Jump to content

Stridsvagns koncept (Varning paint bild?)


Recommended Posts

...

Han kan till och med sitta med ryggen i färdriktigen.

 

Kommer inte skytten bli fruktansvärt åksjuk?

Var det inte någon amerikansk vagn där skytten skulle sitta i chassiet och snurra med tornet i sin egen lilla karusell, det gick väl inte så jättebra om jag inte missminner mig fel?

Link to post
Share on other sites
...

Han kan till och med sitta med ryggen i färdriktigen.

 

Kommer inte skytten bli fruktansvärt åksjuk?

Var det inte någon amerikansk vagn där skytten skulle sitta i chassiet och snurra med tornet i sin egen lilla karusell, det gick väl inte så jättebra om jag inte missminner mig fel?

 

I MBT 70/KpfPz 70 placerade man FÖRAREN i tornet i en motroterande kupol som skulle hålla föraren orienterad i färdriktningen. Eftersom föraren satt något vid sidan om rotationsaxeln kom ju föraren att färdas både framåt och bakåt och sidledes relativt chassiet när tornet roterade, och alla som åkt "kaffekoppen" på Liseberg kan tänka sig hur detta kan ha känts.

Link to post
Share on other sites
...

Han kan till och med sitta med ryggen i färdriktigen.

 

Kommer inte skytten bli fruktansvärt åksjuk?

Var det inte någon amerikansk vagn där skytten skulle sitta i chassiet och snurra med tornet i sin egen lilla karusell, det gick väl inte så jättebra om jag inte missminner mig fel?

Funkade ju på Strv103. Bakåtföraren satt ju med ryggen i färdriktningen. Nu vet jag i och för sig inte hur mycket folk spydde i den vagenen,

men det finns det säkert folk som vet.

 

/martinator

Link to post
Share on other sites

Allt blir en vana. Tänk akterskytt i ett gammalt bombplan som gör undanmanövrar.. Eller en Ksp skytt på HKP. Själv kan jag åka baklängels på min kontorstol, samtidigt som jag snurrar, minsann :)

 

 

Nä rent skyddsmässigt torde 2 separata besättingsutrymmen, med parallella funktioner, vara något att tänka på. Om ena utrymmet blir penetrerat kan vagnen manövreras från det andra. 4 man i 2 utrymmen samt dubbelkontroller till samtliga fuktioner vilket ger uthållighet samt mindre risk för utslagning av all besättning. Sedan kan man ju leka med hur man placerar dem.

 

Med det mindre kravet på inneutrymme kan man så börja tänka i nya banor. Kanske en kombiation hjul/band kan få plats och ge vagen en bättre avvägning mellan strategisk och taktisk rörlighet. Hydrauliskt manövrerade band som kan sänkas ner innanför hjulen får ju ett skydd av de förra och tillför bäryta vid behov.

Link to post
Share on other sites
Med det mindre kravet på inneutrymme kan man så börja tänka i nya banor. Kanske en kombiation hjul/band kan få plats och ge vagen en bättre avvägning mellan strategisk och taktisk rörlighet. Hydrauliskt manövrerade band som kan sänkas ner innanför hjulen får ju ett skydd av de förra och tillför bäryta vid behov.

 

inget nytt under solen...

http://www.pansarmuseet.se/fm-31.htm

Link to post
Share on other sites
Med det mindre kravet på inneutrymme kan man så börja tänka i nya banor. Kanske en kombiation hjul/band kan få plats och ge vagen en bättre avvägning mellan strategisk och taktisk rörlighet. Hydrauliskt manövrerade band som kan sänkas ner innanför hjulen får ju ett skydd av de förra och tillför bäryta vid behov.

 

inget nytt under solen...

http://www.pansarmuseet.se/fm-31.htm

 

Ryssarna har oxå gjort några "Objekt" som inte är speciellt gamla

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...