dxl Posted May 1, 2009 Report Share Posted May 1, 2009 Gäller en: Samsung NC10 lite missvisande rubrik kanske men jag kom inte på något bättre. Min sambo skulle titta på film som låg på hennes notebook, så långt allt väl. Dock blev det strul med skärminställningarna. Och någonstans så klickade hon "fel" och startade om och nu händer följande: Det jag tror hon gjort är att hon stängt av skärmen till förmån för en sekundär skärm eller något sånt. Är dock inte alls säker då jag inte har en aning om hur hennes notebook funkar. Datorn startar som vanligt, man kan komma in i "recover" menyn och "windows XP" laddskärm syns. Men då hon loggar in så blir det ingen bild. Man har tydligt den där ljudslingan som hörs när man loggar in. Att starta i felsäkert läge samt vga läge hjälper inte heller. vilket stärker mig i tron att hon "klickat bort skärmen till förmån för en annan skärm" Alltså, fram tills den loggar in i windows så är det bild. att ansluta en extern skärm verkar inte funka heller, då skärmen visar samma medelande som den gör när datorn är i sleepmode (den hittar alltså en dator och allt men visar ingen bild) Går ju så klart att göra systemåterställning till en fyra månder gammal punkt men vill helst undvika det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted May 1, 2009 Report Share Posted May 1, 2009 Gäller en: Samsung NC10 lite missvisande rubrik kanske men jag kom inte på något bättre. Min sambo skulle titta på film som låg på hennes notebook, så långt allt väl. Dock blev det strul med skärminställningarna. Och någonstans så klickade hon "fel" och startade om och nu händer följande: Det jag tror hon gjort är att hon stängt av skärmen till förmån för en sekundär skärm eller något sånt. Är dock inte alls säker då jag inte har en aning om hur hennes notebook funkar. Datorn startar som vanligt, man kan komma in i "recover" menyn och "windows XP" laddskärm syns. Men då hon loggar in så blir det ingen bild. Man har tydligt den där ljudslingan som hörs när man loggar in. Att starta i felsäkert läge samt vga läge hjälper inte heller. vilket stärker mig i tron att hon "klickat bort skärmen till förmån för en annan skärm" Alltså, fram tills den loggar in i windows så är det bild. att ansluta en extern skärm verkar inte funka heller, då skärmen visar samma medelande som den gör när datorn är i sleepmode (den hittar alltså en dator och allt men visar ingen bild) Går ju så klart att göra systemåterställning till en fyra månder gammal punkt men vill helst undvika det. STOR RISK att det är ett taskigt virus som deletar exe filer. Kör antivirus omedelbart eller stäng av datorn (batteri ut) tills någon som kan saken kan kolla på datorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 1, 2009 Author Report Share Posted May 1, 2009 den kör norton så fort skärmsläckaren går igång efter fem minuter. Dock så var ju problemet direkt efter hon bootade om efter fippel för att få extern skärm (tvn) att funka. Men det blir en system återställning nu. Dock vore det intresant att höra svar endå. Har läst lite om att man kan maxa sin upplösning över vad skärmen klarar t.e.x. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted May 2, 2009 Report Share Posted May 2, 2009 (Med risk för att slå in öppna dörrar:) De flesta laptops har ju en shifttangent benämnd Fn, vilken tillsammans med några av de övriga tangenterna brukar kunna trolla fram sådana trevliga funktioner som avstängning av touchpad och skärm. Enligt denna bild tycks kombinationen Fn + F4 göra något med skärmen på en NC10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 2, 2009 Author Report Share Posted May 2, 2009 FN F4 har provats och inte funkat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 14, 2009 Forumsledning Report Share Posted May 14, 2009 Löste detta sig? Alt 1. Anslut en extern skärm och se vad som händer. Alt 2. Ett sätt att prova om det är inställning i OS eller hårdvara är ju att boota på en LIVE-CD, tex Ubuntu. Från USB-sticka lär det ju bli för en NC10 eller USB-cd spelare. Ev. måste Boot-order sättas om i BIOS innan man kan boota på USB. Alt 3. Kolla i BIOS att grafikkortsinställningar, osv ser rätt ut. Alt 4. De flesta Netbooks har INTEL GMA Driver-(garfikdrivare). Med den kan man ange massa saker via kortkommandon default. Otroligt irriterande och felkälla till att småbarn flippar pappas desktop upp och ner... Ctrl+Alt+F3 ska betyda "Aktivera Notebook". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.