Jump to content
Sign in to follow this  
henke

NY SIDA: Ak5 C

Recommended Posts

Vård skall genomföras med CLP(80% rengörande, 20% smörjning) men till smörjning finns en särskild olja som liknar CLP att tillgå men med motsatta förhållanden dvs 20% rengöring, 80% smörjande. Ursäkta min bakishjärna men har totalt hjärnsläpp och minns inte vad den heter just nu. Får väl komplettera senare......

Kuriosa: sista-skottsspärren gör att sista skottet i varje magasin tar något högt höger dessutom...

SMX är det nog du avser, den är endast smörjande och innehåller inget lösningsmedel alls.

Hur hade du tänkt att sistaskottspärren skulle påverka träffläget? Vapnet hakar inte upp förens långt efter att kulan lämnat loppet.

Jag förstår inte hur man kan göra en av de tyngsta automatkarbinerna ännu tyngre?! Batteripaketet på aimpointen sitter på fel sida och skapar eldavbrott, framförallt vid automateld men jag har även haft en hel del problem med patronvis eld. Hylsan som kastas ut studsar tillbaka ner och kläms fast. Enligt en vapentekniker så är ett annat problem att utkastaren är för kraftig och skapar tydligen eldavbrott. Jag har upplevt att vapnet inte fungerar lika bra som föregående version när det är "skitigt" och eldavbrotten ökar avsevärt! Det var även någon som påpekade ömtåligheten på magasinen, det stämmer. Dom går sönder för ingenting, framför allt när det är kallt och man våldar lite för mycket.

Det som är positivt är att vi äntligen fått aimpoint.....som iofs är för tung också men men, man kan inte få allt. Rails är ett stort +

Men allt detta ökar vikten som redan är alldeles för mycket!!

bg_band2.jpg

Denna tråd är för feedback till den nya sidan om AK5C på soldf.com. Diskussion om vapnet som sådant tar vi i kasunen. Tack för den feedback som vi får och fortsätt gärna sända om ni hittar sakfel eller har andra förslag på hur faktasidan kan bli bättre.

//Isgubbe

--------------------

REGLER

SMX är det nog du avser, den är endast smörjande och innehåller inget lösningsmedel alls.

Hur hade du tänkt att sistaskottspärren skulle påverka träffläget? Vapnet hakar inte upp förens långt efter att kulan lämnat loppet.

Kan stämma att det inte innehåller rengöring alls, citerar enbart en tekniker från FM.

Källa på sista skottet är MSS-instruktörskurs för AK5C. För mig låter det också ofattbart, pistol förstår jag då pipan rör sig men inte AK.....