Jump to content

Identifiera autoinjektor


ERK

Recommended Posts

För ett tag sedan köpte jag svenska försvarets gamla skyddsmask (m/51 kanske? Föregångaren till skyddsmask 90). Med i paketet fanns även lite tillbehör, såsom skyddsglasögon i plast, imskyddsmedel och putstrasa. Samt en autoinjektor. Denna autoinjektor orsakar mig lite huvudbry. Det är en sån här (Den undre, gula. Övningsautoinjektorn är med som referens):

 

dsc00514k.th.jpg

 

Jag misstänker att det är den gamla, som heter Autoinjektor 1. Och den är gul, så den borde ju vara skarp. Den är inplastad, och har med ett litet häfte från Astra. Vad innehåller den här lilla älsklingen egentligen? Borde jag lämna in den till apoteket, eller kan man ha kvar den inplastad i väskan som kuriosa? Eller går det att montera bort nålen och på så sätt göra den oskadlig?

 

Underbart vad man hittar på tradera ibland...

 

Vad användes skyddsglasögonen till förresten? Ingick de i skyddsutrustningen egentligen, eller är det något som letat sig in i väskan för att någon någonstans trodde att de hörde ihop? Jag ser inte riktigt syftet att ha dem i skyddsmaskväskan... Det är en pappkartong med 3st "ögonskydd 111 (M7341-111010). Väldigt enkel modell. Bild kan ordnas om det behövs för identifiering

Edited by ERK
Link to comment
Share on other sites

Den gula autoinjektorn är skarp och innehåller atropin. (kan användas av läkare mot bla. hjärtbesvär förövrigt motmedel mot nervgas)

 

Jag rekommenderar att du lämnar in den på närmaste apotek. Kan vara lvsfarlig om den hanteras fel..

Link to comment
Share on other sites

Den gula autoinjektorn är skarp och innehåller atropin. (kan användas av läkare mot bla. hjärtbesvär förövrigt motmedel mot nervgas)

 

Jag rekommenderar att du lämnar in den på närmaste apotek. Kan vara lvsfarlig om den hanteras fel..

 

samt kanske hör av dig till närmsta militära myndighet.

kan ju vara bra att se till att inte skarpa läkemedel finns ute i omlopp.

rätt stor risk att du köpt stöldgods på underbara tradera.

 

skyddsglasögonen minns jag skulle väl brukas ihop med klorkalken?

Edited by The Swede
Tog bort onödigt citat/ The Swede BG
Link to comment
Share on other sites

SoldI Mtrl 1977 sidan 203:

Ögonskydd 111

Ögonskydd 111 består av tre ögonskydd i en ask. Ögonskydd används för att skydda ögonen mot C-stridsmedel i vätskeform. De kan också användas som skydd mot damm och rök. Ögonskydden bärs under gasberedskap (C-beredskap) vid vistelse utomhus

 

Jag har vid ett flertal tillfällen sett kompletta väska 06, inklusive autoinjektor, säljas, inte bara på Tradera.

Någon som gjort en miss vid avveckling av något mobförråd?

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Är det stöldgods du har köpt så har du gjort dig skyldig till häleri, det bör du tänka på om du funderar på att kontakta någon myndighet. Men lämna självklart in autinjektorn.

 

/Nyllet

 

Men häleri gäller väl endast om man är medveten om att en vara är het?

 

Fast i god tro är ju borttaget nu, så det kanske stämmer.

Link to comment
Share on other sites

SoldI Mtrl 1977 sidan 203:
Ögonskydd 111

Ögonskydd 111 består av tre ögonskydd i en ask. Ögonskydd används för att skydda ögonen mot C-stridsmedel i vätskeform. De kan också användas som skydd mot damm och rök. Ögonskydden bärs under gasberedskap (C-beredskap) vid vistelse utomhus

 

Jag har vid ett flertal tillfällen sett kompletta väska 06, inklusive autoinjektor, säljas, inte bara på Tradera.

Någon som gjort en miss vid avveckling av något mobförråd?

 

The Swede :baskerPa:

 

bara en tanke:

vi skickade inte över ett par pallar skyddsmask till baltikum, med allt annat som åkte över?

och är det inte ett bäst före datum på autoinjektorerna?

Link to comment
Share on other sites

Det var nog en 3-4 år sen jag köpte masken så jag vet inte om jag kan komma ihåg vem som sålde den ens, om han ens finns kvar på tradera...

 

Men injektorn åker med nästa gång jag besöker apoteket då. Efter vad man lärt sig på CBRN-utbildningen så vill jag inte peta i mig mer atropin än jag måste...

Link to comment
Share on other sites

Då kan vi alla ta och lugna ner oss.

 

Jag kom på att jag själv har en komplett väska 06 i samlingen och mycket riktigt låg det där en autoinjektor.

Autoinjektor_0001a.jpg

Autoinjektor_0002a.jpg

Även fast det ur samlarsynpunkt är trevligt med oöppnade, fabriksnya förseglade förpackningar bestämde jag mig för att offra denna så vi kunde få svar på frågan, har försvaret verkligen skickat ut en massa farliga läkemedel på marknaden?

 

Nä, det har dom inte.

Även fast autoinjektorn är förseglad så innehåller den ingen atropinampull eller nål.

Autoinjektor_0003a.jpg

På det skarpa framstycket skall det dessutom stå "NERVGASMOTMEDEL" i röd text (SoldR Mtrl P 1989 sidan 181)

Faran över med andra ord.

 

The Swede :happy:

Link to comment
Share on other sites

Den blåa följer samma färgkod som andra delar av försvaret, dvs övning. Innehållet i den blåa är enligt följande bild:

 

dsc00515eaz.th.jpg

 

På framdelen står det också "Övningsautoinjektor 2".

 

Frågan är varför den gamla inte följer samma färgkod. Är det måntro för att skrämma skiten ur beväringarna när det var dags att öva handgrepp med autoinjektor? Eller är den blåa färgen bara ett nytt påfund för övningsmateriel?

Link to comment
Share on other sites

Frågan är varför den gamla inte följer samma färgkod. Är det måntro för att skrämma skiten ur beväringarna när det var dags att öva handgrepp med autoinjektor? Eller är den blåa färgen bara ett nytt påfund för övningsmateriel?

Den följer samma färgkod, det är alltså inget övningsframstycke som är monterat utan ett skarpt, fast utan innehåll.

Detta är väl endast för att autoinjektorn ska hålla ihop och dess ingående delar ska vara skyddade vid leverans.

Vid förhöjd beredskap delades skarpa framstycken ut, innehållandes motmedel.

Vad jag minns så fanns det inga blå övningsframstycken till den gamla autoinjektorn utan endast gröna, för att öva handgreppen.

 

@oak.

Du är helt fel ute.

För det första fanns det ingen morfinampull till dessa autoinjektorer och för det andra så är gul skarp, blå övning och grön blind.

Både nu och när autoinjektor 1 fanns ute på förband.

 

The Swede :happy:

Link to comment
Share on other sites

det fanns en framdel till autoinjektor 1 innehållande koksaltlösning för att öva med, den var blå...

Du har helt rätt ser jag nu när jag dubbelkollar SoldI Mtrl 1977 (sidan 234)

 

Jag har för mig att den med koksaltlösning var grön, någon som kan bekräfta med referens?

Nej, grön är atrapp, försedd med stötdämpare för att tåla upprepade avfyrningar (vilket mitt gula framstycke inte gjorde). Används för att öva förfarandet. (samma referens som ovan)

 

The Swede :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Den tidigare ampullen till Autoinjektor 2k innehåller ju HI6 och Atropin, och hade en hållbarhet (garanterad) på 5 år i kylförvaring. Har även för mig att nål och ampull är en enhet.

 

Hållbarheten i kylförvaring är kanske en av orsakerna för att ampullen inte förvarades med resten av skyddsutrustningen. Så att när det väl blev läge var det bara att dela ut ampuller och inte hela injektorn.

Vidare så tog man fram planer på att byta ut dom gamla, åldrande, ampullerna från invationsförsvaret mot en uppdaterad version, där man bytt ut HI 6 diklorid till HI 6 dimetansulfat samt tillsatt pro-diazepam (e.dl). Atropinsulfat skulle ju även ingå i denna som med tidigare version. Det skulle ju då vara lätt att byta ampull när dom inte bipackades satserna. Hurvida detta genomfördes eller inte har jag inte riktigt koll på men kan om vilja finnes ta reda på det.

För övrigt skulle ju tillsatsen av kramplösande medel i autoinjektorn betyda att man kunde avveckla en av dom två ingående läkemedel i tablettform som utgör det s.k. nervgasprofylaxet.

 

//Skäggot

 

Edit: Stavfel

Edited by Fk Fjellman
Link to comment
Share on other sites

men oak e inte helt ute och cyklar....

 

det finns en autoinjektor för morfin också.

den är däremot inte spridd bland VPL och hv, utan bland de anställda i US och SF.

vill minnas att den finns på bild i någon senare utgåva av soldf.

 

orkar inte ens ta upp läkemedel och sjv inom firman längre, får ju bara skäll ändå :rockon:

Link to comment
Share on other sites

men oak e inte helt ute och cyklar....

 

det finns en autoinjektor för morfin också.

den är däremot inte spridd bland VPL och hv, utan bland de anställda i US och SF.

vill minnas att den finns på bild i någon senare utgåva av soldf.

 

orkar inte ens ta upp läkemedel och sjv inom firman längre, får ju bara skäll ändå :)

Morfin autoinjektor M0841-791400.

 

Bild och mer information finns i SoldR Mtrl P 2003 på s 160.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...