Jump to content

Militärhögskolan - Ansökning

Guest clox

Recommended Posts

Om man gjort sin värnplikt som menig, och fullgjort 7,5 månaders utbildningstid och uppfyller alla andra krav för antagning till MHS; hur kan man då komplettera utbildningen till 10 månader, som tydligen krävs? Efter vad jag läst så krävs just 10 månader -eller- sammantagen utbildning som uppgår till minst 10 månader. Vad räknas då som komplement? Utlandstjänst, frivilliganställning, eller vadå?

Jag har också hört nånting om att det inte räcker med att själva utb.tiden uppfylls utan att man också måste ha vissa utbildningar inom ledarskap och vinter/överlevnad (som PB/KB får) för att bli godtagen?

Nån som kan reda ut spaghettin?

Jag är inte helt hundra på hur det ser ut idag men för 8 år sedan fanns det något som hette FOK (Förberedande Officers Kurs). Denna kunde man gå om man var grupp befäl i lumpen. Innehöll grundläggande ledarutbildning .

Guest Hanfot

Utlandstj kanske räknas....

Men i vilket fall som helst så måste man gjort GU/tjänst som lägst Gruppchef (läs GB).

Dvs om du djort 7.5 mån så måste du börja om. Har hösrt talas om en kille för en del år sedan som ville bli Yoff. Han gjorde GU som prickskytt 15 mån på FJS. Han började sedan om och slutade som a-dyktoC efter ytterligare 15mån.

Vet ej om det är sant men det är typ så det skall gå till.

Det räker inte med att göra nga mån till utan man måste göra om med lägst GB befattning.

FOK = FYOP finns kvar men den är till för att komp utb oavsett om man är KB,PB,GB. Till för att likrikta utbnivån innan YOP börjar.

Kravet att man måste vara minst GB(10mån) soldat innan man får börja YOP är bort taget, troligtvis för att rekryterings basen skulle blivit för liten!

Jag tror att om du är femjävlig i din tjänst och får bra betyg så kommer du in ändå, och FOK:en räcker då som komplement!

Men många förband väljer att "testa" många genom Frivilliganst innan de tas in i systemet!

Det stämmer Romeo Papa.

Jag förstår ju valet för handläggaren. Han får välja mellan en som muckat efter 15mån och en som gjort vpl och sedan jobbar ett år.

Killen som jobbt ett år vet ju hur hans yrke kommer att se ut. Det kanske den ny muckade inte vet...

Bland de som antagits till YOP i år så har mer 'än hälften gjort mer än vpl. De flesta av dem har varit BFA och nga har "bara" gjort utlandstj. Nästan ingen kommer direkt ifrån muck. Många har gjort nga år i det civila mörkret emellan. Jag har hört att på Karlbeg så är det en som börjat YOP i år och är 33år gammal.

Sök om du vill. Jag tror inte hoppet är ute.

:)