Jump to content

Hur stor är er ungdomsavdelning?

Dansk_skalle

Recommended Posts

Skulle vara kul om man kunde säga vilken avdelning man hör till, hur ofta man övar och hur många man är ungefär. För att kunna jämföra och få ett perspektiv. Dessutom kan man ju få reda på var det finns ungdomsföreningar, kanske på ställen man inte trodde. Jag börjar väl med ett exempel på min avdelning:

Försvarsutbildarungdom U56

Från: Gävle

Antal: 9 st (nyuppstartat)

Regelbundna övningar: 1 gång i veckan, 3h

Fältövningar: 1 gång i månaden ungefär, lite mer sällan. Fre-Sön.

Övrigt: Vi har fått ut Stridssäck 2000 :rolleyes:

Hoppas folk rapporterar lite här om sina avdelningar. Som sagt kul att veta.

Skulle vara kul om man kunde säga vilken avdelning man hör till, hur ofta man övar och hur många man är ungefär. För att kunna jämföra och få ett perspektiv...

//snip//

Övrigt: Vi har fått ut Stridssäck 2000 :rolleyes:

Hoppas folk rapporterar lite här om sina avdelningar. Som sagt kul att veta.

SS2000 till U56?! NEJ NU J****R! Det här ska Kn K få smaka på...

Som du kanske kan gissa tillhör jag Upplands Hemvärnsungdom, folket lite söderut som har vart med och arrangerat övningar med er. Jag kanske tom hade hand om dig under intron i dec?

Slut O.T

Upplands Hemvärnsungdom

Från: Uppsala med omnejd

Antal: ca 30 aktiva, +-.

Regelbundna övningar: 1 kvällsträff/vecka 18-21

Fältövningar: ca 1/mån, +-, Fre-Sön

Övrigt: Bedriver delvist verksamhet tillsammans med U56, har en förbannat driven Kn som ungdomschef.

SS2000 till U56?! NEJ NU J****R! Det här ska Kn K få smaka på...

Som du kanske kan gissa tillhör jag Upplands Hemvärnsungdom, folket lite söderut som har vart med och arrangerat övningar med er. Jag kanske tom hade hand om dig under intron i dec?

Slut O.T

Nja, jag var intro i mars, du ledde lite exercis där. Har dock inte sett av dig de senaste gångerna vi samövat med Uppsala...

Och ja, jag erkänner, jag är så jävla nöjd över stridssäcken :D Fick bära en av era LK35 en stund på förra övningen. Era stackare...

Den enda grejen vi fått ut som är bättre är Pälsmössa 59 :D:lol:

Edited by Dansk_skalle

Ljungby Försvarsutbildar- och Hemvärnsungdom.

Från: Ljungby kommun.

Antal: 1 LK(färdig), 3 Lk2, ? LK, 2 - 3 FK, 1 GK.

X-antal övningar på året, väldigt regelbundet runt vinter och början av ny säsong.

lö-Söndags övningar från 09:00 till 16:00 dagen efter. Alla fält övningar i regel från fredag till söndag!

X-antal övningar på året, väldigt regelbundet runt vinter och början av ny säsong.

lö-Söndags övningar från 09:00 till 16:00 dagen efter. Alla fält övningar i regel från fredag till söndag!

Det var inte många :banghead:

Hur lyckas man ens vara så få? Och hur sköter ni utbildning för den ensamma GK-stackaren? : :eeh:

Försvarsutbildarungdom U61

Från: Hudiksvall

Antal: 1st.

Regelbundna övningar: Nada

Fältövningar: 1 gång på 2 år?

Övrigt: Vi(jag) har också fått ut SS2k, men känner mig inte coolare för det. :banghead:

Försvarsutbildarungdom U61

Från: Hudiksvall

Antal: 1st.

Regelbundna övningar: Nada

Fältövningar: 1 gång på 2 år?

Övrigt: Vi(jag) har också fått ut SS2k, men känner mig inte coolare för det. :uuh:

Man blir ju nästan ledsen... Finns det inget engagemang hos ledarna eller är det verkligen så fattigt på försvarsvilliga ungdomar?

Det var inte många :D

Hur lyckas man ens vara så få? Och hur sköter ni utbildning för den ensamma GK-stackaren? : :eeh:

Vet ej hur det ska göras eftersom det kommer att bli lite mindre med ungdomar tack vare utbildningen till Hv soldater. Och den ensamme gk:aren var i en grupp på 6 men de andra 5 fick ingen "fritid". Vad är fritid än något annat där man inte få ha M90 systemet? Livet är M90! :camo:

Vet ej hur det ska göras eftersom det kommer att bli lite mindre med ungdomar tack vare utbildningen till Hv soldater. Och den ensamme gk:aren var i en grupp på 6 men de andra 5 fick ingen "fritid". Vad är fritid än något annat där man inte få ha M90 systemet? Livet är M90! :D

Det borde inte vara ett stort problem eftersom utbildningen till HV-soldater får börja förrän personen i fråga har nått LK-nivå.

Vet ej hur det ska göras eftersom det kommer att bli lite mindre med ungdomar tack vare utbildningen till Hv soldater. Och den ensamme gk:aren var i en grupp på 6 men de andra 5 fick ingen "fritid". Vad är fritid än något annat där man inte få ha M90 systemet? Livet är M90! :D

Veklingar! Det är på tok för lite verksamhet i min mening. Värnplikt med 5 dagar i veckan är ungefär lagom mycket M90.

Det borde inte vara ett stort problem eftersom utbildningen till HV-soldater får börja förrän personen i fråga har nått LK-nivå.

Vilken utbildning pratar ni om nu? Finns det någon HV-utbildning direkt kopplad till HvU?

Vilken utbildning pratar ni om nu? Finns det någon HV-utbildning direkt kopplad till HvU?

Tror han menar på GK-HV, en utbildning man får gå i.... Tre veckor tror jag det är, efter genomförd LK1/LK2 utbildning där man sen får gå med i Hemvärnet.

Står mer i den här tråden.

Tror han menar på GK-HV, en utbildning man får gå i.... Tre veckor tror jag det är, efter genomförd LK1/LK2 utbildning där man sen får gå med i Hemvärnet.

Nu kanske jag går lite OT men stod det inte 170 timmar? Det har jag ju redan gjort jag har varit med i typ 3 månader, är långt ifrån att ens bli FK...

Blekinge Friv-Ungdom (FVRF-u, HVu samt en och annan FBU-u:are)

Från: Medlemmarna sträcker sig från Stockholm och söderut.

Antal: Ca 25 GK, 16-17 FK, 12 LK samt 7 IK-u. Jag är dock osäker på kurserna utöver GK.

Regelbundna övningar: 3-4 på hösten och 4-5 på våren, varav den sista övningen på våren är en utbildningskontroll och hamnar alltid på kristi himmelfärdshelgen.

Fältövningar: 4-5 st.

Övrigt: De flesta övningarna är på F17, men vi övar även på Rosenholm samt på Kosta skjutfält. På utbildningskontrollen (eller Majövningen som den heter) är okänt för ungdomarna. Övningarna är från fredag kväll till söndag eftermiddag, undantaget är Majövningen som är från onsdag kväll till söndag eftermiddag.

Ungdomsledare i Norrbottensgruppen G63

Antal: 20-30 st

Regelbundna övningar: teori/praktiskakvällsövningar 1-2 ggr per månad, det brukarbli mer skjutning sånt på våren inför tävlingarna

Fältövningar: 1-2 ggr per månad

Man blir ju nästan ledsen... Finns det inget engagemang hos ledarna eller är det verkligen så fattigt på försvarsvilliga ungdomar?

Vilka ledare? Jag är helt ensam här uppe. Jag ska starta en ny ungdomsavdelning inom Hemvärnet när jag har gått diverse kurser för det.

Det glider dock OT igen nu...

Edited by Berg

Nu kanske jag går lite OT men stod det inte 170 timmar? Det har jag ju redan gjort jag har varit med i typ 3 månader, är långt ifrån att ens bli FK...

Vi har budget och möjlighet att öva 8 övningar per år, vanligen fre-sön. När jag var ungdom missade jag aldrig en övning och kunde stiga till FK efter 80 timmar, vilket inträffade efter 6 övningar. Så som jag snabbräknat så borde du ha max 70 timmar om du varit på alla övningar i tre månader, enligt din avdelnings övningsutbud. Om ni nu använder samma räknesystem som vi. Så som du räknar din utbildningstid måste du ha räknat med alla timmar du är på övningen, inklusive transport, rast, sömn och väntetid. Om du inte varit på många övningar utöver det du skrivit att din avdelning erbjuder har du nog grovt missuppfattat timräkningen.

Dessutom, så här var kraven inför förra året:

Antagningskrav:

- Deltagare skall ha fyllt 18 år vid utbildningens start.

- Deltagare skall ha genomfört 240 utbildningstimmar inom ungdomsverksamheten och varit aktiva under minst tre år.

- Deltagare skall ha genomfört LK1.

- Deltagare skall ha bedömts som lämplig av C ungdomsavdelning.

Respektive utbildningsgrupp äger anvaret för att avgöra om deltagarna har den utbildningsnivå som krävs för att delta i utbildningen.

Edited by Munken_swe

bg_band2.jpg

Okej... vad i mitt förra inlägg var svårt att förstå? vill ni prata om att gå med i Hv efter Hv-U, FU-u etc finns det en tråd för detta.

Nu har ni passerat en gräns, varje inlägg efter detta inlägg som är off-topic kommer att försvinna. förstått?

--------------------

REGLER

• 2 weeks later...

Antal: Ca 25 GK, 16-17 FK, 12 LK samt 7 IK-u. Jag är dock osäker på kurserna utöver GK.

Regelbundna övningar: 3-4 på hösten och 4-5 på våren, varav den sista övningen på våren är en utbildningskontroll och hamnar alltid på kristi himmelfärdshelgen.

Övrigt: De flesta övningarna är på F17, men vi övar även på Rosenholm samt på Kosta skjutfält. På utbildningskontrollen (eller Majövningen som den heter) är okänt för ungdomarna. Övningarna är från fredag kväll till söndag eftermiddag, undantaget är Majövningen som är från onsdag kväll till söndag eftermiddag.

Tillägg:

De högre kurserna är större än så, men antalet varierar något.

Övningarna är 3 på hösten och 4 på våren och har varit så i de fyra år jag har vart med. I övrigt stämmer det perfekt :baskerPa:

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Hur ser spridningen ut ålders/kursmässigt ut?

de flesta är 91:or 92:or så har vi också några 93:or och kursmässigt så vet jag inte vilka kurser de andra är på för vi övar alltid samma saker tillsammans både GK, FK, LK och sen får vi reda på då och då vart vi ligger i kurserna beroende på hur bra vi gjort ifrån oss

• 1 month later...

HvU Strömsund/Hammerdal

Antal: 5(?) stycken någorlunda aktiva och en hel del som har materiel som skall tillbaka...

Övningar: Samövar en hel del med Fältjägargruppens HvU, men även några enskilda.

Övrigt: Vi har varit ungefär 20 stycken som högst, men då de flesta var 90:or så slutade de när de ryckte in i lumpen m.m.

Vi skall även försöka rekrytera en hel del i sommar, så att vi får lite roligare...

Mvh Nordjämten, HvU 22 Komp, Strömsund.

:baskerFN:

• 1 month later...

I dagsläget är FK minst 35 st, stor påökning från sommarkursen på F17. GK har även ökat till minst 70 ungdomar. LK är jag osäker på och IK-u var 4 st den senaste övningen.

• 1 month later...

Jag finns inskriven i Stranda Ungdomskompani, som har sitt tillhåll strax utanför Oskarshamn, Kalmar län.

Jag har just nu tagit lite paus pga skola, men senaste övning jag var med på var vi ca 4-5 st ungdomar. Och som max då var vi 7-8 st. Och typ 3 ledare.. Kanske 4. :-(

• 1 year later...

I nuläget är jag skriven i Norrköping/Kusten Ungdomspluton i Östgöta HvU.

Vi är stationerade på F13 tillsammans med Bråvalla hemvärnsbataljon (kan ej exakt namn då det byttes nyligen).

För närvarande är vi 36 ungdomar indelade i 3 grupper plus en troppchef vilket ger 37 ungdomar totalt. Av dessa är minst 30 är aktiva.

5 instruktörer och 2 ungdomsledare höjer styrkan till hela 44 man, inte illa för en ungdomsorganisation enligt mig :rockon:

Uppdatering för Uppsala HvU:

Vi är från och med början av nästa termin förlagda på LSS.

Ca 35 aktiva ungdomar: 5 LK, 10 FK och drygt 20 GK. Ett femtio/sextiotal ungdomar är medlemmar på pappret.

3h Utbildningstimmar/vecka

Normalt 1-2 övningar/termin (exklusivecentrala kurser)

Örvigt: Vi har inte fått ut SS2K :mellow: