Jump to content

HJÄLP: Startup problem med USB-disk inkopplad

sleget

Recommended Posts

Hej.

Har ett problem med min dator.

När jag tex startar om den, hänger den sig med en logga av fujitsu siemens på skärmen.

Detta alltså precis innan xp startar. Det händer bara om jag glömt att koppla ur någon av mina usb hårddiskar.

Är ingen disk inkopplad så går det jättefint.

Vet inte om det går att göra något i bios åt detta? Har letat som en tok efter info men hittar nada.

Kan man disabla usb? Har ju musen på en usb ingång.

Datorn är en fujitsu siemens scaleo 800s P4 med windows xp home.

fredrik

Det är klart att du kan disabla usb, men då kommer ju varken mus eller diskar att fungera. Och då känns det kanske smartare att bara koppla ur diskarna helt. ;)

Det första jag skulle kolla är bootordningen. Oftast brukar det se ut ungefär som så att datorn först försöker starta från skiva, därefter usb, därefter från din interna hårddisk. Eftersom den inte kan boota från usb-disken kanske den stannar där? Prova att sätta den interna hårddisken först, kom bara ihåg att du måste återställa det ifall du skulle få för dig att installera om operativsystemet.

håller med pa ovanför, det tar ibland lång tid att bota om man har en usbhdd som står före den vanliga hdd, jag har ordningen floppy,cd,intern hdd och därefter usb.

Ska man intallera om os så görs ju det oftas från skiva så det funkar ju

/b

Tackar för svaren. Ska kolla upp det där med bootordningen litet bättre.

Tog bort att datorn skulle söka floppy och cd men fick ändra tillbaka när jag installerade om xp för

en vecka sedan. Kan ju vara mina små korvfingrar som halkat på senapen så att säga.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...