Saerdna Posted May 15, 2009 Report Share Posted May 15, 2009 Såg nyss ett program på Kunskapskanalen som handlade om energiutvinning ute till havs där man skulle bygga särskilda flytande plattformar (typ oljeplattformar) för dessa ändamål. När de berättade om ingenjören som skulle konstruera dessa plattformar så nämnde man i förbifarten att han hade konstruerat plattformar som användes som hangarfartyg under Vietnam-kriget. Vad är det för typ av plattformar? Var det för flygplan eller helikoptrar? Har aldrig hört talas om det förut. Som jag förstod det så handlade det om plattformar som låg ute till havs på samma ställe hela tiden men som kunde flyttas vid behov. Finns det andra exempel på sådana konstruktioner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Såg nyss ett program på Kunskapskanalen som handlade om energiutvinning ute till havs där man skulle bygga särskilda flytande plattformar (typ oljeplattformar) för dessa ändamål. När de berättade om ingenjören som skulle konstruera dessa plattformar så nämnde man i förbifarten att han hade konstruerat plattformar som användes som hangarfartyg under Vietnam-kriget. Vad är det för typ av plattformar? Var det för flygplan eller helikoptrar? Har aldrig hört talas om det förut. Som jag förstod det så handlade det om plattformar som låg ute till havs på samma ställe hela tiden men som kunde flyttas vid behov. Finns det andra exempel på sådana konstruktioner? Låter ologiskt, eftersom flygplanen ofta behöver hjälp av fartvinden för att kunna lyft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 När de berättade om ingenjören som skulle konstruera dessa plattformar så nämnde man i förbifarten att han hade konstruerat plattformar som användes som hangarfartyg under Vietnam-kriget. Vad är det för typ av plattformar? Var det för flygplan eller helikoptrar? Har aldrig hört talas om det förut. Som jag förstod det så handlade det om plattformar som låg ute till havs på samma ställe hela tiden men som kunde flyttas vid behov. Finns det andra exempel på sådana konstruktioner? Den enda marina plattform som används i Vietnam som jag känner till var Seafloat. Att säga att de låg 'till havs' är dock en överdrift. De låg i Mekong-floddeltat och skulle antagligen inte ha överlevt ens den måttligaste sjögång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Det rör sig inte om en feluppfattning eller felöversättning av Landing Platform Helicopter (LPH) typ Iwo Jima och hennes systerskepp? Hangarfartyg låg ju ofta på någorlunda samma platser ute i Tonkinbukten samt annorstädes och bedrev operationer, jmf Yankee Station. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts