Jump to content

Var kan man hitta en "benväska"


RamboHenke

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är ganska ny här(blev medlem igår) så jag ber om ursäkt till Blå gul om jag placerat den fel.

 

Som gruppbefäl så springer jag ofta runt med mitt fina pappersblock, penna, ordermall m.m. i bröstfickan.

Men nu när det blir varmt ute på dagen så tar man gärna av sig jackan, och hänger ju därmed av sig blocket som man oftast behöver. Så nu för ett par veckor sedan så såg jag ett befäl med en liten väska fäst som ett benhölster så det satt i höjd med benfickan, och jag undrar simpelt och enkelt. Vad heter en sådan "väska" och var kan man köpa dem?

 

//Henke

Link to comment
Share on other sites

Ja, materielplatsen är som gjord för din fråga. Flyttar tråden.

 

Min fråga till dig blir då vad det är för fel på att stoppa anteckningsblocket i benfickan istället.

Det där med att ha saker fastspända på benen är enligt mig inte ultimat på något sätt alls.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom den ena benfickan är full med sjvmtrl (3 första förband, kroppspuder, myggmedel m,m) så är den tagen

och visst jag hade kunnat ha det i den andra men då hade allt legat huller om buller, medan väskan som jag såg var indelad i flera fack vilket jag själv anser skulle vara jätte smdigt att ha tändstickorna för sig penna för sig osv.

 

//Henke

Link to comment
Share on other sites

Eftersom den ena benfickan är full med sjvmtrl (3 första förband, kroppspuder, myggmedel m,m) så är den tagen

och visst jag hade kunnat ha det i den andra men då hade allt legat huller om buller, medan väskan som jag såg var indelad i flera fack vilket jag själv anser skulle vara jätte smdigt att ha tändstickorna för sig penna för sig osv.

 

//Henke

Om du nu verkligen tycker att det är värt det så har Recon både benplatta och fickor. Finns både flerbruksfickor som är uppdelade i sektioner, och om du vill ha med hela kontoret ut finns det stabsredor i olika storlekar.

 

Men kolla med dina befäl först om du ens får använda det, lite surt att bränna en tusenlapp annars.

 

 

Vad ska du förresten använda dina tre första förband till?

Link to comment
Share on other sites

Armyshop

 

På denna sida finns ett urval av väskor/fickor att fästa på benen.

 

Benväska/ficka har både för - och nackdelar, så prova och bilda dig en uppfattning. På sidan finns en del billigare alternativ som du kan pröva innan du köper på dig värsta märkesgrejerna...

Link to comment
Share on other sites

+ på föregående talare, ficka m/90 funkar men det finns miljarder av benfickor av olika varianter, här är några till

http://www.optactical.com/legrigs.html sedan är det ju ett alternativ att skaffa benplattan och sedan fästa vilken ficka man vill

personligen tycker jag inte om det sättet jag skaffade en maxpedition traveller som har plats för det antmtr och lite mer men som inte är lika otymplig som recon benfickefodral

 

/b

Link to comment
Share on other sites

En annan lösning, och ganska bra sådan och billig.

 

Ett anteckningsfodral från Snigel, där du har anteckningsblocket, ordelmallen, pennorna osv allt i ett och det är skyddat. Finns även en del extra funktioner på detta block + att du får stöd när du målar :rodna:

http://www.recon.se/product_info.php?cPath...abbf96f11a0a5ba (Small, som jag använder)

http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=726 (Medium, passar blocket man får ut i försvaret)

 

Denna har jag i min vänstra benficka och väldigt enkelt att dra fram, och så har jag allt jag behöver för att ta min order eller vad det nu än är.

 

Det där med benplattor, lite samma grej där som med jackan. Byxorna har du på dig HELA tiden (hoppas jag du har :rockon: ) medan benplattan kansku du har glömt, kanske börjar skava, vem vet. använd benplattan istället för att ha annan nödvändig utrustning som kanske inte är kopplat till västen, till ex: skyddsväskan, sjukvårdsutrs osv.

 

EDIT: Lade till en extra länk eftersom Recon har två olika storlekar på fodralet.

Edited by Zytronix
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...