Jump to content

Förbandskarta

Recommended Posts

Hej!

Undrar om någon har en förbandskarta(Utbildningsplatser) motsv som visar vilka förband i hade och vart de låg. Den får gärna vara 80-90-talsbaserad.

Förr fanns det ofta sådana kartor över Sverige där det stod vilka utbildningsorter som hade förband oavsett om det var armén, flygvapnet eller marinen( tillochmed KA :) )

Finns detta att finna på nätet tro?

Tack på förhand

Edited by The Swede

Det fanns kartor på mil.se förut, men de tycks inte finnas kvar. Jag hade dem på en äldre dator som tyvärr inte finns med oss längre. Någon annan kanske har dem? Det var fyra kartor, en från 1950, en från 1970, en från 1990 och en från 2005 eller något sånt.

Är det bara jag eller ser landskapsgränserna helknas ut? Skåne är halvt, Småland och Västergötland likaså. Har någon grafiker på FM fuskat med geografin eller finns det ett syfte (t ex HVs utbildningsgrupper och ansvarsområde)?

Är det bara jag eller ser landskapsgränserna helknas ut? Skåne är halvt, Småland och Västergötland likaså. Har någon grafiker på FM fuskat med geografin eller finns det ett syfte (t ex HVs utbildningsgrupper och ansvarsområde)?

Länsgränser? (Fast man har missat bl.a. Västra Götalandsregionen istf Skaraborgs, Älvsborgs, Dalslands och Göteborg och Bohus län...)

OT: Det ser ut som att kartan är länsindelad, inte landskapsindelad. För att krångla till det lite används av någon för mig okänd anledning länsindelningen så som den såg ut före 1997 resp 1998, innan Skåne län bildades av dåvarande Kristianstads och Malmöhus län, och Västra Götalands län bildades av Göteborgs och Bohus, Älvsborgs och Skaraborgs län. För mer information, ta en titt på Wikipedia...

/H

Som rent tidsfördriv har jag börjat göra en karta på Googlemaps för svenska utbildningsförband med koncentration på de som fanns under 80-90talet och fram till idag.

Får se hur bra det blir och om jag kan göra den offentlig. :dribble:

Edit:

Jeflar vad mycket det blir... Snart klar med arméförbanden - träng och signal återstår. Fyrtiotvå förband hittills.

Jag har försökt lokalisera förbandens utbildnings/kasern/garnisonsplatser på kartan, men i vissa fall har jag inte orkat efterforska helt och

i de fallen är kartnålen bara centrerad någonstans i samhället. Blev väldigt många nålar i Boden av någon märklig anledning... ;)

Edited by cf112

Det finns bra kartor över förbandsorter mm i Svensk Soldat 1994 också. Lusläste den igår kväll igen och kan konstatera att det har hänt mycket på bara 15 år i svensk försvarspolitik.

WOW!! En googlemap! Kanonkul om det blev realitet...för du pratar om Google Earth va?

Så, ett snabbt försök att ge en samlad bild av förband som funnits och lagts ner under -80, -90 och 2000-talet.

Marinen är inte representerat mer än av kustartilleriet än så länge.

Jag har i de fall jag kunnat försökt att sätta kartnålarna så exakt som möjligt, men i flera orter har jag inte haft en aning om var

regemente/garnison/utbildningsplats har funnits. Där har det antingen gissats eller bara kastat ut kartnålen centralt å bra.

Flyget är kanske lättast, eftersom rullbanor syns bra på karta, men jag är inte helt hundra på att alla stämmer där heller!

Hjälp till om ni vill så justerar jag nålarna.

Kartan är inte offentlig ännu utan bara så kallad olistad.

Svenska utbildningsförband

/cf112

I2 Värmlands regemente låg ju i Karlstad 1913-1994, då det flyttade till Kristinehamn.

Rätt eller fel, men jag har placerat ut förbanden där de fanns vid nerläggningen. Förutom A3 upptäckte jag nu...

Har även missat P4 Kvarn - lägger till eftersom det är ett eget regemente.

Jättebra karta cf112, men jag tycker att det är lite svårt att urskilja de olika förband som var förlagda på samma ställe, till exempel P18, A7 och Lv2 i Visby för att inte tala om alla förband i Boden. Någon med 'lokalkännedom' kanske kan hjälpa till att sprida ut dem över regementsområdet så att de pekar ungefär rätt.

Sedan ser jag att du inte har tagit med F20 (Flygvapnets Uppsalaskolor), men det kanske var avsiktligt?

Jättebra karta cf112, men jag tycker att det är lite svårt att urskilja de olika förband som var förlagda på samma ställe, till exempel P18, A7 och Lv2 i Visby för att inte tala om alla förband i Boden. Någon med 'lokalkännedom' kanske kan hjälpa till att sprida ut dem över regementsområdet så att de pekar ungefär rätt.

Sedan ser jag att du inte har tagit med F20 (Flygvapnets Uppsalaskolor), men det kanske var avsiktligt?

Precis, det skulle vara bra med lokalkännedom, men jag tippar på att den kommer här. ;)

Platser med garnisoner är ju knepigt.

F20 funderade jag över, men fick inte riktigt ihop rollen F5 kontra F20. Krigsflygskolan vs Flygvapnets krigsskola.

Förklara gärna!

Edit:

Upptäckte en funktion där jag kan bjuda in andra användare i ett slags samarbete ex justering av platser.

Edited by cf112

Vore ju trevligt att få med förband som blev nerlagda före 80-talet också, men som sedan aldrig flyttades någon annanstans. Om man nu har konventionen att förband placeras ut på kartan där de blev nerlagda sist.

Vore ju trevligt att få med förband som blev nerlagda före 80-talet också, men som sedan aldrig flyttades någon annanstans. Om man nu har konventionen att förband placeras ut på kartan där de blev nerlagda sist.

Finns ju ett antal I-regementen som skulle platsa.

Kommer säkert nästa kväll det regnar...

Hmmm finns inget gridssystem eller nått så man kan specifiera tydligt? Kan ju bli invecklat om man ska ge vägnamn och liknande beskrivningar. Och vad vill du ha markerat då? Vakten? Kanslihuset? Bör väl vara nån standard iaf? Och många regementen har ju flyttat runt så vad är det som gäller? Senaste? Eller tidigare egna lokaler? Som A7 och LV2 på gotland som 1986 flyttade till visborgsslätt (P18) av samlokaliseringsskäl innan de lades ner år 2000. Är det de sista 15 åren eller är det de egna gamla lokalerna på korsbetingen som ska markeras? Står en hel del om gotland på denna sidan så bara att läsa på.

Många frågor blir det.... :banana

F20 funderade jag över, men fick inte riktigt ihop rollen F5 kontra F20. Krigsflygskolan vs Flygvapnets krigsskola.

Förklara gärna!

F 5 hade flygskolan samt utbildning av värnpliktiga till basbataljonerna. Det fungerade alltså som en vanlig flottilj, fast istället för att flyga stridsflygplan flög man skolflygplan.

F 20 har (nästan) hela tiden varit ett rent skolförband. När det under kriget blev för trångt på F 5 sattes F 20 upp för att sköta utbildningen av FV:s kadetter. Senare hamnade officersutbildningen på F 14 och F 20 tillfördes andra skolor såsom StrilS, FV UndS, TolkS och FBS. När F 16 lades ner flyttades det mesta helt enkelt över till F 20, som ganska snart blev LSS. Både F 16 och F 20 låg på samma område och hade all infrastruktur gemensam.

När det gäller olika förbandsnummer kopplat till ort är detta en bra sida.

Hmmm finns inget gridssystem eller nått så man kan specifiera tydligt? Kan ju bli invecklat om man ska ge vägnamn och liknande beskrivningar. Och vad vill du ha markerat då? Vakten? Kanslihuset? Bör väl vara nån standard iaf? Och många regementen har ju flyttat runt så vad är det som gäller? Senaste? Eller tidigare egna lokaler? Som A7 och LV2 på gotland som 1986 flyttade till visborgsslätt (P18) av samlokaliseringsskäl innan de lades ner år 2000. Är det de sista 15 åren eller är det de egna gamla lokalerna på korsbetingen som ska markeras? Står en hel del om gotland på denna sidan så bara att läsa på.

Många frågor blir det.... :)

Hittar inget gridsystem tyvärr...

Jag har utgått från vakten eller infarten till kasernområdet på dom platser som jag vet exakt, så det är min standard.

Hmm... Jag blir lite konfys nu om jag ska markera ursprunglig plats eller senaste plats som i exemplet Visby där alla förband markerats på P18.

Inser att det blir väldigt många olika gamla platser om man börjar markera allt. I1 och K1 exempelvis som funnits på både tre och fyra platser? Alla Infanteriregementen som blev pansarregementen?

Var drar man gränsen?

Det var mest för att göra det lite enkelt som jag valde plats för nedläggning och även ett tidsspann (1980 och framåt) för att få grepp initialt.

F 5 hade flygskolan samt utbildning av värnpliktiga till basbataljonerna. Det fungerade alltså som en vanlig flottilj, fast istället för att flyga stridsflygplan flög man skolflygplan.

F 20 har (nästan) hela tiden varit ett rent skolförband. När det under kriget blev för trångt på F 5 sattes F 20 upp för att sköta utbildningen av FV:s kadetter. Senare hamnade officersutbildningen på F 14 och F 20 tillfördes andra skolor såsom StrilS, FV UndS, TolkS och FBS. När F 16 lades ner flyttades det mesta helt enkelt över till F 20, som ganska snart blev LSS. Både F 16 och F 20 låg på samma område och hade all infrastruktur gemensam.

När det gäller olika förbandsnummer kopplat till ort är detta en bra sida.

Pefekt, då kastar jag in F20 tillsammans med F16.

Edited by cf112

A4 (Norrlands Artreg) låg i Östersund, inte i Boden.

Bra initiativ!

/CQ1

Helt rätt! Jag blandade ihop med III-divisionen som utbildades i Boden.

Har du koll på var i Östersund A4 låg?

Edit: Hittade det nog. Regementegatan 25-27 ska väl stämma?

Edited by cf112

I2 Värmlands regemente låg ju i Karlstad 1913-1994, då det flyttade till Kristinehamn.

Rätt eller fel, men jag har placerat ut förbanden där de fanns vid nerläggningen. Förutom A3 upptäckte jag nu...

Har även missat P4 Kvarn - lägger till eftersom det är ett eget regemente.

P 4 Kvarn är egentligen inget eget regemente. Idag består Kvarn av detachement/avdelningar/kompanier från MSS i Skövde, P 4 i Skövde, Hkpflj i Linköping samt FMLOG.

Följande historik finns för Kvarn:

1963-1994 Infanteriets Stridsskola InfSS (flytt från Rosersberg Stockholm via Linköping)

1995-1999 Stridsskola Mitt SSM

1999- Markstridsskolan (del av).

Övningstruppen som finns i Kvarn har tillhört InfSS, SSM och under senare tid olika förband. Krigsplacering har hela tiden skett vid förband. I princip har det sett ut enligt följande:

1963-1997: I 4

1998-2000: I 2

2000-2006 : P 4

2006- : P 4 och Hkpflj

Delar av GU har utbildats för andra förband.

När det gäller Linköping finns följande historik:

- I 4 var 1997 grupperad på västra delen av dubbelkasernområdet.

- A 1 var 1997 grupperad på östra delen av dubbelkasernområdet. Innan A 1 var Lv 2 grupperad där och innan dess var en bataljon ur Livgrenadjärregementet grupperad där. Som kuriosa hade de bägge infanteribataljonerna varsitt kasernområde som nästan var en spegelbild av varandra med varsin matsal, varsitt förråd, varsina mässar o s v.

- T 1 var 1997 grupperad på sydvästra delen av dubbelkasernområdet. De flyttade 1985 från området kring Överstegatan (ca 1000 m NV I 4/A 1).

Malmen (gruppering för nuvarande Hkpflj, f d AF 2) är Livgrenadjärregementets ursprungsplats. Regementet var då uppdelat i 1. och 2. Livgrenadjärregementet respektive I 4 och I 5.

F 13 ska flyttas från Norrköpings flygplats till Bråvalla som ligger västerut en bit förbi Fyrby mot Glan.

Vill du ha hjälp med att flytta pilarna så hör av dig.

Edit: På Malmen har F 3 varit grupperad 1926-1974 (efter I 4/I 5 flyttade). Efter F 3:s nedläggning 1974 har Flygvapnets detachement på Malmen hetat olika saker: F 13M (F 13 Norrköping), F 16M (F 16 Uppsala), och sedan 2003 F 17M (F 17 Kallinge).

Mvh Mats

Edited by MatsW

..............

Vill du ha hjälp med att flytta pilarna så hör av dig.

.............

Mvh Mats

Tack Mats!

Jag har döpt om P4 Kvarn till Markstridsskolan Kvarn.

F13 är flyttat till rätt plats (?).

Linköping skulle jag vilja ha hjälp med!

Reggar du dig på Google maps så kan jag bjuda in dig till samarbete sen.

Gäller förövrigt alla andra här som kan och vill hjälpa till att göra mitt försök lite mer exakt.

/cf112