Kato Posted May 17, 2009 Report Share Posted May 17, 2009 Planerar för en resa till nedre Israel, närmare bestämt till den lilla staden Sderot, där jag ska arbeta som volontär och hjälpa civilbefolkningen med allehanda ting, alltifrån att bygga skyddsrum åt dagisbarn till att handla mat åt familjer som är för rädda att gå ut på dagarna på grund av alla qassamraketer. Problemet är bara att jag inte verkar finna något försäkringsbolag som har en premie som skyddar mot terrorism. Det enda jag hittar är en försäkring som täcker terroraktioner men ENDAST i länder där sådant ej är att förvänta sig. Det enda tipset jag fått är kammarkolegiet, men då måste man först och främst vara anställd av staten för att nyttja dem, något jag bara varit i värnplikten. Jag skulle verkligen vara glad om ngn hade ngt tips på ett försäkringsbolag som kan hantera sådana premier, som det ser ut just nu får jag nog helt enkelt teckna en vanlig reseförsäkring. Det handlar inte bara om fysiska skador, utan även en teckning emot eventuella möten med psykolog i händelse av chock eller liknande. Funderar även på att införskaffa mig någon lättare splitter/skyddsväst, som om möjligt kan skydda åtminstone lite ifrån ev. splitter från en nedslagen raket. Qassamraketerna är kända för att inte vålla särskilt stor skada, på 6000 raketer har "endast" 12-13 avlidit sedan 2006, de flesta förlustsiffrorna handlar om mindre skador, samt PST, posttraumatiska syndrom, som man beräknar att över 70% av stadens barn lider av. Resan planeras till slutet av maj/början av juni. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted May 17, 2009 Report Share Posted May 17, 2009 vad gäller försäkringar .. den organisationen du ska ut med har väl troligen svarat på den frågan förut ? kolla med dom är mitt råd. Ang väst... det finns ett antal olika modeller och skyddsnivåer i alla upptänkliga prisklasser. Om du inte har någon erfarenhet av vad du kan tänkas behöva så ta kontakt med något bolag som säljer västar ex tacgear och berätta vad du behöver så kan ni nog hitta en passande modell tillsammans. /b Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosell Posted May 27, 2009 Report Share Posted May 27, 2009 Funderar även på att införskaffa mig någon lättare splitter/skyddsväst, som om möjligt kan skydda åtminstone lite ifrån ev. splitter från en nedslagen raket.Qassamraketerna är kända för att inte vålla särskilt stor skada, på 6000 raketer har "endast" 12-13 avlidit sedan 2006, de flesta förlustsiffrorna handlar om mindre skador, samt PST, posttraumatiska syndrom, som man beräknar att över 70% av stadens barn lider av. Man skulle också kunna tänka sig att terroristerna ifråga siktar lite extra på västerländska män iklädda uniformering i form av skyddsväst? Sålänge det bara handlar om raketer tillverkade av silvertejp och ståltråd så kan det väl vara ett bra skyddsplagg. Men om terroristerna (="frihetskämparna" för den palestinska saken) skulle få för sig att göra ett attentat eller två med automatkarbiner på plats, skulle då inte jag vilja se ut att vara från en militär/polisiär organisation. Bara en tanke. Rosell Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 27, 2009 Report Share Posted May 27, 2009 Man skulle också kunna tänka sig att terroristerna ifråga siktar lite extra på västerländska män iklädda uniformering i form av skyddsväst? När blev skyddsväst ett uniformsplagg? Nåväl, vill man inte att det ska synas allt för tydligt att man har väst på sig så bär man den under skjortan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.