Jump to content

Olika ryggsäckar inom olika skyttetjänster??

JohnD

Recommended Posts

Jag har nu av erfarenhet och andras klagomål velat skriva här en gnutta om Försvarsmaktens ryggsäckar.

Vi har ju ryggsäck 35L och ryggsäck2000

Enligt många glagomål så är det så att ryggsäck2000 gör att man blir oerhörs svettig på ryggen. Det är alltå dålig ventilation som är orsaken till dett.

Ryggsäck 35L är en ryggsäck som har bättre ventilering p.g.a stål ramen som finns på den. Däremot så är den inte så smidig att använda särskilt när man ska plötsligt tag skydd eller lägga sig på marken för att skjuta så brukar man alltid få den där förbaskade stålramen bak i nacken. Åker man skidor så blir det ännu värre. Ramlar man så kommer den farande fort som satan på bakhuvudet och smäller ner ditt ansikte i marken/snön och som resulterar i näsblod eller andra skador. Om det skulle finnas ett rembälte så skulle inte detta inträffa.

Jag tycker att man kanske kunde göra en kombination av ryggsäck 35L och ryggsäck2000 dock med en mindre stålram gjord av aluminium. Ryggsäck2000 har ju ett rembälte så att det är bara stålramen som saknas.

Edited by JohnD

Hadde också velat se en LK35 DeLuxe istället för 2000 säcken.

Dvs en ramsäck med midjebälte och lite bättre stoppning över axlarna.

som säck sen så hadde väl 2000 dugit om sidofickorna hadde varit med från början plus att jag vill ha en flerbruksficka stor bakpå alltihopa.

Ni missar poängen.

Vare sig LK35 eller SS2k är tänkt att användas som huvudsakligt bärsystem, bägge bygger på att trosspackning eller större ryggsäck finns att tillgå. Tänk på dem som dagsäckar.

LK35 fungerar utmärkt för tung packning kompletterad med tejp, bitar av liggunderlaget som axelvaddering och vapenbälte m/59 som avbärarrem. Använd det ni har att tillgå idag.

SS2k blir jag inte svettig på ryggen av då min kropp redan är ångkokt p g a det FM kallar kroppskydd 90A.

Till kategorien ryggsäckar bör ni istället räkna lk70, lk100(ryggsäck 2000 f ö) och berghaus vulcan/trident.

Att flertalet förband inte får ut dessa beror antingen på att de anses leva ur lätt tillgängliga trosspackningar (bärsäck) istället eller oförmåga hos FörsE/FMLog.

@JohnD dra åt remmarna.

YMMV.

/M

Edit: vill man se in i framtiden skulle jag inte bli ledsen om FMV tänkte i banor som:

http://www.kifaru.net/AG_1.html eller http://www.kifaru.net/AG_2.html då jag har svårt att se en framtid där kroppsskydd i någon form inte ingår.

Edited by Munin

Ryggsäckars utformning, komfort och formfaktor är något som många tjänat mycket pengar på genom åren, och det finns gott om ideér på hur den ultimata ryggsäcken ska tillverkas.

Tittar man på dagens trender så ser du att tillverkare av friluftsutrustning har gått ifrån en extern ram helt och hållet. Anledningarna till detta är många, bland annat för att du kan slå dig själv eller någon annan fördärvad på ramen. Mer metall i säckarna är inte heller ett alternativ då detta påverkar vikten och du får en massa andra otrevliga egenskaper när temperaturerna sjunker.

Säckar med externa ramar är till sin konstruktion upphängda på ramarna via olika remmar eller fästen, och även om det gör det användbart för att bära exempelvis granatgevärsammunition, så ger det en Akilleshäl då dessa upphängningsremmar faktiskt går av efter tillräckligt mycket slit och släp.

Vad är då alternativet?

Det jag själv föredrar är interna aluminiumramar, stänger som är formade efter ryggens kurvatur. Mellan ryggen och de här stängerna så finns det sedan ryggkuddar som säkerställer att du får ventilation i formen av luftspalter mot ryggen, samtidigt som det vadderar säckens innehåll. :D

Det tycker i alla fall jag är en bättre lösning än att sätta en ram på stridssäcken. Den är i mina ögon redan en halvkass lösning som i ett slag ersatte både uppdragssäcken och ryggsäcken. Vänner till mig har berättat för mig hur tankarna gick när den togs fram, men jag vet inte hur väl deras berättelser överinstämmer med verkligheten (så därför så låter jag det vara!).

Frågan om ryggsäck/striddsäck är ingen fråga som jag tycker är HV-specefik. Det finns många tankar och funderingar på bättre ryggsäckar, och dom som har möjligheterna skaffar sig också andra säckar än just stridssäcken från Bergans, Norröna, Kifaru och NFM.

En diskussion som handlar om en ny ryggsäck bör nog också handla om vad vi ska bära i den ryggsäcken, precis som när stridssäcken ersatte Lk35 och uppdragssäcken. Ska sovsäcken flyttas tillbaka till ryggsäcken? Hur ska materielen för striden medföras? Hur mycket materiel ska vi ha med oss?

JohnD jag hoppas att du inte känner att jag sågade dig totalt, men din "Frankensteins stridssäck" är nog inte den bästa lösningen :)

Edited by Adeptus Bellum

Jag tycker att man kanske kunde göra en kombination av ryggsäck 35L och ryggsäck2000 dock med en mindre stålram gjord av aluminium. Ryggsäck2000 har ju ett rembälte så att det är bara stålramen som saknas.

Det är väl i princip en LK70 du beskriver?

SJälv har jag alltid tyckt att SS2000 är på tok för liten. Både under GU och i HV har jag alltid haft synnerligen stora problem med att få plats med all utrustning på utrustninglistan; det kan beror på min längd (större storlek på värmejacka och regnställ=tar mer plats). När det tar en halvtimmes tid och avsevärda mängder våld att pressa ner alltsammans, drar man sig för att t.ex. under paus plocka upp värmejackan längst ner.

Efter att ha påtalat saken för min chef, fick jag använda LK70 som stridssäck istället. Det fungerar betydligt bättre i mitt tycke. Allt får plats, och det är relativt lätt att komma åt även sådant som ligger längst ner i botten. Då jag allt som oftast är fordonsburen, blir det sällan några längre sträckor som jag färdas med den på ryggen. Hur lämplig den är för t.ex. skidåkning låter jag därför vara osagt.

F.ö. är den mycket väl lämpad om man cyklar till skjutövningar. Man får ju plats med kroppsskydd, stridsutrustning inkl. hjälm och AK4 i den, utan att sistnämnda sticker fram ur öppningen (vilket den gör på SS2000).

Det är väl i princip en LK70 du beskriver?

SJälv har jag alltid tyckt att SS2000 är på tok för liten. Både under GU och i HV har jag alltid haft synnerligen stora problem med att få plats med all utrustning på utrustninglistan; det kan beror på min längd (större storlek på värmejacka och regnställ=tar mer plats). När det tar en halvtimmes tid och avsevärda mängder våld att pressa ner alltsammans, drar man sig för att t.ex. under paus plocka upp värmejackan längst ner.

Efter att ha påtalat saken för min chef, fick jag använda LK70 som stridssäck istället. Det fungerar betydligt bättre i mitt tycke. Allt får plats, och det är relativt lätt att komma åt även sådant som ligger längst ner i botten. Då jag allt som oftast är fordonsburen, blir det sällan några längre sträckor som jag färdas med den på ryggen. Hur lämplig den är för t.ex. skidåkning låter jag därför vara osagt.

F.ö. är den mycket väl lämpad om man cyklar till skjutövningar. Man får ju plats med kroppsskydd, stridsutrustning inkl. hjälm och AK4 i den, utan att sistnämnda sticker fram ur öppningen (vilket den gör på SS2000).

Stridssäcken är inte avsedd att få plats med allt i utrustningslistan...

Jag gillar att tänka på det i tre steg;

Det du behöver för en dag.

Det du behöver för tre dagar.

Det du kan behöva för längre än tre dagar.

uniform och stridsväst har du så du klarar dig till nästa måltid, utan mat en dag alltså (men gärna lite snacks...)

Stridssäcken har du så du klarar dig tre dygn. Alltså t.ex. klädombyte (strumpor/kalsonger/fältsjkorta), värmejacka, spritkök (+mat <=3 dygn) och regnställ.

I trossen har du resten. Kängbyte, stövlar, värmebyxa, vinterkamo osv.

SS2000 är således inte avsedd att användas att trycka ner hjälm och AK4 i den, då det är något man bär på sig/håller i handen.

Självklart kan jag förstå behovet/nyttan med det då jag själv inte vill åka till jobbet på morgonen i uniform, utan vill packa ner den i en väska för att byta om på eftermiddagen när jag skall till kvällsövning.

Tycker det är fel att klandra FM/FMV för att tilldela oss materiel där vi inte får plats med allt, då det inte är meningen att få plats med allt...

Skall jag få med mig all utrustning i utrustningslistan så kräver det en knökfull SS2k, att jag bär stridsvästen, hjälm och vapen, och minst en 70L trosspackning för att kunna få plats med extra kängor och stövlar.

Men varför iallsin dar skall jag släpa med mig allt för en kvällsövning för tre timmar; eller för den delen vinterbeklädnad för en helgövning i april?

Förresten, det är faktiskt en metallram i Stridssäck 2000, om än av ganska mjuk metall.

Ta en titt i säcken, mot ryggen så finns det en öppning med karborreband. I den fickan sitter ramen, men den är visserligen ingen bärhjälp mer än att ge lite stabilitet till väskans utformning.

Essray>> Instämmer i vad ptah skriver. Enda gångerna jag upplever den som för liten, är situationer där en trossryggsäck skulle ha behövts. Och bärsäckens ergonomi som ryggsäck lämnar vi därhän.

Ett tips är - ha inte värmejackan längst ner - ha den högst upp. Må så vara att det inte är helt enligt packlistan.

JohnD/SG OLSSON>> Undertecknad har ramen från en 35'a som han ibland sätter fast stridssäcken på (drar axelremmar och höftbälte genom på mesen lämpliga öppningar). Detta då jag agerat som signalist (radio remmad på mesen med säcken utanför) eller ksp-skytt/laddare (bandlåda monterad på samma vis). Långt från optimalt, men fungerande, och M-nummer på rubbet :-P

Stridssäcken är inte avsedd att få plats med allt i utrustningslistan...

Jag gillar att tänka på det i tre steg;

Det du behöver för en dag.

Det du behöver för tre dagar.

Det du kan behöva för längre än tre dagar.

uniform och stridsväst har du så du klarar dig till nästa måltid, utan mat en dag alltså (men gärna lite snacks...)

Stridssäcken har du så du klarar dig tre dygn. Alltså t.ex. klädombyte (strumpor/kalsonger/fältsjkorta), värmejacka, spritkök (+mat <=3 dygn) och regnställ.

I trossen har du resten. Kängbyte, stövlar, värmebyxa, vinterkamo osv.

Jag var kanske något otydlig. Med "utrustningslistan" menade jag den lista på saker som övningsledningen säger åt mig skall ligga i packningen. T.ex. kan en kallelse till övning se ut såhär:

Stridspackning

Stridssäck 2000, Enmanskök, Matbestick, Kåsa, Termos, Spritflaska, Fältskjorta, Inner och ytterstrumpor, Tröja 90, Regnställ 90, Kort och långkalsonger, Liggunderlag, Värmejacka 90, Sovsäck, 1,5 liter petflaska

Det var denna "utrustningslista" eller vad man nu vill kalla det, som jag har svårt att få plats med i stridssäcken. Det skall påpekas att detta var en något speciell övning, i normalfallet har vi sovsäck i trossen (här rörde det sig dock om en 24h-övning, varvid ingen tross skulle medföras). Även utan sovsäck är det dock väldigt trångt i mitt tycke.

Vidare är jag fullt på det klara med vad som är stridspackningens syfte, men jag hävdar fortfarande att även utrustning för 3 dagar är svårt att få plats med. Sedam kan det bero på att min utrustning tar mer plats p.g.a. storlek eller att jag har dålig packteknik eller något helt annat. Jag kan dock konstatera att jag inte har motsvarande problem med LK70, och således inte ser någon anlendning till att använda SS2000.

SS2000 är således inte avsedd att användas att trycka ner hjälm och AK4 i den, då det är något man bär på sig/håller i handen.

Självklart kan jag förstå behovet/nyttan med det då jag själv inte vill åka till jobbet på morgonen i uniform, utan vill packa ner den i en väska för att byta om på eftermiddagen när jag skall till kvällsövning.

Tycker det är fel att klandra FM/FMV för att tilldela oss materiel där vi inte får plats med allt, då det inte är meningen att få plats med allt...

Mitt exempel med AK4+stridsutrustning var inte kopplat till ryggsäckens användande som stridspackning. Jag förstår givetvis att man inte kan (eller för den delen skall) förvänta sig att vapnet skall få plats i SS2000. Syftet med exemplet var endast att visa på LK70:ns förträfflighet även i andra sammanhang.

För att undvika ytterligare förvirring i tråden kan vi konstaterat att trådskaparen menar stridssäck2000 när han/hon skriver ryggsäck2000?...

(Jag baserar detta konstaterande på att han/hon hävdar sig ha erfarenhet av ryggsäcken men ändå säger att den saknar ram men har rembälte.)

Att sminka stridssäck2000 genom att trä den på lk35 ramen hjälper inte särskilt mycket då rembältet till stridssäcken i sig kräver att soldaten bär kroppsskydd/trär bältet ovanför stridsvästen för att slippa blodiga skavsår efter längre tids forcerad marsch/löpning, framför allt med lättad klädsel.

Går iofs att fixa med lite skumplast eller dylikt men varför modifiera något så att det behövs modifieringar p g a modifieringarna?

Edited by Munin

• 2 weeks later...

En liten kort fråga bara; när jägarna gör sina marcher med tung säck, vilken storlek är det då på ryggsäcken ? Funderar på att införskaffa en ryggsäck i samma storlek ´som kan användas till att träna lite.

Tack på förhand / Oskar

JohnD skriver om Ryggsäck 2000. Är det medvetet eller menas egentligen Stridssäck 2000 (vilket jag egentligen tror)?

Med Ryggsäck 2000 torde det inte vara några problem med ventilation, avbärarbälte eller volym.

/K

En liten kort fråga bara; när jägarna gör sina marcher med tung säck, vilken storlek är det då på ryggsäcken ? Funderar på att införskaffa en ryggsäck i samma storlek ´som kan användas till att träna lite.

Tack på förhand / Oskar

100-110 liter beroende på förband. Du behöver dock inte köpa nån sån bara för att träna. Vilken mindre ryggsäck som helst som är skön och det går i en 30 kg duger gott.

Tack på förhand / Oskar

En av säckarna ska vara Berghaus Vulcan

http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=429

Med tanke på rean och så "få på lager" så låter det dock som den är påväg ut ur recons sortiment

Alternativt att berghaus har gjort en ny modell?

Så just nu kommer du undan med "bara" 2500kr...

Eller så går du på stadium och köper en everest eller liknande ryggsäck...

http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/ry...rest-classic-45

Så kan du använda den till mycket mer. För ska du upp i storlek så går det upp i pris rejält...

För storleken på ryggsäcken är ganska oväsentlig så fort dom sätter på ett hyggligt avbärarbälte och axelremmar som går att justera lite.

Och glöm inte fk satas träningsråd...mycket viktigare att du tränar rätt än att du gått ett fåtal gånger med tung packning.. för du kommer riskera rejäla skador annars..

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23169

Edited by tinhead

• 2 weeks later...
Ryggsäck 35L är en ryggsäck som har bättre ventilering p.g.a stål ramen som finns på den. Däremot så är den inte så smidig att använda särskilt när man ska plötsligt tag skydd eller lägga sig på marken för att skjuta så brukar man alltid få den där förbaskade stålramen bak i nacken. Åker man skidor så blir det ännu värre. Ramlar man så kommer den farande fort som satan på bakhuvudet och smäller ner ditt ansikte i marken/snön och som resulterar i näsblod eller andra skador. Om det skulle finnas ett rembälte så skulle inte detta inträffa.

Instämmer till 100%.

MEN, ber man snällt vid materielförråden kan man med lite tur få ut ett bälte till byxor eller regnställ. Då har man ordnat ett midjebälte, som i alla fall tar bort en viss belastning från axlarna. Men åker man skidor och ramlar, då får man i vart fall den förbannade stålramen i bakhuvudet. Är pinsamt medveten om det. :banghead:

Rosell

Instämmer till 100%.

MEN, ber man snällt vid materielförråden kan man med lite tur få ut ett bälte till byxor eller regnställ. Då har man ordnat ett midjebälte, som i alla fall tar bort en viss belastning från axlarna. Men åker man skidor och ramlar, då får man i vart fall den förbannade stålramen i bakhuvudet. Är pinsamt medveten om det. :navy:

Rosell

vet ej om haglöfs saluför det längre men jag har ett löst avbärarbälte till deras ramryggor som passar till LK35.

funkar utmärkt när man brukar den som radio-mes, till RA146.

Om man har svårt med att få plats med all mtr i ss2000 så är ett bra tips att skaffa sig små karbinhakar (ca 6st, sv2k typ) ta ett nylonsnörre av lämplig längd och sedan använda sig utav alla de fina fästena på sidan av säcken. lägga värmejackan m.m. i en svart sopsäck för att sedan fästa den där. Gör samma sak på andra sidan med sovsäck.

Kanske inte ser så kul ut, men sparar mycket plats i säcken.

Om det är någonting jag lärt mig under alla mina år i scouterna så är det att sk. "Julgranspackning" med massa pinaler hängandes utanpå ryggsäcken oftast slutar i problem.

Man kan ju fästa flerbruksficka stor utanpå ss2000, problemet är väl bara det att man aldrig får ut så mycket mtrl att man kan använda systemen ordentligt...

Och njae, beroende på geografisk terräng så kan julgranspackning faktiskt fungera. I öppen fjällterräng ger det inga begränsningar (bra ställe att torka kläder på när solen skiner), i snårig granskog är det mer anus än vad folk mumsar i sig på Fear Factor.

Edited by 903Lew

Nu har vi hittat in på ett väldigt intressant sidospår som jag anser är viktigt att utforska när vi diskuterar stridssäcken. Det har serverats ett tips på hur man ska få med sig allt i stridssäcken, men jag skulle vilja vända på det till: Behöver vi verkligen ha med allt i stridssäcken?

Mitt enkla svar är: Nej!

När försvarets en pryl får ett namn som börjar på "strids" så är tanken att detta ska användas för att slå ihjäl motståndaren med. Stridsvagn, stridsflygplan, stridsfordon, stridssele, stridsbälte, stridsväst, stridssäck...

Även om det gärna blir på det viset så var inte grundtanken att stridssäckens tyngd var dess huvudsakliga bidrag till stridens genomförande.

Jag tror på människans förmåga att lära sig och tänka kreativt. I ett inledande skede så bör precis allt styras upp, inklusive antalet strumpor som man har med sig. Men vi är vuxna människor här inne så jag kan gå vidare till fortsättningskursen i stridspackning. När ni packar stridssäcken, om ni inte får med er en radio, en mina, ytterliggare ammunition eller något annat vitalt för att kunna genomföra striden, ja då bör ni se över er packning. Vitalt för striden är som jag nämnt i andra trådar ammunition, kommunikationsutrustning, vatten och sjukvårdsprylar. Dessa ska prioriteras.

Det kommer då att finnas utrymme för lite käk, termosen och värmerocken. Ombytet, köket, tröja 90 och tandborsten kanske måste lämnas i trosspackningen/bärsäcken under just detta genomförandet. Packningens innehåll måste kontinuerligt vägas mot den ställda uppgiften, vilket var tanken med bärsystem 2000. För uthållighet över tiden så behöver vi få med oss bärssäcken.

Detta är tvärt emot äldre reglementens filosofi med standardiserade packplaner och vi lever idag med ett arv av officerare som gärna säger "packad enligt SoldR mtrl P" utan att ha reflekterat över att det reglementet beskriver är exempel på vad som kan placeras i stridsvästen, stridssäcken och bärsäcken.

Adeptus Bellum;

Nu var jag aldrig en tung skyttesoldat, men under GU i Boden fanns det få saker i stridssäcken som inte behövdes för att bi behålla stridsvärdet - över dagen. Även väderlek/årstid är sådant som ska vägas in när packningar fylls av kronmärkta saker. Snöar det? Då kan tröja 90 vara en bra pryl. Regnar det kan man med fördel medtaga regnställ.

Då just mitt förband var mekaniserat och stred uppsuttet så agerade stridssäcken mer som en "bail out bag" ifall bajset träffade fläkten - den låg nedskuffad i ett fack och användes aldrig (på L3 bodde man ur bärsäck, under march levde man i vagnen), men de ångestframkallande dygnen vi skulle lära oss att leka skytte fanns det, som sagt, jävligt få grejer man inte använde i den där jävla Statoil-ryggan...

@Adeptus Bellum:

betänk att vi har ca 15 000 soldater som fortfarande agerar infaterisoldater, kvar i hemvärnet.

vi har få om ens inga fordon på många ställen.

och ja vi skall hålla oss på våra objekt, men av skilda anledningar kommer vi att kunna hamna i situationer, där vi måste förflytta oss till fots.

våra trosspackningar ser vi väldigt sällan, vårt underhållsled är ett skämt som bedrivs på kaffereps-nivå.

personligen bär jag med mig eget vatten och förplägnad, då jag de senaste åren fått lära mig den hårda vägen, att en så enkel sak som att få ut en dunk vatten, till skjutvallen under övn, inte funkar pga att hela kedjan tar egna beslut och begäran når ej kvm.

och maten kan lika gärna vara slut, som ej serveras pga man gjort sig färdig till strid, och miffot till kok-Gruppchef anser anser att man skall tvätta bort cammo-färg ur fejset, innan man får mat.(högst lokal dumhet, men det sker tyvärr)

det är klart att man anpassar utrustning efter tjänst, vi har en hel bibel i det ämnet både i mtrl-platsen och och hv/friv.

men en stor del av oss måste tyvärr bära med oss både egen förläggning och förplägnad, på och i en ryggsäck som knappt borde säljas på statoil.

för GU-förband med fordon kan man be dem lasta strids-mtrl i strids-säcken, för oss som ställer upp frivilligt är verkligheten en helt annan.

och jag kräver inte att vi alla i HV skall få ut berghaus säckar, det hade dugit gott med LK70.

men man har inte tänkt hela vägen som vanligt

Edited by bushman

För mig var det en stor befrielse att slippa flygvapnets gamla 35a med opolstrade axelremmar, det är många gånger jag fått

rejäla sår på axlarna trots försök att polstra själv.

Nu har jag en SS2k, rena drömmen att bära i jämförelse men, jag måste hålla med om att den är alldeles för liten. Jag skall klara 3 dygn utan backup, det kräver en del mtrl, samt att jag kan glömma trosspackningen (oftast).

Bara värmejackan tar ju upp halva säcken!Kan ju bero på min stora lekamen iofs...

Nu har jag förvisso förvisat regnkläder samt knäppetält till utsidan. Har skaffat svart gummicord som jag dragit igenom hällorna på sidorna av säcken och där sitter de tidigare nämnda rullade.

Har testat i en 2,5 milamarsch i skogsterräng och det funkar bra. Enda smolket är att jag får hela tiden justera bärremmarna, de verkar inte fungera sådär jättebra.

Är det någon som testat recons sidofickor till ss2k förresten?

SKulle det fungera att använda mina vulcanfickor? Hmm, dum fråga, får testa själv!

Edited by sleget

Är det någon som testat recons sidofickor till ss2k förresten?

Japp, dom funkar bra.

Man får mer plats till annat skit i huvudutrymmet och kan trycka ner kokutr+kläder/värmetröja samt 1,5l PET flaska beroende på lite vad man ska få med osv..

Lite farligt att överlasta sig själv dock.

Vi får ut LK70 också men använder den som trosspackning mera än en packning att trampa omkring med på patrull.

Vetetusan hur kompaniet har ordnat det, men vi kvitterar ut den direkt av KVM och inte via förrådet..

Tror dock det inte skulle vara några problem att gå på patrull med den, men rätt onödigt ifall man får med sig rätt bra med stridssäcken.

@913Lew

Bärsystem 2000 är byggt med pansarskyttestriden i åtanke, där en stridstross kontinuerligt för fram ammunition, mat och drivmedel. Funkar inte trossen så funkar inte en mekaniserad bataljon heller. Då kan det vara läge att ta ut kompassriktningen till närmsta vänligt sinnade förband, lätta på packningen och börja knata med de återstående delarna av befälskedjan i spetsen. Stridssäck 2000 används av jägarförbanden istället för uppdragssäcken. Ett vanligt initiativ är då att dra ur aluminiumramen och liggunderlaget för att säcken ska ta mindre plats och vara lättare att stuva undan.

I5 som hade ett mer infanteriliknande stridssätt fortsatte att använda Lk70-säcken för att få med sig materielen som de ansåg sig behöva förflytta till fots, särskilt när de rörde sig i jämtlandsfjällen. Den gamla stridspackningen som återges i reglementen från 80-talet bygger på att vi skulle ha just infanteri med förhållandevis små krav på drivmedel och som uppträdde i en terräng där det fanns egna förråd.

Nu är det inte så längre. Hur vi sen ska lösa det när vi får våra lätta, mekaniserade bataljoner vet jag inte. Jag har aldrig provpackat Galten men jag hyser förhoppningar om en framtida 72H ryggsäck. Valda delar av NBG08 utöver ISTAR fick ut ryggsäck 2000/Lk100 för att kunna lösa sin uthållighet över tiden i ett inledande skede. Då använde dom antingen stridssäcken eller en egeninköpt säck som uppdragssäck. Vi kommer att fortsätta vara fordonstunga så då lär det fortfarande finnas en stridstross som jobbar kontinuerligt.

@Bushman

Soldater har i alla tider blivit utan mat av den ena eller den andra orsaken. Det är därför vi förbereder oss. Vi dricker oss otörstiga och fyller vattenflaskorna när vi får chansen. Vi snor åt oss extra torrskaffning och har en måltid utöver reservprovianten med oss. Det är ett argument som jag hade kunnat köpa till varför ni behöver ha mer materiel med er. Men det blir tröttsamt att läsa när du gång på gång tar upp gamla oförrätter och bristande professionalism inom dina egna led i materieltrådar.

Hemvärnet har i egenskap av ett svenskt krigsförband ett antal krav på sig som stipuleras i TOEM. I hemvärnets TOEM så står det att ni ska kunna förflytta er 300 km/dygn på landsväg. Jag vet ingen som kan göra det till fots och medföra stridsutrustning. Någonstans så finns det fordon (om det så är inhyrda linjebussar) och i min mening så får ni se till att gräva där ni står i syfte att få fram de fordonen ni ska ha. Börja avkräva ansvar uppåt i organisationen eller rösta med fötterna.

Att gnälla över att utrustningen är otillräcklig när den används på fel sätt och mot bättre vetande ger ingenting. Att folk inte gör vad dom borde är en annan sak som ger en sur smak. Jag tycker ju att desto fler borde spotta hellre än att svälja i dom sammanhangen.

Kan vi släppa det nu och istället diskutera hur vi använder materiel, varför vi använder materielen och hur vi kan göra det bättre för oss själva och andra?

Edited by Adeptus Bellum

Adeptus Bellum;

Nu var jag aldrig en tung skyttesoldat, men under GU i Boden fanns det få saker i stridssäcken som inte behövdes för att bi behålla stridsvärdet - över dagen. Även väderlek/årstid är sådant som ska vägas in när packningar fylls av kronmärkta saker. Snöar det? Då kan tröja 90 vara en bra pryl. Regnar det kan man med fördel medtaga regnställ.

Även jag gjorde GU på norrbottens pansarbataljon.. och jag känner inte igen ditt resonemang..visst.. GSU då trycktes det ner shitload med prylar i säcken.. men senare.. vafan..

Jag överlevde på

kök,sprit, mat för ett dygn

ombyte(1 par sockar,tjocksockar,fältskjorta)

Förstärkningsplagg.(beroende på årstid)

Resten låg i trosspackningen..då frigör man utrymme i stridssäcken för VIKTIGA saker som ammo..radioapprater.. övrig grpmtrl

"Nice to have.. NEED to have"

Nu ska jag inte säga att jag är tokguru på det här med stridssäck men är den inte skapligt råfylld om du har kök, sprit, mat för ett dygn, ett par grå, ett par vita strumpor, en fältskjorta, komarock, regnställ och tröja 90?

Adeptus Bellum;

Även jag gjorde GU på norrbottens pansarbataljon.. och jag känner inte igen ditt resonemang..visst.. GSU då trycktes det ner shitload med prylar i säcken.. men senare.. vafan..

Jag överlevde på

kök,sprit, mat för ett dygn

ombyte(1 par sockar,tjocksockar,fältskjorta)

Förstärkningsplagg.(beroende på årstid)

Resten låg i trosspackningen..då frigör man utrymme i stridssäcken för VIKTIGA saker som ammo..radioapprater.. övrig grpmtrl

"Nice to have.. NEED to have"

Nämnas bör kanske att Lew mäter 200/85 och även släpade på ra180, samt att all "kånka ryggsäck"-tid spenderades utan fordon vintertid. Med andra ord så bodde även sovsäcken i ryggan, precis bredvid värmejackan och sagda 180 (love öf ma' life). Plussa på krubb, extraammo etc så blir det förvisso tungt, men när man är knäppetältsförlägd på Paglia vintertid är sovsäck inte nice to have, det är fanemig NEED to have (eller så är jag vek och klen och ovärdig titeln pansarslusk).

Det jag försöker lyfta fram är att man inte alltid kan lyfta ur pers. mtrl ur säcken, ibland ställer striden/klimatet krav som innebär att ss2000 kommer se fullare ut än en korv som stoppats av Magnus Samuelsson. I min värld är nämligen steget från ss2000 till lk70 för stort, ett mellanläge (kanske genom ett par sidofickor) är att önska.

i det fallet är nog ss2000 FEL ryggsäck för jobbet... stridssäcken är vad namnet skvallrar om.. en stridsäck..

ska man överleva i vintermiljö å ha sig utan tillgång till tross bör LK vara utdelat.. annars blir det FEL :banghead:

Iofs det är inget nytt fenomen att YO tror att stridssäcken ska packas för gud vet vad.. eller att man går ut på övningar med den då soldaten igentligen skulle behövt LK...

Jo. Problemet ligger nog lite i att det går att trycka ner en dunsovsäck av den gamla modellen, komplett underklädes- och strumpombyte, köksutr, förplägnad, tröja 90, värmejacka, KLAS med snöblad vikt utanpå, samt hänga på skyddsväskan och liggunderlag med knäppetält samt vid marsch även hänga kropsskyddet ihopvikt nedtill.

Då ser det ut så här. Mycket trevligt och ergonomiskt indeed...

soldatprovet1.jpg

Eftersom det går ska enligt invasionsförsvarets logik soldaterna tvingas göra det fast det egentligen inte är vare sig krigs- eller fältmässigt. - Var ska man få ner gruppmtrl som behövs för striden i en sån packning? Lys? Extra am? Sprängmedel? Minor (på ett ingenjörförband)?

Sen kan jag iofs. vitsorda att det kan finnas ett värde i att utsätta soldater för detta under GSU, för att man ska lära sig vad som är möjligt med våld, slit, och fiffighet, men ju mer jag tänker på det, desto mer vansinnigt framstår det att ha detta som normalsystem för ett helt förband (detta var vad som gällde för KBS på I 19 2003/2004 och det torde ha runnit ner även på

Samtidigt finns det egentligen inget alternativ till att medföra denna mtrl om man ska kunna upprätthålla gott stridsvärde under ett dygn eller två i vinterklimat (pansarskytte med fungerande fordon undantaget).

Slutsats: En ergonomisk 50-60-liters säck till soldaten! - Då kan man få med sig vad som faktiskt behövs för det "omedelbara livet i terrängen": Trossen kan då reduceras till en mindre "bag" (typ gamla persedelpåsen) med bra-att-ha-extrapersedlar istället för en "släpbar" hockeytrunken orvar.

Nu ska jag inte säga att jag är tokguru på det här med stridssäck men är den inte skapligt råfylld om du har kök, sprit, mat för ett dygn, ett par grå, ett par vita strumpor, en fältskjorta, komarock, regnställ och tröja 90?

Det är ganska precis vad jag brukar ha i min (plus en 0.5l termos) och då är den hyfsat full. Inte knökfull, men tillräckligt full för att inse att de där strumporna ska man nog ha i flerbruksficka liten på utsidan om man vill kunna hitta dem igen utan att riva ut allt man har i säcken.