Jump to content

Namnband

beaver_sthlm

Recommended Posts

Jag tänkte best. namnband från LB-profil. Om jag nu som i mitt fall har 2 efternamn som båda är väldigt korta. Kan jag välja att ha med båda på samma band eller ska jag välja något?

Jag tror aldrig jag sett någon springa runt med 2 efternamn, men det kan ju helt enkelt bero på att dom inte haft det.

:dribble:

Det finns folk som har två efternamn på sina brickor och namnband så det bör väl vara rätt och riktigt. Om du dock är "känd" med endast ett namn och aldrig använder det andra kan du ju lika gärna avstå.

GMY

bg_band2.jpg

Topic: Kan man ha två efternamn på ett namnband

Topic-inte: Enligt svensk lag, i nådens år 2009, skola följande gälla för efternamn, mellan-namn och andra tillmälen som man kan slänga efter folk då man önskar fånga deras uppmärksamhet..

Grrr...

Rokare BG

--------------------

REGLER

gör annars som norrmännen:

ha kardborre på uniformen, och byt namnband som du vill.

och ja det kan ramla av vid strid, jag vet....

men då har man väl en väst över sitt namn ändå?

norrmännen kör kardborre och får likt FS-missionerna ut namnband vid inryck, dvs de har ej namnbricka.

men de använder sina band lite överallt, som att märka ut sovplatser i tält ect.

gör annars som norrmännen:

ha kardborre på uniformen, och byt namnband som du vill.

och ja det kan ramla av vid strid, jag vet....

men då har man väl en väst över sitt namn ändå?

norrmännen kör kardborre och får likt FS-missionerna ut namnband vid inryck, dvs de har ej namnbricka.

men de använder sina band lite överallt, som att märka ut sovplatser i tält ect.

Ja inte tänkte jag sy :P Sitter kardborre överallt annars på uniformen. Så det blir nog på den här med.

Kan jag välja att ha med båda på samma band eller ska jag välja något?

Läser man i Unibest 09:s kapitel "Tjänstetecken till fält-, sjö- och flygstridsuniformer", står under 1.1 Definitioner följande att läsa:

1.19 Namnskyltar och

namnband

Visar namn eller täcknamn samt organisationsenhet, eventuell

underavdelning och i förekommande fall befattning m.m.

OT: Man blir ju lite nyfiken på vilka som bär täcknamn... :ph34r:

Under rubriken 1.19 står vidare att läsa:

Namnband i textil skall vara grön med svart text och bård för gröna och beiga uniformer

och blå med svart text och bård för sjöarbetsjacka m/93:

Vidare finns en bild på ett namnband med ett efternamn. I övrigt finns ingen hänvisning till för-, mellan- eller efternamn. Slutsatsen jag drar av detta, är att det borde vara tillåtet att bära ett namnband med två efternamn.

I övrigt kan jag bara instämma med föregående talare, angående lämpligheten av att endast använda det namn som man normalt blir tilltalad i tjänsten. Under min GU hade alla med dubbla efternamn, båda efternamnen tryckta på sina namnbrickor. Under GSU:n, då befälen röt och gormade som mest, upplevdes det inte vara läge att som enskild soldat invända "Lt, jag föredrar faktiskt att kallas XXXX, istället för YYYY". Eftersom olika befäl valde olika namn som tilltal, uppstod viss förvirring. "Var är XXXX?" "Vem är XXXX?" "Jaha, du menar YYYY" osv.

Om man inte använder båda sina efternamn som tilltal, förespråkar jag således att man endast har det som används på uniformen. Syftet med namnbrickor/band torde ju trots allt vara att man enkelt skall kunna identifiera bäraren, inte att ge henne/honom utrymme att stoltsera med allsköns tillmälen, utmärkelser, grevtitlar, motsv.

Kan jag välja att ha med båda på samma band eller ska jag välja något?

Läser man i Unibest 09:s kapitel "Tjänstetecken till fält-, sjö- och flygstridsuniformer", står under 1.1 Definitioner följande att läsa:

1.19 Namnskyltar och

namnband

Visar namn eller täcknamn samt organisationsenhet, eventuell

underavdelning och i förekommande fall befattning m.m.

OT: Man blir ju lite nyfiken på vilka som bär täcknamn... :)

Nu ska jag inte svära på det, men jag har för mig att svenska flygförare har tagit efter TopGun-stuket och bär mer eller mindre fantasifulla 'callsigns' på sina namnband. Jag ska titta noggrannare efter nästa gång jag ser ett gäng piloter drälla runt på FOI i Kista.

vad gäller täcknamn så är det inte värre, än att det förekom på bredd inom NBG.

alla hade skulle tydligen ha en namnbricka med sin tjänst på, att alternera med den med namn på.

det fanns tex en väldigt stor andel av den fina adelsfamiljen "rifleman" representerad.

och snittsiga callsigns på våra flygförare har jag aldrig sett.

om du då inte menar nr på ryggen av deras innebandy-tröjor?

och snittsiga callsigns på våra flygförare har jag aldrig sett.

om du då inte menar nr på ryggen av deras innebandy-tröjor?

Samtliga spetsnosförare i insatsförbanden har callsigns och bär ibland/ofta endast det namnbandet.

Kör på internet-nicket, "beaver_sthlm", alla möpar hänger ju ändå på soldf...

Alt. en Svensk översättning, "bäver_ sthlm" eller "Sthlms_bäver".

Klockrent...

:wub:

:wub: x 2...

Haha, jo det vore något.

Dock vet man inte om skolan kommer att ha samma humor ;)

:lala:

Nu ska jag inte svära på det, men jag har för mig att svenska flygförare har tagit efter TopGun-stuket och bär mer eller mindre fantasifulla 'callsigns' på sina namnband. Jag ska titta noggrannare efter nästa gång jag ser ett gäng piloter drälla runt på FOI i Kista.

Det tycks stämma. Jag grävde vidare lite i Unibest, och fann i kapitlet "Särskild utrustning som används till flera uniformsdräkter" under rubriken "5.9.2 Namnband", följande text:

namnband bärs till flygstridsdräkter på kardborrband på enligt FOM, namnband till

flygstridsdräkter får utföras som ”täcknamn”

Följdfråga. Nu har mina namnband dykt upp. Det verkar som högre sidan ska vara i nivå med namnbrickshållares högra sida, eller är det något annat man skall rikta mot?

Unibest 09:s kapitel "Tjänstetecken till fält-, sjö- och flygstridsuniformer", under 1.19 anger följande:

namnband av textil sys fast omedelbart över fast namnbrickshållare på vänster

bröst och med innerkanten på namnbandet om möjligt i linje med dragkedjans

innerkant alternativt centrerat på bröstfickans lock (m 90L)

Av bilden under framgår att med "dragkedjan" avses bröstfickans dragkedja (dvs. inte fältjackans). Vad gäller uttrycket "omedelbart över", kan nämnas att det i UniRFM 2003 angavs att bandet skulle sys 5 mm över namnbrickehållaren. Huruvida någon ändring i sak är avsedd, vågar jag inte svara på.

• 4 weeks later...