Jump to content

Kvotering av kvinnor/tjejer?

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...458_852,00.html

Reflektion:

Om man tycker att det är ont om tjejer inom försvaret eller att dessa inte ges samma möjligheter som män så varför inte införa allmän värnplikt för båda könen? Dyrt, men då skulle ju folk förmodligen få som dom vill. I övrigt så tycker jag att en lämplig människa skall sitta på en för den personen lämplig plats. Sen får könet komma i andrahand eller 4-5:e. Men kvotering är jag skeptisk till.

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min åsikt är som följer:

Vad gäller krigsmakten så anser jag vidare inte att problemet är bristen på kvinnliga officerare,

utan snarare bristen på s.k. invandrare och det faktum att det bara är män som måste göra lumpen*.

Jag kan förstå att det skulle finnas ett bohov av att öka andelen kvinnliga officerare

om en stor del av soldaterna var kvinnor. Men nu är det så inte fallet.

Som en avslutande reflektion så fick jag under min värnplikt uppfattningen att det redan tas in kvinnor,

enbart för att de var kvinnor.

Det fanns när jag gjorde lumpen på Kvarn flera kvinnliga elever på OHS som var direkt olämpliga som officerare.

Ja, en hade inte ens i krigsmakten att göra.

Det är tragiskt inte enbart för förbanden som ska dras med dessa blivande officerare,

utan kanske f.f.a. för de kvinnliga officerare som kommit in på egna meriter.

Vad blir nästa steg.

Att kvotera in män i vården,

"svenskar" i pizzeriabranchen,

eller varför inte kvinnor i Elitserien?

Kvotering av alla slag är i grunden felaktigt och diskriminerande,

även om det handlar om "positiv särbehandling".

(*) Detta förhållande är/var knappast något som jag lider av,

då jag ser värnplikten som ett privilegium som är roligt,

intressant och karaktärsdanande,

men i princip så kan det anses vara felaktigt.

Kvotering är aldirg bra, det är ett desperat sätt att kunna få någon förändring, tex i politik...

Min åsikt är att alla borde mönstra, men man skall ha en större möjlighet att säga nej än idag...

Har själv kompisar som som inte fick göra lumpen pga att det inte fanns några lämpliga platser, och när man rycker in så hoppas 30% av...

Hellre att folk kan säga nej, och kompetent folk kommer in...

Sedan måste värnplikten ge plus i papprena, ett år är lång tid, oavsett om man arbetar eller studerar... Många anser att man ger ett år till staten, men får inget tillbaka...

Lite OT kanske...

Sedan handlar artikeln inte om kvotering direkt, utan om att om en kvinna klarar alla test och dyl för Yoff så har hon lite plus i kanten pga att hon är kvinna... Vilket iofs också är orättvist, men inte kompetenssänkande...

Visst behövs det mer kvinnor, både som YOF och VPL...

Slut, frågor?

Detär kul  att se Hur vi män alltid och i ALLA situationer diskriminerar kvinnor...

Även i detta fall då kvinnor om de känner för det kan söka till mönstringen och om de inte får helt körda värden kommer in BARA för att dom just e kvinnor.....Sedan att en kille med bättre värden för denna tjänst inte får den just pga att han är en kille.... Män är enligt lag bundna att göra militärtjänst sedan kan tjejer göra det om de känner för att via att dom OXÅ kan.

Det va en intressant insändare med följande ebatt på aftonbladets hemsida om att bindor va för dyra... Enligt insändaren kunde kvinnor betala upp till 50000kr under sin livstid på just detta skydd.    HHMMM  jag undrar hur mycket jag hade tjänat om jag hade haft ett heltidsjobb istället för att slita i skogen 10mån....

det låter ju helt okey att om man har två personer som är exakt likadana och söker samma plats ska man ta kvinnan.. grejen är att det aldrig är 2 exakt likadana personer, men kvinnan kommer ändå få förtur.. kan leda till diskrimeringen ökar eftersom män inne på förbanden anser att tjejerna har kommit in endast som en del av en politiskprocess..hmm, kanske lite upprepning av vad andra sagt.. men alla verkar ju överens..

off topic, men kan någon maila den nya försvars ministern och be henne regga sig på SoldF.com?

• BlåGul -1
off topic, men kan någon maila den nya försvars ministern och be henne regga sig på SoldF.com?

Om det kommer fram att hon är reggad här.. finns det inte vissa risker att det blir politik av det hela då? Och vad har vi sagt...... ;)

Skulle kanske kunna göra ett litet undantag här då om någon fick till en frågestund med henne. :notify:

det här med kvotering då??

politik är så mycke mer förutom parti politik.

men ärligt, om hon bara läste här skulle hon få en unik inblick av folk som gillar det svenska försvaret och vill göra det bättre. Folk från alla platser, som tjänstgjort troget i flera år, och såna som endast varit i kontakt med militären på plikverket men längtar till utbildningen eller bara vill ställa frågor, med andra ord. Här finns verkligheten som hon inte kan läsa om i någon rapport, eller fråga sina underordnade om.

Jag tror inte på kvotering. Precis som när polisen körde med kvotering förr så kommer det bli snack om att de som blir inkvoterade inte håller måttet. De inkvoterade kommer inte att betraktas som jämlikar oavsett hur bra de är.

Huvudtesen måste alltid vara att den bästa personen oavsett kön, ras osv får tjänsten. Modellen att om man har flera personer med samma meriter så ska den som representerar en underrepresenterad grupp få tjänsten tycker jag låter bra. Det behövs nog också andra och specifika satsningar för att locka fler kvinnor till FM. Det gäller även andra underrepresenterade grupper.

En del har föreslagit, inom t.ex. räddningskårerna, att intagningskraven ska förändras så att kvinnor lättare ska kunna klara dem. Det är klart att man kan se över kraven så att det inte finns några onödiga hinder. Det vore dock ett fatalt misstag att sänka kraven bara för att få in fler kvinnor. Jag kräver att alla mina kamrater ska t.ex. ha en viss fysisk standard så att jag vet att om jag blir skadad så kan vem som helst av dem föra mig i säkerhet.

Jag har i stort sett samma syn på det hela som de flesta andra som skrivit i detta "topic". Jag anser också att det ska vara rätt man/kvinna på rätt plats. Den som passar bäst för tjänsten ska ha den. Varför man infört den idiotiska kvoteringen är att man tror att det lockar fler kvinnor till försvaret. Sen tror jag att det faktum att alla kvinnor söker sig till lumpen frivilligt spelar en stor roll när det är dags för inskrivning. Om det handlar om en populär tjänst. Där kvinnliga värnpliktiga håller måttet, så tror jag att en tjej får förtur. Detta kan nog reta männen till vansinne. Men att säga att kvinnor inte behövs i försvaret är nonsens!

Det jag blir förbannad över är att det blir en sned syn på de kvinnor som vill in i det militära. Oavsett hur kompetenta de är. Tror många att man har "lökat" sig till den tjänst man blivit tilldelad. Hittills har inte jag mött några nedvärderande individer inom det militära. Men jag är säker på att jag kommer att göra det. Men då är det bara att stå på sig och visa att man är en kompetent SOLDAT!

En sak jag reagerar på när jag läser inläggen i den här "tråden" är att många av er har uttryckt er överdrivet diffust och politiskt korrekt. Kan ni inte bara vara klara och tydliga och säga att kvotering är fel? Man behöver inte skriva att "befattningar ska tillsättas av den mest lämpliga, oavsett kön". Det är ju en självklarhet, och i mina ögon är det bara ett sätt för en del av er att två era händer för att undvika låta kvinnofientliga!

det låter ju helt okey att om man har två personer som är exakt likadana och söker samma plats ska man ta kvinnan..

Vad tusan menas med detta?? Är det ett skämt? Jag förstår inte...

Bara själva idén att man ska kvotera in kvinnor i försvaret visar återigen hur inkompetenta många av våra politiker är. Varför ska dilettanter (okunniga politiker och "sakkunniga" från andra organisationer) styra över Försvarsmakten? Jag blir oerhört upprörd när personer som inte vet någonting om militärt försvar börjar ställa krav på utformingen av krigsmakten.

Snart ska väl varannan vara homosexuell, bara för "jämlikhetens skull" (inget ont om homosexuella, men det är ett exempel). Till slut vill väl skitstövlarna (läs: vissa politiker och intresseorganisationer) att vi ska möta fienden iklädda trikåer och balettskor, och ropa "Skjut inte, vi kommer med kärlek och fred". *piruett* rolleyes1.gif

Okej, nu spårade jag ur lite från ämnet kanske. Hur tror ni en bonde hade reagerat om jag, ett inbitet stadsbarn, hade sagt åt honom att han måste byta ut hälften av sina köttkor mot mjölkkor bara för att det "ser bättre ut". Han hade säkerligen sparkat mig i ändan så jag hade hamnat på andra sidan Östersjön.

Tyvärr har inte försvarsledningen samma möjlighet (hehe, tyvärr) att lösa problemet. :devil

Förbannade hälsningar, Foxtrot Lima :D

Jag måste bara kommentera ditt inlägg Foxtrot Lima. Att politiker vill styra FM är väl inte så konstigt. Sist jag kollade så lydde FM under Försvarsdepartementet som i sin tur tillsammans med övriga regeringen är ansvariga inför Riksdagen.

Problem med politisk styrning blir det bara om politikerna lägger sig i detaljfrågor men inte kan du väl på allvar ifrågasätta att FM styrs genom riktlinjer och ramar från politiskt håll? Någon demokratisk ordning får det väl i alla fall vara.

Det aktuella problemet ligger i att FM inte lockar stora grupper medborgare. Det är ett problem på flera sätt. Dels missar FM mycket kompetens. Dels så kan det bli legitimitetsproblem om bara en grupp finns representrad inom FM. Orsakerna till att det är jså att vissa grupper inte lockas av FM är jag  inte säker på med det lär vara en blandning av t.ex. missuppfattningar om FM, en inte alltför vänligt klimat mot vissa samhällsgrupper. Politikerna bör i ge FM uppdraget att ändra situationen men överlåta till FM att besluta om hur det ska ske.

Antingen missförstod du det jag skrev, eller så uttryckte jag mig något otydligt. ???

Att vår krigsmakt styrs av politiker vad gäller ekonomiska ramar och liknande är jag självklart fullständigt med på. Jag vill, lika lite som de flesta här i landet, att militären får för mycket makt och blir en "stat inom staten".

Precis som du tycker, önskar jag också att man borde överlåta ledningen av verksamheten i Försvarsmakten till yrkesmänniskorna (yrkesmilitärer) och till varje pris undvika den situation som uppstått idag; politiker och andra sk "sakkunniga" som lägger sig i och tror sig veta vad som är bäst för Sveriges försvar och tillika landets framtid.

Det du nämner om legitimitetsproblem kan jag inte hålla med om. Jag tror inte försvaret förlorar sitt existensberättigande bara för att det inte finns si och så många kvinnor eller si och så många invandrare.

Problemet ligger inte i att det finns för svaga "minoritetsgrupper" i Försvarmakten, utan snarare i det faktum att dagens ungdomar (generellt talat) vet alldeles för lite om vår krigsmakt och på så vis inte kan känna sig delaktiga i Sveriges försvar, oavsett om man är kille eller tjej; svensk eller invandrare.

En grov gissning från min sida är att endast ett fåtal av dagens skolungdomar (det beror såklart på var man befinner sig) vet tillräckligt mycket om försvaret för att kunna/vilja engagera sig. Jag tycker att försvarsupplysning skulle bli ett obligatoriskt ämne, både i grundskolan och på gymnasiet. Som det ser ut idag får man väldigt lite information om Försvarsmakten och dess förband/utbildningar, såvida man inte själv aktivt söker den. Detta har både för- och nackdelar enligt min mening.

Fördelen är att chansen är större att motiverade ungdomar söker sig till värnplikten, eftersom de på egen hand tvingats ta reda på förhållandena som råder samt vilka utbildningar som finns inför mönstringen.

Nackdelen är att rekryteringsunderlaget kvantitativt blir sämre, och att det blir som det har varit; låg andel kvinnor och invandrare på grund av att dessa två grupper traditionellt inte räknats in i rekryteringsunderlaget.

Personligen ser jag det inte som något negativt att vi inte har massor av kvinnor i försvaret. Jag tror inte kvinnor generellt sett är lika lämpade att tillbringa långa perioder ute i fält. Däremot finns det undantag, och det är självfallet synd om de undantagen skulle missa det gyllene tillfället att få genomföra värnplikten, på samma villkor som männen.

Kort och gott. Kvotering är en befängd och förkastlig tanke. Se istället till att dagens ungdomar får mer information om försvaret; då kommer vi nog se en ökning av antalet kompetenta och dugliga kvinnor i Försvarsmakten. Samtidigt sker samma sak med oss män, vilket är en positiv "sidoeffekt".

Att sänka kraven för att få in fler kvinnor är lika idiotiskt, och inte minst farligt.

Avslutningsvis vill jag klargöra för mina läsare att jag på inget sätt är kvinnofientlig eller vill hindra kvinnor från att göra värnplikten. Vad jag reagerar mot är den verklighetsfrämmande tanken att det absolut, till vilket pris som helst (inklusive Sveriges försvarskapacitet), måste finnas lika många kvinnor som män i Försvarsmakten.

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Jag anser att det är bra att det inte är lag på att kvinnor måste göra lumpen. Om det ska vara lika många kvinnor som män i det militära så tror jag att det skulle bli mer "intriger" och skitsnack än vad det är idag. Jag hoppas nu inte att jag blir halshuggen av alla kvinnor som läser detta=) Det jag menar är att jag tror inte att alla kvinnor är lämpade att göra militärtjänst, likaså finns det även män som inte passar inom försvaret av olika anledningar. De kvinnor som frivilligt söker sig till försvarsmakten är ofta reko, tuffa tjejer med skinn på näsan, och dessa kvinnor behövs i det militära. Men alla tjejer (och killar) har inte dessa egenskaper och dom har inget i det militära att göra. Därför ska inte dessa individer "tvingas in". Jag håller med Foxtrot Lima i att det skulle finnas mer info i skolan om vad lumpen innebär. De flesta tjejer förknippar lumpen med hård fysisk träning och allehanda pangpang. Detta passar inte alla men som ni vet så finns det ju en massa tjänster som inte går ut på detta. Utan är mer stabsbaserade och liknande. Om ungdomarna fick veta detta så skulle nog intresset öka.

Nu när det är såpass stora nedskärningar på det svenska försvaret så tycker jag att det är viktigt att dom som verkligen vill göra lumpen får det. Och så blir ju inte fallet om vi ska ha obligatorisk värnplikt för alla.

Att: Kattnuss

Nu kan jag vara väldans naiv här, men om man har ett värnpliktssystem som är obligatoriskt både för killar och tjejer, tror du då inte att Pliktverket kan sålla bort både de olämpliga killar och tjejerna?

I ett sådant system så tror jag då inte att man bara sållar bort olämpliga killar men tar in alla tjejer, no matter what.

Israelerna har lyckats med sitt system länge, vi borde kunna göra samma sak.

/Anders

PS. Jag tar inte ställning i detta svar till om vi ska ha värnplikt över huvud taget.

Det finns många exempel på fall då man bestämt att individer som egentligen inte vill göra lumpen måste det. Detta för att det motsvarar de fysiska krav och även psykiska som ställs på en viss utbildning. Men det man inte tar särskilt mycket hänsyn till är om individen har viljan att göra lumpen. Har man inte viljan så tror jag inte att man är någon höjdare att ha o göra med under pressade situationer i lumpen. Nu när vi äntligen börjar få in ett system,åtminstone för kvinnor. Där man gör lumpen frivilligt så tycker jag att vi ska behålla det!

Jag vill inte tala illa om mitt eget kön. Men en sak är säker, om man börjar tvinga kvinnor att göra lumpen som egentligen inte har någon lust. Så kommer det bli ett jävla gnäll. Så är det bara!

Sen att det har funkat i Israel har inget att göra med om det kommer att funka i Sverige. Israel och Sverige har olika kulturer. Där tror jag att man har större respekt gällande att ta order från överordnad utan att ifrågasätta än vad vi har i Sverige. Jag vill påpeka att jag tycker att det är jättebra att kvinnor får göra lumpen. Herregud jag är ju kvinna själv! Men något tvång tycker jag inte ska införas.

Dagens system med frivillig tjänstgöring för kvinnor är bättre än värnpliktstvång. Jag tror inte, som jag nämnde tidigare, att kvinnor generellt sett är lika anpassade att leva längre tider i fält, men att det självklart finns undantag.

Inför man obligatorisk värnplikt för kvinnor kommer kostnaderna för Pliktverket minst fördubblas. Samtidigt är det inte säkert att fler kvinnor än idag visar sig vara lämpliga för värnpliktstjänstgöring. :notify

Hälsningar, Foxtrot Lima :rolleyes:

I 19 består av ett antal (5) bataljoner, som tidigare var självständiga regementen/förband. En luftvärnsbataljon, en ingenjörbataljon, en pansarbataljon, en artilleribataljon och en signalbataljon.

Vad jag vet har bataljonerna egna kaserner och övningsområden (en del är väl gemensamma), men det övergripande administrativa ansvaret har garnisonschefen och tillika regementschefen på I 19.

Sedan är en del bataljoner knutna till "huvudförband". T ex "tillhör" ingenjörbataljonen Ing 2 i Eksjö. Fråga mig inte hur det sköts exakt, men på det stora hela är jag rätt ute. ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :rolleyes: