Jump to content

Intressant Artikel

Recommended Posts

Intressant artikel, speciellt då min första tanke är att mannen ifråga föreslår en jägarpatrull: en liten grupp på 4-6 man som, ledda av en SOff beger sig ut i spenaten för att göra livet surt för lede fi. Nog för att high-tech är fröscht, men ibland behöver man få skit under naglarna.

Intressant är också att han sätter fingret på att Amrisarnas NCO's behöver mer utbildning inom COIN (de borde väl ha mest koll efter de senaste 5 åren?). Hur långt efter befinner sig då inte vi?

Dock ser jag en risk i att skicka ut Joe, Bob och Ray i terränglådan för att leka ormätare; det är riktigt svårt att vara mer gerilla än gerillasoldaterna själva. Jänkarsoldaten 2.0 med mer träning och mindre skit att släpa på kommer förvisso vara bättre på jägeriet än jänkarsoldat 1.0, men jag har svårt att se att han kommer kunna reka under samma förutsättningar som fi. Dessutom får nog amrisarna vänta sig att både en och annan patrull kommer bli helt rövkörda av fi, något som jag inte tror någon vettig människa vill se. Och nu kanske det är min personliga uppfattning (jag som aldrig använt SAPI-plattor), men visst fan vill man ha på sig krsk om det finns en större risk att fi kommer skjuta mot dig?

Guest Triggerpuller
Intressant artikel, speciellt då min första tanke är att mannen ifråga föreslår en jägarpatrull: en liten grupp på 4-6 man som, ledda av en SOff beger sig ut i spenaten för att göra livet surt för lede fi. Nog för att high-tech är fröscht, men ibland behöver man få skit under naglarna.

Intressant är också att han sätter fingret på att Amrisarnas NCO's behöver mer utbildning inom COIN (de borde väl ha mest koll efter de senaste 5 åren?). Hur långt efter befinner sig då inte vi?

Dock ser jag en risk i att skicka ut Joe, Bob och Ray i terränglådan för att leka ormätare; det är riktigt svårt att vara mer gerilla än gerillasoldaterna själva. Jänkarsoldaten 2.0 med mer träning och mindre skit att släpa på kommer förvisso vara bättre på jägeriet än jänkarsoldat 1.0, men jag har svårt att se att han kommer kunna reka under samma förutsättningar som fi. Dessutom får nog amrisarna vänta sig att både en och annan patrull kommer bli helt rövkörda av fi, något som jag inte tror någon vettig människa vill se. Och nu kanske det är min personliga uppfattning (jag som aldrig använt SAPI-plattor), men visst fan vill man ha på sig krsk om det finns en större risk att fi kommer skjuta mot dig?

Det är inte tal om något med ordet "jägare" här. Det gäller infanteriets Bread And Butter.

Riktigt kul att Rhodesiska RLI och deras Fireforce-teknik åsyftas här, dom om några förfinade omgångens strid. Folk är idag möjligen överlastade i vissa länder men det innebär inte att man kommer eller borde gå tillbaka till stridsbälte med 4 magasin och en vattenflaska och plocka bort saker som NVG, radio, PPE, IFAK m.m. Dock kanske en lätt platecarrier skulle kunna ersätta västar med överarmsskydd, underkroppsskydd, side-SAPI och annat som kan skalas ned. Hjälm kanske inte alltid måste bäras. Men allt det här beror ju på operationsområdet, det finns ingen färdig helhetslösning för något AOR. Punkten om att trycka ned kunskap och befogenheter på grupp-omgångsnivå är dock riktigt bra.

Alla soldater borde enligt min mening kunna genomföra 9-Liner, agera eldobservatör för artilleri, grk och CAS samt ha betydligt högre kunskaper inom sjukvård och förståelse för striden än vad som idag är standard. Jag vet inte hur utvecklingen ser ut i Sverige, men utomlands går det mer och mer åt att plutonchefen mest koordinerar med kompaniet, eldunderstöd m.m. Dom som löser själva striden på plutonsnivå är gruppcheferna medan grupperna leds av Stf Gruppchef. Högre krav och mer frihet/ansvar på alla nivåer, den med järnhand styrande plutonchefen som jag starkt förknippar med svenska FM är borta. Varje skyttegrupp är primärt en sensorplattform för tyngre vapensystem som sköter själva ihjälslåendet.

Alla soldater borde enligt min mening kunna genomföra 9-Liner, agera eldobservatör för artilleri, grk och CAS samt ha betydligt högre kunskaper inom sjukvård och förståelse för striden än vad som idag är standard. Jag vet inte hur utvecklingen ser ut i Sverige, men utomlands går det mer och mer åt att plutonchefen mest koordinerar med kompaniet, eldunderstöd m.m. Dom som löser själva striden på plutonsnivå är gruppcheferna medan grupperna leds av Stf Gruppchef. Högre krav och mer frihet/ansvar på alla nivåer, den med järnhand styrande plutonchefen som jag starkt förknippar med svenska FM är borta. Varje skyttegrupp är primärt en sensorplattform för tyngre vapensystem som sköter själva ihjälslåendet.

Det skulle vara fint om alla soldater exempelvis ett skyttekompani var kvalificerade sjukvårdare samt duktiga eldobservatörer. Samtidigt som soldaterna är kompetenta i deras huvuduppgift infanteristrid.

Men sen kommer verkligheten och frågor som utbildningstid, finansiering, soldatmaterial etc. Det finns anledningar att det finns dedicerade eldledare och sjukvårdare exempelvis.

Det som passar in på din beskrivning är specialförband.

Guest Triggerpuller

Det skulle vara fint om alla soldater exempelvis ett skyttekompani var kvalificerade sjukvårdare samt duktiga eldobservatörer. Samtidigt som soldaterna är kompetenta i deras huvuduppgift infanteristrid.

Men sen kommer verkligheten och frågor som utbildningstid, finansiering, soldatmaterial etc. Det finns anledningar att det finns dedicerade eldledare och sjukvårdare exempelvis.

Det som passar in på din beskrivning är specialförband.

Dom här förbanden existerar redan men det handlar inte om värnpliktsförband. ECAS, e-obs och rutinering av TCCC borde utan tvivel gå att få till även med svensk arbetstidsreglering. Jag menade aldrig att varje soldat skulle vara akutsjuksköterska och FAC.

Att ha många små grupper som "svärmar" inom ett bestämt område och snabbt kan samlas när det uppstår en hotspot låter klockrent.

Kan man dessutom med hjälp av teknologi få enheterna att sluta upp från rätt håll, göra eldöverfall på rätt ställen samt hålla sig ur risksoner för vådabekämpning på ett effektivt sätt så kan det bli kanon.

Att däremot börja hänga av sig skyddsvästar känns lite naivt. Han skriver att enheterna ska röra sig dolt för att på så sätt kunna få stridskontakt med fienden på lika villkor. Om du kommer runt ett hörn där insurgenten står och gräver ner en IED som sliter upp en kalashnikov och slänger av ett par skott på känn så hade iaf jag velat ha på mig västen.

Författarens vision om att minska vikten på marinkårssoldatens utrustning verkar i varje fall vara på väg in. Nu ska tydligen bataljonschefer få bestämma vilken kroppskyddsnivå (på en fyragradig skala) soldaterna ska föra. Systemet ska vara uppbyggd som dresscode-systemet för CBRN är och kommer, där det är möjligt, ge markant minskade mängder utrustning.

http://www.defensetech.org/archives/004812.html

Det som slår mig när jag läser artikeln är att vi här i Sverige inte direkt har något enhet eller något förband som är typ funktionsansvariga när det gäller COIN Någon som tar in erfarenheter från utlandet och utarbetar vår egen teori/reglementen och pratik/processedurer för våra förband. Eller är det IntUtbE som har det ansvaret?? Känns som det egentligen borde vara typ Säkerhetsbataljonens område. Någon som vet?

COIN är jätteinne och studeras mycket på FHS. Tanken är väl att det ska rendera i något handfast också.

Grejen är att stridstekniskt sett så är det inte några stora omvälvande förändringar som Sverige måste göra. Sverige är ganska bra på stridsteknisk nivå. På de högre nivåerna är det dock mer jobb att göra, tror jag.

/K

• 2 weeks later...

Marinkårssoldater verkar nu ha fått testa de nya förbättrade skalbara kroppskydden och deras reaktioner är positiva:

“It’s much better than the old (Modular Tactical Vest) we used for a while in Afghanistan. It covers all of the necessary essentials, but it’s a lot easier to move and shoot.”

http://www.marines.mil/