Jump to content

Bajs i påse?

Karl Z

Recommended Posts

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Öhm  jo...

På spaningsövningarna så var det strikt förbjudet att lämna spår efter sig.  Därmed fick vi ta med oss ALLT vi tillverkade/förbrukade  inkl sånt man läggar i porslinsfåtöljen där hemma.  Så att vi inte skulle röjja oss.

så svaret är väll  'ja'  

..gjorde lumpen på K3  men jag förmodar att det är liknande utbildningsprinciper med K4

Guest Lt. payne
Jag ska göra lumpen i Arvidjaur som KB. Jag har hört att på vissa övningar bajsar man i påsar.

Stämmer det?

Det gäller att ta rätt påse i mörkret när man letar efter en påse Gott och blandat......

"Klimster" säger att man inte får röja sig!

Men hur blir det på vintern när man åker skidor? Det blir ju spår! Då röjer man sig lika mycket.

Hur ska sedan fienden veta om de lagt skiten själv eller om det är ett svenskt jägarförband som varit i farten.

// Karl

Hur ska sedan fienden veta om de lagt skiten själv eller om det är ett svenskt jägarförband som varit i farten.

// Karl

Fiendens skit innehåller små rester av Borstj och Pisset luktar vodka!

Våran skit har små rester av ärtsoppa och lappskojs! ;)

Guest Dirty-1

jag har inte ryckt in ännu så vemsomhelst får rätta mig om jag har fel..

Karl:  drar man inte granris efter sig när man är ute och åker skidor och inte ska upptäckas?

Dirty - 1: Nej det gör man inte av flera anledningar, ett är att barren lossnar från granriset coh blir liggande på snön ==syns. Ett annat är att snön oftast är ca. 1m om inte mer detta medför att skidspåren blir rätt djupa, man kan alltså inte bara sompaigen dem, de måste fyllas upp först innan något dylikt kan göras. Det görs oftast endast vid ett sk. avhopp.

Guest Lt. payne

// Karl

Fiendens skit innehåller små rester av Borstj och Pisset luktar vodka!

Våran skit har små rester av ärtsoppa och lappskojs! ;)

Vems uppgift är det att ta reda på detaljerna i de olika små gåvorna?

Är det den yngsta killen eller han som snarkar utav h-vete?  

:) :)

Jag tror inte det handlar så mycket om att inte röja sig, som hygien. Har man inte tid och möjlighet att gräva bajsgrop, blir det väl påse antar jag.

Hälsningar, Foxtrot Lima

De som blir tvungna att plocka med sig sin avföring är bara förband som är placerade bakom eller nära fienden. Ofta är dessa förband små grupper som försöker undvika närstrid.

Jag kan bara tala för mig själv som låg på en belysargrupp i en Rb-17 pluton. Vi släpade dock aldrig runt på avföringen men fick veta att så skulle ske i ett skarpt läge. Vi var fyra stycken i gruppen och hade således inte mycket eldkraft att erbjuda. Därför var det av stor vikt att vi höll oss dolda. Spring in och ut i O-platsen är sådant som syns, framförallt i skärgårdens ibland karga landskap.

Avföring har också en tendens att lukta (luktar det inte illa i vanliga fall kan du ge dig f*n på att FM's mat fixar det, exempelvis präriegryta :)). Nu vill jag inte påstå att fienden är tränad att lukta till sig svensk avföring, men det finns en risk att de använder sig av hundar och deras luktsinne är betydligt bättre.

Är det någon som har bättre svar eller andra erfarenheter så berätta gärna.

/winnfield

Jag läste en artikel i Combat & Survival som handlade om spårning. De flesta special styrkor, när dem är ute på spaningsuppdrag/ hemliga operationer motsvarande, bajsar i påse och pissar i dunk. Just för att undvika upptäckt. För en duktig spårare är det(tydligen) inte svårt att lista ut, genom att lösa upp avföring i vatten, ungefär vart i världen man kommer ifrån. För det är ju så ibland, att dem har stoppat i sig mat i sitt hemland och sedan åkt ut på uppdrag i en annan kontinent. Då kan det finnas spår i avföringen(alla har väl käkat majs någon gång och vet hur svårsmält det är). Kosten är ju rätt så olika världen över. Dem är alltså så jävliga så att dem plockar upp sk*ten efter folk, bara för att spåra.

Utövar man verksamhet som är mål för dylika operationer, så kan det vara värt att ha duktiga spårare.  Sen kanske det inte rör sig så mycket människor i vissa områden, hittar man då mänsklig avföring där... Ja ni förstår själva...

Jag har för mig att avföringen har en tendens att bli väldigt koncentrerad, pga bland annat kosten i skogen. Mao det luktar mer ??? Har nån en annan åsikt eller vet mer, speak up or...

nyss kollat lite på bravo two zero där dom bär på sina egna påsar.. frågan är.. om man har tid.. går det inte bra att gräva ner dom typ 2 meter? dom pissar dock helt vanligt utan dunk..

• 1 month later...

Karl Z,

du kommer med största sannolikhet inte att få skita i påse (förutom kanske någon enstaka gång bara för att få träna lite på det). Om jag inte minns fel så var det endast spanings grupperna på K4 som gjorde detta. Med spaning menas då grupper som bygger spaningsgömmor som fi kan knata/skida över utan att upptäcka och sedan sitter i dessa och rapporterar under längre tid. Så fort man springer ut ur en sådan blir det spår och lättare att upptäcka, detta gäller spec på vintern.

Vi använde oss rätt mycket av dunk&plastpåse. Bäst var det när man kom hem och skulle tömma dunken på 10L urin och tömma plaströren på bajspåsarna. Det luktar inget vidare efter en vecka under högsommaren :lol::)

Nej förstår att det inte är någon höjdare ;) I A-jaur är det inte mycket till högsommar och största delen av året fryser skiten ganska snabbt så lukten är inte så stort problem.

En sak de är nitiska med är dock att man inte får lämna minsta lilla antydning att svenskar varit på platsen. Detta leder till att det drillas ganska hårt i saker som "inte riva av salt påsen helt så att det blir två bitar skräp att hålla reda på".

Jag kommer inte på rak arm ihåg var jag läste det men jag har i en av mina böcker en referens till tyska förbands fynd i nordnorge under 2vk. De konstaterade att om de hittade amerikanska förpackningar så var det sovjetiska partisaner för de fick MRE:s av jänkarna.

Om det var svenska förpackningar så var det norska partisaner som tillhörde "den internerade beredskapspolisen" i Sverige.

Och om det var norska förpackningar så var det engelsmän från SOE för de var så noga med detaljerna att de förfalskade norska förpackningar så att de skulle se ut som civila skidlöpare på tur.

vad gör alla jägare när bajspåsen går sönder i ryggan????

(finns en enklare typ av toalett i strf 90 där man skiter i STORA sopsäckar..e inte det lite coolare??? :P

Tja man Får en skitig rygga... bokstavligt talat...

Vad Bajs är intressant tydligen :D

Annars är en bajamaja ett bra sätt att fördröja fienden...

Skall man anfalla någon och man smyger genom skogen och det siter någon på "lådan" kommer hela anfallet liksom av sig :D

vad gör alla jägare när bajspåsen går sönder i ryggan????

(finns en enklare typ av toalett i strf 90 där man skiter i STORA sopsäckar..e inte det lite coolare??? :P

Påsen läggs givetvis i ett plaströr, så att den inte skall gå sönder. :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...