Jump to content

Rekrytering till hemvärnet

Recommended Posts

Jag håller med om de flesta argument, i synnerhet att hv:s målgrupp inte är medelålders av något kön, men deras söner och döttrar är det.

Att synas i samhället är en del av försvarets och hemvärnets strategi, en aktivitet behöver inte ge ett direkt mätbart resultat på platsen för att den skall anses befogad. Om man ser ur ett vidare perspektiv så är varje tillfälle hemvärnet syns på stan eller i skogen främjande för rekryteringen i det långa loppet, om

man uppträder på ett förtroendeskapande sätt skall tilläggas. Jag tycker för övrigt att man skall sluta använda ord som "rekryteringsverksamhet eller rekryteringsdag", byt ut till "PR verksamhet och PR dag" för det är detta det handlar om. PR är syftet(medlet) , rekrytering är målet.

Icke existerande medvetenhet om det här förhållandet är vad jag tror en bidragande orsak till att man inte lyckas särskilt bra med rekryteringen

på sina håll.

KOM!

EDIT; Kopplingen till den här tråden är att det är viktigt att hemvarnet.se bidrar med att skapa PR och förtroende hos allmänheten, därför är den här tråden

viktig som belyser de exempel som motarbetar den bild som skapar förtroende och bra relationer hos målgruppen.

Edited by 23:e komp.

@23:komp:

jo PR är en stor sak, men den bör drivas centralt.

från lägst "utbildnings-regemente"

det håller lixom inte längre att komma förbi med en 20 bil, och visa en rullande dvd-slinga.

en normal HV-kokgrp är tyvärr ingen PR, hur god ärtsoppa de än må laga.

skall vi gå in på ren PR så är det insatssoldater som gör det främsta jobbet.

än så länge, så är AK4B en bra magnet för yngre.

alla gillar rödpunktsikte.

vad man däremot ofta glömmer bort är att marknadsföra den sida av hv som jobbar skarpt.

att visa upp vad man hjälper samhället med vid naturkatastrofer ect.

tror folk är mer intresserade, att veta att det faktiskt finns folk som frivilligt ställer upp och hjälper dem, när skiten slår i fläkten.

att vi kan kriga fattar de nog, när de ser vapen och uniformer.

det är färre som vet att vi kan bygga sandsäcksvallar och släcka bränder om det behövs.

där finns det nog personal att rekrytera, i alla åldrar, kön och religioner.

bg_band2.jpg

Tycker detta är början på en intressant diskussion som förtjänar en egen tråd utanför hemvarnet.se. Delar tråden och vi fortsätter rekryteringsdiskussionerna i denna tråd.

Fk Satan

Blågul

--------------------

REGLER

@bushman

Rekrytering är ett intressant ämne. Men som jag tolkar det hela skall det finnas en central aktör i FM vad gäller rekrytering, Nämligen HR-center. Från HR-centers text på mil.se

HR-centrum är kompetenscentrum för bland annat marknadsföring, yrkesinformation, rekrytering och uttagning både till utlandsstyrkan samt till olika utbildningar inom Försvarsmakten. Dessutom återfinns myndighetens utställningsverksamhet, uppvisningsgrupper och ungdomsverksamhet i HR-centrums uppgifter.

Och HR-center har sin egen variant av terrängbil som tuffar runt i landet, nämligen utställningstrailer....

@23.Komp

Rekryteringsstrategi för hemvärnet? Finns det en sådan?

@bushman

Rekrytering är ett intressant ämne. Men som jag tolkar det hela skall det finnas en central aktör i FM vad gäller rekrytering, Nämligen HR-center. Från HR-centers text på mil.se

HR-centrum är kompetenscentrum för bland annat marknadsföring, yrkesinformation, rekrytering och uttagning både till utlandsstyrkan samt till olika utbildningar inom Försvarsmakten. Dessutom återfinns myndighetens utställningsverksamhet, uppvisningsgrupper och ungdomsverksamhet i HR-centrums uppgifter.

Och HR-center har sin egen variant av terrängbil som tuffar runt i landet, nämligen utställningstrailer....

@23.Komp

OT:

vi under P4's vingar är begåvade med en egen m90-målad hästbuss, för detta endamål.

men den räcker tyvärr inte så lång,t om man ej har ett intressant budskap att sprida från den.

vet dock att ovanstående regemente tänker visa upp sig rejält, under vår kommande stadsfestival.

slut OT

Jag skulle gärna se mer intresse ifrån Kommunerna då HV i största fall är en ren kommunresurs som kommunerna borde vara intresserade av att ha friska starka och motiverade människor, tyvär känner jag inte så stort engangemang ifrån iaf vår kommun.

@23.Komp

Strategin är som för övriga FM att informera och på så sätt väcka ett intresse som förhoppningsvis leder till nyrekrytering, annat vet jag inte.

Taktiken ser lite olika ut över ytan och det är främst här man kan förbättra tror jag.

Två kompanier med exakt samma förutsättningar kan få helt olika resultat beroende på taktiken.

Det ena kompaniet visar upp all sin materiel, delar ut broschyrer och bjuder alla på ärtsoppa. Här ståtar krigsmålade insatssoldater med AK4B och svarar på mängder av tekniska frågor. Man har fullt upp med att förklara vad alla prylar heter och vad de används till, till gammal som ung. Som om den informationen i sig skulle vara avgörande på något vis? Folk i alla åldrar tittar nyfiket, sörplar i sig gratis soppa, några gubbar pratar lumparminnen med soldaterna. Det fanns några seriöst intresserade ungdomar på platsen men de fick ingen möjlighet att ställa frågor eftersom soldaterna var fullt upptagna med att förklara för den soppätande Bosse 59 år hur RPS fungerar.

Det andra kompaniet i en annan ände av marknadsplatsen visar också upp sin materiel men inte lika mycket, terrängbilen och ett par målade soldater är i första hand blickfång. Man bjuder inte på mat och har inga prylar som folket får prova på, men man söker aktivt få igång dialoger med förbipasserande ungdomar. Man börjar berätta om NS i det ögonblick man sträcker fram handen och hälsar. Man börjar inte prata rödpunktsikte utan väljer att berätta om NS och varför man finns. Den som inte vill veta mer säger det och vandrar vidare. Man har inte lika mycket folk att hantera här eftersom man väljer ut dem man vill prata med, det innebär att man i lugn och ro kan lägga mer tid på den som verkligen vill veta mer. Visst gick Bosse 59 förbi här också men det fanns inget som lockade honom, ärtsoppan fanns ju längre bort. De intresserade ungdomarna närmar sig, de fångas direkt upp av en soldat som börjar berätta. Efter någon timmes dialog känner sig ungdomarna övertygade om att NS är något de kan tänka sig. Man utväxlar kontaktuppgifter, förbandet har i det närmsta fått nya soldater.

Jag tror att det fungerar som det första exemplet på allt för många platser. Därmed inte sagt att man inte bör visa upp sin verksamhet och materiel, men det räcker inte med bara det.

hehe du har helt rätt det finns ingen rekryteringsstrategi för hemvärnet... Om nu inte C INFO RiksHvAvd har knåpat ihop något. En man som fått för lite utrymme, tyvärr. Här finns det många infallsvinklar för den som vill ägna sig åt lite grävande journalistik...

Krävs det timmar att sälja produkten "hemvärnet" är det fel säljare som finns på platsen. I min lätt fyrkantiga värld bör vi tänka på hur vi presenterar produkten hemvärnet. Och vilket förhållningssätt vi använder oss av. Att stå och dela ut ärtsoppa etc är ungefär samma sak som de stackars studenterna som delar ut varuprover på ica... Att hoppa på folk och försöka sälja in hemvärnet är på samma sätt som telebolagen gör på ica...

Lyckas denna taktik? och till vilken kostnad? Läser vi om rekryteringskampanjer på hemvarnet.se ser vi snabbt att en heldag med 5-10 soldater i ett randomköpcentrum ger 5st intresseanmälningar. Hur många som går vidare till intro och slutligen får ett uppfyllt kontrakt i hemvärnet skulle vara mycket intressant att veta... Slutligen bör man fundera på om målgruppen ifråga finns där hemvärnet tycker om att synas?

tittar vi på intros runt om i landet är 50% 25år eller yngre. 75% är 30år eller yngre. Var finns dessa individer? vad attraherar dessa individer? Hur många rekryteringskampanjer genomfördes av hemvärnet på alla dessa vildmarksmässor/jaktmässor runt om i landet? Hur många hemvärnsförband visade upp sig på högskolorna och universiteten under september 2008?

Varför inte köra ett lunchinformationsträff för studenter? Alla som har gjort GU och pluggar på högskolan får en gratis lunch och får samtidigt information om hemvärnet.

När vi pratar om att påverka folk är mashlowsbehovspyramid bra. Ju längre ned i den vi kan påverka folket ju bättre lyckas vi. Mat är en fundamental produkt för vårt överlevande. Grupptillhörighet och trygghet är en annan. Kan man trycka på dessa så...

Nu finns alltid diskussionen om att studenter försvinner efter 4år... Ja och? hur ser det ut inom hemvärnet idag, hur länge är folk med och är aktiva? Jag vågar sticka ut hakan och säga att det är en minoritet inom insatsdelarna av hemvärnet som är med längre än fyra år. Slår man ut ett medelvärde på alla som är med i insatsdelarna så tror jag att medeltiden hamnar mellan 3-5 år.

Sedan gäller det att få igång internrekryteringen. Om pelle flyttar från A-stad till B-stad. då ska inte pelle behöva ta kontakt med hemvärnet i B-stad.... Utan hemvärnet i A-stad kontaktar hemvärnet i B-stad och talar om att pelle ska flytta till B-stad. Sedan ringer hemvärnet i B-stad upp pelle. Och kan då marknadsföra hemvärnet och att det är ett enkelt sätt att bygga upp en kamratskap och nätverk i B-stad.

Skulle hemvärnet vara ett företag skulle det ha gått i konkurs för längesedan... Eftersom hemvärnet klarar inte av att sälja sin produkt. Och nu finns det enligt mig två lägen. Få igång rekrytering eller lägg ned verksamheten.

Jag som "ännu" är ungdom inom FM anser att HV har ett lite dåligt rykte inom det civila mörkret. Ärligt tallat så när jag började för fem år sedan inom försvarsutbildarna så kunde jag inte tänka mig att bli hv soldat, skulle hellre skjuta mig själv men efter att ha varit med flera övningar och fått vara mer aktiv och en ny skapad bild av hemvärnet skulle jag nu mer än gärna gå med Hv.

Jag tror att förmånga har bilden av supande befäl som vill hemifrån eller som vi säger "20 timmars kaffe soldater".

Nu är ju min bild ändrad och ska nu göra en en månads utbildning till hemvärns soldat eftersom alla inte längre får göra lumpen.

det Hemvärnet börjat göra nu, köra intro direkt med inneliggande värnpliktiga under GU`tycker jag är det bästa som hänt på länge!

det är rätt målgrupp och de fångas upp när de redan är "uppe i varv".

det sparar också intro utbildningar senare eftersom de redan fått den + de får tydlig och upplevelsebaserad info om vad Hemvärnet gör direkt på plats i grönkläder.

siffrorna härifrån (Skaraborgsgruppen/P4) har visat att det var väldigt lyckat.

tror siffrorna låg på ganska många procent som skrev på..

har dock inte de exakta siffrorna i huvudet.

hur som helst, det är ju just DÄR vi skall fokusera om vi vill ha in nytt folk i framtiden.

och även om de inte skriver på direkt så har de ju fått informationen och kan tänkas söka när de mognat till sig efter ett par år.

detta är vad jag förstått nåt som skall genomföras på de flesta regementena i år.

@Fk Satan inledningsvis.

Jag håller med dig till punkt och pricka i det du säger. Jag ville att mitt exempel skulle illustrera att strategin finns men taktiken är spretig.

Varför spretar det då? Min teori är att många av dem som sysslar med "rekrytering/marknadsföring" inom hv inte vet vad de sysslar med. Kunskapen är

helt enkelt för dålig. Här sticker jag själv ut hakan och hävdar att allt för många tänker så här......visa upp sig = nya soldater, det är inte så enkelt och

jag förstår inte varför man inte inser det någon gång.

Hemvarnet.se är bra tycker jag eftersom infokanalen verkar där ungdomarna finns, internet. Tyvärr har man varit för dålig på att marknadsföra

hemvarnet.se, soldat.nu och allt vad det heter, här behöver man ta nya tag tycker jag. Själv lägger jag sällan tid på att förklara alla detaljer för intresserade, jag hänvisar istället till internet. Den oftast korta tid man har vid en första kontakt måste precis som en artikel fånga intresset redan i den inledande meningen. Kärnan som skall få vederbörande intresserad måste vara något hon kan identifiera sig med, något som angår, något allmänt intresse eller så.........sedan kan man smalna av informationen efterhand. Jag tror så iaf.

Du var inne på det där med mat och det är användbart, men då tycker jag man skall använda det i en riktad informationskampanj. All mellan femton och tjugofem, kl. K på stora torget, gratis lunch och info...........typ. Varför skall man lägga tid och pengar på Bosse 59 och Stina 72,....i de fallen är det

bortkastade pengar och tid.

Det handlar om att skapa relationer och då är det viktigt att man med omsorg väljer ut dem man vill ha en nära relation till. Det är viktigt att hemvärnet har goda relationer i hela samhället, men vissa är viktigare än andra.....t ex ungdomen. I det perspektivet bör samtliga "rekryterare" fundera på hur pass benägna ungdomar är att bygga relationer med folk som kunde varit deras gammelfarmor? Vem är det som presenterar budskapet....det handlar om trovärdighet här.

Under kalla kriget kunde man nästan utgå från att samtliga kände till försvaret men idag är kunskapen hos ungdomar hyfsat obefintlig. Att i det läget

direkt börja prata om RPS och insatsplutoner med någon som aldrig sett en soldat känns lite märkligt. Det primära(första kontakten) borde handla om vad NS är och varför....typ ditåt.

Hur som helst måste man satsa mer på utbildning på det här området. NS behöver kanske inte arbeta helt självständigt med PR etc. men kunskapen

måste finnas på det lokala planet också, t ex på bataljonsnivå. Det var länge sedan samhället i övrigt konstaterade att information är en viktig strategisk

kugge i all verksamhet.......HvSS kursutbud säger något annat. Kul ämne iaf!