Jump to content

MHS: Aviatisk inriktning

Guest 3056C

Recommended Posts

Guest 3056C

tjosan.

är en kille på 20 år som muckade för snart ett år sen. är duktigt sugen på att söka in till aviatiska militärhögskolan som stridspilot för flyg eller helikopter.

jag undrar helt enkelt. är detta lönt då det är nerskärningar i försvaret, och ifall jag fullgör utbildningen, finns det möjlighet till civila jobb senare?

//Mvh 3056

tjosan.

är en kille på 20 år som muckade för snart ett år sen. är duktigt sugen på att söka in till aviatiska militärhögskolan som stridspilot för flyg eller helikopter.

jag undrar helt enkelt. är detta lönt då det är nerskärningar i försvaret, och ifall jag fullgör utbildningen, finns det möjlighet till civila jobb senare?

//Mvh 3056

Den som aldrig söker får aldrig veta ;-)

tjosan.

//Mvh 3056

Ja, det är lönt. Det är ett fantastiskt jobb som föregås av en rolig utbildning.

Bättre att lyssna till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge.

Jobb efteråt?

Få som idag är piloter startade med något annat än gröna flygplan.

Få arbetsplatser vill inte anställa en stabil ledarskapsutbildad människa med hög stresströskel.

Dessutom diggar brudar piloter. :)

Jobb efteråt?

Få som idag är piloter startade med något annat än gröna flygplan.

Det där är ju inte riktigt sant. För 40 år sedan stämde det eftersom vi hade fältflygare som bara tjänstgjorde några år och sedan blev civila, men idag förbinder man sig att stanna rätt länge efter utbildningen. Jag tror det är 8 år. Man kan självklart säga upp sig, men tar man ett flygjobb får man betala tillbaka en del av utbildningskostnaden.

Nästa problem är att militära behörigheter inte gäller civilt, så de måste ändå betala för att konvertera sina cert. Eftersom de har hyfsat många flygtimmar går ju det praktiska rätt snabbt, men teorin kan ta lite tid. Undantaget är förare på transport och specialflyg som utöver sina militära behörigheter även har civila cert. Skulle man välja att sluta direkt efter MHS så kan man på sin höjd få det konverterat till ett privatflygcertifikat, som ändå inte gäller om man tänkt arbeta som pilot.

Det sista problemet är att de större civila flygbolagen knappt anställer några längre, SAS tror jag inte har anställt någon pilot sedan 2001. Då återstår de mindre bolagen och där är lönen inte särskilt bra jämfört med att stanna i vapnet och arbetstiderna mycket sämre.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...