Jump to content

Manual till Fältapa

Hägg

Recommended Posts

Ska om en vecka ut med mina vänner och campa. Dock vet jag att platsen har Sveriges dåligaste täckning. Jag vet också att där finns telefonledning. Har ju som tidigare nämnts fälttelefoner. Då undrar jag om någon kan ge mig instruktioner steg för steg på hur jag gör det. Vägrar klättra upp i stolparna men det borde ju gå ifrån dom boxar som sitter på stolparna... elr? Har ingen nummerskiva men vet att man kan slå numret med klyckan. T.ex. 2 snabba tryck för ett osv. Men hur kopplar jag upp mig?

• BlåGul -1

Det är högst olagligt att utan lov nyttja teleinstallationer, men det visste du säkert?

Dessutom så är jag inte säker på att pulsval (slå med klykan) fungerar längre efter digitaliseringen av telesystemet. Det borde inte fungera så bra.

/K

Dessutom så är jag inte säker på att pulsval (slå med klykan) fungerar längre efter digitaliseringen av telesystemet. Det borde inte fungera så bra.

Jodå, alla AXE-växlar har pulsvalsmodul, fast bara en per linjekortsmodul eller om det till och med bara var en per växel. Så ibland kan det hända att pulsvalsmodulen är upptagen när du försöker ringa. Dessutom så är AXE-växlarna kinkigare när det gäller pulsbredd och sånt än vad de gamla analoga växlarna är, så man ska ha jäkligt bra "telegrafisthand" om man ska lyckas slå ett helt nummer med klykan. Att skaffa en nummerskiva rekomenderas.

• 5 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...