Jump to content
Sign in to follow this  
Stella-Polaris

Info om instruktionsbok sökes

Recommended Posts

Var idag och hämtade kvarlåtenskap efter min pappa.

Gick igenom några lådor böcker, och papper, då jag hittade en instruktionsbok för 3t Fordson, 4x4 (Danska Hären 1951) vilket var en kul läsning. Lite senare hittar jag ett häfte i ljusbrun papp. När jag vände på den, och såg framsidan, så fick jag ståpäls.

D 638/401

Raupenschlepper Ost

Baumuster RSO/01

Durchsichtbilder

Vom 1.7.44

Om jag fick ståpäls när jag läste så var det inget mot vad jag fick när jag öppade den.

Den innehåller svart-vita Skal bilder tryckt på ett plastliknade material. Trycket är dubbelsidigt så att man ser objektet från 2 håll beroende vilket håll man bläddrar från. Olika detaljer syns från olika håll. Detaljera är numrerade och förklarade lista finnes i häftet.

Häftet innehåller 3 serier, Fordonet i helhet (4 skal), Motorn (4 skal) och drivaxel ( 4 skal)

Trycken är av mycket bra kvalitet och jag visste inte ens att man kunde göra något liknade i Tyskland 1944.

Har alldrig sett liknade dubbelsidiga transpareta tryck.

Har googlat men ej hittat något ännu.

Någon som känner till typen av häfte och i vilken nivå, av utbildningen, den användes.

Hadde Danmark Raupenschlepper Ost efter wwII ???

Edited by Stella-Polaris