Jump to content

Ofrivilligt tjänstbyte vid inryck?

Recommended Posts

Jag är satt som stridsfordonsförare/skytt på 1.PSK vid I19. Har läst en del och de som gjorde lumpen förra året med samma tjänst fick byta samma dag vid inryck till skyttesoldat vid underhållsplutoner.

Varför gör dem sådär och hur stor är risken det händer i år med? Jag har ingen större lust att hamna på en underhållspluton faktiskt.

Jag är satt som stridsfordonsförare/skytt på 1.PSK vid I19. Har läst en del och de som gjorde lumpen förra året med samma tjänst fick byta samma dag vid inryck till skyttesoldat vid underhållsplutoner.

Varför gör dem sådär och hur stor är risken det händer i år med? Jag har ingen större lust att hamna på en underhållspluton faktiskt.

Det har väl mest att göra med dålig kommunikation mellan pliktverket och försvarsmakten, samt hur hur försvarsbudgeten ändrats från det att du mönstrat tills det att du rycker in.

Kan ta P4 -08 som exempel. Där var det tänkt att det skulle vara 14 strv122 på bataljonen, och besättning för 14 vagnar var således uttagna. Dock vart det bestämt mellan det att de som skulle rycka in på P4 förra året mönstrade, tills det att de faktiskt ryckte in, att det skulle skäras ned på budgeten vilket resulterade i att det bestämdes att endast 4 vagnsbesättningar skulle utbildas istället för tidigare bestämda 14. De som således var uttagna till vagnspersonal fick på något sätt "tävla" om platserna (vet inte riktigt hur det gick till, fick höra att det var något sådant av en av tjejerna som sedan slutade på en 122a (personlig mognad, tidigare mekanisk erfarenhet osv)). De som då inte blev uttagna blev omplacerade som skyttesoldater istället, och färdades såvitt jag vet med 20-bilar.

Chansen är således nämnvärd, med tanke på att försvarsmaktens budget inte direkt har blivit bättre på senare tid, och inte heller kommunikationen mellan FM och pliktverket.

Jag hade dock inte varit allt för missnöjd, med tanke på att pengar är det alltid ont om och att stridsfordonen har begränsat antal mil per utbildningsår, och begränsat med ammunition.

Skytteplutoner däremot, tja om vi säger så att 5,56 är det aldrig brist på.

app app, under en period 06-07 på I19 så hade vi "ransonering" på 5,56.

90 skott per man tror jag det var :)

skämt å sido, man tar inte allt för sällan in överskott på manfolk för att kunna ha lite att spela med, man räknar ju alltid med ett visst avhopp på vissa tjänster och där även pansarskytte inte är förskonat ifrån avhoppen, till det kommer ju som Fredas säger om antalet vagnar och om man dragit in på dessa hit och dit.

pliktverket har ju i uppdrag att fylla igen olika luckor och sen får ju varje regemente förflytta dessa internt för att fylla igen luckor och tjänster de tycker behövs, trist för gemene man men i långa drag ganska rätt.

du får iaf göra lumpen och på underhållsplutoner behöver det inte alltid vara tråkigt.

app app, under en period 06-07 på I19 så hade vi "ransonering" på 5,56.

90 skott per man tror jag det var :mellow:

skämt å sido, man tar inte allt för sällan in överskott på manfolk för att kunna ha lite att spela med, man räknar ju alltid med ett visst avhopp på vissa tjänster och där även pansarskytte inte är förskonat ifrån avhoppen, till det kommer ju som Fredas säger om antalet vagnar och om man dragit in på dessa hit och dit.

pliktverket har ju i uppdrag att fylla igen olika luckor och sen får ju varje regemente förflytta dessa internt för att fylla igen luckor och tjänster de tycker behövs, trist för gemene man men i långa drag ganska rätt.

du får iaf göra lumpen och på underhållsplutoner behöver det inte alltid vara tråkigt.

Kom och tänka på att jag fick hem en blankett att fylla i om vad jag är duktig på. Ex laga mat, mekaniker, köra traktor osv. Fyllde i hjullastare och grävmaskin (vilket jag är på utbildad och har lincens för). Är detta för att underlätta när de ska flytta runt folk? Hamnar jag ist på pluton där dem kör grävmaskin/hjullastare så dör jag :(

Nu är det inte sagt jag kmr tappa min tjänst, men risken verkar ju finnas..

Edited by Gripex

Låg på pansarskyttet P4 '08 och kan bekräfta det som Fredas sa - och ja, dom fick 20 bilar. Dock fick våran 90 pluton också 20 bilar ett tag då dom fick sina körmil neddragna.

Var uttagen till Vagnschef på en 90a, blev Stf Ch E-grupp istället. Mina E-biträden var tidigare uttagna till skyttesoldater. Istället för tre 90 plutoner fick vi istället en, och de två andra blev Disko-vägfärjor, eller jag menar Ptgb plutoner.

Min poäng är att inget är fast tills början på befattnings utbildningen, och även efter det kan saker och ting ändras. Visst, det är dumt att det är en sådan dålig kommunikation mellan pliktverket och Försvaret - många beskriver tjänster felaktigt till exempel, och många får en dålig uppfattning av vad som kan/kommer att hända (Inget jag kan direkt ge bevis på, det är bara en uppfattning jag fick under GUn). Men å andra sidan, du gör inte värnplikten för att du ska ha roligt i en tjänst som tilltalar dig. Annars hade väll alla varigt utbildade till Jägare och Strv Vagnchef. Tyvärr är det bara att gilla läget och fullgöra utbildningen fullt oavsett var du hamnar, både för din egen stolthets skull men också för det syftet som värnplikten finns.

Eller så kan du gå till psykan och säga att du inte trivs, känner dig obekväm med vapen och åka hem. Funkade tydligen för vissa som inte pallade på mitt Kompani.

Kom och tänka på att jag fick hem en blankett att fylla i om vad jag är duktig på. Ex laga mat, mekaniker, köra traktor osv. Fyllde i hjullastare och grävmaskin (vilket jag är på utbildad och har lincens för). Är detta för att underlätta när de ska flytta runt folk? Hamnar jag ist på pluton där dem kör grävmaskin/hjullastare så dör jag :(

Nu är det inte sagt jag kmr tappa min tjänst, men risken verkar ju finnas..

Preliminärt, ja. Men dom gör en bedömning under slutet av GUn för det slutgiltiga. Det var iaf så de gjorde för mitt Kompani.

Alltså, visa ett intresse till vart du vill hamna, visa framfötterna och försök bevisa att du passar där du vill.

Min uppfattning är att det är väldig sällan att folk flyttas i mellan Kompanier, dock så händer det ofta att folk flyttas i mellan plutoner. Ligger du på pansarskyttet så ligger du där.

Jag kan säga att är utbildning på I19 samma som på P4 så blir du utbildad till pansarskytte soldat först och främst, oavsett vad din tjänst är. Jag tror att du oroar dig lite i onödan över om du kommer att gilla din tjänst eller inte.

Att behålla den tjänst man tagits ut till på mönstringen är ingen mänsklig rättighet. Byten av tjänst sker jämt och ständigt, både inom kompaniet och mellan olika kompanier. "På min tid", dvs 93-94, hade en del grupper/plutoner/kompanier överskott på nyinryckta med körkort och andra hade underskott på desamma vilket ledde till att folk fick byta. Jag vill minnas att man på mönstringen fick fylla i en blankett där man skulle kryssa för om man hade körkort eller ej eller om man skulle ta körkort och när man i så fall räknade med att vara klar med det. En del, undertecknad t.ex. var inte klar med körkortet men slapp byta tjänst eftersom min tjänst inte krävde något körkort. Vi hade dessutom 4 vpl som ryckte in med befattningen mc-ordonanns men det bidde bara två så två av dem fick andra tjänster inom kompaniet. Blir det inte som man hade tänkt sig så är det bara att GLVP.