettar till lär man ändå ha eskort med sig..

Beror ju på vad du menar med färja.

Kommer det bli en "LPD" nje troligen lär det väl inte bli det.

Men kommer det bli en finlandsfärja i grönt? Nej antagligen inte det heller.

Mitt "tips" är väl att det blir något i stil med http://en.wikipedia.org/wiki/HMNZS_Canterbury_%28L421%29

Baserat på en civil design men militäriserad och därmed troligen ganska kass på det mesta.

Hade det varit en LPD eller likartat för offensiva amfibieoperationer (vilket vi inte har rätt sorts amfibieförband för på det sättet) så kan eldunderstödskanoner på båten vara bra. Dock skulle det nog vara smartare att satsa på de 127mm eller liknande som redan finns hos andra länder vilket antagligen finansdepartementet skulle se till att det blev.