Guest Guest_Alkaios_* Posted May 23, 2009 Report Share Posted May 23, 2009 Hej! Jag tänkte ställa en liten fråga som jag funderat på efter ha stött samman med en ex. vpl röjdykare som är vän till mig, som också trodde sig hört något om detta. Jag gjorde värnplikten i ubåtsvapnet för ett antal år sedan och fick då höra en skröna/historia(?) om en sjunken svensk ubåt, av ev. draken klass som skulle legat någonstans i stockholms skärgård. Saken var den att den skulle fått något fel så att man varit tvungen att lämna den på botten, dock helt intakt, dvs. inte vattenfylld. Ett antal år övade man med URF:en mot denna båt, tills dess att syret tagit slut. Hörde några historier om hur man dockade med URF:en för att sätta sig i mässen och ta en fika. Anledningen till att syret tog slut skulle ha varit att utjämningsventilerna till ballasttankarna stod öppna (vilket de normalt är), och att detta skulle ha förbrukat syret genom korrosion. Därför avbröts dockningsövningarna. Någon som kan bekräfta detta? Mvh Ex. dieselråtta Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted May 23, 2009 Report Share Posted May 23, 2009 Det var en utrangerad Drakenbåt som låg på botten utanför Muskö. Det lades där helt avsiktligt för att fungera som övningsobjekt för URF, men plockades upp för några år sedan. Så någon skröna är det inte, förutom delen att den skulle ha övergetts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 23, 2009 Report Share Posted May 23, 2009 Det var en utrangerad Drakenbåt som låg på botten utanför Muskö. Det lades där helt avsiktligt för att fungera som övningsobjekt för URF, men plockades upp för några år sedan. Så någon skröna är det inte, förutom delen att den skulle ha övergetts. Synd att de tog upp den, det hade ju blivit ett ypperligt dykmål, särskilt om man hade låtit luckorna vara öppna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted May 23, 2009 Report Share Posted May 23, 2009 Synd att de tog upp den, det hade ju blivit ett ypperligt dykmål, särskilt om man hade låtit luckorna vara öppna. Mmm fast det hade ju liksom tagit bort syftet med att öva med URF. URF bygger ju liksom på att det fortfarande finns luft i båten... Sedan misstänker jag att det är dykförbud för utomstående där den låg. När det gäller dykmål, jag antar att du besökt HMS Mode? Hon däremot ligger fortfarande kvar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 23, 2009 Report Share Posted May 23, 2009 Synd att de tog upp den, det hade ju blivit ett ypperligt dykmål, särskilt om man hade låtit luckorna vara öppna. Mmm fast det hade ju liksom tagit bort syftet med att öva med URF. URF bygger ju liksom på att det fortfarande finns luft i båten... Sedan misstänker jag att det är dykförbud för utomstående där den låg. När det gäller dykmål, jag antar att du besökt HMS Mode? Hon däremot ligger fortfarande kvar. Nja, jag tänkte att efter marängen var klar med den kunde man ha upplåtit den som dykmål, det hade varit trevligt. Mode har jag tyvärr inte haft förmånen att dyka på, men jag antar att än är det inte försent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 23, 2009 Report Share Posted May 23, 2009 Var och hur djupt ligger Mode? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 Kan det möjligtvis vara den "mygga" som beskrivs i det här inlägget som är den "sjunkna ubåten"? /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 Var och hur djupt ligger Mode? Vet tyvärr inte. Läste en artikel i någon tidning för många år sedan om "flottans sista i tjänst varande jagare". Det var Mode som användes som dykmål vid dykarutbildning. Jag tror att det är i Stockholms skärgård någonstans men jag ska inte svära på det. Är man seriös i sitt dykintresse så borde arkivet på Sjöhistoriska vara ett bra ställe att kolla på. Beträffande Drakenubåten så var det Springaren som lades på botten av Hårsfjärden 1988 och plockades upp 1999 för att skrotas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dieselråttan Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 Var och hur djupt ligger Mode? Vet tyvärr inte. Läste en artikel i någon tidning för många år sedan om "flottans sista i tjänst varande jagare". Det var Mode som användes som dykmål vid dykarutbildning. Jag tror att det är i Stockholms skärgård någonstans men jag ska inte svära på det. Är man seriös i sitt dykintresse så borde arkivet på Sjöhistoriska vara ett bra ställe att kolla på. Beträffande Drakenubåten så var det Springaren som lades på botten av Hårsfjärden 1988 och plockades upp 1999 för att skrotas. Intressant att det var så ändå.. Ja, jag var ju MoTe på VGD/SÖD/HND både som vpl och i IUB, men mellan 2003 och 2007 så det var väl inte så konstigt att det var lite förvrängda fakta. Minns heller inte om man sa att man övergivit den eller hur det var. Men det var alltså av samma typ som ligger i Maritiman här i Göteborg nu då? Dieseltrollet du råkar inte veta vad som hände med Neptun och Najad? Minns att de låg örlogshamnen när jag låg inne, och vi gjorde nått besök på dem tillsammans med "lappen" för att knycka all återstående kalk. Fascinerande att gå runt i dem där de fryst i tiden. Senare anslöt ju Näcken då danskarna avvecklade allt vad ubåtsvapen hette. Fick dock chansen att gå ombord på Tumleren tror jag när den låg vid skeppsbron i Stockholm i samband med ubåt 100 år firandet, det var riktig ubåt det.. Fick även en guidning på Kilon som låg där då, var verkligen en upplevelse liksom konvojen in till Stockholm där vi var flaggskepp. Ryssarna behövde tydligen ingen lotshjälp.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 Dieseltrollet du råkar inte veta vad som hände med Neptun och Najad? Tyvärr inte. Enda anledningen till att jag visste om Springaren är att jag precis har läst Leif Högbergs bok om Muskö. Där fanns det bilder på Springaren före och efter hennes tid på bottnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 Det ligger två ubåtar av Sjöormen-klass och rostar vid kolkajen i Karlskrona Örlogshamn. Vet inte om de är Neptun och Najad dock. De är i ett hemskt skick iallafall. Mycket rost, delvis trasig "däcksbeläggning" (vad det nu heter på såna där plåtkorvar) och enorma mängder sjögräs. De delar dödens kaj med en okänd patrullbåt, och Smyge ligger för det mesta inte långt därifrån heller. Flottan har svårt att göra sig av med fartyg innan de i princip sjunker av sig själva numera... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 @Erk ehm försök igen, samtliga sjöormen är överflyttade till Singapore. Antar att de två ubåtar du syftar på är just Neptun/Najad av Näcken-klass. Under 2006 när jag var nere i Pottis senast så var det de åtminstone. Antar att de inte bytts ut till två nya :p Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 Doh! Jag får skylla på att jag är präglad på båtar som håller sig på rätt sida av vattenytan och lova på bättring. Jag vet ju att de är Näcken-klass egentligen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.