Jump to content

I natt jag drömde...

BloM

Recommended Posts

Ute på fälten utanför Rimbo står jag när en fin bana av rök syns på himlen tätt följt av ett dovt muller. Några sekunder senare sker en explosion mitt i Rimbo Centrum, som av kraften på det efterföljande ljudet verkar vara en förödande explosion.

Jag blir helt ställd och förstår inte vem som skjuter såna kraftiga potatiskanoner eller liknande. Tills någon som står brevid säger att vi nog blir invaderade. Kort därefter flyger flygplan över oss och inom en halv minut rullar enstaka lastbilstransporter med stridsfordon in mot Rimbo (som tydligen är ett väldigt viktigt mål).

Jag springer med min mor mot skogen som ligger på vägen hem och där ser jag henne för sista gången när vi råkar välja olika vägar runt en dunge.

I en buss som stannat till på vägen ser jag ett par människor och jag försöker prata med dem men det går bara inte. När jag tittar bakåt ser jag ett pansarskyttefordon lastas av från en lastbilstransport. Jag springer till baken av bussen och hoppar ut. Vagnen rullar efter mig men stannar till framför bussen. I diket anser jag ha lite skydd mot irv-siktet och springer därför hukat bland så mycket vegetation som möjligt.

Vagnen är plötsligt avlägsen och uppför den lilla vägen mot huset möter jag två män som redan hämtat ut tre AK4or och en AK5. Jag får AK5an eftersom den är min (såklart) och en AK4.

En massa sjuka saker händer och jag märker att vissa inte bryr sig alls.

Hur som helst sitter allt man lärt sig under värnplikten i efter en kort stund. Rädslan är något som slår mig. Jag blir medveten om att jag kan dö vilken sekund som helst och det är en underlig känsla. Men jag vet att jag måste göra något och tvekar ändå inte till att slåss.

Frågan är då. Hur gör man om det skulle bli en invadering likt den som skedde i Georgien? I drömmen slog det mig att krigsplaceringens ÅSA1 kanske inte är så smart att ta sig till om det nu är fiender långt inne i vårt land. De lär ju ändå veta var våra ÅSA är.

Någon annan som funderat på hur det skulle vara om det verkligen skedde?

Ja under hela mitt liv ända fram till 1998, i 20 år och varje dag. Numera så tänker jag på det bara någon gång i månaden.

Drömmer själv ibland om det kriget som aldrig kommer, dock brukar det hela börja när jag redan är i gröna kläder. Lew rycks då ur sitt förband och blir tillsammans med sin polare K körd ut i skogen i en gammal 240 för att vakta två containrar. I fjärran hörs Art och ovanför hörs elakt flyg. Eftersom vi inte har en aning om vad som händer eller vad vi vaktar så blir både Lew och K lite olustiga. Till slut öppnar vi en container och tittar in, är det verkligen någon som är så viktigt att vi ska dö för det?

Det visar sig vara arméns strategiska snusreserv, Lew och K plockar fram sina fältspadar och börjar gräva sina ståvärn...

Nog är inte FMs mobplatser världens klurigaste att räkna ut längre, men inkallelsen lär väl förhoppningsvis komma innan kriget börjat (annars är vi nog rökta i varje fall). Själv tänker jag dock INTE ta tåget till mobben, eftersom man måste lägga ut pengar och producera kvitto så tror jag det hela kan gå på röven hårt. Istället ska jag och tre andra plutonskamrater färdas den långa vägen Stockholm-Boden (inlandsvägen till Östersund och därifrån till Boden) i VW, för nog borde norra stambanan vara ett rätt hett mål för lede fi?

Ibland på nyårsafton så brukar jag blunda eller titta bort för ett tag så att jag inte ser fyrverkerierna och så slår tanken mig att det lika gärna hade kunnat var fulskaligt krig i sverige, brukar hoppas att det i framtiden är fyrverkerier som smäller.

Ibland på nyårsafton så brukar jag blunda eller titta bort för ett tag så att jag inte ser fyrverkerierna och så slår tanken mig att det lika gärna hade kunnat var fulskaligt krig i sverige, brukar hoppas att det i framtiden är fyrverkerier som smäller.

Jag gjorde samma sak för första gången förra nyår, och jag tänker på det varje vecka. Jag brukar sitta och tänka igenom det jag lärt mig om att klara sig i fält och hur det kommer att vara om det blir krig. Jag är övertygad om att min pluton (radarbilar) kommer slås ut ganska snabbt och att min årskull inte är tillräckligt utbildad för att klara av skarpt läge. Har haft en dröm när vi var grupperade i en dunge och fienden sköt stora missiler mot oss och kom med tvåbenta tanks, men till slut anlände en svensk pluton (stab och tross för övrigt) ledda av en tyrannosaurus rex och då slappnade jag av och vaknade :rockon:

Edited by staphan

• 4 weeks later...

I ett sådant läge så skulle jag ge AK4:or till scouterna (det blir en jävla massa beväpnade personer) Låtit dom skjuta ca 2 magasin var som prov. Och sedan skickat ut dom med metspö, Komradio, Sovsäck, Trangiakök och lättviktsvindskydd. Scouterna vet ju hur man tar hand om sig i skogen. Dom har fått lära sig det om och om igen. Själv hade jag väl börjat gräva ståvärn vid infarten till min stad och därifrån spanat och skjutit i nödfall

Själv hade jag väl börjat gräva ståvärn vid infarten till min stad och därifrån spanat och skjutit i nödfall

Vadå "hade börjat"...

:lol:

Världen är full av tappade sugar ... :baskerPa:

• 4 weeks later...

Jag har tänkt på det flera gånger. Det är alltid ryssen som anfaller och det är krig i centrala Sthlm då. Ganska roligt när man tänker på att jag själv inte kommer dö men jag kan faktiskt bli skit rädd ibland mitt på sommaren när jag hör kraftiga smällar från fyrverkerier och tror på allvar att det är krig. Nej usch, vidrig känsla att bara tänka på det nu.

Ja under hela mitt liv ända fram till 1998, i 20 år och varje dag. Numera så tänker jag på det bara någon gång i månaden.

Låter jobbigt. Har du pratat med någon om det? (Någon professionell dvs).

• 2 months later...

Om något av det ni inbillar er skulle hända så sker följande;

Vi skåningar kommer att alliera oss med våra brödrar i väst, danskarna, och sedan spränga bort vårt landskap för att sedan

flyta söderut. Därefter kan ni ha era fighter med den LEDE FI utan vår inblandning...

Vi skåningar kommer att alliera oss med våra brödrar i väst, danskarna, och sedan spränga bort vårt landskap för att sedan

flyta söderut. Därefter kan ni ha era fighter med den LEDE FI utan vår inblandning...

Danskar, ryssar, skåningar och svenskar. Ja, är det något man kan lära av historien så är det att det kommer bli tjafs...

Ånej!

Hur skall vi klara oss utan Rosengård???

Bon voyage

Ånej!

Hur skall vi klara oss utan Rosengård???

Bon voyage

En sak vet jag med 100%-säkerhet, utan våra Bröder söder som Hallandsåsen skulle vår fotbollsinsats de senaste veckorna vara om möjligt ännu mer bedrövlig (hur satans kommer det sig att alla lirare verkar komma från södra Sverige?!).

Förresten, som infödd Stockholmare grundas ju min högstadie- och gymnasiehistoria i Gustav Vasa och hans Sweden Tour under första halvan av 1520-talet. Då Skåneland under denna tid lydde under och var en del av Onde Dans rike borde Skånsk historieutbildning rimligtvis grundas i....tja, röda pölser och wienerbröd? Eller läser ni samma saker som oss, trots att er landsända inte var berörd av skeendena i Stockholm?

***BLÅ/GUL TILLÅTER VISS OT-VERKSAMHET ETT PAR INLÄGG FRAMÅT DÅ VISS "HUMOR" KAN UPPSTÅ***

Personligen anser jag att ingen bosatt under Jönköping bör få utbildas till Yo/Ro då vi med detta föder

snapphanar vid vår barm....

Så slutsats: Ut med alla ur FM boende söder Jönköping.

Man fattar ändå inte vad de säger, och seriöst vad är detta med "Spettekaka"??

Helt oätligt.

***BLÅ/GUL TILLÅTER VISS OT-VERKSAMHET ETT PAR INLÄGG FRAMÅT DÅ VISS "HUMOR" KAN UPPSTÅ***

Så slutsats: Ut med alla ur FM boende söder Jönköping.

/ruskigt internt:

Nästa gång du står parkerad vid en tunnelbanenedgång och någon knackar på förar-rutan och du inser: "hur fan kom han dit utan att jag såg honom".. fundera på vilket landskap han är född i..

:/

Alla vet ju att vi Skånelänningar ser er samer och nollåttor som inget annat än övningsmaterial inför det stora återställandet av ordningen. Allt för länge har vi accepterat dessa hjärndöda caffe latte- sörplande "o ja ba, o han ba, o vi ba"-bräkande, vimmelbilds-kåta, hudkrämsdoftande, silikonläpps-stinna, rosa piké-bärande, lejonmans-försedda blötdjur som ledare och kulturbärare även i vår vackra region.

Dagen kommer snart när klockan klämtar för er, när ni ser högreparna blänka i natten och doften av vår salta sill (INTE "strömming") som krigsskaffning blandar sig med och konkurrerar ut doften av era egna vaxade parfymerade pojkstjärtar. Då vet ni att era barnbarn kommer att vara skåningar allihopa och ha namn som Jöns Erik Jönsson och Per Anders Persson.

Det slutgiltiga beviset för huvudstadens kulturella förfall och dekadens kan ses HÄR och HÄR. Den siste stackaren är till och med Skåning som som har förrått sina rötter och flyttat till Djävulens bakgård. Hans moraliska förfall är inget annat än ett symptom på det kulturella sjukdomstillstånd som råder i rikets nuvarande huvudstad.

Jaja, ett klassiskt fall av tunnelbaneavsaknads avund...... :baskerPa:

Helt rätt, jag avundas dem vars huvudstad saknar tunnelbana. Det är därför jag bor 20 minuter från just en sådan huvudstad. :/

(och också 15 minuter från en stor internationell flygplats..)

Öäö Öäö bla bla öäääöööö

Den siste stackaren är till och med Skåning som som har förrått sina rötter och flyttat till Djävulens bakgård. Hans moraliska förfall är inget annat än ett symptom på det kulturella sjukdomstillstånd som råder i rikets nuvarande huvudstad.

Det där kulturella sjukdomstillståndet fanns inte innan skåningen flyttade upp så sluta genast att skicka mer folk skåningar!

Jag har många gånger undrat över varför FM övar så mycket kring Krankesjön. Svaret är nog att var terräng som man kunde avvara, ungefär som Mouroroa-atollen.

/K

• 2 months later...

Det där med terräng är ju rätt intressant aspekt på dilemmat, för det finns ju en anledning till varför vi tog över landremsan där nere, någonstans måste man ju bygga kärnkraftverk och ha slutförvaring av uran.

Och fatta vad bostadspriserna skulle sjunka om man byggde ett sådant på djurgården.

Våra förfäder tänkte bara på vårt (inte skånes) bästa!

• 1 month later...

Pga att man inte hade avlopp och sophämtning under medeltiden så byggdes städer oftast på kullar för all skit skulle kunna rinna ut ur städerna och ge en hållbar levnadssituation för de boende.

Sverige lutar svagt nedåt mot Skåne....

Guest Triggerpuller

Det intressanta är ju att om man lyssnar till hur en själländare beskriver dom svenskar som han inte gillar så inser man rätt snabbt att han i själva verket snackar om skåningar med gröt i käften. Brödrafolket i sydväst kommer att använda hela Skåne som skjutfält eller putta ut skiten i Västerhavet och använda som övningsmål. Under tiden som detta försiggår så minskar Sveriges brottsstatistik helt plötsligt med en tredjedel....

• 5 months later...

Anledningen till att tunnelborren ÅSA inte kommer igenom hallandsåsen är för att åsen utgör en spärr mellan töntarna och dom riktiga männen. Männen bor mot Danmark och Töntarna bor mot. Ja jag vet inte..... Norge.

Plus att ni är bara sura för att ni inte har fått något Visum till Skåne

http://www.allweb.se/skane/

Fråga ett bevisar ju att vi klassar allt ovanför Hallandsåsen som Norrland

Haur ni returbiljett him ti Norrland?

Haur ni vaurit i Skaune tidigare?

Haur ni plauner po att stanna i Skaune?

Haur ni eller haur ni hatt antiskaunska åsikter?

Haur ni plauner po att störta Skaunepartiet?

Förvarar ni Era mögia hossor i en plastpusse under Er vistelse i Skaune?

Haur ni licens för att framföra rullebör?

E du en klydderöv?

Eder ni spiddekauga?

Dricker ni bir?

SKÅNINGEN

Skåningen är inte som andra.

Framför allt är han vacker.

Han har inte Stockholmarens lömska blick, inte heller Göteborgarens hysteriska talesätt eller Smålänningens hasande gång. Inte Sörmlänningens låga fotvalv eller Medelpadingens kutryggiga dolskhet.

Nej, Skåningen är i sanning en prydnad för mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer han sig över slätten. Hans blick är ärligt trofast, hans kinder glöder av hälsa och hans hållning är rakryggat reslig.

Ändå - allra vackrast är han inuti.

Där klappar ett ädelt hjärta och där har en obefäckad karaktär tagit sitt säte.

Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i tanken; en klokhet och känslighet, som saknar motstycke någonstans. Ställ honom inför de svåraste problem, stapla upp framför honom all jordens bekymmer, kom till honom med konflikter och elände. Han kommer att lyssna tålmodigt på dina ämmerliga klagovisor, men du kommer också strax finna tröst i hans kloka lösning på världsalltet dilemma.

- Jaja, ska du höra honom säga, de bler nock bra me de.

Genom sekler av med- och motgångar, sociala och kulturella revolutioner, ockupationer och allahanda irriterande intrång i vardagen, har Skåningen lärt sig att kommer bara tid kommer säkert också råd. Blir man bara siddande är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det efter ett tag återgår i normala gängor förr eller senare. Detta hindrar inte att Skåningen både lärt sig ingripa i skeendena och ibland kan ertappas känna både upprördhet och engagemang.

Sådan är Skåningen.