Jump to content

Ksp58 bandväska

deadmeat

Recommended Posts

Sa ar D-Gear numer agent for TT?

Finns inte med på listan...

http://www.tacticaltailor.com/internationaldealers.aspx

Fast sådana listor kan ta en tid på sig att uppdatera...

Verkar som dom har kompenserat hårt för eventuella dollarkurser...

TT tar runt 740 ink moms..utan frakt..

Jo jag kollade pa listan dar ocksa... Det var darfor jag fragade...

Lite generellt kan man säga att på en leverantörs inpris, läggs ofta 100% på priset för att täcka upp för egna kostnader samt vinstkrav! Jag menar i priset ingår alla omkostnader ( så som löner, soc.avg., hyror osv...listan kan göras lång) :D

Så att TT kan ta ett lägre pris än en återförsäljare är inte ett dugg underligt, med tanke på deras logistik och förmodat större omsättning av egen material!?

Men så är det i vår lilla värld! Cyniskt och elakt å alla skall pruta!

;)

/RiP (som säkert missat hela poängen...! Men en fiffig väska, två på västen så är man ju självgående. Äntligen ett enmansvapen)

Sa ar D-Gear numer agent for TT?

Finns inte med på listan...

http://www.tacticaltailor.com/internationaldealers.aspx

Fast sådana listor kan ta en tid på sig att uppdatera...

Verkar som dom har kompenserat hårt för eventuella dollarkurser...

TT tar runt 740 ink moms..utan frakt..

Jo jag kollade pa listan dar ocksa... Det var darfor jag fragade...

• 3 weeks later...

Köpte min från TT för ca ett år sedan. Jag fick ge ,som någon skrev tidigare, ungefär 750 kr med frakt inräknat. Sitter monterad på framsida, bältet på sv2k och funkar jävligt bra. Hade kunnat vara lite större så man får i 300 bulor jämnt utan att behöva ha lösa band hängandes.

Och om man inte har 58:an med sig så kan man alltid ha mackor och godis i väskan. :)

Köpte min från TT för ca ett år sedan. Jag fick ge ,som någon skrev tidigare, ungefär 750 kr med frakt inräknat. Sitter monterad på framsida, bältet på sv2k och funkar jävligt bra. Hade kunnat vara lite större så man får i 300 bulor jämnt utan att behöva ha lösa band hängandes.

Och om man inte har 58:an med sig så kan man alltid ha mackor och godis i väskan. :worthy:

Lite bilder hade varit gött mos :eeh:

Jag har inte så många bra bilder och har inte ork att fippla med kamera och kablar och grejer hehe! Men här kommer ett litet kollage. Kan fixa fler och bättre bilder om någon verkligen är intresserad. :blink:

http://www.ladda-upp.com/bilder/21126/ksp58vaska

Verkar inte som om jag får länka bilder så ni får en direktlänk i stället... om de tinte är för ohyffsat.

Lite info efter mina ringa erfarenheter:

Bra punkter

· Hårt bra tyg med kardborre och spännen för att spänna locket.

· Vit teflonplast inuti så bander glider fint och smuts fastnar ej vilket gör det lättrengörligt.

· Bra med "hållarna" på locket samt att man kan spänna fast eventuellt hängande band.

· Går att ligga på, med eller utan ammo i, utan att den ger vika. Ganske bekvämt faktiskt, se bara till att spänna i hop väskan så inget ramlar ur.

· Fungerar väldigt bra om man är flygspan.

· Går att använda som flerbruksficka XL alternativt dumpficka.

· KSP'n blir lite lättare och behändigare

Dåliga punkter

· Hade kunnat vara lite större så man får i 300 bulor. 250 bulor får precis plats med ett litet häng utanför.

· Finns risk att bandet vill åka ur om man inte har spänt locket ordentligt men samtidigt har öppningen för bandet hyffsat lös (gäller att ha koll på grejerna)

· Inget mollesystem (fästes enklast med karbinhakar eller annat hittepå).

· Många som frågar vad det är för väska.

· Band bort så fort man ska vila och ställa ner sprutan.

Ett tips om läget är som sådant att man måste ligga ner är att ha en färdig laddad pung (kasett) i flerbruksficka stor. Visst det blir lite fippel men det har funkat hyffsat bra för mig.

Edited by Faltherren

Jag har inte så många bra bilder och har inte ork att fippla med kamera och kablar och grejer hehe! Men här kommer ett litet kollage. Kan fixa fler och bättre bilder om någon verkligen är intresserad. :)

http://www.ladda-upp.com/bilder/21126/ksp58vaska

Verkar inte som om jag får länka bilder så ni får en direktlänk i stället... om de tinte är för ohyffsat.

Lite info efter mina ringa erfarenheter:

Bra punkter

· Hårt bra tyg med kardborre och spännen för att spänna locket.

· Vit teflonplast inuti så bander glider fint och smuts fastnar ej vilket gör det lättrengörligt.

· Bra med "hållarna" på locket samt att man kan spänna fast eventuellt hängande band.

· Går att ligga på, med eller utan ammo i, utan att den ger vika. Ganske bekvämt faktiskt, se bara till att spänna i hop väskan så inget ramlar ur.

· Fungerar väldigt bra om man är flygspan.

· Går att använda som flerbruksficka XL alternativt dumpficka.

· KSP'n blir lite lättare och behändigare

Dåliga punkter

· Hade kunnat vara lite större så man får i 300 bulor. 250 bulor får precis plats med ett litet häng utanför.

· Finns risk att bandet vill åka ur om man inte har spänt locket ordentligt men samtidigt har öppningen för bandet hyffsat lös (gäller att ha koll på grejerna)

· Inget mollesystem (fästes enklast med karbinhakar eller annat hittepå).

· Många som frågar vad det är för väska.

· Band bort så fort man ska vila och ställa ner sprutan.

Ett tips om läget är som sådant att man måste ligga ner är att ha en färdig laddad pung (kasett) i flerbruksficka stor. Visst det blir lite fippel men det har funkat hyffsat bra för mig.

NU vill jag inte vara sån.

Men varför just 300 bulor då man ändå bara får skjuta 250 bullor i följd innan pip byte.??

är ju samma som metal låderna till ksp.

Bra bilder, bra/snabb rescension :)

Ser bra ut!

Edit, skulle Gud ha förbarmande över mig och tilldela mig en Ksp58 så skall dylika väskor inhandlas så jävla snabbt så Kungliga Postverket får whiplash...

Edited by 2Sharp

Men varför just 300 bulor då man ändå bara får skjuta 250 bullor i följd innan pip byte.??

Man kanske inte skjuter 300 i snabb följd? Dessutom är 300 ett finare tal än 250. :-P

Förresten så är metallådorna en mardröm som jag aldrig kommer att använda om det nu inte är direkt order från högre chef. ;)

Edited by Faltherren

Man kanske inte skjuter 300 i snabb följd? Dessutom är 300 ett finare tal än 250. :-P

Förresten så är metallådorna en mardröm som jag aldrig kommer att använda om det nu inte är direkt order från högre chef. ;)

Inte jag heller men syftade på antalet bulor som får plats i dom..

gillar skarpt väska.. värkar smidigare och bekvämare

Man kanske inte skjuter 300 i snabb följd? Dessutom är 300 ett finare tal än 250. :rolleyes:

Inte jag heller men syftade på antalet bulor som får plats i dom..

gillar skarpt väska.. värkar smidigare och bekvämare

Ingen fara på taket. :) Man kan ju ha 500, 1000 eller en miljon bulor med sig. Det gäller bara att skjuta med sunt förnuft.... vilket kan vara svårt i bland. :rockon: Ja, väskan är smidigare och bekvämare än en skramlande plåtlåda som bara jävlas hehe!

Bra bilder, bra/snabb rescension :)

Ser bra ut!

Edit, skulle Gud ha förbarmande över mig och tilldela mig en Ksp58 så skall dylika väskor inhandlas så jävla snabbt så Kungliga Postverket får whiplash...

Say when.......FUSA nu i höst på skjutfält........(vinkar med kontraktet...)

Mvh

Gud aka CP2 aka BQ2

Kan bara tippsa om bandväskan som finns till KSP 58DF.

Kallas bandsäck, rymmer totalt 500 skott 7,62 fördelade i två plastkasetter inne i väskan.

Öppnas i toppen med dragkedja, eller snabbspänne, öppning på kasetterna där am-banden sitter fast i locket för snapp åtkomst.

Kan bäras i handen, över axeln eller på ryggen, där bandet kan matas ut under buret förfarande.

När den inte bärs är axelremmarna förvarade under lock med kardborre på säckens ovansida.

Botten är förstärkt med glidskenor i tyg för att kunna släpas/dras på marken.

Fästsystem på bandsäckens utsida, samma typ som bärsystem 2000, för tillhörande vårdväska, fickor till stridsväst 2000, pipfodral etc.

Funkar bra både under operationer till fots och i bilen som escape bag.

Används den till M249 så får man plats med ca 700 skott 5,56 plus vatten och någon ration.

Har man tid och lust så är det ett bra exempel om man vill bygga sin egen.

Finns bilder på denna om man söker på KSP 58DF.

Bara några tankar.

Jag inhandlade en TT-väska förra året. Kanske fick jag ett måndagsexemplar, men jag blev besviken på lite detaljer.

1 Bärremmarna sitter mitt på kortsidorna. Tyngdpunkten är för låg. Väskan vill gärna snurra runt. Den lägger sig inte platt mot kroppen av sig själv, ej heller kommer botten självt ner mot marken när man slänger/svingar/lägger ner den. Irriterande när man är stressad. Annars också.

Den borde snarare var hög än lång. Se väskan nedan istället.

2 Mitt på bärremmen sitter ett stort spänne. Det glider upp lätt, alternativt sitter bra placerat för att lätt knäppas upp. Ett vanligt glidspänne eller spännet närmre väskan. Går ju givetvis att sy själv.

3 Plasten på insidan är inte bockad i nederkant, så hela väskan är rundad. Går förvisso att bocka/knäcka själv, men borde inte detta vara gjort från början? Likaså är det just plast på insidan. Skramlar givetvis inte alls som kronans plåtlådor, men tyg hade varit bättre.

4 Kortsidorna är inte avfasade i överkant. Några cm vore bra så att bandet lättare glider ut.

Jag vill väl egentligen ha något sådant här istället:

AITES300RDSAWPouch.jpg

Bilden heter Aites 300 round SAW pouch. Länge sedan jag sparade den, men går nog att hitta på Interwebben någonstans.

Kan bara tippsa om bandväskan som finns till KSP 58DF.

Kallas bandsäck, rymmer totalt 500 skott 7,62 fördelade i två plastkasetter inne i väskan.

Öppnas i toppen med dragkedja, eller snabbspänne, öppning på kasetterna där am-banden sitter fast i locket för snapp åtkomst.

Kan bäras i handen, över axeln eller på ryggen, där bandet kan matas ut under buret förfarande.

När den inte bärs är axelremmarna förvarade under lock med kardborre på säckens ovansida.

Botten är förstärkt med glidskenor i tyg för att kunna släpas/dras på marken.

Fästsystem på bandsäckens utsida, samma typ som bärsystem 2000, för tillhörande vårdväska, fickor till stridsväst 2000, pipfodral etc.

Funkar bra både under operationer till fots och i bilen som escape bag.

Används den till M249 så får man plats med ca 700 skott 5,56 plus vatten och någon ration.

Har man tid och lust så är det ett bra exempel om man vill bygga sin egen.

Finns bilder på denna om man söker på KSP 58DF.

Bara några tankar.

Hur får man tag på den då? Jag menar... det är ju varje KSP-skytts våta dröm. ;-)

Hur får man tag på den då? Jag menar... det är ju varje KSP-skytts våta dröm. :lol:

Kodad mening

bandväskan som finns till KSP 58DF

Dvs "tillbehör" till dom få 58DF som finns??

Tolkar jag beteckningen rätt så står "F" i 58DF för FÖRSÖK....

Men visst vore det trevligt för en skytt med en sådan väska.. Tyvärr så försvinner eventuell stridsäck från ksp-skyttens rygg..

Så jag skulle nog hellre se en väska såsom TT eller "Aites 300 round SAW pouch" som ersätter plåtlådorna.

Hur får man tag på den då? Jag menar... det är ju varje KSP-skytts våta dröm. :lol:

Kodad mening

bandväskan som finns till KSP 58DF

Dvs "tillbehör" till dom få 58DF som finns??

Tolkar jag beteckningen rätt så står "F" i 58DF för FÖRSÖK....

Men visst vore det trevligt för en skytt med en sådan väska.. Tyvärr så försvinner eventuell stridsäck från ksp-skyttens rygg..

Så jag skulle nog hellre se en väska såsom TT eller "Aites 300 round SAW pouch" som ersätter plåtlådorna.

Den väskan du hänvisar till är för 5,56 och rymmer därför inte mer än ca 150 skott 7,62.

Ännu mindre om den är länkad med M13.

I mitt personliga tycke är det på tok för lite för att fylla något syfte om du inte tänker ha flera väskor på dig och gillar bandbyte.

Inte större mängd än varianten av kassett till tex KSP 58DF som rymmer 100 skott.

Sen vet jag inte vilken bakgrund eller förband du har erfarenhet ifrån men det är sällan man uppträder med KSP av typ 7,62 till fots under längre stund eller tid utan närhet till fordon etc om det inte handlar om rent anfall eller försvar i dagens krigsföring där man även bär stridspackning.

För mig är därför valet typ väska på ryggen med min 500 skott med min bandlängd på 250 skott styck.

Med detta utförande så blir KSP ett enmansvapen, plus att din kompis kan bära en väska till åt dig.

Men det är bara min personliga åsikt.

@ tinhead

Ja, jo. Jag vet att det är försök och att den väskan inte börjat massproducerats ännu. Men man kan ju hoppas på att få PM från någon som "lånat" och vill skänka hahaha! :lala:

@Van der Kaye

Håller med dig. Skulle aldrig gå ut i skarpt läge med mindre. Under årets KFÖ fick vi ut 250 bulor per KSP-skytt och 2 mag per AK-skytt som dom hade räknat ut att det skulle räcka med till ett 5 timmarsmoment. Riiight! Det går åt ammo för samtliga om man ska strida i bebyggelse. :lol: Därför är denna nya ryggsäck en riktigt bra uppfinning. Jag hoppas innerligt att F:et försvinner snart så man kan börja lära sig arbeta med ny, modern utrustning. Men det lär ju iofs ta 50 år innan jag får ut något sådant.

Edited by Faltherren

• 8 months later...

Det finns ingen som sitter på bättre bilder på ryggväskan till 58DF?

Den låter ju grymt bra = självklart blev projektet dissat av FM...

Skulle även vara grymt intresserad av bilder/ritningar/mer info om väskan för pipa 2 respektive vårdkitet.

• 3 months later...

Angående Tactical Tailors bandväska, är det möjligt att sy om infästningspunkterna för axelrem?

Det känns som att alternativen till TT Ammo Bag antingen är för dyra (LBT) eller rymmer för lite am (Recon).

En sak att beakta är ju att TT faktiskt är en tillverkare som gör mycket "customjobb", så det kanske går att beställa den modifikationen.

Nu är inte jag KSP-skytt till befattningen, men likväl instruktör på KSP 58 och har ju 58:an på förbandet så att rättfärdiga inköp nästa månad kan ju kanske gå...

Nu är inte jag KSP-skytt till befattningen, men likväl instruktör på KSP 58 och har ju 58:an på förbandet så att rättfärdiga inköp nästa månad kan ju kanske gå...

Du har nog större chans på recon's "nya" väska än med en från TT.

Problemet med större bandväska på höft eller rygg är obalans/klumpighet i det ena fallet och att någon annan måste bära kspskyttens personliga prylar i det andra fallet.

Just nu är jag nöjd med 2x TT SAW-fickor (2x150 bulor) västmonterade och några kassetter då det ger mig möjlighet att:

- Vara något smidigare

- Snabbt kunna balansera om viktfördelningen när annan utrustning tillförs eller tas bort

- Lätt och snabbt kunna välja mellan 2 ammunitionstyper om sådan utdelas (Lita aldrig på TOEM)

- Kunna agera i gruppen utan ett stando vid förflyttning för att myssla med väskor och annan skit

- 5-600 skarpa bulor är en lagom vikt att ränna runt med över tiden i tempererat klimat

- möjliggör bärande av ryggsäck (Ja, det blir jobbigt viktmässigt, intet nytt)

- fortfarande kommer upp och ner igenom fordonens takluckor med utrustningen påtagen

Behöver jag mer am har FM utrustat resten av gruppmedlemmarna med 2xflerbruksficka stor (uppåt 14x150 bulor på en 8 manna grupp) som de iaf bara fyller med för striden i huvudsak onödig skit.

Inte sedan invasionsförsvarseldfestens dagar med eld från fasta positioner med fi bataljardvis framryckande med höga knälyft rakt över fält (pappis, mammis och canaxa) har jag avsuttet behövt avfyra fler än 150 bulor i ett stridsmoment innan det finns tid att ladda om/utjämna oavsett terräng.

Dock är min stridserfarenhet begränsad till FUSA och övningar med lös am under 17 år (simfire eller ej).

Skulle FM börja med avsuttna KSP-grupper på kompaninivå a la USA behövs dock annan lösning (och en tripod).

YMMV

Edited by Munin