Jump to content

Körkortskrav-Lumpen

Recommended Posts

Hej!

Jag ska rycka in som insatssoldat/förare på P4 kvarn den 3 augusti.

Jag håller på att ta körkort och tror jag kommer bli klar i tid men är inte riktigt säker.

Min fråga är om man kommer tilldelas befattningen insatssoldat istället för insatsoldat/förare eller om man kommer få en helt ny befattning om man inte har körkort när man rycker in?

Du kommer då bli insatssoldat, och förarplatsen ges till någon som har körkort.

Om du inte tar körkort dvs. Har väl funnits några år där man får körkort under sin vpl, men det är ganska sällsynt (vad jag vet)

Logiskt sett borde de väl ta ut värnpliktiga som förare om absolut ingen har körkort, eller om de åtminstone når upp till antalet förare de ska ha. Men å andra sidan brukar inte det logiska vara svaret på frågan i FM heller...

Du kommer då bli insatssoldat, och förarplatsen ges till någon som har körkort.

Om du inte tar körkort dvs. Har väl funnits några år där man får körkort under sin vpl, men det är ganska sällsynt (vad jag vet)

Det stämmer. Vi hade en som var uttagen förare men som inte hunnit ta sitt körkort. Då frågade nån av soldaterna som hade körkort om de fanns någon frivillig. Enklaste sättet att lösa problemet. De 2 bytte helt enkelt bara.

En kille i min grupp hade inte riktigt hunnit ta sitt körkort innan han ryckte in, men han var uttagen som förare. Han fick helt enkelt övningsköra med adjutanten under kvällstid i 3-4 veckor och sen en uppkörning med kompaniets trafikinspektör. Sen var det problemet ur världen.

• 3 weeks later...

När jag var och mönstrade förra året så fick jag frågan om jag hade körkort, Då sa jag att det va på G.

Sedan fick jag veta att jag skulle in som Insatssoldat/bilförare Augusti 09,

Men mina ekonomi problem ställde till det för mitt körkort, så det rann ut i sanden. Nu finns det inte en chans att jag hinner ta det.

Min fråga: ska man ringa och säga redan nu att man inte hinner ta körkortet eller ska man ta det med dom när man rycker in?

När jag var och mönstrade förra året så fick jag frågan om jag hade körkort, Då sa jag att det va på G.

Sedan fick jag veta att jag skulle in som Insatssoldat/bilförare Augusti 09,

Men mina ekonomi problem ställde till det för mitt körkort, så det rann ut i sanden. Nu finns det inte en chans att jag hinner ta det.

Min fråga: ska man ringa och säga redan nu att man inte hinner ta körkortet eller ska man ta det med dom när man rycker in?

Vi hade en kille på plutonen som blev av med sitt innan inryck som just insats/bilförare.

Han berättade det inte innan och blev bara omplacerad till skarpskytt så det är nog inga problem.

• 4 weeks later...

Jag är i ungefär samma situation som trådskaparen, bara att jag inte kommer att ta körkort i tid.

Rycker in 3e augusti som insatssoldat / förare, och på inkallelseordern står det att B-körkort är ett krav. Jag kommer som sagt inte att kunna ta körkortet i tid, (alla närliggande halkbanor har semester, och därefter är det fullbokat).

Jag läste någonstans att man måste meddela om man inte kommer att ha körkort vid inryck. Men jag har funderat på, ska man strunta i att meddela det och bara dyka upp och se dum ut, eller ska jag skicka iväg ett mail / ringa och förklara situationen?

Vill helst inte missa värnplikten nu när man har varit så inställd på det!

Jag är i ungefär samma situation som trådskaparen, bara att jag inte kommer att ta körkort i tid.

Rycker in 3e augusti som insatssoldat / förare, och på inkallelseordern står det att B-körkort är ett krav. Jag kommer som sagt inte att kunna ta körkortet i tid, (alla närliggande halkbanor har semester, och därefter är det fullbokat).

Jag läste någonstans att man måste meddela om man inte kommer att ha körkort vid inryck. Men jag har funderat på, ska man strunta i att meddela det och bara dyka upp och se dum ut, eller ska jag skicka iväg ett mail / ringa och förklara situationen?

Du behöver nog inte vara orolig för attt du inte får göra värnplikten bara för det. Enligt gubben jag mailade till på pliktverket sa han bara att man får annan befattning än det med körkorts krav. Men man har ju ingen vidare lust att bli nåt helt annat kanske men det skickar garanterat inte hem dig iallefall.

Då är det bara att ta emot, le och säga tack.

Förövrigt vill jag fråga vad det är som är så dåligt med kocktjänsten? Du duschar garanterat varje dag, äter varm tillagad mat varje dag och alla kommer fjäska för dig för att få lite mer käk.

Edited by linush

I vilken stad rycker du in och när?

Skickade iväg ett mail i söndags där jag förklarade situationen, och att jag har planerat in både halka och uppkörning på kommande lediga dagar under GSUn.

Har gått två arbetsdagar utan svar, så får se vad som händer. Man kanske skulle ringt istället? Har nu visserligen meddelat att jag inte har körkort precis som dom ville, behöver ju inte betyda att dom ska svara mig.

Skickade iväg ett mail i söndags där jag förklarade situationen, och att jag har planerat in både halka och uppkörning på kommande lediga dagar under GSUn.

Har gått två arbetsdagar utan svar, så får se vad som händer. Man kanske skulle ringt istället? Har nu visserligen meddelat att jag inte har körkort precis som dom ville, behöver ju inte betyda att dom ska svara mig.

När dom svarar (om dom svarar) skriv gärna det här då, Du och jag sitter i samma båt

• 4 weeks later...