traktorspaning Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 Snart är det jul igen med listarbete mm. Om det finns någon som har underrättelseläge på 2010 listan och vad som isf skiljer så tacksam för en hint. För att driva debatt, om du fick vara redigeringsansvarig, vad skulle du vilja styra upp / ändra (en åtgärd). Hänsyn behöver inte tas till ekonomi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 Plutonerna är OK (även om RU är löjligt väl tilltagen på vissa saker). Men stabs- och trosstroppen är kass. Överjävligt kass. Mitt förslag C stabs- och trosspluton, tillika Kvartermästare. Stabstropp C stabstropp Stabsgrupp C stabsgrupp/stabsass Samverkansbefäl x 2 Hundtjinstr. Sambandsgrupp C Sambandsgrupp/signmek 4 x signalister 4 x ordonnanser Skyddsgrupp C skyddsgrupp Stf skyddsgruppch 6 x sold Trosstropp C trosstropp/bitr. kvm Packgrp C packgrp 3 x lbilfö Repgrp C repgrp/kompmek 2 x fordmek Förplgrp C förplgrp 4 x kock Sjvgrp C sjvgrp Stf sjvgrpch Sjv/sjtpledare 6 x sjv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted May 11, 2009 Report Share Posted May 11, 2009 Behöver verkligen kompanistaben en egen skyddsgrupp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted May 11, 2009 Report Share Posted May 11, 2009 Ska pappersvändarna försvara sig med brevsprättaren? Min uppfattning är att staben ofta "glömmer" bort sin egen säkerhet. Har hänt att både kreti och pleti traskat in utan att någon reagerat nämnvärt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 11, 2009 Report Share Posted May 11, 2009 Behöver verkligen kompanistaben en egen skyddsgrupp? Om någon behöver en egen skyddsgrupp så är det väl kompanistaben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted May 11, 2009 Report Share Posted May 11, 2009 Jag har ingen erfarenhet av strid på marken på den nivån, men jag antog att staben var tillräckligt stor för att kunna försvara sig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 11, 2009 Report Share Posted May 11, 2009 Jag har ingen erfarenhet av strid på marken på den nivån, men jag antog att staben var tillräckligt stor för att kunna försvara sig själv. Ja, det kan de nog under förutsättning att de inte tas med överraskning. Så 'vaktgrupp' är väl kanske ett bättre namn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted May 11, 2009 Report Share Posted May 11, 2009 Under normal verksamhet så behövs inpasseringpost till LUP bemannas, eventuellt bevakning vid stabsplatsen specifikt, patrullsling upprättas. Löses genom samgruppering med en pluton, men smidigare om man kan sköta det själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted May 11, 2009 Report Share Posted May 11, 2009 Jo visst är det smidigare att sköta det själv, men hur göra när man är konstant underbemannade? Att samgruppera med en pluton är det enda alternativet under en längre tid iaf. @Sleipner Ditt förslag ser mycket bra ut och täcker väl det behov man kan se i framtiden (KRO 09) men sen återstår det ju att se om man från högre ort gör samma bedömning. Jag tvivlar....... II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorspaning Posted May 11, 2009 Author Report Share Posted May 11, 2009 Plutonerna är OK (även om RU är löjligt väl tilltagen på vissa saker). Men stabs- och trosstroppen är kass. Överjävligt kass. Mitt förslag C stabs- och trosspluton, tillika Kvartermästare. Stabstropp C stabstropp Stabsgrupp C stabsgrupp/stabsass Samverkansbefäl x 2 Hundtjinstr. Sambandsgrupp C Sambandsgrupp/signmek 4 x signalister 4 x ordonnanser Skyddsgrupp C skyddsgrupp Stf skyddsgruppch 6 x sold Trosstropp C trosstropp/bitr. kvm Packgrp C packgrp 3 x lbilfö Repgrp C repgrp/kompmek 2 x fordmek Förplgrp C förplgrp 4 x kock Sjvgrp C sjvgrp Stf sjvgrpch Sjv/sjtpledare 6 x sjv Ser ut som bra grund, för insats komp är det några förare till som skall in. Kanske några händer och fötter i pack eller stridstross grupp om man fick önska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted May 11, 2009 Report Share Posted May 11, 2009 (edited) 4.2 ORGANISATION HEMVÄRNSINSATSKOMPANILEDNING 4.2.1 HEMVÄRNSINSATSKOMPANILEDNING (60472H) Chefsgrupp HEMVÄRNSKOMPANICHEF GN6 STF C HEMVÄRNSKOMPANI GN6 HVKOMPKVARTERMÄSTARE GN6 2 STABSBEFÄL KOMPANI GN6 HUNDTJÄNSTINSTRUKTÖRBEFÄL XG78 SBK SUMMA PERS 6 4.2.2 STABS- OCH TROSSTROPPPLUTON C Stabs- och Trosspluton GN6 Stabs- och sambandsgrupptropp C STABSGRUPPTROPP GN7 Tillika C Stab- och trossto Stabs- och sambandsgrupp SAMBANDSGRUPPCHEF X08 FRO 2 STABSBITRÄDE (stf sbgrpch) XF9XF8 SLK 1 STABSBITRÄDE XF9 SLK 2 SIGNALIST XO9 FRO 4 ORDONNANS XR9 FMCK 2 FÖRARE, TGB XK9 SKBR FÖRARE, PB med tungt släp XK 9 SKBR SUMMA PERS 12 Hemvärnsgrupp C HEMVÄRNSGRUPP AK GN8 STF C HVGRUPP GN 8 5 HEMVÄRNSMAN AK GN 9 HEMVÄRNSMAN AK/FÖ TGB GN 9 SUMMA PERS 8 SUMMA PERS 21 Trosstropp C Trosstropp GN 7 Sjukvårdsgrupp C SJUKVÅRDSGRUPP XH 8 SRK STF C SJUKVÅRDSGRUPP XH 8 SRK 4 SJUKVÅRDARE XH 9 SRK 3 SJUKVÅRDARE, FÖ XH 9 SRK SUMMA PERS 9 Kokgrupp C KOKGRUPP XT 8 SLK STF C KOKGRP XT 8 SLK 32 KOCK XT 9 SLK 12 KOCK, FÖ LB XT 9 SLKSKBR SUMMA PERS 6 Packgrupp C PACKGRUPP, TLB XK8 SKBR GN? 1 FÖRARE, TLB XK9 SKBR GN? 2 FÖRARE, TGB XK 9 SKBR SUMMA PERS 4 SUMMA PERS 37 TOTAL SUMMA PERS 44 48 Då bemanningsansvarig inte bemannar befattning äger förbandschef rätt att placera annan, med rätt kompetens, lämplig hemvärnssoldat. Detta förslag är det AG insats har lämnat in. vi måste akta oss så att insatskompaniet inte följs av ett "lätt undrhållskompani" Edited May 11, 2009 by QM insats komp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armyk9handler Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 bara en liiiiiiiten grej SKBR finns inte längre de har beslutat ta in män i organisationen för att kunna hänga med i de nya tiderna som råder (tror det var så ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 (edited) bara en liiiiiiiten grej SKBR finns inte längre de har beslutat ta in män i organisationen för att kunna hänga med i de nya tiderna som råder (tror det var så ) Du har fel. Organisationen finns definitivt kvar, men har bytt namn till Bilkåren. Förkortningen är fortfrande SKBR vad jag vet, så häng inte upp dig på den detaljen. Källa skbr.se Ett historiskt beslut fattades vid den extra riksstämman den 7 februari 2009 i Stockholm. Delegaterna röstade igenom förslaget att ändra stadgarna för att öppna Bilkåren för alla oavsett kön. Samtidigt beslutades att ändra namnet på riksorganisationen SKBR till Sveriges Bilkårers Riksförbund med tilltalsnamnet Bilkåren. Vid stämman beslutades också att Bilkåren får ett nytt emblem för att passa det nya namnet. Edited May 12, 2009 by cf112 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 Ser Ok ut, men allvarligt, är det inte lite fel i vissa delar? de jag lämnat kvar undrar jag över. 4.2 ORGANISATION HEMVÄRNSINSATSKOMPANILEDNING4.2.1 HEMVÄRNSINSATSKOMPANILEDNING (60472H) Chefsgrupp HEMVÄRNSKOMPANICHEF GN6 STF C HEMVÄRNSKOMPANI GN6 HVKOMPKVARTERMÄSTARE GN6 2 STABSBEFÄL KOMPANI GN6 HUNDTJÄNSTINSTRUKTÖRBEFÄL XG78 SBK SUMMA PERS 6 4.2.2 STABS- OCH TROSSTROPPPLUTON C Stabs- och Trosspluton GN6 Stabs- och sambandsgrupptropp C STABSGRUPPTROPP GN7 Tillika C Stab- och trossto Stabs- och sambandsgrupp SAMBANDSGRUPPCHEF X08 FRO 2 STABSBITRÄDE (stf sbgrpch) XF9XF8 SLK 1 STABSBITRÄDE XF9 SLK 2 SIGNALIST XO9 FRO 4 ORDONNANS XR9 FMCK 2 FÖRARE, TGB XK9 SKBR FÖRARE, PB med tungt släp XK 9 SKBR SUMMA PERS 12 Trosstropp C Trosstropp GN 7 Kokgrupp C KOKGRUPP XT 8 SLK STF C KOKGRP XT 8 SLK 32 KOCK XT 9 SLK 12 KOCK, FÖ LB XT 9 SLKSKBR SUMMA PERS 6 Packgrupp C PACKGRUPP, TLB XK8 SKBR GN? 1 FÖRARE, TLB XK9 SKBR GN? 2 FÖRARE, TGB XK 9 SKBR Först och främst, vad är en stabs- och trosstropppluton för något? Vad är en stabs- och sambandsgrupptropp? Det står 12 personer på bemanning för stabs- och sambandsgruppen, men jag räknar 13 befattningar. Varför 6 kockar på kockgrupp, när den alltid varit 5 man i alla förband sen Hedenhös. Och jag antar att det finns två varianter av kockgrupp, en med 3 kockar och 1 kock/förare, en med 2 kockar och 2 kock/förare. Varför? avser man verkligen också att man måste tillhöra 3 frivilligorganisationer för att bemman kock/förar tjänsten? Varför finns det separata förare till tgb på stabs- sambandsgruppen? Varför är inte KVM chef stabs- och trosspluton som man varit i samtliga nyordnade infanteriförband efter 1980 (exempelvis, NB85, NB85/90, IB2000). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 (edited) Ser Ok ut, men allvarligt, är det inte lite fel i vissa delar? de jag lämnat kvar undrar jag över. Först och främst, vad är en stabs- och trosstropppluton för något? Klipp och klistra fel när jag kopierade över dokumentet Vad är en stabs- och sambandsgrupptropp? se ovan Det står 12 personer på bemanning för stabs- och sambandsgruppen, men jag räknar 13 befattningar. Se ovan Varför 6 kockar på kockgrupp, när den alltid varit 5 man i alla förband sen Hedenhös. Och jag antar att det finns två varianter av kockgrupp, en med 3 kockar och 1 kock/förare, en med 2 kockar och 2 kock/förare. Varför? avser man verkligen också att man måste tillhöra 3 frivilligorganisationer för att bemman kock/förar tjänsten? Anledningen till 6 man är att vi skall ha uthållighet i 30 dygn, och kokgruppchefer har ingen stålmannen dräckt under uniformen, han/hon behöver en stf Varför finns det separata förare till tgb på stabs- sambandsgruppen? Uthållighet Varför är inte KVM chef stabs- och trosspluton som man varit i samtliga nyordnade infanteriförband efter 1980 (exempelvis, NB85, NB85/90, IB2000). därför att QM är 1,25 bakom Kompanichef och stödjer honom med uthhållighetsfrågor samt att det behövs en stf även till QM Edited May 12, 2009 by QM insats komp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 (edited) bara en liiiiiiiten grej SKBR finns inte längre de har beslutat ta in män i organisationen för att kunna hänga med i de nya tiderna som råder (tror det var så ) SKBR heter numera enbart Bilkåren, och är öppen för alla. Edit: Pucktvåa.. Slut edit. Edited May 12, 2009 by larsev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 Bra, då droppar vi diskussioner om vad bilkåren heter eller inte heter eller vad olika avtalsorganisationer kan tänkas tillföra etc. Det får ni ta i en annan tråd. Fk Satan Blågul -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 OK, kan vi få den korrekta versionen? För övrigt, stf till KVM, eller rättarre sagt, bitr KVM, var trosstroppchefen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted May 13, 2009 Report Share Posted May 13, 2009 Skall lägga upp det förslag som AG insats tillsammans med huvudelen av sveriges insatskomC kom fram till under seminariet V914. jag kan skicka PM på hela TOEM förslaget till den som vill ha det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted May 13, 2009 Report Share Posted May 13, 2009 Tolkar jag rätt nu? Hemvärnsinsatskompaniledning Chefsgrupp C HEMVÄRNSKOMPANI STF C HEMVÄRNSKOMPANI KVARTERMÄSTARE STABS- OCH SAMVERKANSBEFÄLKOMPANI STABS- OCH SAMVERKANSBEFÄLKOMPANI HUNDTJÄNSTINSTRUKTÖR Hemvärnsinsatskompani stabs- och trosspluton C STABS- OCH TROSSPLUTON Stabstropp STABSTROPPCH Stabs- och sambandsgrupp C STABS- OCH SAMBANDSGRUPP STF C STABS- OCH SAMBANDSGRUPP STABSBITRÄDE SIGNALIST SIGNALIST ORDONNANS ORDONNANS ORDONNANS ORDONNANS FÖRARE TGB FÖRARE TGB Skyttegrupp C HEMVÄRNSGRUPP STF C HEMVÄRNSGRUPP HEMVÄRNSSOLDAT HEMVÄRNSSOLDAT HEMVÄRNSSOLDAT HEMVÄRNSSOLDAT HEMVÄRNSSOLDAT HEMVÄRNSSOLDAT/FÖ Trosstropp TROSSTROPPCH Sjukvårdsgrupp C SJUKVÅRDSGRUPP STF C SJUKVÅRDSGRUPP SJUKVÅRDARE/BILFÖ SJUKVÅRDARE/BILFÖ SJUKVÅRDARE/BILFÖ SJUKVÅRDARE SJUKVÅRDARE SJUKVÅRDARE SJUKVÅRDARE Kokgrupp C KOKGRUPP STF C KOKGRUPP KOCK KOCK KOCK/FÖ KOCK/FÖ Transportgrupp C TRANSPORTGRUPP FÖRARE TGB FÖRARE TGB FÖRARE TLB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 Ingen som hört ngt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 Om det är någon som har svar slash förbandslistor så bär det väl bara Kn H på LGG? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 (edited) Inte nödvändigtvis om det är "Utkast till..." Informationsspridning från Rikshemvärnschefsnivån till utbildningsgrupperna går tydligen sådär, och då är jag snäll. Edited May 24, 2009 by Sleipnir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted May 25, 2009 Report Share Posted May 25, 2009 Så vitt jag vet efter senaste insats seminariet så blir det nog inga förändringar i listorna före 2014, om det inte blir ett stort omtag. P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts