Jump to content

Svenskar döda i Somalia

Recommended Posts

Svenskar döda i strid i Somalia

Publicerad: 29 maj 2009, 05.00. Senast ändrad: 29 maj 2009, 06.34

Unga män i Sverige lockas av terrororganisationen al-Shabaabs budskap och reser till Somalia för att delta i strider. Hittills har minst ett 20-tal personer rest dit för att tränas och medverka i kriget, i vissa fall utan anhörigas vetskap. Enligt Säpo har en handfull per- soner med svenska pass dödats i striderna.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2971589.svd

Jaha, påminner inte det lite om balkan på 90talet med svenskar som åkte ner och valde sida?

Svenskar döda i strid i Somalia

Publicerad: 29 maj 2009, 05.00. Senast ändrad: 29 maj 2009, 06.34

Unga män i Sverige lockas av terrororganisationen al-Shabaabs budskap och reser till Somalia för att delta i strider. Hittills har minst ett 20-tal personer rest dit för att tränas och medverka i kriget, i vissa fall utan anhörigas vetskap. Enligt Säpo har en handfull per- soner med svenska pass dödats i striderna.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2971589.svd

Jaha, påminner inte det lite om balkan på 90talet med svenskar som åkte ner och valde sida?

jo det gör det, svenskar slogs på alla sidor i konflikten, vet i vart fall om svensk/kroatiska och svensk/serbiska soldater, bortsett ifrån den berömda pluton viking...

/b

• 3 weeks later...
terrororganisationen

Nyckelord...

Det innebär att vi har radikala personer i vårt land med svenskt medborgarskap. Att dessa nu åker ner och krigar i just Somalia är ju faktiskt en nyhet som är värd att uppmärksammas. Det är skillnad att kriga för sina radikala åsikter mot att kriga för "äventyret".

terrororganisationen

Nyckelord...

Det innebär att vi har radikala personer i vårt land med svenskt medborgarskap. Att dessa nu åker ner och krigar i just Somalia är ju faktiskt en nyhet som är värd att uppmärksammas. Det är skillnad att kriga för sina radikala åsikter mot att kriga för "äventyret".

Lite i stil med de Spanienfrivilliga? De åkte för sina åsikters skull de med. Att åka för äventyrets skull erkänner de flesta inte att de gör, åtminstone inte förrän många år senare.

terrororganisationen

Nyckelord...

Lite i stil med de Spanienfrivilliga? De åkte för sina åsikters skull de med. Att åka för äventyrets skull erkänner de flesta inte att de gör, åtminstone inte förrän många år senare.

Likaså åkte många svenskar över till finland under vinterkriget.. Jag tror jag missar din poäng?

Att man inte erkänner sina motiv gör inte dessa mindre verkliga.

Men det är ganska intressant det som Status Quo och Gerle tar upp.

De i tråden aktuella Somaliakrigarna åkte dit för att slåss för en politisk övertygelse, precis som många av de Spanienfrivilliga. Av de sistnämnda så var det många (jag har inte täckning för "alla") som slogs för sin vänsterorienterade ideologi.

Gällande Finland så var det mindre partipolitiskt utan mer en känsla av rättskänsla och vilja att skydda sina bröder.

Jag tycker att det är skillnad och jag tycker att det är intressant att jag tycker att det är sån skillnad. Jag har lättare att förstå de som krigar för äventyret och de som krigar för sina bröder än för de som krigar för sin ideologi i ett fjärran land. Märkligt.

Det är kanske värt en egen tråd?

/K

I detta fall gäller det väl inte 'bara' ideologiska drivkrafter. Med tanke på att de frivilliga är Somalier lär annat också spela in; släktband osv försvinner inte för att man byter Mogadishu mot Mälarhöjden (eller för den delen Vaasa mot Västerås). Mönstret med desillusionerade unga män från mellanöstern som åker 'hem' för att slåss kan ses runt om i Europa, innan NATOs befriande av Kosovo var det flera Svensk-Kosovarer som åkte ner som frivilliga för UCK.

Det farliga är ju det som händer i förlängningen, där de 'frivilliga' anser sig ha mer verkan om de slår mot mål i Sverige. Själv fasar jag över möjligheten att vi skulle få något liknande 7/7-bombningarna på oss, med all förstörelse och främlingsfientlighet som hände efter det.

Men det är ganska intressant det som Status Quo och Gerle tar upp.

De i tråden aktuella Somaliakrigarna åkte dit för att slåss för en politisk övertygelse, precis som många av de Spanienfrivilliga. Av de sistnämnda så var det många (jag har inte täckning för "alla") som slogs för sin vänsterorienterade ideologi.

Gällande Finland så var det mindre partipolitiskt utan mer en känsla av rättskänsla och vilja att skydda sina bröder.

Jag tycker att det är skillnad och jag tycker att det är intressant att jag tycker att det är sån skillnad. Jag har lättare att förstå de som krigar för äventyret och de som krigar för sina bröder än för de som krigar för sin ideologi i ett fjärran land. Märkligt.

Det är kanske värt en egen tråd?

/K

Stämmer till enligt viss empiri om de Spanienfrivilliga, även om det fanns enstaka på höger sidan med. Men delvi ska heller inte glömma det stora antalet som slogs på de allierades sida under VK2 heller. Vissa av övertygelse, andra av mer eller mindre tvingande skäl. (Läs gärna "Svenskar i krig 1918-1945" tror jag är titeln på boken) Där kan man bl.a. läsa om mannen som införde BRAK... :) Helt klart är att alla som slåss utanför "sveriges krig", men är våra medborgare, för sitt eget krig av mer eller mindre nobla skäl. De kan heller inte alltid välja om de vill åka dit. Våra släktband här är en västanfläkt jämfört med vissa andra släktband från resten av världen.... Vi tror gärna att vi alltid har rätt eller svar på allt. Men man kanske ska läsa lite i historieböcker och även etnografi ( nu får bättre vetande rätta mig vad det gäller skolämnen) för att få en ökad förståelse för drivkrafter bakom soldaters eventuella drivkrafter, då det alltid finns en- mer eller mindre förståelig....

Jag ska försöka mig på en lite djupare analys här;

903lew tar upp en rätt intressant grej, ökar hotbilden mot Sverige för att svenska medborgare åker till sitt ursprungsland eller annat konfliktdrabbat land och deltar i kriget för sina religösa eller ideologiska övertygelser?

Sveriges internationella fredsbevarande verksamhet är just ett steg för att stabilisera konfliktzoner för att inte sprida konflikter som i slutändan kan bli ett hot mot oss.

Men att just svenska medborgare deltar i konflikter utomlands ökar samtidigt risken för att konflikten sprids till Sverige. Det visar på att det finns människor som är radikala och villiga att ta till vapen för sinna åsikter. Det skulle kunna leda till olika grupperingar som slåss på bortaplan, dvs i Sverige. Frågan är bara hur många som finns och om det antalet verkligen skulle kunna utgöra ett sådant hot?

Appropå det Krook skrev, så tror jag att han (du) kanske accepterar föreställningen om att slåss för äventyret eller för att hjälpa ett grannland ligger närmare tillhands efter som det är vad många troligtvis tänker när de åker på utlandstjänst, samtidigt som man själv kanske skulle sitta i en situation där man funderar på att ställa upp för att skydda tex Finland eller Norge från ett oprovocerat anfall från tex Ryssland.

medan man däremot knappast skulle åka ner till Zimbawe för att slåss för de vita kristnas rättigheter.