Jump to content

Förkorta kolven till AK4

Kurtan

Recommended Posts

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ett sätt skulle kunna vara att såga av kolven precis framför parkeingshålen för sprintarna. Därefter skulle man kunna skära av underkanten av den kant på bakkappan som går in i kolven, man skär då lämpligast så att den passar tight. Om man nu kommit så långt kan det vara lämpligt att bearbeta bakkappan med en rasp, eftersom den nu bör var något för lång. För att avsluta kan det vara lämpligt att applicera en generös mängd smältlim i kolven och trycka dit bakkappan. Enligt pålitliga uppgifter så har minst en kolv passerat en teknisk vapenkontroll...

BG - Ta bort om Ni tycker att det är ett olämpligt svar...

bg_band2.jpg

Detta är ett känsligt ämne. Tillhör vapenmatrielen Försvarsmakten så får man INTE göra några förändringar. Man får ej heller införskaffa matriel på annat vis, modifiera och montera på FM's vapen. Om du gör detta så räkna i så fall med att bli vänd ut och in.

Om en av Försvarsmakten anställd vapentekniker gör det så är det annan sak.

Vi stödjer inte dylik verksamhet så håll diskussionen på en hypotetisk nivå annars kommer det stora hänglåset fram illa kvickt.

--------------------

REGLER

Är det någon slags självklarhet att man kan få kolven förkortad av vapentekniker då? Eller måste man både vara bästa kompis och muta killen för att han ska göra det?

Jag är 190cm och kommer knappast bli en av de som får den förkortade kolven...

Edited by Kurtan

får du ett vapen som funkar dåligt med din kroppskonstitution, om du tillexempel är en av snövits sju patrulldvärgar och skall beväpnas med en ak4 så är det inget problem att få kolven fixad av en vapensmed, det tar lite tid och kostar en slant så det görs inte stup i kvarten, förvånansvärt ofta har vapennissarna på förbanden en liten hög med redan till brasved sågade kolvar, kanske någon passar?

-medicinska skäl tror jag minsann man kan åberopa om inte annat :)

edit:

personligen är jag smått trött på folk som tvunget själv skall förändra kronans materiel på ett ofta fantasifullt sätt, tillexempel killen som på eget bevåg målade hela sin ak5c med grt med khakifärgad duracoat, jag tror fan han hade en magpul på snop*en också...

Edited by slurry

Jag kan inte svara för dig Kurtan , och er andra, men i Skaraborgs gruppen så finns det nu möjlighet för dom som är kortare och har problem med den ordinarie kolven, som mig te.x, så kan man få ut en förkortad kolv via förbandet.

Dom skriver upp dig på en lista, så får du vänta i kanske....2år......innan ngt händer......lämnar in ditt vapen och vips så har du en förkortad kolv :)

Nä men skämt åsido, exakt NÄR dessa skall ut vet ingen (iaf ingen på mitt kompaniet) men dom kommer och folk SKALL få ut dessa äntligen. Förarna, endast förarna, skall ju få ut kolvarna som är inskjutbara.

Återigen, detta är vad som gäller för Skaraborgs gruppen (Kåkind & Kinne bat), hur det är för er andra kan jag inte svara på.

Ett sätt skulle kunna vara att såga av kolven precis framför parkeingshålen för sprintarna. Därefter skulle man kunna skära av underkanten av den kant på bakkappan som går in i kolven, man skär då lämpligast så att den passar tight. Om man nu kommit så långt kan det vara lämpligt att bearbeta bakkappan med en rasp, eftersom den nu bör var något för lång. För att avsluta kan det vara lämpligt att applicera en generös mängd smältlim i kolven och trycka dit bakkappan. Enligt pålitliga uppgifter så har minst en kolv passerat en teknisk vapenkontroll...

Att smältlimma fast bakkappan är inte så lämpligt om funktionen ska bibehållas (dvs bakkappan ska gå att ta bort). Metallflärparna som håller fast den i vanliga fall sitter ännu tajtare i en kortad kolv, men man behöver antagligen fixa dit någon liten klack för den att fästa på.

Sedan är det en bra idé att borra hål för rörnitarna där man parkerar sprintarna i den kortare kolven också.

Jag kan inte svara för dig Kurtan , och er andra, men i Skaraborgs gruppen så finns det nu möjlighet för dom som är kortare och har problem med den ordinarie kolven, som mig te.x, så kan man få ut en förkortad kolv via förbandet.

Dom skriver upp dig på en lista, så får du vänta i kanske....2år......innan ngt händer......lämnar in ditt vapen och vips så har du en förkortad kolv :baskerKav:

Nä men skämt åsido, exakt NÄR dessa skall ut vet ingen (iaf ingen på mitt kompaniet) men dom kommer och folk SKALL få ut dessa äntligen. Förarna, endast förarna, skall ju få ut kolvarna som är inskjutbara.

Återigen, detta är vad som gäller för Skaraborgs gruppen (Kåkind & Kinne bat), hur det är för er andra kan jag inte svara på.

såg något i hv-tidningen ang att 5000 kortare kolvar skulle ha köpts in.

och att de var främst till kvinnor i avtals-org.

de skulle ut så fort som möjligt på förband.

så skratta er lyckliga ni tjejer som bor i närheten av ett fungerade TSF

i samma notis nämndes också 25 000 vapenrem 06.

tyvärr förlorar just denna lite av sin funktion, då man inte kan bära vapen i slinga, eller att bära den i västfästet kommer funka dåligt för korta personer.

i samma andetag får jag då ställa frågan om det finns "officiella lösningar" till sling-problemet?

norrmännen har ju haft G3 på mission i ett antal år, och jag gissar att de ej haft bössan runt nacken i upp till 7 månader.

Det kompaniet som jag tillhör har vi lämnat in behov på kortade kolvar och har börjat få ut dessa .

De kortas 25mm o det gör MKT stor skillnad när vi nu har börhjat med det nya skjut reglementet 09 .

Så prata med er utb grupp eller kompani ledning .

Har ni en något framåt skjutinstruktör på ert förband så kan han/hon låna in ett antal kortade kolvar så att de som vill kan prova under skarpskjutning.

Detta gjorde vi nyligen vid våran sista skarpskjutning, väldigt roligt och bra, resultatet för mig själv, jag behåller min gamla kolv den fungerar bra för mig.

Ett råd. Spar era pengar, beställ en ny kolv tjänstevägen istället, det fungerar faktiskt och dessutom så slipper ni en massa problem om det uppdagas att ni moddat vapnet.

Edited by Charlie Spartan

Håller med CS. Sen tycker jag beslutet att det endast skall delas ut kolvar till avtalsorg. är mycket märkligt. Personer i insats/20h har betydligt större behov av kortare kolv än t.ex. en hundförare. De som trots allt använder vapnet mest borde rimligen ha högst behov av att kunna bruka vapnet på ett riktigt sätt. AK4 kolvarna är alldeles för långa för vem som helst under 1.80. Att kapa bort 2-3cm gör underverk. Bössan blir lite vildare (mer rekyl), märks speciellt vid dubbelskott. Men det kan man ta.

Har någon sett de inskjutbara kolvarna? Löser dessa problem med långa vapen under användning eller går kolven bara att skjuta in för att få ett kortare vapen vid förvaring ungefär som de vikbara axelstöden på ak5?

i samma andetag får jag då ställa frågan om det finns "officiella lösningar" till sling-problemet?

norrmännen har ju haft G3 på mission i ett antal år, och jag gissar att de ej haft bössan runt nacken i upp till 7 månader.

De har bara två lägen - Längst ut och längst in, så att säga. Däremot kan vapentekniker göra nya urfasningar så man får en ställbar kolv som Norrmännen gjorde...

Varför känns det som om norrmännen är smartare än oss :dribble:

Men alla ni som har sagt att man kan/ska prata med en vapen smed....hur får man kontakt med en sådan?? eller går allt via förbandet??

OT:

Personligen så fattar jag inte varför vi inte inför AK5. Vi blir mer å mer integrerade och samövar mer med försvarsmakten, borde vi då inte ha samma vapen, ammunition. Tänker även på skadeverkan som 7,62 ger jämförelse med 5,56. Det finns GOTT om AK5 liggandes varför inte bara ta över ca 30 000, ska ju ha 22 000 hemvärns soldater till 2014, och bara fräsa på fäste som på AK5C och D så att vi kan använda våra AimPoint.

Edited by Zytronix

Men alla ni som har sagt att man kan/ska prata med en vapen smed....hur får man kontakt med en sådan?? eller går allt via förbandet??

OT:

Personligen så fattar jag inte varför vi inte inför AK5. Vi blir mer å mer integrerade och samövar mer med försvarsmakten, borde vi då inte ha samma vapen, ammunition. Tänker även på skadeverkan som 7,62 ger jämförelse med 5,56. Det finns GOTT om AK5 liggandes varför inte bara ta över ca 30 000, ska ju ha 22 000 hemvärns soldater till 2014, och bara fräsa på fäste som på AK5C och D så att vi kan använda våra AimPoint.

Vapentekniker, så vida du inte vill korta ditt svärd. :dribble:

OT: 7,62 är inte okänt i övriga Försvarsmakten heller och jag vill gärna att du presenterar någon form av källa till att vi har gott om Ak5 liggande då allt jag hört pekar på motsatsen. Det är inte bara att dela ut 30 000 vapen eller att fräsa på 30 000 fästen. Det kostar pengar i form av mtrl och arbetstid och sedan så ska man antingen köpa in nya vapenlås eller så se till att det finns vapenkasuner inom lämpligt avstånd så att man kan centralförvara allt.

Men visst vore det trevligt med Ak5 + ksp90 i Hemvärnet.

/D

Både läst det och fått det bekräftat från någon som borde veta. Vart jag läst det minns jag inte, kanske hemvarnet.se eller Hemvärnstidningen.

De skall delas ut till avtalsorg och ev. kvinnor i insats. Det är endast 5000 kolvar, några kommer behållas som reservdelar. Blir inte många kvar..

Både läst det och fått det bekräftat från någon som borde veta. Vart jag läst det minns jag inte, kanske hemvarnet.se eller Hemvärnstidningen.

De skall delas ut till avtalsorg och ev. kvinnor i insats. Det är endast 5000 kolvar, några kommer behållas som reservdelar. Blir inte många kvar..

Fel. Det är de inskjutbara kolvarna, inte de kortade kolvarna.

OT igen:

Om nu SKBR inte har monopol på förarbefattningar, varför få monopol på inskjutbara kolvar?

Alla andra hemvärnssoldater som är krigsplacerade som förare då? Förare som förare kan jag tycka.

Bättre vore att lägga inskjutbara kolvarna på plutonernas U-lista och fördelas internt till den förare som ska ha den,

oavsett kön eller tillhörighet av viss organisation.

Edited by cf112

OT igen:

Om nu SKBR inte har monopol på förarbefattningar, varför få monopol på inskjutbara kolvar?

Alla andra hemvärnssoldater som är krigsplacerade som förare då? Förare som förare kan jag tycka.

Bättre vore att lägga inskjutbara kolvarna på plutonernas U-lista och fördelas internt till den förare som ska ha den,

oavsett kön eller tillhörighet av viss organisation.

90% av SKBR's förare är korta kvinnor...antagligen därav dom anser att kolvarna ska dit.

Jag har inget bekymmer alls med det heller då den funktionen är som sagt antingen helt inne elller helt utfällt.

Dom kvinnor som kommer använda den kommer inse att det blir ett ännu sämre alternativ, ifall dom nu

verkligen vill skjuta och träffa mål.

Korta bakelitkolven på ditt vapen?

1. gå via den vanliga organisationen så blir det rätt, det är inte så många man måste ringa tills någon berättar.

Om inte det funkar.

2. prata direkt med en vapentekniker.

Dock har många av dom väldigt väldigt mycket att göra, så bli inte förvånad att det kan ta tid.

Däremot har jag hört att på vissa ställen har dom varit förutseende och sparat på en del kolvar då AK4'or har kasserats.

Vilket medför att dom kan ganska omgående ordna en kolv.

1.De inskjutbara kolvarna till Ak4b ( HK orginal) har nu leverats och håller på att fördelas. PÅ LGG har utdelningen påbörjats. Den personal ( SKBR alt hvman)som har befattningsnummer som innebär att man är placerad som förare på insatskomp/plut tilldelas kolven.

2. Som jag tolkat fördelning av de "kortade" kolvarna så ska de ske efter behov. dvs är man "liten" så får man kolven är man fullvuxen så får man anpassa kroppen :mellow: detta oavsett orgtillhörighet.

3. att själv "fixa" till kolven är tvärförbjudet.

4. bild

post-5-1242124405_thumb.jpg

Edited by Lt G Malmström MDM/ Lggrp

Ok, då har jag fått det om bakfoten. Visste inte att det var både kortade och inskjutbara kolvar. Självbestraffning kommer utdelas.

Är det kortade kolvarna HK original? Hur korta är dessa?

Har för mig att någon lite längre upp sa att dom är 25mm kortare.