Jump to content

Förkorta kolven till AK4


Kurtan

Recommended Posts

Halmkransförening? Utveckla gärna detta :banghead:

 

Sedan "kolven mitt i bröstet"? Felskrivet/förklarat eller skjuter ni med kolven mitt i bröstkorgen?

 

För det tredje, att bredbent, i "bajsställning" med överkroppen frontalt mot hotet, avge eld är tänkt vid snabba, överraskande lägen, i min värld snabbt uppkomna situationer vid tex skyddsvaktstjänst.

Har jag möjlighet går jag gärna upp i den klassiska stående "jaktskott" ställningen (eller vad den nu heter). Jag visar då mindre målyta samt att vapnet vid färdigställning bara behöver höjas för att hamna på målet när anläggning görs. Vid bajsställning svänger jag både i sida och höjd från övergång färdigställning/anläggning.

Den långa kolven gör också sitt till att den klassiska ställningen, för mig, är att föredra. Speciellt med all stridsutrustning på..

 

Slut OT.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Halmkransförening? Utveckla gärna detta :banghead:

 

Sedan "kolven mitt i bröstet"? Felskrivet/förklarat eller skjuter ni med kolven mitt i bröstkorgen?

 

För det tredje, att bredbent, i "bajsställning" med överkroppen frontalt mot hotet, avge eld är tänkt vid snabba, överraskande lägen, i min värld snabbt uppkomna situationer vid tex skyddsvaktstjänst.

Har jag möjlighet går jag gärna upp i den klassiska stående "jaktskott" ställningen (eller vad den nu heter). Jag visar då mindre målyta samt att vapnet vid färdigställning bara behöver höjas för att hamna på målet när anläggning görs. Vid bajsställning svänger jag både i sida och höjd från övergång färdigställning/anläggning.

Den långa kolven gör också sitt till att den klassiska ställningen, för mig, är att föredra. Speciellt med all stridsutrustning på..

 

Slut OT.

 

Kolven skall helt enkelt sitta så att man får så mycket kropp bakom kolven som möjligt för att på bästa sätt kunna ta rekylen. Då blir det att kolven hamnar mer mot mitten av bröstkorgen än normalt, dock inte mellan "tuttarna". För många blir det då svårt att få en bra skjutställning med den ordinarie kolven.

 

Problemet med att skjuta med den gamla skjutställningen är att samtidigt som man visar mindre träffyta så vrider du bort skyddet om/när du har keramplatta då du vrider upp sidan mot målet. Anledningen till att stå rakt mot målet är just att visa så mycket platta som möjligt. Du blir även mer flexibel när du skall vrida upp mot nya mål med nya skjutställningen

 

I nya den nya "PEK:en" ligger fokus på snabba skott på korta avstånd och du skall skjuta med den nya skjutställningen.

Edited by Fk Lundquist
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nu i helgen utfört de empiriska tester jag skrev om sist. Hävdar fortfarande att lång kolv funkar för mig, 1,67 m kort, sköt lördagens övningar med skyddsväst och söndagens utan (detta eftersom solen var väldigt stark på P7 i helgen vilket mina illröda armar är ett bevis för. Skyddsvästen kändes liiite för varm idag.)

 

Vad det gäller nya PEK har det redan införts ändringar sedan förra tillfället vi var ute, på gott & ont.

 

@ Joppe, skickar du filmen du tog? :banghead:

Edited by CP2
Link to comment
Share on other sites

Har någon sett de inskjutbara kolvarna? Löser dessa problem med långa vapen under användning eller går kolven bara att skjuta in för att få ett kortare vapen vid förvaring ungefär som de vikbara axelstöden på ak5?

Ägde tidigare en inskjut bar kolv till Ak4 med Kronans märkning och allt.

Fick möjlighet att köpa den från FM då de kring 1996-1997 skulle skrotas ut.

Tror dock att man behöll en hel del av dem.

De är inget att trakta efter då de är lite si och så i sin funktion.

Sålde den till en samlare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Finns inga kortade kolvar i vår kassun längre, de försvann i samband med TK.

 

 

TK?

 

Tekniskt kontroll

 

Ah! Såklart!

 

Och det är som du skriver att de bara rensats bort utan förklaring? De skulle inte in på översyn bara?!

Link to comment
Share on other sites

Finns inga kortade kolvar i vår kassun längre, de försvann i samband med TK.

 

 

TK?

 

Tekniskt kontroll

 

Ah! Såklart!

 

Och det är som du skriver att de bara rensats bort utan förklaring? De skulle inte in på översyn bara?!

 

Nope, användningsförbud. Kortade kolvar byttes mot fullängds-kolvar. Det var tom så att teknikerna påstod sig ha tillstånd att kapa icke reglementsenliga vapenremmar........i deras värld är det bara läder-remmen som får användas. Insatsplutonernas vapen var i särklass sämst och behövde flest åtgärder, men i min värld beror det på att vapnen faktiskt används och inte bara står och samlar damm i kassunen. Åtgärderna bestod främst i att byta lock på RPS, ersätta saknade skruvar motsv. Vården var utom i enstaka fall ua.

Link to comment
Share on other sites

Finns inga kortade kolvar i vår kassun längre, de försvann i samband med TK.

 

 

TK?

 

Tekniskt kontroll

 

Ah! Såklart!

 

Och det är som du skriver att de bara rensats bort utan förklaring? De skulle inte in på översyn bara?!

 

Nope, användningsförbud. Kortade kolvar byttes mot fullängds-kolvar. Det var tom så att teknikerna påstod sig ha tillstånd att kapa icke reglementsenliga vapenremmar........i deras värld är det bara läder-remmen som får användas. Insatsplutonernas vapen var i särklass sämst och behövde flest åtgärder, men i min värld beror det på att vapnen faktiskt används och inte bara står och samlar damm i kassunen. Åtgärderna bestod främst i att byta lock på RPS, ersätta saknade skruvar motsv. Vården var utom i enstaka fall ua.

 

Vänta lite nu; de kortade kolvarna kommer väl från truppservice från början?! Man upphör aldrig att förvånas i den här föreningen.

Link to comment
Share on other sites

Vänta lite nu; de kortade kolvarna kommer väl från truppservice från början?! Man upphör aldrig att förvånas i den här föreningen.

Senast jag hörde talas om kortade kolvar i Skåne så kom dom direkt från vapentekniker P7 som i sin tur fått dom tillfixade av en kompis som är snickare.

Innovativt, men samtidigt märkligt att dom nu tas tillbaka av tekniker (?) under TK.

Det där med att klippa sönder egna inhandlade vapenremmar - nja...

Skulle vilja se vad som händer den dagen en soldat sätter hårt mot hårt och kräver ersättning.

Skadegörelse kanske?

Link to comment
Share on other sites

5000 korta kolvar är beställda och skall modifieras i närtid (läs hösten?). D v s orginalkolven kapas ca 30mm.

För övrigt är 500 inskjutbara kolvar levererade till Hv under våren 2009, men det visste ni säkert redan?

 

Förmodligen ligger dessa inskjutbara kolvar fint i nåt förråd tills dess man löst frågan med att det inte går att ha hylsfångaren på när kolven är i inskjutet läge. Dessutom lär de som får denna kolv en smärre överraskning då den faktikst är längre än den vanliga i utdraget läge!

 

Tyvärr lider vi här på forumet en del av ryktesspridning, vore intressant om någon faktiskt kunde säga bestämt vad som gäller! VÅRA kortade kolvar, oavsett kortade av vem och när, åkte all världens väg i alla fall. Tejpades med tejp med vad jag kommer ihåg texten användandeförbud. Om Vapensmen här på forumet ser detta kan han säkert ge mer info.

Link to comment
Share on other sites

5000 korta kolvar är beställda och skall modifieras i närtid (läs hösten?). D v s orginalkolven kapas ca 30mm.

För övrigt är 500 inskjutbara kolvar levererade till Hv under våren 2009, men det visste ni säkert redan?

 

500 inskjutbara kolvar är avsedda för SKBR personal inom Insatskompanierna.

Link to comment
Share on other sites

5000 korta kolvar är beställda och skall modifieras i närtid (läs hösten?). D v s orginalkolven kapas ca 30mm.

För övrigt är 500 inskjutbara kolvar levererade till Hv under våren 2009, men det visste ni säkert redan?

 

500 inskjutbara kolvar är avsedda för SKBR personal inom Insatskompanierna.

 

Bra för dem i hytten, mindre bra när de ska verka med vapnen. Deras lust att skjuta lär bli ännu mindre med längre kolv.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr lider vi här på forumet en del av ryktesspridning, vore intressant om någon faktiskt kunde säga bestämt vad som gäller! VÅRA kortade kolvar, oavsett kortade av vem och när, åkte all världens väg i alla fall.

 

Hela Hv (eller snarare hela FM!) lider av ryktesspridning. Orsaken är just sånt här; att ett kompani plötsligt blivit av med utrustning utan att någon fattar varför. Om "de" istället informerade "oss" vad som planerats så skulle det nog se annorlunda ut. Men det förutsätter ju att det finns en plan att informera om, vilket jag efter med alla de här åren i ryggen allvarligt betvivlar.

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen ligger dessa inskjutbara kolvar fint i nåt förråd tills dess man löst frågan med att det inte går att ha hylsfångaren på när kolven är i inskjutet läge. Dessutom lär de som får denna kolv en smärre överraskning då den faktikst är längre än den vanliga i utdraget läge!

 

Tyvärr lider vi här på forumet en del av ryktesspridning, vore intressant om någon faktiskt kunde säga bestämt vad som gäller! VÅRA kortade kolvar, oavsett kortade av vem och när, åkte all världens väg i alla fall. Tejpades med tejp med vad jag kommer ihåg texten användandeförbud. Om Vapensmen här på forumet ser detta kan han säkert ge mer info.

 

Ryktesspridning är nog oundvikligt på ett sådant här publikt forum, där (nästan) ingen vet vem som döljer sig bakom de olika "nick'sen"

En del inlägg är/låter otroligt initierade och djupa vilket gör att det är lätt att ta detta för en sanning, medan "sanningen" kanske är en helt annan... Fast å andra sidan ÄR det många här på forumet som har djupa kunskaper, vilket gör det spännande att läsa. Och sedan finns det några som tar ner diskussionerna på sandlådenivå, men som sagt - det får man räkna med.

 

Nåväl - att era kortade kolvar åkte "all världens väg" är egentligen ganska lätt att svara på, även om det är många som har åsikter huruvida detta är rätt eller fel.

Försvarets Materielverk har det tekniska designansvaret och systemsäkerhetsansvaret för all materiel i Försvarsmakten (förutom på sådan materiel som är direktupphandlad av FMLOG på uppdrag av HKV. På sådan materiel tar HKV ansvaret).

Detta gör att INGEN har rätt att göra permanenta förändringar på materielen, utan att få ett "godkännande" av FMV.

Så den som lade beslag på era kolvar och "skrotade" dom gjorde helt rätt... Sen kan man tycka vad man vill om det.

 

Varför är det så här då? Jo, för att ni/vi som använder materielen skall kunna göra det med ett minimum av risk. Och skulle det ändå hända något så finns det ett försäkringsskydd som kan underlätta för den drabbade.

Men om man använder en "hemmasnickrad" pryl och olyckan är framme, så säger FMV - "det kan inte vi ta ansvar för", och i värsta fall kan då FM låta den drabbade ta alla konsekvenser av sitt handlande själv. Det kan vara både ekonomiskt och rättsligt om det drabbar någon annan.

 

Så tänk er för innan ni går och köper egna grejor eller hittar på "förbättringar" själva.

Link to comment
Share on other sites

För att få lite lugn i denna infekterade tråd.

 

GODKÄNDA kortade kolvar är under anskaffning precis som det skrevs i wpnstech inlägg en bit upp.

 

Sitt alltså lugnt i båten till dess att de nya GODKÄNDA kortade kolvarna kommer och sluta med att tycka, tro "har hört att" osv.

Edited by Vapensmen
Link to comment
Share on other sites

För att få lite lugn i denna infekterade tråd.

 

GODKÄNDA kortade kolvar är under anskaffning precis som det skrevs i wpnstech inlägg en bit upp.

 

Sitt alltså lugnt i båten till dess att de nya GODKÄNDA kortade kolvarna kommer och sluta med att tycka, tro "har hört att" osv.

 

 

För ett par år sedan fick jag en av vapentekniker avsågad kolv. I min naiva värld var kolven "godkänd" eftersom den var gjord av vapentekniker anställd av kronan som dessutom gav den till mig under en teknisk kontroll....

 

När är en pryl godkänd, samt vem beslutar detta? Var och vem "fixar" till dessa nya kortade kolvar?

Link to comment
Share on other sites

För ett par år sedan fick jag en av vapentekniker avsågad kolv. I min naiva värld var kolven "godkänd" eftersom den var gjord av vapentekniker anställd av kronan som dessutom gav den till mig under en teknisk kontroll....

 

När är en pryl godkänd, samt vem beslutar detta? Var och vem "fixar" till dessa nya kortade kolvar?

 

När mtrl fått ett beslut om användning centralt.

 

Det blir en upphandling av arbetet med de nya kortade kolvarna precis som med all annan materiel. Alltså inget "fixande".

Link to comment
Share on other sites

För att få lite lugn i denna infekterade tråd.

 

GODKÄNDA kortade kolvar är under anskaffning precis som det skrevs i wpnstech inlägg en bit upp.

 

Sitt alltså lugnt i båten till dess att de nya GODKÄNDA kortade kolvarna kommer och sluta med att tycka, tro "har hört att" osv.

 

 

För ett par år sedan fick jag en av vapentekniker avsågad kolv. I min naiva värld var kolven "godkänd" eftersom den var gjord av vapentekniker anställd av kronan som dessutom gav den till mig under en teknisk kontroll....

 

När är en pryl godkänd, samt vem beslutar detta? Var och vem "fixar" till dessa nya kortade kolvar?

Oooops! Har Vapensmén lämnat ut fel axelstöd? :}

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte men vapentekniker har lokalt kortat kolvar till alla möjliga vapen i alla tider . När kom "centralbeslutsreligionen" in i bilden?

 

Är det månne en släng av detta?

 

http://www.dn.se/opinion/kolumner/intyg-ar-ett-otyg-1.946023

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

För min egen del föredrar jag fakta framför rykten, klara besked istället för konstigheter i tex Hemvärnstidningen. Dessutom lär man sig mycket genom att träffa vapentekniker, det är bra att de plockar bort farliga saker på vapnen. Sen må Svenne Banan tycka vad han vill.

 

Slutsatsen är att de som har kortade kolvar NU inte får lov att använda dessa? Verboten?

Link to comment
Share on other sites

En fråga till närvarande vapentekniker:

 

Jag har fått intrycket att "produktionen" av de 5 000 "beställda" kortade kolvarna skulle gå till på så sätt att tillgängliga vapentekniker i organisationen tar in befintliga kolvar och kortar dessa. Det verkar rimligt att anta att man då använder samma tillvägagångssätt som när man tidigare har kortat kolvar till ak 4. - Borde inte då även sådana äldre kolvar omfattas av BOA/motsvarande?

 

Sen anser jag fortfarande att regel- och centralbeslutsparanoian har gått överstyr. Något är ruttet när övningsledare inte längre "vågar" låta folk tejpa fast ficklampor på vapnen för att öva SIB (något som gjorts i åratal på de äldre stadsskytteförbanden). Systemsäkerhetsansvar my arse. - Det är en enkel automatkarbin det handlar om, inte Archer eller något rymdbaserat ICBM-försvar...

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

För ett par år sedan fick jag en av vapentekniker avsågad kolv. I min naiva värld var kolven "godkänd" eftersom den var gjord av vapentekniker anställd av kronan som dessutom gav den till mig under en teknisk kontroll....

 

När är en pryl godkänd, samt vem beslutar detta? Var och vem "fixar" till dessa nya kortade kolvar?

 

FMV skriver centralt systemsäkerhetsbeslut. Detta ligger till grund för BOA (Beslut om användning) som fastställs av HKV (vanligtvis PROD MTRL). Kolvarna kommer med största sannolikhet att modifieras centralt vid en av FMLOG verkstäder.

 

En fråga till närvarande vapentekniker:

 

Jag har fått intrycket att "produktionen" av de 5 000 "beställda" kortade kolvarna skulle gå till på så sätt att tillgängliga vapentekniker i organisationen tar in befintliga kolvar och kortar dessa. Det verkar rimligt att anta att man då använder samma tillvägagångssätt som när man tidigare har kortat kolvar till ak 4. - Borde inte då även sådana äldre kolvar omfattas av BOA/motsvarande?

 

Sen anser jag fortfarande att regel- och centralbeslutsparanoian har gått överstyr. Något är ruttet när övningsledare inte längre "vågar" låta folk tejpa fast ficklampor på vapnen för att öva SIB (något som gjorts i åratal på de äldre stadsskytteförbanden). Systemsäkerhetsansvar my arse. - Det är en enkel automatkarbin det handlar om, inte Archer eller något rymdbaserat ICBM-försvar...

 

Svar på första frågan - Eftersom "tidigare" modifierade kolvar inte är gjorda på det sätt som FMV föreskriver, så är dom alltså inte heller godkända. Eftersom det är möjligt att göra kortningen på lite olika sätt så kan man alltså inte vara säker på att det är gjort på rätt sätt. Jag har själv råkat ut för detta när det gäller kort kolv ak5. Jag kortade ett antal kolvar innan det centrala beslutet kom, och gjorde på exakt samma vis som FMV senare föreskrev men eftersom dom var gjorda lokalt så fick vi vackert samla ihop o skrota dom... Så kan det gå!

 

Personligen kan jag också hålla med dig att "det gått för långt", och det finns krafter inom FM's högre nivåer som också har insett detta, eftersom framförallt utlandsförbanden ofta hamnar i situationer där materielanpassning måste ske. Och då går det inte att ha en ändringsprocess som kan ta år...

Link to comment
Share on other sites

För min egen del föredrar jag fakta framför rykten, klara besked istället för konstigheter i tex Hemvärnstidningen. Dessutom lär man sig mycket genom att träffa vapentekniker, det är bra att de plockar bort farliga saker på vapnen. Sen må Svenne Banan tycka vad han vill.

 

Slutsatsen är att de som har kortade kolvar NU inte får lov att använda dessa? Verboten?

Inte förrän order ges från högre befäl... SoldF.com är inte en officiell kanal...

 

En fråga till närvarande vapentekniker:

 

Jag har fått intrycket att "produktionen" av de 5 000 "beställda" kortade kolvarna skulle gå till på så sätt att tillgängliga vapentekniker i organisationen tar in befintliga kolvar och kortar dessa. Det verkar rimligt att anta att man då använder samma tillvägagångssätt som när man tidigare har kortat kolvar till ak 4. - Borde inte då även sådana äldre kolvar omfattas av BOA/motsvarande?

 

Sen anser jag fortfarande att regel- och centralbeslutsparanoian har gått överstyr. Något är ruttet när övningsledare inte längre "vågar" låta folk tejpa fast ficklampor på vapnen för att öva SIB (något som gjorts i åratal på de äldre stadsskytteförbanden). Systemsäkerhetsansvar my arse. - Det är en enkel automatkarbin det handlar om, inte Archer eller något rymdbaserat ICBM-försvar...

 

Har man tillräckligt med kolvar liggande för att göra dessa ombyggnader eller ska FM vänta på en upphandling?

Link to comment
Share on other sites

Jag kortade ett antal kolvar innan det centrala beslutet kom, och gjorde på exakt samma vis som FMV senare föreskrev men eftersom dom var gjorda lokalt så fick vi vackert samla ihop o skrota dom... Så kan det gå!

 

Tackar för kommentarerna!

 

Jisses vilken korkad byråkrati. - Och vilket slöseri! Skulle man inte bara kunna ha besiktigat kolvarna, konstaterat att de var OK och lag dem i samma "hög" som de nytillverkade. Vad är det med Sverige, Försvarsmakten och skrotning egentligen...

Link to comment
Share on other sites

Har man tillräckligt med kolvar liggande för att göra dessa ombyggnader eller ska FM vänta på en upphandling?

 

Jodå - det finns gott om "gamla" omodifierade ak4 kvar, så kolvar är inget problem.

 

 

Jisses vilken korkad byråkrati. - Och vilket slöseri! Skulle man inte bara kunna ha besiktigat kolvarna, konstaterat att de var OK och lag dem i samma "hög" som de nytillverkade. Vad är det med Sverige, Försvarsmakten och skrotning egentligen...

 

... önskar jag kunde ge dig ett bra svar...

Jag vill ändå försvara vårt system med att, även om det ibland blir absurt, så är syftet att den materiel som används skall vara säker för användaren och de som står på rätt sida av mynningen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...