Jump to content

Dramatiskt på f.d I20-området i Umeå

Vildmannen

Recommended Posts

Det känns bra att nationella insatsstyrkan för en gångs skull kunde vara på plats riktigt snabbt. Jag läste om det på DN och på en bild syns flera ur styrkan bärandes vapen som jag inte känner igen. Kanske någon kunnig kan hjälpa mig? Det är bild 3 i den här artikeln: http://www.dn.se/nyheter/sverige/ranarjakt-i-umea-1.872215

Det verkar som om Polisen visste om att det skulle ske. Jag menar hur kan dom mobilisera en sådan grupp på para några få minuter. Och varför då vara maskerade som byggarbetare etc?

Bra jobbat av alla inblandade inom polismyndigheten. Tyvärr dödades en hund i tjänsten.

Arbetsbyxor från Fristads/Blåkläder verkar vara NI:s val när det gäller "urban warfare".

Bra jobbat av alla inblandade inom polismyndigheten. Tyvärr dödades en hund i tjänsten.

Arbetsbyxor från Fristads/Blåkläder verkar vara NI:s val när det gäller "urban warfare".

Låter väl genomfört på alla sätt och vis.

Väldigt tråkigt med hunden.

Varför har polisen rånarluvor?

är det för att de inte ska synas i media eller för att rånarna inte ska kunna minnas ansikten, en av poliserna visade ju å ena sidan ansiktet ändå.

Varför har polisen rånarluvor?

är det för att de inte ska synas i media eller för att rånarna inte ska kunna minnas ansikten, en av poliserna visade ju å ena sidan ansiktet ändå.

Dom vill slippa att bli igenkända..

En miss av den som inte bar luva troligtvis..

@spook

Enligt tidnignarna så väntade dom in "stöten" då dom inte var säkra på när dom skulle slå till och ville fånga in dom flesta som var inblandade i den.

På tal om den skjutna tjänstehunden som jag skrev om tidigare. Hur behandlas det i en eventuell rättegång? Har vi någon form av lagstiftning som det faller under? I USA räknas enligt de uppgifter jag har funnit genom att googla lite en tjänstehund som vilken polis som helst och straffet kan hamna mellan 1 år och livstid om man har ihjäl en amerikansk tjänstehund.

Min spontana bedömning är att det skulle ses som (grov?) skadegörelse eller liknande. Det finns iaf. ingen grund för att se hunden som "polis". En hund kan inte utöva myndighet, den är den myndighetsutövande tjänstemannens (PK: i betydelsen "människa") redskap. Det lär väl dock klassas som aningen värre än att bryta av polismannens ASP...

*stön* Jag blir så less på artikelkommentarer som utmålar polisen som dom stora skurkarna. :uuh:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=280071

för att generalisera lite:

umeå är ju inte direkt känt som en stad, där man i alla tider älskat uniformer.

tänker på 90-talets veganvåg.

de har nu vuxit upp, och är nu del av samhället, men en del radikala idéer lever kvar.

fast det kvittar nog vart det hade hänt, folk har alltid åsikter, när polisen tar fram "det tunga artilleriet"

På tal om den skjutna tjänstehunden som jag skrev om tidigare. Hur behandlas det i en eventuell rättegång? Har vi någon form av lagstiftning som det faller under? I USA räknas enligt de uppgifter jag har funnit genom att googla lite en tjänstehund som vilken polis som helst och straffet kan hamna mellan 1 år och livstid om man har ihjäl en amerikansk tjänstehund.

Rent juridiskt sett så räknas det nog som djurplågeri. Men den ansvariga rånaren kommer förmodligen inte bli fälld för det. I sverige är ju praxis att småbrott inte tas upp när någon är åtalade för ett grovt brott. Fast de kanske blir åtalade för försök till dråp/mord eller något liknande eftersom de sköt på polisen? Långa fängelsestraff väntar :uuh:

/Nyllet

EDIT: Undra hur familjen som har bott med hunden i x-antal år känner sig. En annan bröt ju ihop totalt när husdjuren dog av normala anledningar när man är liten, fi fan. Stackare.

http://vk.se/Article.jsp?article=280071

"Vilka vapen de misstänkta rånarna hade är inte klart men det är inte ovanligt att stulna militära vapnen som AK4 eller AK5 används av kriminella."

Numer är det väl sällsynt att kriminella använder sig av svenska militärvapen, det var väl mer vanligt på 90-talet?

En del militära vapen finns fortfarande i omlopp, men mest vanligt är jaktvapen eller vapen som införskaffats från t ex forna stater på Balkan...

NI brukar uppträda maskerat ibland, mest med tanke på vilket klientel de handskas med. Varför en av dem har valt att visa ansiktet vet jag inte, men det är ju den enskildes beslut.

Synd på tjänstehunden. >:-(

Polisen JO-anmäld efter råninsats

En anmälan undertecknad med 'En luttrad kommissarie som inte vill se cowboyinsatser som ger ökad våldsutveckling' har lämnats in till JO angående polisens ingripande mot rånförsöket på Loomis värdedepå i Umeå under söndagen.

Synd att anmälaren inte tycks ha undetecknat anmälan. Man kan ju bara hoppas JO tar upp ärendet ex officio. Det finns enligt min mening flera saker som borde utredas.

Till att börja med kan man ju, som ovan nämnts, ifrågasätta om man vekligen var tvungen att ta gärningsmännen på bar gärning. Kunde man inte ha gripit dem under förberedelsestadiet? Kunde man inte ha skuggat dem från platsen och tagit dem efteråt, under mindre dramatiska former?

Och om man nu absolut var tvungen att ta dem på plats, kunde man då inte ha spärrat av vägarna i närområdet och förhindrat civil trafik att komma inom riskavstånd från vapnen? Med tanke på att Umeå är en hyffsat stor stad, som dessutom har en polisutbildning, torde det väl ha funnits gott om poliser att tillgå för en avspärrning?

Sedan kan man ju inte låta bli att fundera över vapenhanteringen. NI, den absoluta eliten inom Polisen, som dessutom befinner sig i en förhandsituation, lyckas inte med att planera insatsen bättre än att man tvingas skjuta med en europaväg som kulfång. Slutligen kan man ju starkt ifrågasätta om det verkligen var nödvändigt att skjuta en av rånarna elva gånger(!)

Ovanstående är dock baserat på material från en och samma källa, vilket naturligtvis medför att tillförlitligheten kan diskuteras. Just därför tycker jag att det vore bra med en JO-utredning.

Som jag ser det är anledningen till att polisen ingrep efter att rånarna utfört sin sprängning den att man då kan åtala för grovt rån eller försök till grovt rån. Hade man ingripit tidigare hade det "bara" blivit förberedelse till grovt rån vilket ger lägre straff på straffskalan.

När det gäller polisens skytte och alla dessa JO-anmälningar och utredningar som utförs så är jag personligen evinnerligt trött på dem. Så fort någon skjuter ska det utredas när, var, hur och varför. Hur det är idag vet jag vill minnas att det förr var dessutom vanligt att poliser som avfyrat sina vapen i tjänsten fick inre tjänst i väntan på att utredningarna skulle bli klara. Varför? Litade man inte på dem? Trodde man att de var skjutglada psykopater? Om du arbetar i ett yrke där någon med vett och vilja kan försöka ta livet av dig och du har utrustats med medel för att försvara dig mot denne, varför ska det då ifrågasättas när du utnyttjar de medel och befogenheter du har? Drar man en parallell till det militära kan man undra om JO ska börja granska våra utlandsstyrkor så fort de besvarar fientlig eld eller besättningen på HMS Malmö som avfyrade både ksp och 57 mm kanon mot pirater häromdagen.

...

Synd på tjänstehunden. :unsure:

Aftonbladet hittade ett nytt namn: Insatshund

...

När det gäller polisens skytte och alla dessa JO-anmälningar och utredningar som utförs så är jag personligen evinnerligt trött på dem. Så fort någon skjuter ska det utredas när, var, hur och varför. Hur det är idag vet jag vill minnas att det förr var dessutom vanligt att poliser som avfyrat sina vapen i tjänsten fick inre tjänst i väntan på att utredningarna skulle bli klara. Varför? Litade man inte på dem? Trodde man att de var skjutglada psykopater? Om du arbetar i ett yrke där någon med vett och vilja kan försöka ta livet av dig och du har utrustats med medel för att försvara dig mot denne, varför ska det då ifrågasättas när du utnyttjar de medel och befogenheter du har? Drar man en parallell till det militära kan man undra om JO ska börja granska våra utlandsstyrkor så fort de besvarar fientlig eld eller besättningen på HMS Malmö som avfyrade både ksp och 57 mm kanon mot pirater häromdagen.

Som medborgare så tycker jag det är bra att någon granskar när polisen skjuter folk.

Sedan så mår de flesta normalt funtade personer inte så bra efter att man skjutit någon heller. Flera av de poliser som jag känner har varit nära att skjuta personer och alla är lika glada att de sluppit.

Sedan kan man ju inte låta bli att fundera över vapenhanteringen. NI, den absoluta eliten inom Polisen, som dessutom befinner sig i en förhandsituation, lyckas inte med att planera insatsen bättre än att man tvingas skjuta med en europaväg som kulfång. Slutligen kan man ju starkt ifrågasätta om det verkligen var nödvändigt att skjuta en av rånarna elva gånger(!)

tror inte det finns någon militär elller polis som skjuter någon mer än en gång om INTE den som är skjuten fortsätter med sin eldgivning mot polisen eller militären i den frågan..

Det är ju som du säger Sveriges mest erfarna styrka vi pratar om...

De är ju inte direkt kända för att skjuta folk i tid och otid..

Att maskera på det sättet kan även ha en psykologisk effekt då det är önskvärt buset inte ska se poliserna i fråga som "vanliga" människor med dom mänskliga dragen utan mer som något anonymt som är överväldigande/överlägset/okänt. Detta ska förhoppningsvis chocka buset till den grad att han blir handlingsförlamad och att han lägger ner sin aktivitet på ett fredligt sätt.

Nu fungerar ju inte alla människor på samma sätt och resultatet varierar, men det är en av anledningarna till att "SWAT"-liknande operationer gärna utförs i heltäckande, mörka kläder med maskering som tar bort dom mänskliga dragen hos poliserna.

tror inte det finns någon militär elller polis som skjuter någon mer än en gång om INTE den som är skjuten fortsätter med sin eldgivning mot polisen eller militären i den frågan..

Det är ju som du säger Sveriges mest erfarna styrka vi pratar om...

De är ju inte direkt kända för att skjuta folk i tid och otid..

Det är mycket svårt att förutse hur en människa som är utsatt för beskjutning reagerar, det är bara mänskligt. Du kan förbereda dig med träning, träning och mer träning, men det är ändå omöjligt att föutse vad som komemr att hända.

Titta gärna på uppdrag gransknings reportage från Luleå (strunta i det faktum att den berusad polis var med), i detta fallet sköt en polis 30 skott med automateld från ett par meters håll utan att träffa. Polismannen upplävde att han hade ett vapen riktad emot sig.

http://svt.se/2.111085/1.1561437/berusad_p...mp;lpos=extra_0

Visst finns det knäppskallar som ägnar sig åt slivovitzskjutningar, men knappast inom den svenska polisen, så jag tror bara att det går så snabbt och du hinner inte reagerar utan det är ren instinkt, sedan finns det hur mycket tid som helst att analysera och klaga efteråt.

Visst finns det knäppskallar som ägnar sig åt slivovitzskjutningar, men knappast inom den svenska polisen, så jag tror bara att det går så snabbt och du hinner inte reagerar utan det är ren instinkt, sedan finns det hur mycket tid som helst att analysera och klaga efteråt.

Tror du har en väldigt viktig aspekt där...

Som jag kanske missade...

Men det viktigaste är ju att man alltid har en massa tid att analysera efteråt...

Är 11 skott så himla mkt? 2-3 poliser som skjuter samtidigt tills busen inte längre utgör något hot får snabbt ïväg 11 skott. Speciellt om de är vältränade..

Nej, grattis till det som verkar vara en lyckad polis operation.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...