Jump to content

Tips på läsning inför Afghanistan


Recommended Posts

Skall ta min usla kropp till centralasien framöver och känner ett behov av att läsa in mig på landet i fråga. Är det någon som har några bra tips?

 

Peter Kirk - The Great Game

Ahmed Rashid - Talibanerna, Jihad,

Khaled Hosseini - Kite Runner, A Thousand splendid suns

 

Sen kan du alltid se till att läsa på om vad som händer i landet i dagsläget

 

http://www.pajhwok.com/

http://www.quqnoos.com/

 

Är de två större engelskspråkiga dagstidningarna.

 

I övrigt rekommenderas ICG:s rapporter

 

http://www.crisisgroup.org/home/index.cfm?id=1266&l=1

Link to comment
Share on other sites

Om du skall åka dit i uniform så kan jag varmt rekommendera "On Combat" av Dave Grossman.

Den har inte så mycket med landet Afghanistan att göra, men den kommer att vara till stor hjälp för dina mentala förberedelser inför att åka till en plats som Afghanistan. En slags mental SoldF, skulle man kunna säga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har en handbok_afghanistan.pdf från 2007 av ATS. Hittar inte den på nätet men jag har den sparad på datorn, någon som vet var jag kan ladda upp den och dela med mig till er? Det är mycket intressant läsning där..

Link to comment
Share on other sites

Jag har en handbok_afghanistan.pdf från 2007 av ATS. Hittar inte den på nätet men jag har den sparad på datorn, någon som vet var jag kan ladda upp den och dela med mig till er? Det är mycket intressant läsning där..

 

 

Testa http://www.speedyshare.com/

 

Tack, har nu laddat upp den. Trevlig läsning!

 

LÄNK

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Khaled Hosseini - Tusen strålande solar. - Dög den inte på engelska ;)

 

För att öka på myto varningen över de norra regionerna

 

Gary Berntsen - Jawbreaker

Doug Stanton - Horse Soldiers

Jesper Huor - I Väntan på Talibanerna (sämsta affe boken hittils)

Siba Shakib - Where God Only Comes To Weep

 

Samt med lite mera pakistan fokus

 

Greg Mortenson - Three Cups Of Tea

Greg Mortenson - Stones Into Schools

Link to comment
Share on other sites

Om du skall åka dit i uniform så kan jag varmt rekommendera "On Combat" av Dave Grossman.

Den har inte så mycket med landet Afghanistan att göra, men den kommer att vara till stor hjälp för dina mentala förberedelser inför att åka till en plats som Afghanistan. En slags mental SoldF, skulle man kunna säga.

Jag rekomenderar On Killing: The Psychological Cost of Learning to Kill in War and Society (av samma författare) av samma anledning.

Link to comment
Share on other sites

Jag slänger till med:

 

Twenty-Eight Articles: Fundamentals of Company-level Counterinsurgency av David Kilcullen

 

Extremt lästvärt om hur en skyttekompani skulle kunna agera i t.ex. Afghanistan.

 

Trots att jag inte har läst hela boken än kan jag också rekommendera en annan bok av David Kilcullen:

 

Accidental Guerrilla

Link to comment
Share on other sites

Jag slänger till med:

 

Twenty-Eight Articles: Fundamentals of Company-level Counterinsurgency av David Kilcullen

 

Extremt lästvärt om hur en skyttekompani skulle kunna agera i t.ex. Afghanistan.

 

Trots att jag inte har läst hela boken än kan jag också rekommendera en annan bok av David Kilcullen:

 

Accidental Guerrilla

 

Om man slår till på Counterinsurgency av Kilcullen så får man Twenty-eight articles "på köpet" och lite mer runtomkring.

 

/MiniHD

Link to comment
Share on other sites

Jag slänger till med:

 

Twenty-Eight Articles: Fundamentals of Company-level Counterinsurgency av David Kilcullen

 

Extremt lästvärt om hur en skyttekompani skulle kunna agera i t.ex. Afghanistan.

 

Trots att jag inte har läst hela boken än kan jag också rekommendera en annan bok av David Kilcullen:

 

Accidental Guerrilla

 

Om man slår till på Counterinsurgency av Kilcullen så får man Twenty-eight articles "på köpet" och lite mer runtomkring.

 

/MiniHD

 

Jajemän, Counterinsurgency innehåller också intressanta noter som gör texten mer fyllig. Men orginaltexten går ju att ladda ner på internet och finns också som ett appendix i FM 3-24.2 Tactics in Counterinsurgency som också är gratis på nätet. Allt mycket läsvärt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...