Jump to content

Kostnad för maten under utb på LG

Recommended Posts

Tänkte bara förvarna er som tänker rycka in på LG för utb inför utlandstjänst.

Enligt mina besättningsmän som för tillfället gör sin Patria-utb på LG så ska man hädanefter betala för sina måltider. Det tidigare systemet med måltidskort där man förmånsbeskattades har slopats.

Nu skall man tydligen betala 65 kr/måltid. Sammanlagt 195 kr för frukost, lunch och middag.

Förtydligande, detta gäller samtlig personal, tidigare så har ju endast FM-anställd personal fått betala i matsalen (YO/RO osv).

Detta gör att man kommer "kasta" ut närmare 3200 kr/mån för Gardets usla mat. Oklart om standarden har höjts. Men jag tvivlar starkt att den har gjort det.

Personligen så tycker jag att detta är ett riktigt slag i ansiktet utan dess like.

Självklart ska maten inte vara gratis men att man ska betala så här mycket för den maten som serveras är hutlöst. Tycker att det gamla systemet var bättre isf (trodde aldrig att jag skulle säga det)!

Det är också oklart om LG har tänkt till och gjort alternativ. Jag är skeptisk till tanken att en pluton ska ställa sig och laga mat under lunch och middag i ett ev kök som LG tillhandahåller (om det nu existerar). Dagrummet i korridorerna innehöll ju ett litet kylskåp iaf.

Vet inte vad det finns att disskutera, är väl mest bitter för att än en gång ha blivit "rånad" av FM.

Löneförhöjningen på 500 kr/mån räcker ju nu till mat i 2 dagar...alltid något!

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var en miss som gjorde att soldater i US fått fri mat...

sedan 2005 har det aldrig varit meningen med det avtalet som började gälla då att man skulle ha fri mat.

För alla som under åren fått det så grattis (även jag har fått njuta LG underbara mat)

Däremot är det ju bra att du gör folk medvetna om att det är såhär, löneökningen har dock inget med detta att göra.

det står även på mil.se

Kost och logi

Under utlandstjänstgöringen får alla anställda i utlandsstyrkan fritt logi och fri kost.

Under utbildningen erbjuds du fritt logi på logement, måltider ingår inte.

http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...nst/Lonvillkor/

det som återstår är att ta kvitton på maten och så får du ju dra av den kostnaden (antingen det faktiskta eller en schablon på 105kr/dag se reglerna för tillfälligt arbete på annan ort) för första månaden

/b

Man tackar för tipset! Skall utnyttjas till max!

Känns mest surt att lönehöjningen försvann direkt! Att spendera den på maten på LG var det sista man ville!:wub:

Tycker fortfarande att priserna är skyhöga. På förbandet här hemma betalar man antingen 55:- eller 59:- beroende på om man väljer mässen eller matsalen.

Då är ju kvalitén bra mycket bättre.

Det var en miss som gjorde att soldater i US fått fri mat...

sedan 2005 har det aldrig varit meningen med det avtalet som började gälla då att man skulle ha fri mat.

För alla som under åren fått det så grattis (även jag har fått njuta LG underbara mat)

Däremot är det ju bra att du gör folk medvetna om att det är såhär, löneökningen har dock inget med detta att göra.

det står även på mil.se

Kost och logi

Under utlandstjänstgöringen får alla anställda i utlandsstyrkan fritt logi och fri kost.

Under utbildningen erbjuds du fritt logi på logement, måltider ingår inte.

http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...nst/Lonvillkor/

det som återstår är att ta kvitton på maten och så får du ju dra av den kostnaden (antingen det faktiskta eller en schablon på 105kr/dag se reglerna för tillfälligt arbete på annan ort) för första månaden

/b

@iceman_ks09

Vet du om dina besättningsmän var hänvisade till samma matsal som tidigare? Sist jag var på LG så satt det fortfarande en skylt på ingången till personalmatsalen att US inte var välkomna där. Om de nu ska betala precis som vilken anställd som helst så finner jag det tvivelaktigt om man då inte skulle få äta i personalmatsalen.

Skillnaden är kanske inte jättehög, men lite bättre är det allt "där nere".

grattis!

så hade vi det under delar av NBG.

det regemente jag jobbade på tillåt inte ens kylskåp i dagrummet.

inte ens då delar av förbandet bodde hos P4 som tillät detta för sina delar av NBG.

vi fick efter någon månad en sk "micro-mäss" förlagd till en vind, i ett gammalt stall 100 m från kasern.

och maten på "blodsugaren" lär knappat vara av högre kvalitet än den på LG.

iofs LG har en annan leverantör än "utsugaren"(oäkta barna har många namn),

men gissar att de också ståtar med en produktionskostnad per potion, som inte ens tillåts på svenska fängelser längre.

i skövde betalade "firman" ca 14 kr/portion per vpl, samma mat som vi "kontrakts-anställda" fick betala runt 57 kr för, detta för ett år sedan.

tror de flesta som var i NBG råkade ut för samma elände.

folket på LedR i enköping hade det rätt ok iaf, :dribble:

själv var jag på käringberget i gbg i tio veckor och smörjde kråset.

lunchmaten var bra ända tills ett visst franskägt bolag tog över, och höjde priset med tio kr/portion, minskade drastiskt mängden mat och jagade iväg halva personalen, allt på en månad.

skall säjas att det enbart var luncherna som var ok.

när det kom till mat som enbart skulle serveras till vpl, var det si och så med kvaliten.

middagarna på käringberget, var ju inga höjdare, men fortfarande milsvida ifrån motsvarigheten i skövde.

å andra sidan fanns det eget kök att tillgå i kasern, så det var inte ofta det åts middag.(läs övn-dygn)

synd bara att hemvärnet tydligen öppnat lunchrestaurang, och lottakåren serverar lunch på mässen.

som fö är öppen för alla som jobbar på käringberget, dagtid.

hade det skett i skövde hade förmodligen "krögaren" på trumslagaren gnällt sönder sig, han lyckades ju stänga både mässar och soldathemmets lunch-servering under tiden NBG huserade i skövde.

och det är väl flera soldater som fått "personliga brev" från sagde krögare, när inte kortsystemet funkade ordentligt..

jag förstår dig Iceman, iom att det är som det är kan man ju ta upp ärendet att man ska ha tillräckligt med tid att om inga egna kokmöjligheter finns kunna dra ner på "stan" och äta där, skulle mycket hellre betala dom pengarna på en lunchresturang än LG (som visserligen har blivit bättre nu med US-matsalen)

/b

Jag vill inte spekulera för mycket i hur det blir med ISO-måltider samt hur och om de har inrett ett kök som vi kan disponera för matlagning.

Min gissning är att vi kommer få betala för ISO-maten också, precis som officerare.

Håller med om att LG har tagit till sig av den kritik som var då Allmnäs lades ner och Gardet tog över ansvaret för US. Maten har blivit bättre efterhand. Salladsbar, bröd osv har ju tillkommit under senare år. Dock så tycker jag att själva basfödan som serveras håller samma nivå som 2004.

Det jag helst vill undvika är att tvingas stå och laga studentkäk i ett litet kök tillsammans med en hel pluton. Under IA06 så var detta en mardröm. Blir ju knappt någon vila eller förberedelsetid inför nästa pass.

Då sätter jag mig hellre i en matsal. Min kritik är för och främst riktad till den prissättningen de har valt.

Jag vill avvakta och se hur det ser ut när man själv rycker in (aug). Vet ej om personalen får nyttja officerarnas matsal. Frågan är om den matsalen har kapacitet att servera mat till både KS och FS personal förutom anställd personal.

Min gissning där är att vi inte är "välkomna" dit, utan blir nog hänvisade till US Personalmatsal.

@iceman_ks09:

ett litet tips som vi försökte men som ej vi lyckades med, pga dålig framförhållning inom vår tropp:

kolla upp möjligheten till lokal catering.

kan väl med en gång säja att ni kanske inte kommer ner i pris så fruktansvärt mycket.

men å andra sidan äter ni förmodligen bättre mat, och kan hålla en egen konversation med catering-firman.

ni kan dessutom slippa iso-mat och gulpåsar på detta vis.

fixa upk med chaffisen och ni får matlådor levererade till övn-plats.

det finns firmor i stockholms trakten som servar filminspelningar, och den logistiken har funkar sedan ingemar bergman gick i kortbyxor.

den borde kunna funka till grinden på kungsängen också.

det finns inte en catring-firma i världen som inte skulle nappa på: "hej vi är en pluton soldater, som vill att ni fixar bra mat till oss"

I vintras när jag var anställd på högvaktskompaniet så betalade vi för maten.

Vi blev ochså tipsade om att lösa ett såkallat SFAB-kort. Det är ett kort som man laddar med en summa pengar som man sedan nyttjar för att betala med.

Dock såfick man rabatt när man betalade med SFAB-koret (ungefär 10%, vilket i realiteten innebar att vi betalade 55 kr för lunchen)

Mitt tips är att kolla upp om samma gäller för US-personal.

Kan tillägga att jag välrigt sälla käkade krukosten i matsalen. istället käkades det Skogaholm-limpa med mjukost och varm choklad på logementet. Och i US-kasernerna borde det ju finnas möjlighet till ytterliggare kurlinariska konster :) (jämfört med vpl-kasernerna. Där har man en vattenkokare...)

Skiter sig allt så slutar Tibble Pizzeria att köra ut till Gardet rint 21-snåret :dribble:

Lycka till

Annars är det väl bara att dra av för ökade levnadskostnader - detta har man ju inte kunnat gjort tidigare eftersom man haft "fri" mat...

För den som orkar läsa finns det en hel vetenskap om vad man får och inte får göra på skatteverkets hemsida, för jag orkar inte just nu... :mellow:

Men priserna är hur som haver hutlösa och protestera kan man göra - på många olika vis dessutom, "egen" catering låter som en riktigt bra idé! Och att tala om ATT man gör det kan ju förstärka effekten... :rockon:

Annars är det väl bara att dra av för ökade levnadskostnader - detta har man ju inte kunnat gjort tidigare eftersom man haft "fri" mat...

För den som orkar läsa finns det en hel vetenskap om vad man får och inte får göra på skatteverkets hemsida, för jag orkar inte just nu... :mellow:

Men priserna är hur som haver hutlösa och protestera kan man göra - på många olika vis dessutom, "egen" catering låter som en riktigt bra idé! Och att tala om ATT man gör det kan ju förstärka effekten... :rockon:

Njaaa man har haft möjlighet till fri mat, det har stått var och en fritt att äta vart man vill. När det gäller skatteverket och mat så är det antingen faktiskt kostnad eller schablonbelopp på 105kr under den första månaden vid tillfälligt arbete på annan ort som är möjligt. Om det sedan räknas som en hel vetenskap 0:)

När det sedan gäller priserna så är det inte hutlösa priser utan vad jag anser hyfsat marknadsanpassade. Det är ju inte så att de driver sina restauranger i någon form av välgörenhetsverksamhet men visst blir det en stor skillnad från att tidigare ha ätit gratis. Jag tycker snarare kvaliten, utbud, drycker och andra tillbehör är det stora problemet. Visst skulle man kunna hävda att det skulle vara billigare men jag tycker snarare att det är dessa saker som skulle vara bättre. Hösten 2008 höll LG iaf en klar godkänd nivå och de hade höjt sig rejält från 2004/2005 när jag var där gången innan dess.

miss dragon, nej det finns inte alls en helt uppsjö, precis som jag o Kingecho skriver så är det 105kr/dag eller faktiskt kostnad, thats it... enda andra man FÅR är att man får dra av hela resförmånen men allt det är ju täckt i ett antal andra trådar här,

vad gäller måltider som äts i fält så ska det fungera så att för dom måltiderna så påläggs man ett jämkat förmånsvärde, iom att det är jämkat så är det inget man kan dra av, det är alltså INTE fri mat när du är i skogen, men visst det ska ju rapporteras med vilket är en illa dold hemlighet att det inte alltid görs...

så ännu en gång, spara kvitton så kan du dra av det faktiska beloppet, dvs dom dagarna som du utspisar i skogen så drar du av 105kr och dom dagar du äter i matsalen så drar du av hela den faktiska kostnaden, som tidigare nämts dock bara första månaden på orten.

Förutsättningarna är minst 50km mellan hemmet och arbetet och du måste övernatta på arbetsorten m.m.

/b

Kan väl tillägga att någon salladsbar/fruktrum i US-matsalen finns det inte längre, och backning på maten går inte heller för sig mer.

Totalt skandalöst skött av försvarsmakten!!

:rockon:

Kan tänka mig att det är sjukt lönsamt att äga en pizzeria i kungsängen med hemkörning just nu...

någon mer än jag som tänker i banor som "skaffa husvagn och bygga om till pastakök" inför BG11?

fick höra talas om att detta fanns på "the good old day's" vid I17 i uddevalla och förmodligen fler regementes-städer.

snubbar som kom körandes på last-moppe, och aggerade civil marka-låda på övn-fältet.

i en ny värld med anställda soldater tror jag vi faktiskt får se "CD-yxor" runt utbildnings-förbanden.

det finns en marknad, och om inte firman själva ser till att fylla den kommer driftiga civila att göra det.

som lite svar på MPMöllers påstående:

under en övn med trängR's nbg mot slutet av beredskapen, blev vi utfodrade med grön-påse.

att efter första dagen insett att det som fanns att tillgå var royal thai, sei i tomatsås och andra höjdare, dök det andra dagen upp pizza-bud och engångs-grillar på körplan.

det må vara enkelt för ett befäl att stå och peka med hela handen åt en flock GU-soldater, och beordra dem att äta sodex-ho soppa gjord på spik.

minsta inblandning av fritt tänkande anställda, med egen lön resulterar i egna lösningar.

själv åt jag inte i matsalen de sista tre månaderna, utan la hellre tio kr mer/portionen, på att gå ner på skövde centrum och utnyttja fri företagsamhet.

vad jag förstått så finns det tydligen rätt dåligt med alternativ till matsalen i kungsängen?

min enda uppmaning är:

"lös uppgiften"

kolla tex om befälen faktiskt äter i matsalen, och att det inte rullar upp en bil från "berras körv och husmans-moj" i tensta, till mässen varje lunch.

kan de så kan vi.

med det nya befäls-systemet kommer vi snart att få se förändringar tror jag.

iom att fri konkurrens råder, finns det inget som kan hindra tex sibylla, att ställa upp en korv-vagn på tex heden i skövde.

förutsatt att de hyr platsen av markägaren.

även om "krögaren" förmodligen skulle se till försöka hangripligen, köra över dem med en 122:a, har de rätt att stå där.

upphandling innebär inte att man får med en fast kundkrets, det innebär fri konkurrans

Men priserna är hur som haver hutlösa och protestera kan man göra - på många olika vis dessutom, "egen" catering låter som en riktigt bra idé! Och att tala om ATT man gör det kan ju förstärka effekten... :baskerKav:

Njaaa man har haft möjlighet till fri mat, det har stått var och en fritt att äta vart man vill. När det gäller skatteverket och mat så är det antingen faktiskt kostnad eller schablonbelopp på 105kr under den första månaden vid tillfälligt arbete på annan ort som är möjligt. Om det sedan räknas som en hel vetenskap 0:)

När det sedan gäller priserna så är det inte hutlösa priser utan vad jag anser hyfsat marknadsanpassade. Det är ju inte så att de driver sina restauranger i någon form av välgörenhetsverksamhet men visst blir det en stor skillnad från att tidigare ha ätit gratis. Jag tycker snarare kvaliten, utbud, drycker och andra tillbehör är det stora problemet. Visst skulle man kunna hävda att det skulle vara billigare men jag tycker snarare att det är dessa saker som skulle vara bättre. Hösten 2008 höll LG iaf en klar godkänd nivå och de hade höjt sig rejält från 2004/2005 när jag var där gången innan dess.

miss dragon, nej det finns inte alls en helt uppsjö, precis som jag o Kingecho skriver så är det 105kr/dag eller faktiskt kostnad, thats it... enda andra man FÅR är att man får dra av hela resförmånen men allt det är ju täckt i ett antal andra trådar här,

vad gäller måltider som äts i fält så ska det fungera så att för dom måltiderna så påläggs man ett jämkat förmånsvärde, iom att det är jämkat så är det inget man kan dra av, det är alltså INTE fri mat när du är i skogen, men visst det ska ju rapporteras med vilket är en illa dold hemlighet att det inte alltid görs...

så ännu en gång, spara kvitton så kan du dra av det faktiska beloppet, dvs dom dagarna som du utspisar i skogen så drar du av 105kr och dom dagar du äter i matsalen så drar du av hela den faktiska kostnaden, som tidigare nämts dock bara första månaden på orten.

Förutsättningarna är minst 50km mellan hemmet och arbetet och du måste övernatta på arbetsorten m.m.

/b

Ursäkta om jag var otydlig, men jag skyller på trötthet i går kväll... :blink:

Hackat eller strimlat, men faktisk kostnad eller schablonavdrag må ju vara upp till var och en vad man tillämpar men resultatet är detsamma. Vi har aldrig haft fri mat (därav skrev jag fri inom citationstecken ovan...) - det har varit en annan form av hur det hanteras bara. Men om du får göra avdrag för dina ökade levnadskostnader ser jag inget konstigt med att betala för sig... Får du fritt käk på ditt ordinarie jobb?

Ökade levnadskostnader i form av mat och "småutgifter" - samt eventuellt boende för de som inte bor på luckan - får dras av och det finns undantag på undantag så jag vidhåller att jag tycker det är en djungel - det var inte bara avdrag för måltider som jag syftade på. Men är Ni väl bevandrade i Skatteverkets underbara djungel så är det bra för Er - jag är det då inte. En "uppsjö" av något har jag aldrig påstått att det funnits heller Blackadder...

Jag tycker dock att priserna är hutlösa till den kvalitén och tillgång jag upplevt och det som skrivits i den här tråden förstärker bara min uppfattning, det står mig helt fritt att tycka att det är hutlöst. Eller? Förmånsvärdet som dragits tidigare är ett helt annat än angivna 65kr som nu påstås råda som "avgift" för maten.

Därav ansåg jag att catering (eller korvmoj, eller nåt annat påhittigt och bättre än LG's käk) kunde vara en bra idé att markera för LG's kök att de måste bli bättre. "På stan" - i fri konkurrens skulle de inte överleva lång stund. Fortfarande min uppfattning.

Våren 2008 (tillägg; och även hösten 2008) upplevde jag att LG's mat var lika kass som när jag var där första gångerna (i US regi ska tilläggas) 2003 och 2005. Det enda som var "så där" var salladsbuffén - som fanns ibland...

Hoppas det här var lite mer förståeligt, eller krånglade jag till det nu igen? :Malaj:

EDIT tillägg

Edited by miss dragon

Jag tycker dock att priserna är hutlösa till den kvalitén och tillgång jag upplevt och det som skrivits i den här tråden förstärker bara min uppfattning, det står mig helt fritt att tycka att det är hutlöst. Eller? Förmånsvärdet som dragits tidigare är ett helt annat än angivna 65kr som nu påstås råda som "avgift" för maten.

Därav ansåg jag att catering (eller korvmoj, eller nåt annat påhittigt och bättre än LG's käk) kunde vara en bra idé att markera för LG's kök att de måste bli bättre. "På stan" - i fri konkurrens skulle de inte överleva lång stund. Fortfarande min uppfattning.

Våren 2008 (tillägg; och även hösten 2008) upplevde jag att LG's mat var lika kass som när jag var där första gångerna (i US regi ska tilläggas) 2003 och 2005. Det enda som var "så där" var salladsbuffén - som fanns ibland...

Självklart får du tycka det är hutlöst. Det är du i din fulla rätt. Det jag menar är att hutlöst innebär ju att vi pratar mer än 10-20 kr för dyrt. Man måste upp nästan på 30 kr dvs ungefär dubbla priset för att jag anser att hutlöst är ett passande ord. Dvs maten borde kosta 30kr men kostar 60kr. Runt där så anser jag att det kan kallas hutlöst. Utifrån det så undrar jag vart alla lyckas få tag på luncher för 30-35 kr med salladsbuffé, bröd, dryck, kaffe osv osv. Det finns ett pastahus, i min stad, som säljer billig mat för en 45 kr tror jag, men det är inte i klass med vad som erbjuds på andra lunchrestauranger. Likväl som en tunnbrödrulle inte heller är att motsvara som en dagens lunch, även om det kan räcka för många i många fall. Det jag säger är att man får räkna med att en dagens lunch kostar från 55 - 85 kr och att då runt 65 kr inte kan anses som hutlöst. Man kan inte förvänta sig att hitta en dagens för billigare. Det är inte priset som är fel utan det man får för pengarna som är fel, anser jag. Och disskusionen bör inte gå ut på att få den kassa maten billigare utan att faktiskt höja kvaliten på maten.

Ang maten på LG så kan det vara så att jag upplevde den som ok för att den var ton bättre än den på Ing 2 som jag åkte vidare till sen efter den obl. utb på LG. Sedan är det ju väldigt subjektivt vad man tycker.

Och självklart ska det kritiseras, utnyttjas andra alternativ och allt sånt, så mycket det bara går. Detta är ju en jättemöjlighet att höja kvaliten på maten och faktiskt göra det mera prisvärt. Innan har de ju fått pengar oavsett så det är ju först nu som det verkligen är läge att diskutera maten för US på regementena.

Det är inte priset som är fel utan det man får för pengarna som är fel, anser jag. Och disskusionen bör inte gå ut på att få den kassa maten billigare utan att faktiskt höja kvaliten på maten.

Amen på det! :banana

Jag anser inte att det är försvarbart att byta system på det viset. Inte när alternativen är såpass få. Äta i matsalen eller inte äta alls.

Alla som jobbar på Livgardet går ju knappast till matsalen och käkar varje dag, dessutom inte 3 mål om dagen. Bereds man möjligheten till ett kök, med allt vad det innebär i form av kylskåp, spis, micro samt möjligheten att handla, så blir bilden en annan.

Inte alla som har råd att lägga ut tex 3200kr per månad på att köpa mat "ute". Speciellt inte om man har familj osv hemmavid.

Vad var det för fel på det gamla systemet?? :banana

Står fast vid mitt ord att priserna är hutlösa. Hur har de egentligen tänkt när man har samma pris för frukost som lunch och middag?

Att det är dyrare än 65:- inne i städer är en helt annan sak. Kan man servera fullgod mat på andra regementen för 55-60:- då ska man väl kunna göra det på LG också. Har besökt LG matsal(US) varje år sedan 2004 och tycker inte att maten håller en kvalité som kan motivera den nuvarande prissättningen!

Vad är nästa steg? Ska man börja ta betalt för kvällsmaten också?

Nä...mina herrar och damer, det här blir en förtroendemannasak när det blir inryck!

Det riktigt tragiska är ju att maten är helt OK på andra sidan skranket, där "riktiga" (OBS, ironi) äter. Eller OK och OK, men klart bättre än på vpl och US matsalen.

Rekommenderas att ni klagar hos BestE.

Och i US-kasernerna borde det ju finnas möjlighet till ytterliggare kurlinariska konster :) (jämfört med vpl-kasernerna. Där har man en vattenkokare...)

Vattenkokare? Sådan lyxutrustning har inte funnits i US kaserner de gånger jag varit där. Rättare sagt, det har inte funnits där från början, men efter första veckan har det funnits både vattenkokare och kaffebryggare på logementen.

Vad var det för fel på det gamla systemet?? :)

det som var fel på det gamla systemet var att det inte var avtalsenligt. Att det sedan gick lång tid för FM att "hinna ikapp", 4 år, kan man ju bara beklaga samtidigt som dom som haft fördel av FM's saktfärdighet i detta bara kan gratuleras.

Detta gäller även IA09 som valt att ignorera givna direktiv och låta IA soldaterna äta på måltidskort och förmånsvärde enligt tidigare trots att det är fel.

/b

fast hur länge lever man på LG som längst inom US-utb?

under NBG levde runt 200 pers med valet att äta tre mål mat i matsalen i minst 6 månader.

på ett av regementena i skövde tilläts inte ens kaffe-bryggare på logement eller dagrum.

medan "stammisarnas" fika-rum innehöll allt utom kokplatta.

och högst upp i kasern fanns det en "mircro-mäss" som hölls som en väl förborgad hemlighet för "kontrakts-anställda".

ett rum där minst tre kyl/frys-skåp + sex microvågsugnar samt ett litet pentry huserade.

någon skrev att detta skulle bli ett förtroende-manna ärende.

vad tror ni behandlades till 99% under plutonens timme?

matsalen drevs av det franska bolaget som är konkurrent till de som driver LGś matsal.

och som finns på en del andra platser, runt om bland landets regementen.

svaret på frågan varför inte denna fråga drivs hårdare av officersförbundet, som faktiskt skall företräda oss med kontraktsanställning, är att de flesta stamanställda helt enkelt inte äter i matsalen.

i vårt fall rullade det in en bil från en catering-firma vid 11-tiden varje dag, och ex antal portioner levererades till mässen.

i skövde var det "samma" mat i befälsmatsalen som i vpl-dito.

med samma menar jag att det serverades samma grund, men att det på "gräddhyllan" fanns salladsbuffe, pizza-alternativ och allt annat som man förväntar sig av en lunchrestaurang med samma priser.

ett pris som fö skillde sig två kr mellan vpl och befälsmatsalarna, om man betalade via kortet.

ett kort som fö inte funkade, och som drabbade många retroaktivt ca tre månader efter "muck"

saken är den att bägge firmorna verkar skita totalt i om de serverar skitmat till US och kontrakts-anställda.

de har tio månader om året en fast kundkrets, som mer eller mindre beordras att äta i matsalen, och inte klagar.

åk till F7 där franska firman betjänar enbart stamanställd personal, och upptäck att kvaliten är helt acceptabel för det pris som erbjuds.

varför?

jo för att de är så illa tvugna.

upphandlingarna tvingade F7's två mässar lägga ner sin verksamhet.

iom F7's läge, då runt 800 pers jobbar mitt ute på skaraslätten utan möjligheter att hitta något annat, mer än i grästorp ca fem km bort.

och där är det pizza och korvmoj som gäller.

skulle de servera samma kvalitet som trumslagaren i skövde i mer än en vecka, lär ni nog få se att park och strand-mäss slår upp verksamheten över en helg.

men också att om de inte gör tillräckligt bra käk, förlorar de kontraktet i nästa upphandling.

i fallet trumslagaren så ansåg krögaren att han hade monopol på runt 600 anställda soldaters födo intag.

och i efterhand undrar man om han gav gratis mat, till vissa av befälen i bat-ledningen på norra sidan heden.

med tanke på att vi på det regementet knappt fick ha soffor på dagrummen, och ännu mindre matlagnings-möjligheter.

det andra regementet lät som rena himmelriket, när man snackade med arbetskamrater därifrån.

det tilläts tom inte kylskåp när folk från "norra" skulle bo hos södra, i samma kasern dessutom.

vilket måste känts surt då det var två helt olika världar mellan två våningar i samma hus.

vi kan gnälla här hur länge vi vill.

så länge vi inte behandlas som fullvärdiga medlemmar av befälskåren i allmänhet och officersförbundet i synnerhet.

utan har titeln "hangaround" (eller för specoff "prospect") så kommer inget hända.

men det gäller överlag, inte bara på maten.

jag har aldrig vart någon större vän av facket, men iom att vi nu får anställda soldater i olika nivåer är det nog dax att se över sina rättigheter.

vi bör nog snegla på våra grannländer, och se hur danskar och norrmän löst uppgifterna.

svaret på frågan varför inte denna fråga drivs hårdare av officersförbundet, som faktiskt skall företräda oss med kontraktsanställning, är att de flesta stamanställda helt enkelt inte äter i matsalen.

Om tingens ordning inte ändrats radikalt de senaste åren, så organiserar Officersförbundet enbart personal med någon form av officersexamen. Försvarsförbundet däremot organiserar all övrig personal inom Försvarsmakten; även kontraktsanställda soldater

@ Knekt

Gissningsvis blev anställda soldater högvilt i samband med di däringa NBG då numerären (inbetalningarna) gjorde dem intressanta för facket, alltså var det helt ok att gå med i officersförbundet även för manskapet.

Sen vill jag minnas att för officersförbundet skulle det räcka med en militär anknytning samt akademisk examen (som smäller högre än den tidigare lägre officersutbildningen) för att ansluta sig även utanför den ramen.

Åter till maten...

Men vad gör att ni måste äta i matsalen på LG?

enlig mej som jobbar på LG är den inte värd 65kr

brukar äta på soldathemmet(precis utanför vakten) (lunch) där får dom maten ifrån brunna krog och maten är kanon!

kan rekomenderas!

samma pris som på LG matsalen(65kr) skillanden är att den går att äta och är värd pengarna och trevligare personal.

mvh

Men vad gör att ni måste äta i matsalen på LG?

enlig mej som jobbar på LG är den inte värd 65kr

brukar äta på soldathemmet(precis utanför vakten) (lunch) där får dom maten ifrån brunna krog och maten är kanon!

kan rekomenderas!

samma pris som på LG matsalen(65kr) skillanden är att den går att äta och är värd pengarna och trevligare personal.

mvh

det är väl pudels kärna kimen?

matsalen på LG serverar usel mat, och borde ha pris där efter, inte ett pris som vanliga lunchrestauranger.

sedan är det ju ett faktum att folk som bor på lucka, utan möjlighet till matlagning tre ggr om dagen, blir lätt tvingade att äta i matsalen.

har man ej möjlighet att tillaga tex frukost, utan måste betala runt 60 kr, för det mål som iofs kan vara värt priset.

men skall man äta rostbröd och ägg för att komma upp till det priset, måste man vara rätt glups.

och iom att man rätt ofta har kvällstjänst, så hinner man inte ut och köpa middag "på stan".

hämtpizza blir lätt tråkigt i längden.

@knekt:

vad gäller försvarsförbundet kontra officersförbundet var det de senare som rekryterade medlemmar i skövde.

försvarsförbundet hörde vi inte av alls, medan officersförbundet bjöd på macka på mässen.

det är sak samma jag tror inte det gör någon större skillnad vilket förbund det än är.

de må vilja hjälpa oss med att få själiga löner i första hand.

att sedan matsalarna stjäl en tredjedel av lönen, direkt är rätt låg prio på.

LG och skövde garnision är ju trots allt rätt civiliserade områden.

jag lider med de som tvingas äta hos franska matsalen på K3 och muskö tex.

Livet är hårt och orättvist!

Den som inte vill göra utlandstjänst pga dyr/otjänlig mat på LG bör dra tillbaka sin ansökan till US.

Ja, det är sämre än innan och det är svårt att fixa annat käk.

Men, man får köpa hela paketet med alla för och nackdelar när man säljer sin själ och kropp till FM.

Troligen kommer flertalet att åka på utlandstjänst maten under utbildningen till trots.

Främst är det väl ytterligare ett skäl för att åka på vakans och spendera så lite tid som möjligt på militärresturang i Sverige.