Jump to content

Team 60 i luften igen.

snake

Recommended Posts

Det innebär alltså att Bråvalla fältet inte är helt avvecklat som flygplats?

Kul att Team 60 är i luften igen, synd att teamet inte varit aktivt på länge.

Det är inte långt från Linköping till Norrköping och som det nämns i artikeln....man vill få tom luft över ett fält vilket man inte kan få hemmavid.

Det är inte bara Team 60 som luftar sig idag, för en par timmar sedan vrålade en vår pigg B17 över Tannerfors.

Det innebär alltså att Bråvalla fältet inte är helt avvecklat som flygplats?

Kul att Team 60 är i luften igen, synd att teamet inte varit aktivt på länge.

Bråvalla är avvecklat som fält och har varit så i många år nu. Dock misstänker jag att man kan använda en av banorna i nödfall, bana 33 ser i alla fall funktionsduglig ut.

Edited by snake

Kul att de är ute och flyger igen. Var alltid lika trevligt att se dem på olika uppvisningsdagar.

Året -94, det året gjorde jag lumpen på krigsflyskolan F5 Ljungbyhed, jag tillhörde 2:a stationskomp, vi hade hand om dessa sex plan, ja ni vet tankning, påfyllning och en del andra kontroller mellan flygningarna, detta gjorde ju att man såg uppvisningarna ofta, hehe. Det verkar som om all markservice idag är civil, stämmer detta?? :=o

Sk 60 ska väl fasas ut, har för mig att jag har sett någon någon siffra på hur många flygtimmar som kärrorna har kvar här på forumet, så det är väl bäst att njuta av våran "6:a Skåne" så länge som vi får.

OT Väldigt skönt att se att Bråvalla används till något annat än uppställning för surplus material.

Lite spinn off: Vad skulle det krävas för att kunna börja använda Bråvalla som militärt flygfält igen, förutom att rensa banan som har fullt med överskottsmtrl på sig?

Så vitt jag vet har man rivit upp samtliga banbelysningar, flygledaretornet huserar Skanska. Bränslesystemet ser ut att vara intakt om något överväxt med gräs.

Berghangaren är också intakt. Misstänker att det inte är något man slänger ihop på en pisskvart, då jag förmodar att det krävs tillstånd från högre ort att flyga från basen igen.

(BG får gärna dela tråden om det har spårat ur totalt.)

• 2 weeks later...

hmm... Såg jag inte Team 60 på Säves aeroshow i höstas då med andra ord? Om de haft uppehåll menar jag... Det var kanske därför man gick hem med känslan av att man inte sett något särskillt intressant alls.... :navy:

Fm-shows-historian i malmö var däremot en upplevelse! Varför kan de inte dra upp sådant till göteborg? (nu när man flytt skåne...)

• 11 years later...

Min son som bor i Uppsala säger att fyra st SK 60 lyfte från Ärna strax före 11 idag fm och flög på låg höjd och i tät formation över Uppsala. De snurrade ett tag över staden innan de försvann åt NO. Planen flög så nära varandra att de registrerades som ett och ibland två flygplan på flightradar24.

Vad är då märkligt med detta? Jo jag tänkte bara om det möjligtvis kan vara så att man håller på att träna upp nya piloter till Team 60 igen? Planen flög ju ungefär som Team 60 planen brukade uppträda. Jag är medveten om att det faktum att planen ska tas ur tjänst 2025 till viss del motsäger att så skulle vara fallet.

/Per

Edited by Perman

2 hours ago, Perman said:

. Jag är medveten om att det faktum att planen ska tas ur tjänst 2025 till viss del motsäger att så skulle vara fallet.

Kanske 2026. Som nämndes i din länk i tråden Vad ska ersätta SK 60?
Vem vet det kanske blir ännu senare.

Saab Signs Support Agreement for SK60
PRESS RELEASE

20 May 2020

Saab has extended its support and maintenance agreement with the Swedish Armed Forces regarding the SK60 trainer aircraft, which is used for pilot training. The contract is valid from 1 July 2020 up to 2025, with 2026 as an optional year. The initial order value amounts to MSEK 875.

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2020-05/saab-signs-support-agreement-for-sk60/

• Thanks 2

1 hour ago, vikingman said:

Kanske 2026. Som nämndes i din länk i tråden Vad ska ersätta SK 60?
Vem vet det kanske blir ännu senare.

Saab Signs Support Agreement for SK60
PRESS RELEASE

20 May 2020

Saab has extended its support and maintenance agreement with the Swedish Armed Forces regarding the SK60 trainer aircraft, which is used for pilot training. The contract is valid from 1 July 2020 up to 2025, with 2026 as an optional year. The initial order value amounts to MSEK 875.

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2020-05/saab-signs-support-agreement-for-sk60/

Enligt World Air Forces 2020 finns 46 plan kvar i tjänst. Nån som vet hur många som ska vidmakthållas till 2025/26?

World Air Forces 2020

/Per

Edited by Perman