Jump to content

Recommended Posts

Det har kommit ut ny version förra året, när du genomför skjutledarutbildningen och genomfört SkjutR Ak delen så kommer du få dem av utbildningsgruppen. förhoppningsvis så är Skånska gruppen aktiv och fortbildar sina skjutledare löpande.

 

Frågan Utbildningsgruppen så får du rätt version.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hoppas min fråga inte är för OT...

 

De flesta som gjort någon form av militär utbildning under de senaste 30 åren har säkert någon gång blivit lärd eller fått rådet/tipset att knacka på magasinen för att få patronerna att halka rätt (ska ligga mot magasinets bakkant), exempelvis genom att slå det mot hjälmen, kängsulan, handloven eller något. Mig veterligen är det en detalj som uppkommit av erfarenhet då snabb påfyllning av magasin kan bli lite slarvig och patronen hamnar för långt fram, vilket kan orsaka eldavbrott.

Är det någon som känner till om detta tas upp skriftligt, som rekommendation i någon publikation och i så fall vilken?

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att det där är svammel, det gör absolut inget för att säkerställa funktion. Patronerna kommer ju ändå att halka runt när du rör dig, springee/kastar dig i skydd etc.

 

Pressa patronens bakände mot magasinets baksida när du fyller på om detta känns viktigt, men bonka inte på magasinet i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Att knacka på magasinet för att få patronerna att ligga mot bakkanten är väl något som normalt endast behövs om man ser att den översta patronen har glidit fram och man litet snabbt vill avhjälpa det med en hand i samband med magasinsbyte (eftersom patronen annars kan förhindra att magasinet kan sättas i vapnet). Men någon effekt på matningen efter att magasinet sitter i vapnet har det inte.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas min fråga inte är för OT...

 

De flesta som gjort någon form av militär utbildning under de senaste 30 åren har säkert någon gång blivit lärd eller fått rådet/tipset att knacka på magasinen för att få patronerna att halka rätt (ska ligga mot magasinets bakkant), exempelvis genom att slå det mot hjälmen, kängsulan, handloven eller något. Mig veterligen är det en detalj som uppkommit av erfarenhet då snabb påfyllning av magasin kan bli lite slarvig och patronen hamnar för långt fram, vilket kan orsaka eldavbrott.

Är det någon som känner till om detta tas upp skriftligt, som rekommendation i någon publikation och i så fall vilken?

Min åsikt är att när man knackar magasinet så gör man bara att patronerna tvärtom åker längre fram. Särskilt om man knackar flera gånger. Som en del gör. Själv gör jag aldrig detta. Eldavrotten på Ak 4 b beror oftast på andra fel enligt mig. Dåligt vårdade magasin mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
On 11/1/2014 at 8:19 PM, wolfie666 said:

Min åsikt är att när man knackar magasinet så gör man bara att patronerna tvärtom åker längre fram. Särskilt om man knackar flera gånger. Som en del gör. Själv gör jag aldrig detta. Eldavrotten på Ak 4 b beror oftast på andra fel enligt mig. Dåligt vårdade magasin mm.

Då gör du fel, för rätt utfört kan patronerna inte röra sig åt något annat håll än till sitt bakersta läge i magasinet. Du slår alltså lätt med magasinets bakkant mot något lagom stumt och hårt (inte för hårt, så att magasinet riskerar att skadas). Rörelseenergin som stoppas upp (av exempelvis kängans sula, om du slår mot den) får patronerna att röra sig så långt det går i samma riktning.
Man brukar kunna känna på magasinet om patronerna rör sig eller ej. Känns det stumt så ligger patronerna i sitt bakersta läge.

Link to comment
Share on other sites

On 11/1/2014 at 8:19 PM, wolfie666 said:

Min åsikt är att när man knackar magasinet så gör man bara att patronerna tvärtom åker längre fram. Särskilt om man knackar flera gånger. Som en del gör. Själv gör jag aldrig detta. Eldavrotten på Ak 4 b beror oftast på andra fel enligt mig. Dåligt vårdade magasin mm.

Gissningsvis beror majoriteten av eldavbrott med AK4 på den där jävla hylsfångaren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...