Kustbo Posted April 26, 2009 Report Share Posted April 26, 2009 Lite udda fråga som jag hoppas Någon kan hjälpa mig med. Måste dra upp förtöjningsrör som sitter nertryckta i bottendyn ca 3m och nu har återigen isen tryckt ner dem mera i botten då isen lade vid högvatten och sedan sjönk och då åkte rören ner för långt och måste dras upp. Vi har i många år använt en bojlyft modell flytande stubbrytare men den har gett upp nu och då vill jag hitta på en enklare och framförallt säkrare metod och kom då att tänka på såna lyftpåsar som används vid bärgning av föremål vid dykningar och marinarkeologiska utgrävningar och om dessa kan funka. Tanken är att fästa påsen på röret lagom långt under ytan och pumpa upp den och låta naturkrafterna jobba i fred, så klarar såna påsar att göra det jag vill och var kan man isf få tag på dem hyra/köpa och hur pass rejäl kompressor krävs för att fylla dem. Tacksam för tips och förslag, även andra lösningar på detta problem mottages tacksamt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 26, 2009 Report Share Posted April 26, 2009 Lite udda fråga som jag hoppas Någon kan hjälpa mig med. Måste dra upp förtöjningsrör som sitter nertryckta i bottendyn ca 3m och nu har återigen isen tryckt ner dem mera i botten då isen lade vid högvatten och sedan sjönk och då åkte rören ner för långt och måste dras upp. Vi har i många år använt en bojlyft modell flytande stubbrytare men den har gett upp nu och då vill jag hitta på en enklare och framförallt säkrare metod och kom då att tänka på såna lyftpåsar som används vid bärgning av föremål vid dykningar och marinarkeologiska utgrävningar och om dessa kan funka. Tanken är att fästa påsen på röret lagom långt under ytan och pumpa upp den och låta naturkrafterna jobba i fred, så klarar såna påsar att göra det jag vill och var kan man isf få tag på dem hyra/köpa och hur pass rejäl kompressor krävs för att fylla dem. Tacksam för tips och förslag, även andra lösningar på detta problem mottages tacksamt Vet inte om lyftsäck är bästa lösningen men det kan säkert gå. Normalförfarandet med lyftsäck är att man fyller den med en separat flaska medan man ligger i vattnet, det är förenat med en vss risk så man måste vara uppmärksam och tänka igenom vad man gör. Lyftsäckar är inte gratis så det kan vara bäst att hyra dem. Kolla dessa företag för att få en uppfatning om kostnader: http://www.rescue.se/, http://www.ursuk.com/ursuit%20lift%20bag%2...0%201000%20kg50 //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted April 26, 2009 Author Report Share Posted April 26, 2009 Lite udda fråga som jag hoppas Någon kan hjälpa mig med. Måste dra upp förtöjningsrör som sitter nertryckta i bottendyn ca 3m och nu har återigen isen tryckt ner dem mera i botten då isen lade vid högvatten och sedan sjönk och då åkte rören ner för långt och måste dras upp. Vi har i många år använt en bojlyft modell flytande stubbrytare men den har gett upp nu och då vill jag hitta på en enklare och framförallt säkrare metod och kom då att tänka på såna lyftpåsar som används vid bärgning av föremål vid dykningar och marinarkeologiska utgrävningar och om dessa kan funka. Tanken är att fästa påsen på röret lagom långt under ytan och pumpa upp den och låta naturkrafterna jobba i fred, så klarar såna påsar att göra det jag vill och var kan man isf få tag på dem hyra/köpa och hur pass rejäl kompressor krävs för att fylla dem. Tacksam för tips och förslag, även andra lösningar på detta problem mottages tacksamt Vet inte om lyftsäck är bästa lösningen men det kan säkert gå. Normalförfarandet med lyftsäck är att man fyller den med en separat flaska medan man ligger i vattnet, det är förenat med en vss risk så man måste vara uppmärksam och tänka igenom vad man gör. Lyftsäckar är inte gratis så det kan vara bäst att hyra dem. Kolla dessa företag för att få en uppfatning om kostnader: http://www.rescue.se/, http://www.ursuk.com/ursuit%20lift%20bag%2...0%201000%20kg50 //I Tack för tipsen, ska kolla dem Vad finns det för andra metoder som kan funka då? Gäller bara att dra upp rören i dess längdriktning 1/2 -1m men leran suger fast dem något grymt så det brukar behövas en liten stunds belastning innan greppet släpper och rören åker upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted April 27, 2009 Report Share Posted April 27, 2009 Kan man inte skarva på rören i stället? Ju djupare i botten de sitter desto bättre . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted April 27, 2009 Report Share Posted April 27, 2009 Hur långt ut från land ligger rören? Kan du inte låna en grävare av någon bekant och använda den som en kran? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted April 27, 2009 Author Report Share Posted April 27, 2009 eskil: Jo tanken finns att skarva på dem, tyvärr är det inte gängskarv på dem så det blir att göra hylsor och bulta men det funkar också, det är i princip bottennlöst där för när vi pålade för kajen körde vi ner 112m stockar och det hade gått bra at trycka ner några såna på varandra om vi bara hade haft flera ;-( Berg: Jo vi har gjort så förut när vi bytte alla rörren då både tog vi upp de gamla och monterade de nya med en grävare med gripklo, men det kostar och vi är bara en liten hamnföreniing med 12 medlemmar och några av dem är riktiga snåljåpar som helst ska ha allt gratis, jag föreslog maskinhjälp men de andra ska sneaka som vanligt ;-( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 27, 2009 Report Share Posted April 27, 2009 Den här stubbrytaren ni har, är den illa skadad? Visserligen har jag inte så stor erfarenhet av stubbrytare, har bara använt en ett par gånger för lite bärgningsarbete men jag fick intrycket att de är i princip oförstörbara, enkelt att byta trasiga eller utslitna delar. Ett alternativ är en flotte av fyra oljefat, ett i var hörn med någon form av enkel vinsch i mitten. Fäst vinschen i rören, veva in så mycket det går, och vänta så lär nog rören komma upp efter en stunds belastning. //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted April 27, 2009 Author Report Share Posted April 27, 2009 Den här stubbrytaren ni har, är den illa skadad? Visserligen har jag inte så stor erfarenhet av stubbrytare, har bara använt en ett par gånger för lite bärgningsarbete men jag fick intrycket att de är i princip oförstörbara, enkelt att byta trasiga eller utslitna delar. Ett alternativ är en flotte av fyra oljefat, ett i var hörn med någon form av enkel vinsch i mitten. Fäst vinschen i rören, veva in så mycket det går, och vänta så lär nog rören komma upp efter en stunds belastning. //I Stubbrytaren sitter monterad på en ponton med 2st 600l tankar och winschen har en dragkraft på 2,5 ton och viren går via en bryttrissa på toppen och ner till en stålkrampa som fästes i röret, sen vevar vi ner så att ca 1/3 av tankarna sjunker under ytan och väntar på att flytkraften ska göra sitt. Dessvärre har tankarna börjat rosta sönder och delar av övriga plattformen med arbetsdäck måste renoveras samt ny winsch skafas då den gav upp senaste gången vi gjorde detta så därför var tanken att testa en ny metod. Men kanske lika bra att laga upp den gamla, men det är inte ofarligt att jobba på den, för 2 år sedan lossade låsbulten på stålkramapan när den låg under max press och slungades som en projektil upp i luften över plattformen och missade huvudet på en av oss ombord med bara några cm och det var bra en incident i raden, så gärna något som är lite mindre dramatiskt att arbeta med därav tanken på att ha något som kan hanteras på lite avstånd för att minska risken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted April 27, 2009 Report Share Posted April 27, 2009 Den här stubbrytaren ni har, är den illa skadad? Visserligen har jag inte så stor erfarenhet av stubbrytare, har bara använt en ett par gånger för lite bärgningsarbete men jag fick intrycket att de är i princip oförstörbara, enkelt att byta trasiga eller utslitna delar. Ett alternativ är en flotte av fyra oljefat, ett i var hörn med någon form av enkel vinsch i mitten. Fäst vinschen i rören, veva in så mycket det går, och vänta så lär nog rören komma upp efter en stunds belastning. //I Stubbrytaren sitter monterad på en ponton med 2st 600l tankar och winschen har en dragkraft på 2,5 ton och viren går via en bryttrissa på toppen och ner till en stålkrampa som fästes i röret, sen vevar vi ner så att ca 1/3 av tankarna sjunker under ytan och väntar på att flytkraften ska göra sitt. Dessvärre har tankarna börjat rosta sönder och delar av övriga plattformen med arbetsdäck måste renoveras samt ny winsch skafas då den gav upp senaste gången vi gjorde detta så därför var tanken att testa en ny metod. Men kanske lika bra att laga upp den gamla, men det är inte ofarligt att jobba på den, för 2 år sedan lossade låsbulten på stålkramapan när den låg under max press och slungades som en projektil upp i luften över plattformen och missade huvudet på en av oss ombord med bara några cm och det var bra en incident i raden, så gärna något som är lite mindre dramatiskt att arbeta med därav tanken på att ha något som kan hanteras på lite avstånd för att minska risken. Det är långt ifrån riskfritt att försöka dra loss saker från botten med lyftsäckar också.... Försök laga er befintliga utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts