Jump to content

NY SIDA: Ak5 C


Recommended Posts

  • Forumsledning

Äntligen har vi lyckats färdigställa sidan om Ak5C.

 

Stort tack till Adeptus Bellum som skrivit sidan samt till 2sharp, Nifelhel, 9x19, mfl som kommit med synpunkter och till Jonas, Kim och PL för bilderna.

 

t_ak5c_skytt.jpg

 

Sidan hittar ni här: http://www.soldf.com/ak5c.html

 

 

Kommentarer/fel får ni gärna skriva i denna tråd.

/Henke

Link to comment
Share on other sites

Mellan 2003-2005 så genomfördes truppförsök med 300 stycken Ak 5CF (Caesar Försök).

Dessa Ak 5CF modifierades men målsättningen att öka tillförlitligheten och de var svarta.

 

fetmarkerad mening känns lite sådär.

Jag antar att "men" skall vara "med" men meningen i helhet borde nog skrivas om till nånting i stil med

Dessa Ak 5CF modifierades med målsättningen att öka tillförlitligheten. Dessa vapen var svarta.[/b]
Link to comment
Share on other sites

Jag reagerade på att magasinens ömtålighet inte nämnts. Magasinen får sprickor, speciellt vid läpparna, om man inte hanterar dem varsamt, om man bara måste släppa magasinet vid omladdning så är risken stor för att magasinet inte går att använda senare. Dessutom så kan patroner flyga ut ur magasinet om man fyllt det med 30 patroner och råkar slå till det, motsv. Tex: när man slår i ett jägarmag så kan 3-4 patroner i det magasinet som sitter utanför flyga ut när man slår i det.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är en ny lösskjutningsanordning. Vid lösskjutning gängar man av flamdämparen och ersätter den med lösskjutningsanordningen.

 

/mdn

Fast man skulle ju kunna lägga till att den inte är särskild lämplig för lösskjutning då smuts och slagg mm samlas på fel ställen och orsakar eldavbrott rätt ofta. Kanske är nått de åtgärdat och kanske inte är enbart vapnets "fel" utan även ammunitionen? AK5C verkar för övrigt ha en större tendens att bli smutsigt även vid skaprskjutning också. Vapenvården jämfört med AK5A var mera krävande vill jag minnas.

Link to comment
Share on other sites

"För att till fullo utnyttja rödpunktsiktets fördelar rörande tid till skott och omvärldsuppfattning så siktar man med bägge ögonen öppna."

 

Den meningen kan upplevas som bättre om meningen fullföljs.

"För att till fullo utnyttja rödpunktsiktets fördelar rörande tid till skott och omvärldsuppfattning så siktar skytten på korta avstånd, under goda siktförhållanden eller där omständigheterna inte kräver annat med bägge ögonen öppna."

 

Jag är medveten om att korta stridsavstånd dyrkas högre än gud enligt den nya grundläggande, och för en del befattningar förmodligen all, skytteutbildning.

Men rätt skall vara rätt?

 

Ordet man säger mig att fk_satan inte varit i närheten av texten.

 

 

I övrigt en bra informationssida.

Link to comment
Share on other sites

"...och att en bajonett till Ak 5C är under införande."

 

När vi gick hönnörs styrka på ÖB-bytet så hade vi bajonetter till våra AK5C.

Vad jag förstod på officerarna så var denna enbart för AK5C och passade inte in på tidigare modeller.

Fick jag det om bakfoten med andra ord?

Link to comment
Share on other sites

Om 5.56 verkan på mål.

I... Sverige motverkas problemet i huvudsak av en ny metodik i skjututbildningen samt av att rödpunktssiktet gör det lättare att sikta och komma till skott och i snabba lägen.

Nu vart jag nyfiken. Hur kan ändrad metodik i skjututbildningen, rödpunktssikte motverka problemet?

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju den som skrivit sidan så nu känns det som att det är dags att svara och försvara. Jag vill i alla fall börja med att tacka för den korrektur som ni bjudit på hittills. Jag blir lite lätt ordblind efter ett tag och meningar som jag skrivit, tja, jag vet ju precis vad jag menar.

 

 

@Munken_swe

Jag använder gärna begreppet YMMV, Your Mileage May Vary. När det gäller magasinen så brukar jag märka mina magasin med en bit silvertejp i en av cellerna, närmast bottenplattan, i syfte att ha uppföljning på magasinen. Jag har valt ett magasin som jag spöar extra mycket, t.ex. eldavbrottsövningarna där jag slår på magasinet och som jag alltid fyller upp och använder i första hand.

 

Det jag kommit fram till är att magasinen håller tillräckligt bra. Jag har inte haft sönder något än så länge, trots genomförda eldavbrottsförfaranden och en del våldande. Det har däremot hänt en gång att en patron stuckit iväg när jag genomfört patron ur, och det var då jag släppte ett magasin om 26 patroner rätt ner i gruset på skjutbanan. Det magasinet fortsatte sen att fungera utmärkt.

 

Jag tycker att det är bra att vi äntligen fått in nya magasin i systemet, jämfört med de gamla stålmagasin som är så förbaskat sönderkörda efter ett stort antal GU-kullar. När jag fick ut mina första fyra magasin så konstaterade jag dock att det var oerhört svårt att stoppa in ett magasin med 30 bulor i ett vapen med framfört slutstycke. Det krävdes en del våld, trots att magasinen inte ska slås in utan det ska räcka med att föra upp magasinet i magasinsstyrningen och drar det emot dig i syfte att få magasinsspärren att låsa.

Magasinen har blivit bättre efterhand som jag slitit in dom. När det sen gäller jägarmagasin så slutade jag att använda dom redan under värnplikten just för att patronerna ibland flyttades ur sitt läge och då gjorde magasinet oanvändbart.

 

Så kontentan är att du bör inte slå in magasinet, utan dra i det tills du får magasinsspärren att låsa. Det blir lättare när magasinen är inslitna, eller så nöjer du dig med att fylla magasinen med 28-29 patroner, vilket även var ett hett tips med de gamla stålmagasinen. Visst finns det stålmagasin som är helt felfria och som varit klockrena, men dom börjar bli allt färre IMHO :-(

 

 

@Kingecho1

Ett vapen som funkar som bäst under löspluggsövningar är inte rätt vapen för krigsförband. :baskerPa:

När det gäller vården så är jag av en annan uppfattning. Till Ak 5C så har vi infört en ny vårdmetod som går ut på att du ska smeta in med CLP, låta det verka och sen torka av och smeta in på nytt efter behov. Hur detta kan vara mer krävande förstår inte jag, men du kanske har kört efter det gamla "putsa och gno"? Visst samlas det slagg i spåren till skenorna, och det kan upplevas som om den gröna putsduken behövs, men jag har svårt att se hur något kan vara enklare än att bara smeta in och torka av.

 

Med våra nya vapen så ska vi inte putsa tills allting glänser, utan vi ska göra rent vapnet i syfte att säkerställa funktionen. Jag har i andra inlägg kritiserat befäl som lever kvar i den gamla invasionsförsvarsmentaliteten och jag brukar också kritisera dom som fortfarande lever och lär enligt Vård 90.

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete 0:)

 

 

@Yohn

Med det nya SkjutR Ak så koncentrerar vi oss på att träffa inom killzone på tavlorna. Det är den streckade linjen som täcker hjärna, ryggrad, hjärta, lungor och övre delen av buken. En träff i hjärna eller ryggrad kan fälla målet direkt. Träffar i blodrika organ eller artärer kan ta lite längre tid, men ett fallande blodtryck har ett bevisat negativ inverkan på stridsvärdet.

 

5.56 som avfyrats från en pipa som är en halvmeter lång får en högre utgångshastighet jämfört med en som är 350 mm lång, vilket ger vid hand att det är en större energiöverföring vi träff. Den större energiöverföringen ger större vävnadsskador och en större chans att slå ut målet. En träff i ett tillräckligt hårt ben kommer att sätta tvärstopp för kulans framfart och lämna all energi i målet. Men det är ingen självklarhet att kulorna tumlar eller splittras i målet. Därför så koncentrerar vi oss idag mer på skottens placering jämfört med tidigare.

 

Per Arvidsson erbjuder en del tankar och funderingar på ämnet i fråga: Soldier Lethality and Wound Ballistics from a Swedish Perspective. Jag påstår inte att han har rätt i allt han någonsin sagt. Jag har inte heller sett fallmål som bara ger utslag längs med killzone, men resonemanget håller.

 

 

@Mortax

I Ak 5C-tråden så finns det bilder på bajonetterna som passar Ak 5C. Är det dessa som ni hade? Dom fungerar inte till Ak 5A/B, utan till de gamla vapnen så används mig veterligen fortfarande Ak 4-bajonetten med en särskild adapter.

 

EDIT: Med anledning av Kingecho1 och Essrays frågeställningar så startade jag upp en tråd angående vårdsystemet Bor-CAP.

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

Till Ak 5C så har vi infört en ny vårdmetod som går ut på att du ska smeta in med CLP, låta det verka och sen torka av och smeta in på nytt efter behov.

Är detta en metod som är avsedd att tillämpas/fungerar bra endast på AK5C, eller är den även att ordinera på andra vapensystem, t.ex. AK5A, AK4, KSP58 osv.?

Link to comment
Share on other sites

eftersom det är så jag kört i Hemvärnet i 5 år nu så kan jag säga att det funkar.

aldrig haft eldavbrott på varken AK5 eller KSP 58 än.

 

ja, inte pga brister i vården iaf.

hylsor som hamnat fel pga hylsfångare och band som trasslat ihop sig räknar jag inte.

 

vet inte om jag har tokfel men jag har fått för mig att lite krutslagg snarare smörjer än kärvar.

dock inte sagt att jag låter all krutslagg sitta kvar, jag sitter dock inte och idiotputsar tills allt är borta.

Link to comment
Share on other sites

Lite synpunkter...

 

Ak 5 i sin grundversion ökänt för sin vikt i jämförelse med utländska motsvarigheter. Ak 5C är till och med 0,5 kg tyngre än Ak5A stridsladdat.

Förslag: AK5 är i sin grundversion, jämfört med utländska motsvarigheter, ökänd för sin vikt. AK5C, efter renovering och modifiering, väger stridsladdat t o m 0,5kg mer än AK5 men upplevs som mer balanserat och ergonomiskt i och med den kortare längden och ställbara axelstödet

 

Granattillsatsen, Colt m203 fästs på vapnet istället för automatkarbinens ordinarie handskydd och skjuter en 40 mm projektil. Stridsammunitionen består av gevärsspränggranater med tryck- och splitterverkan.

Förslag: 40mm Granattillsats (Colt M203) till AK5C fästs genom att ordinarie handskydd tas bort och granattillsatsen sätts dit istället. Skillnaden mellan 40mm Granattillsats till AK5 och den till AK5C är att till AK5C saknas den sprint som på AK5 håller ihop det tvådelade handskyddet. Stridsammunitionen är 40mm Gevärssprängranater (tryck- och splitterverkan). Det finns även 40mm IDV-ammuniton, en variant av gummikulor, som används vid insats mot folkmassa.

 

Ang vapenlampa. Saknas det information (såg det fanns en hel del på tillverkarens hemsida) eller ska det klippa&klistras från den officiella instruktionsboken?

F ö ett trevligt nytillskott på Soldf.com :baskerPa:

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

"...och att en bajonett till Ak 5C är under införande."

 

När vi gick hönnörs styrka på ÖB-bytet så hade vi bajonetter till våra AK5C.

Vad jag förstod på officerarna så var denna enbart för AK5C och passade inte in på tidigare modeller.

Fick jag det om bakfoten med andra ord?

Så länge materielen tillförs FM och inte finns i tillräckligt antal för att dela ut till alla så är den under införande. Vissa kan ju ha tur och få ut sakerna långt innan andra.

 

Är detta ett vapen som kommer finnas hos polisen i sinom tid eller får dom nöja sig med CGA 5 i vanlig ordning?

Det beror ju helt och hållet på om RPS beslutar att köpa in några, men jag ser ingen anledning till varför de skulle göra det.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Uppdaterat lite.

 

* Inledningsstycket

* Texten om Granattillsatsen

 

* Ny bild Ak5CF

* Bildtext Ak 5C Prototyp

 

 

Det är medvetet en blandning av orden Ak5, Ak 5, Ak5C, Ak 5C, Ak5A Ak 5A för att nå bättre sökresultat i sökmotorer om användare söker på de olika orden.

 

*Ak5 sidan har viss text ändrats för att hänvisa till Ak5 C-sidan samt 2 bilder på Ak5C/Ak5CF lagts in där med.

 

Tack för synpunkter och input./Henke

Link to comment
Share on other sites

Resultatet har blivit ett mer ergonomiskt vapen med moderna tillbehör. Ak5 är i sin grundversion, jämfört med utländska motsvarigheter, ökänd för sin vikt. En stridsladdad Ak 5C väger efter renovering och modifiering 0,5kg mer än Ak 5A. Dock upplevs Ak 5C som mer balanserat och ergonomiskt i och med den kortare längden och det ställbara axelstödet

 

Ska nog vara balanserad och ergonomisk, eller? Då vi pratar om en tingest och inte vad tingesten gör.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet har blivit ett mer ergonomiskt vapen med moderna tillbehör. Ak5 är i sin grundversion, jämfört med utländska motsvarigheter, ökänd för sin vikt. En stridsladdad Ak 5C väger efter renovering och modifiering 0,5kg mer än Ak 5A. Dock upplevs Ak 5C som mer balanserat och ergonomiskt i och med den kortare längden och det ställbara axelstödet

 

Ska nog vara balanserad och ergonomisk, eller? Då vi pratar om en tingest och inte vad tingesten gör.

:rodna: Helt korrekt observerat av 3924.

Eftersom det är lätt att vara efterklok och kommentera från sidlinjen såg jag även en annan sak under rubriken "Granattillsats":

AK5 har ett tvådelat handskydd (som hålls på plats med en klämma/sprint whatever man vill kalla plåtbiten). Därför kan du ej ta bort handskyddenAK5C (som har ett enda handskydd) utan det är hanskyddet som byts ut. Byt sedan i texten ut "en sprint" mot "den sprint" alt. "sprinten" och kanske skriv in att den är borttagen (i modifieringen från AK5 till AK5C) så blir det lite tydligare. Saknas ett "i" i "IDV-ammuniton" (my bad från början).

 

Granattillsats 40 mm (Colt M203) till Ak 5C monteras genom att ersätta de ordinarie handskydden med granattillsatsen. Skillnaden mellan 40 mm Granattillsats till Ak 5A och Ak 5C är att en sprint som på den äldre versionen höll ihop handskydden numera saknas. Stridsammunitionen är 40 mm Gevärsspränggranater (tryck- och splitterverkan). Det finns även 40 mm IDV-ammuniton, en variant av gummikulor, som används vid insats mot folkmassa.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Är detta ett vapen som kommer finnas hos polisen i sinom tid eller får dom nöja sig med CGA 5 i vanlig ordning?

 

Nej Ak5C tillhör Försvarsmakten enkom.

Svensk polis har inga CGA5P utan det är enbart Särskilda Beredskapspolisen som har dessa.

Link to comment
Share on other sites

Är detta ett vapen som kommer finnas hos polisen i sinom tid eller får dom nöja sig med CGA 5 i vanlig ordning?

 

Nej Ak5C tillhör Försvarsmakten enkom.

Svensk polis har inga CGA5P utan det är enbart Särskilda Beredskapspolisen som har dessa.

 

Jag har sett bilder på vanlig polis som bär CGA5P på ryggen med infälld kolv så din information om att enbart särskilda beredskapspolisen har dessa är troligen felaktig. Ska kolla upp detta och återkommer.

 

Är detta ett vapen som kommer finnas hos polisen i sinom tid eller får dom nöja sig med CGA 5 i vanlig ordning?

 

Nej Ak5C tillhör Försvarsmakten enkom.

Svensk polis har inga CGA5P utan det är enbart Särskilda Beredskapspolisen som har dessa.

 

Jag har sett bilder på vanlig polis som bär CGA5P på ryggen med infälld kolv så din information om att enbart särskilda beredskapspolisen har dessa är troligen felaktig. Ska kolla upp detta och återkommer.

 

Hittar inte just den bild jag letar men här...

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0504/28/elit375.jpg

Nationella insatsstyrkan som bär CGA5P eller en ak5 ???

Link to comment
Share on other sites

det finns en ny bajonett till ak5C.

jag är smärtsamt medveten om att den verkar vara hemlig försöks-mtrl, och ej får visas på bild i detta forum.

dock finns det ett par hundra bilder på facebook bla.(inte bitter alls, oh ni cola-substitut)

 

de användes av utlandsstykans högvakt under dec/jan.

dock skall denna vara enbart för parad-tillfällen, och en "strids-bajonett" var påtänkt men ligger väl just nu på is.

Link to comment
Share on other sites

Är detta ett vapen som kommer finnas hos polisen i sinom tid eller får dom nöja sig med CGA 5 i vanlig ordning?

 

Nej Ak5C tillhör Försvarsmakten enkom.

Svensk polis har inga CGA5P utan det är enbart Särskilda Beredskapspolisen som har dessa.

 

Jag har sett bilder på vanlig polis som bär CGA5P på ryggen med infälld kolv så din information om att enbart särskilda beredskapspolisen har dessa är troligen felaktig. Ska kolla upp detta och återkommer.

 

Är detta ett vapen som kommer finnas hos polisen i sinom tid eller får dom nöja sig med CGA 5 i vanlig ordning?

 

Nej Ak5C tillhör Försvarsmakten enkom.

Svensk polis har inga CGA5P utan det är enbart Särskilda Beredskapspolisen som har dessa.

 

Jag har sett bilder på vanlig polis som bär CGA5P på ryggen med infälld kolv så din information om att enbart särskilda beredskapspolisen har dessa är troligen felaktig. Ska kolla upp detta och återkommer.

 

Hittar inte just den bild jag letar men här...

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0504/28/elit375.jpg

Nationella insatsstyrkan som bär CGA5P eller en ak5 ???

 

 

Nu är vi verkligen Off Topic!

 

Bara för att du sett vanlig polis bära CGA5P så betyder inte det att de gjort rätt. De enda som idag har tillgång till samt får utrustas med CGA5P måste tillhöra Särskilda Beredskaps Polisen. I den organisationen är minst varje gruppchef "vanlig" polis.

 

Bara för att NI bar en eller flera CGA5P för drygt 5år sedan betyder inte det att man har dessa idag eller att de är tillåtna. Aftonbladet är ingen bra källa.

 

 

@MP Loke

Särskilda Beredskaps Polisens CGA5P är inte samma som AK5D. CGA5P är kortade gamla AK5A som tagits in för REMO. AK5D är kort från start.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Till Ak 5C så har vi infört en ny vårdmetod som går ut på att du ska smeta in med CLP, låta det verka och sen torka av och smeta in på nytt efter behov.

Är detta en metod som är avsedd att tillämpas/fungerar bra endast på AK5C, eller är den även att ordinera på andra vapensystem, t.ex. AK5A, AK4, KSP58 osv.?

 

Vård skall genomföras med CLP(80% rengörande, 20% smörjning) men till smörjning finns en särskild olja som liknar CLP att tillgå men med motsatta förhållanden dvs 20% rengöring, 80% smörjande. Ursäkta min bakishjärna men har totalt hjärnsläpp och minns inte vad den heter just nu. Får väl komplettera senare......

 

Ville bara påpeka ett sakfel i texten om AK5C:

Angående reservriktmedel - 400 m siktet är uppborrat och skall vara lika stort som det gamla 250 m så det är alltså inte 400 m siktet utan det gamla stridsiktet på 250 m som är reservriktmedel. Detta skall vara genomfört på alla AK5C men jag vet av personlig erfarenhet att på vissa kan det vara missat. Vette fan vilken vapentekniker som missade det vid kontrollen men så är det....

 

Kuriosa: sista-skottsspärren gör att sista skottet i varje magasin tar något högt höger dessutom...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...