Jump to content

Flottan lämnar Malmö

RU01

Recommended Posts

Rena vansinnet, men det börjar man nästan bli van vid vid det här laget. :)

Förresten, när blev bevakningsbåtarna av Tapper-klassen omklassade till vedettbåtar? :)

Jag tror inte vi haft någon mer vedettbåt än HMS Jägaren på flera år nu i Marinen. De sista var väl de tre vedettbåtarna av Dalarö-klassen som utrangerades 2002/-03.

/Per

Edited by Perman

Det har varit tal om att döpa om bevakningsbåtarna till vedettbåtar, men det här var nog ett mer journalistiskt misstag.

Bevakningsbåtarna kommer för övrigt snart att överföras till sjöstridsflottiljerna eftersom hela Sjöinformationsbataljonen ska avvecklas.

Det har varit tal om att döpa om bevakningsbåtarna till vedettbåtar, men det här var nog ett mer journalistiskt misstag.

Bevakningsbåtarna kommer för övrigt snart att överföras till sjöstridsflottiljerna eftersom hela Sjöinformationsbataljonen ska avvecklas.

Synd att man bara kommer att ha tre orter där våra bevakningsbåtar kommer att utgå ifrån. De är ju inga byggda långseglare vilket kommer påverka deras förmåga att visa närvaro och responstid. Att de återförs till sjöstridsflottiljerna ser jag dock inget negativt i och vart personen som tittar på dataskärmen sitter har jag häller inga synpunkter på. Det jag dock anser är att bevakningskompaniet med bordningsstyrkan borde tillförs sjösäkerhetsförbandet då deras uppgifter mer överensstämmer med SäkKompani-sjö (då de båda är säkerhetsförband) än dagens och morgondagens amfibiebataljon/manöverbataljon. Har aldrig riktigt fattat varför bevakningskompaniet med bordningsstyrkan legat under Amf och inte SäkKompani-sjö.

Edited by 3924

Bevakningsbåtskompaniet tillhörde tidigare amfibiebrigaden som en ubåtsjakt- och sjöövervakningsresurs. Det hette 17. amfibiebevakningsbåtskompaniet eller något motsvarande. Detta är ganska logiskt om man ser på amfibieförbandens tidigare uppgift och daterar sig antagligen tillbaka till ubåtsskyddskompanierna och de 9 stycken BevB60 som under 1987-1988 byggdes om till BevB72 och fick ubåtsjaktförmåga.

Bevakningsbåtskompaniet tillhörde tidigare amfibiebrigaden som en ubåtsjakt- och sjöövervakningsresurs. Det hette 17. amfibiebevakningsbåtskompaniet eller något motsvarande. Detta är ganska logiskt om man ser på amfibieförbandens tidigare uppgift och daterar sig antagligen tillbaka till ubåtsskyddskompanierna och de 9 stycken BevB60 som under 1987-1988 byggdes om till BevB72 och fick ubåtsjaktförmåga.

Nja hur amfibiebrigaden såg ut och vad amfibiebevakningsbåtskompaniet hade för uppgifter 1987-1988 då jag själv var 6-7 år har jag inte så bra koll på.

Tänkte lite mer i närtid när både säk-sjö och bevakningsbåtskompaniet flytta till gbg.

Jag försökte bara belysa varför bevakningsbåtskompaniet tillhör amfibiekåren och inte Säkkomp Sjö.

Att bordningsstyrkan tillhör bevakningsbåtskompaniet är något mer oklart, det kan ha att göra med att det var smidigt rent administrativt efter FB04.

Såg HMS Trygg i Råå hamn för ett par timmar sedan. Ganska mycket folk följde med stort intresse tilläggningen och många nyfikna kom fram för att snacka med sjömännen. Nyheten spreds snart bland åskådarna att nu snart även dessa fartyg skall bort från Öresund och det var faktiskt en hel del som var ganska upprörda och tyckte att detta var stort hål i huvudet! Öresund är världens mest trafikerade farled som bekant... Det är för jävla SORGLIGT att hela flottan numera skall hålla på och skvalpa i pissvattnet inne i Östersjön. De få enheterna vi har kvar kommer framgent att ligga och puttra på kontorstid på Mysingen respektive Blekinge Skärgård....

Såg HMS Trygg i Råå hamn för ett par timmar sedan. Ganska mycket folk följde med stort intresse tilläggningen och många nyfikna kom fram för att snacka med sjömännen. Nyheten spreds snart bland åskådarna att nu snart även dessa fartyg skall bort från Öresund och det var faktiskt en hel del som var ganska upprörda och tyckte att detta var stort hål i huvudet! Öresund är världens mest trafikerade farled som bekant... Det är för jävla SORGLIGT att hela flottan numera skall hålla på och skvalpa i pissvattnet inne i Östersjön. De få enheterna vi har kvar kommer framgent att ligga och puttra på kontorstid på Mysingen respektive Blekinge Skärgård....

Seså, nu ska vi inte ta och måla fan på väggen. 6 av bevakningsbåtarna har visserligen organisatoriskt överförts till de båda sjöstridsflottiljerna, men det behöver ju inte innebära att de bara kommer att uppträda i Hårsfjärdenområdet respektive Karlskrona skärgård. Röjdykdivisionen som tillhör 4. Sjöstriflj på Berga håller ju fortfarande till i Skredsvik på västkusten och såvitt jag vet finns inga planer på att ändra det. Vad gäller deras 3 bevakningsbåtar så skulle jag inte bli förvånad om de fortfarande i stor utsträckning kommer att befinna sig på olika platser längs kusten. Karlskroniterna däremot brukar ha en förmåga att dra ner allt de kommer över till Pottis, så där finns ju alltid risken att de utrustas med de sedvanliga gummibanden.

För övrigt förhåller jag mig mycket tveksam till ditt påstående att Öresund skulle vara världens mest trafikerade farled, det är nog minst sagt en överdrift...

Öresund brukar nämnas i samma sammanhang som Malackasundet och Singaporesundet när man talar i termerna om världens mest trafikerade farled. Det går en satans massa tonnage därigenom. Kielkanalen och Bälten är enda alternativa utloppen från Östersjön, som du säkert vet, och de har sina begränsningar....

Jo, det passerar visserligen en hel del trafik genom sundet.(För övrigt en hel del på tvären också för den delen.) Det största tonnaget som ska in i eller ut från Östersjön brukar ändå inte kunna gå genom vare sig Drogden eller Flintrännan utan får så vackert ta vägen genom Store bält. Jag har passerat sundet åtskilliga gånger under karriären och såvitt jag kan erinra mig är trafiken genom och tvärs Engelska kanalen mer omfattande än den i Öresund. Oavsett vilken placering det har på "världsrankingen" så behöver det fortfarande hållas under uppsikt. Vedett- och bevakningsbåtar är visserligen små men ett väldigt kostnadseffektivt sätt att "visa flaggan" och markera att vi håller koll på området. Sjöinfocentraler och olika sensorer i all ära, bäst effekt fås oftast genom att folk ser att de har ögonen på sig. Sen får vi ju inte glömma bort beredskapsaspekten när det gäller sjöräddning i sammanhanget.

Man får hoppas att flottiljerna ser chansen att låta folk tjänstgöra i ordinarie befattningar ombord på dessa fartyg för att bättra på navigatoriska kunskaperna och det grundläggande sjömansskapet och att dessa båtar inte bara blir reträttplatser. Finns ju lysande exempel genom åren på kaptener och örlogskaptener som inte kört särskilt mycket båt sen m-båtsperioden och helt plötsligt ska bestrida posten som ansvars-ManO. Även i tidsåldern med anställda besättningar med kontrakt på ett par år torde det kunna bli ett bra sätt att dels lösa bemanningen och dels kunna vässa kompetensen hos de anställda.

Jo, det passerar visserligen en hel del trafik genom sundet.(För övrigt en hel del på tvären också för den delen.) Det största tonnaget som ska in i eller ut från Östersjön brukar ändå inte kunna gå genom vare sig Drogden eller Flintrännan utan får så vackert ta vägen genom Store bält. Jag har passerat sundet åtskilliga gånger under karriären och såvitt jag kan erinra mig är trafiken genom och tvärs Engelska kanalen mer omfattande än den i Öresund. Oavsett vilken placering det har på "världsrankingen" så behöver det fortfarande hållas under uppsikt. Vedett- och bevakningsbåtar är visserligen små men ett väldigt kostnadseffektivt sätt att "visa flaggan" och markera att vi håller koll på området. Sjöinfocentraler och olika sensorer i all ära, bäst effekt fås oftast genom att folk ser att de har ögonen på sig. Sen får vi ju inte glömma bort beredskapsaspekten när det gäller sjöräddning i sammanhanget.

Vi skall väl kanske inte fördjupa oss allt för mycket i kukmätningen när det gäller Mest Trafikerade Farled, men ett bra sett att få koll på läget är genom http://www.marinetraffic.com/ais/

Jag tror att bevakningsbåtarna kommer bli en instegsväg för nyutexaminerade OP-Nautfänrikar. Detta då det är svårt att passa in dem i en lämplig position på ytstridsfartygen och likaså. Jag kan tänka mig att det är lämpligt att börja sin bana som 2:O eller 1:O på bevakningsbåt för att lära sig dels navigationen i praktiken och dels att hantera underställd personal i liten skala. Jag kan tänka mig att något liknande också kommer att ske på Spåröklassen.

Jag kan i diskussionen om Bevakningsbåt 80 tillföra att HMS Hurtig ligger, nymålad och underbar, på ett varv utanför Karlskrona. Är detta ett sista försök att hålla Bevbåt 80 i tjänst eller slöseri med pengar?

Ursäkta okunnigheten i saken.

GMY

Bevakningsbåtarna är inte på väg ut ur firman, de är dock på väg att omorganiseras en aning. Man har flaggat för att man behöver större patrullfartyg, men eftersom det inte fanns pengar den här gången heller, så lär BevB80 blir kvar ett bra tag till.

• 4 weeks later...

Som gammal sjöbevakare undrar jag förstås nu om det fortfarande finns några sjöbevakningscentraler / radarstationer längs kusten ? Jag gjorde lumpen för 20 år sedan, nämligen, men vad jag har förstått så har MKV i Göteborg lagts ned, och centralen i Malmö (BoMö) är alltså på väg bort. I så fall bara Karlskrona, Muskö / Berga och Härnösand kvar ? Bara på västkusten fanns ju då det begav sig en massa radarstuk. :-P

Som gammal sjöbevakare undrar jag förstås nu om det fortfarande finns några sjöbevakningscentraler / radarstationer längs kusten ? Jag gjorde lumpen för 20 år sedan, nämligen, men vad jag har förstått så har MKV i Göteborg lagts ned, och centralen i Malmö (BoMö) är alltså på väg bort. I så fall bara Karlskrona, Muskö / Berga och Härnösand kvar ? Bara på västkusten fanns ju då det begav sig en massa radarstuk. :-P

Radarmasterna, kamerorna och AIS-mottagarna finns kvar. Centralen i Malmö är kvar tills årsskiftet. Det nya är att man centraliserar centralerna där informationen bearbetas. I ett första steg till Käringberget och Muskö. Så småningom slår man ihop sig med flyget i Enköping. Sensorerna försvinner alltså inte.

Fartyg finns idag i Göteborg, Stockholm o Karlskrona. Tanken är att fartygen som tillhörde BoMÖ a.k.a. MDÖ a.k.a. SSK Malmö och ligger under 3:e fortfarande regelbundet ska patrullera sina gamla vatten, men med ny hemmahamn.

Även SSK Härnösand är nedlagt, skedde i slutet av 2007.

Bevakningsbåtarna är inte på väg ut ur firman, de är dock på väg att omorganiseras en aning. Man har flaggat för att man behöver större patrullfartyg, men eftersom det inte fanns pengar den här gången heller, så lär BevB80 blir kvar ett bra tag till.

Ja här är jag helt förundrad över varför man inte slog sig ihop med kustbevakningen och gjorde ett gemensamt inköp av ny Patrullbåt/Övervakningsfartyg. Kustbevakningen är just nu inne i upphandlingen av Projekt KBV 312 viken också skulle vore ett helt OK plattform för ny Patrullbåt.

Projekt KBV 312

Main dimensions:

Lengthhull: 23,5 m

Breadthhull: 5,4 m

Displacement: 50 tons

Draft: 1,1-1,6 m

Speed: 30 knots

Tasks:

Maritime surveillance

Border control

Fisheriescontrol

Environmental protection operation

Searchand rescueoperations

Crimeprevention

Investigation& prosecution

Maritime traffic monitoring and safety supervision

Divingoperations

Edited by 3924

Ja här är jag helt förundrad över varför man inte slog sig ihop med kustbevakningen och gjorde ett gemensamt inköp av ny Patrullbåt/Övervakningsfartyg. Kustbevakningen är just nu inne i upphandlingen av Projekt KBV 312 viken också skulle vore ett helt OK plattform för ny Patrullbåt.

Ja projektet verkar intressant och skulle kunna vara en lösning, men det verkar inte finnas så mycket utrymme på däck för nånting större än en HMG. Borde inte en 50 tons patrullbåt kunna bära en 40 mm pjäs m/48? Det gjorde ju vedettbåtarna av Dalaröklassen i början av sin karriär och dom var på exakt 50 ton fl. Dessutom så undrar jag hur det blir med ubåtsjaktegenskaperna med ett planande skrov. Knappast lämpligt med en skrovhydrofon kanske. Till sist så kan man oxå undra om dessa båtar håller militär standard t ex vad gäller materialtjocklek och 'redundancy' (vet inte det svenska ordet) i systemen.

/Per

Edited by Perman

Ja projektet verkar intressant och skulle kunna vara en lösning, men det verkar inte finnas så mycket utrymme på däck för nånting större än en HMG. Borde inte en 50 tons patrullbåt kunna bära en 40 mm pjäs m/48? Det gjorde ju vedettbåtarna av Dalaröklassen i början av sin karriär och dom var på exakt 50 ton fl. Dessutom så undrar jag hur det blir med ubåtsjaktegenskaperna med ett planande skrov. Knappast lämpligt med en skrovhydrofon kanske. Till sist så kan man oxå undra om dessa båtar håller militär standard t ex vad gäller materialtjocklek och 'redundancy' (vet inte det svenska ordet) i systemen.

/Per

Tksp i en marin protector torde vara helt ok som huvudbeväpning och kanske två akterfästen för ksp58. Släphydrofon kan ju vara ett alternativ, men jag tror att den nöten kunde knäckts. När det kommer till sjunkbomber så kan detta fixas med kastare. Att de skulle köpa en identisk båt likt den som kustbevakningen valt var inte kanske det jag ville syfta på utan mer att de kunde delat på kostnaderna om de kunde valt att utgå från samma plattform. Som plattform så ser jag helt klart att Projekt KBV 312 kunde funkat.

Edited by 3924

Jag tror att man vill ha något större fartyg. BevB80 är ju i den storleken och man har kommit fram till att de är lite för små för uppgiften, då de egentligen är byggda för ubåtsjakt inomskärs. Jag tror på något i patrullbåtsstorlek.

Jag tror att man vill ha något större fartyg. BevB80 är ju i den storleken och man har kommit fram till att de är lite för små för uppgiften, då de egentligen är byggda för ubåtsjakt inomskärs. Jag tror på något i patrullbåtsstorlek.

Om jag förstår dig rätt så kanske detta vore ett alternativ då?

Armidale_Class_Patrol_Boat.jpg

Det var en ful fan!

Varför slösar man bort så mycket däcksyta både på KBV312 och på Armidale genom att ha en RIB-båt mitt på akterdäck (i stället för i dävertar) och stor underlig låda framför bryggan?

Det var en ful fan!

Varför slösar man bort så mycket däcksyta både på KBV312 och på Armidale genom att ha en RIB-båt mitt på akterdäck (i stället för i dävertar) och stor underlig låda framför bryggan?

Ja när det kommer till kbv312 så beror det nog på kustbevakningens specifika uppdrag som möjligt kräver sådan. När det gäller RAN Armidale så todre det bero på att skapa möjlighet för borda fartyg och i det syftet är ju en Rib ett bra verktyg. Men varför de har två fattar jag inte. Formen på RAN Armidale kan bero på sjövärdighet i hög sjö. Formen liknar lite SSRS Viktoria och Rausing klassen fast i större format.