Perman Posted April 18, 2009 Report Share Posted April 18, 2009 Jag har en fråga om ksp och deras användning i Marinen. I Armén så betjänas alltid en ksp 58 av 2 man, en skytt och en laddare, men i Marinen verkar det bara vara en skytt som betjänar vapnet. Vad beror detta på? Använder Marinen endast färdigladdade kassetter till ammunitionen eller vad? T.o.m. en tung ksp verkar bara betjänas av en skytt i Marinen? /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted April 18, 2009 Report Share Posted April 18, 2009 Av naturliga skäl är kulsprutor på såväl fordon som fartyg vanligen fastmonterade på lavett därav utgår behovet av laddare? I armen fanns befattningen som laddare till ksp58 under invasionsförsvarseran, den är inte lika välanvänd idag. Det statiska skyttegravskriget är över, halleluja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 18, 2009 Report Share Posted April 18, 2009 KSP58 används inte alltid av 2 man i armén heller. men anledningen i marinen borde vara att det i 99% av fallen är monterat på en lavett och att ammunitionen är bandad i 500 skotts lådor (iaf det lilla jag sett) ingen användning av en laddare då utan du kan avsätta den personen till att sköta nåt annat eftersom han ändå inte gör nån nytta mer än står och glor på de fina spårljusen och de små plasken i vattnet (eller var nu skotten landar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted April 18, 2009 Report Share Posted April 18, 2009 Hmm, skytten anses då själv klara av eldreglering. Försåvitt lättare vid vattenuppkasst och mot flygande objekt med spårljus men helt fel är det väl ändå inte med 2 extra ögon. Men så kan jag noll om Marinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skeppsnr 41 Posted April 18, 2009 Report Share Posted April 18, 2009 Under min tjänstgöring som skeppsnr: 41 ombord HMS Mode 1982-83 så var jag utöver min syssla som 1:e kock även placerad som babords ksp-skytt, det kan dock noteras att skeppsnr. 43 inte kom i verksamheten förrän på slutet, vilket gjorde att nr 41 även fick springa mellan de tvenne ksp som fanns på bryggans aktervingar. Nåväl... ursäkta en gammal mans minnesvandringar! Laddare fanns som sagt var ej, detta innebar att du hade minst två lådor med ammunition redo, i händelse av krig med Ivan så antar jag att vi helt enkelt hade stackat en jävla massa ammo på bryggan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted April 19, 2009 Report Share Posted April 19, 2009 NäfO brukar ofta vara behjälplig med att påpeka om skytten missar också, om han inte har fullt upp med att styra fartyget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 Hur är det med pipbyten/motsv i marinen? Undrar mest vart skytten lägger pipan när den ska "kylas ner". Har en vision om att det inte är så jävla bra att bara ha ner det hela på däcket i grov sjö. "(Gris-)Karlsson, hur i helvete söp du bort en ksp-pipa?!" "Ja, eh, kapten, jag, eh, den var ju så jävla varm...hade skjutit en massa och då ska man ju byta pipa, eh..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted May 10, 2009 Report Share Posted May 10, 2009 Med en sjösurrad låda når man långt... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 Vapen avhandlas i kasunen! Tråden flyttas dit omgående. /Nifelhel - Blågul -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 Jag har en fråga om ksp och deras användning i Marinen. I Armén så betjänas alltid en ksp 58 av 2 man, en skytt och en laddare, men i Marinen verkar det bara vara en skytt som betjänar vapnet. Vad beror detta på? Använder Marinen endast färdigladdade kassetter till ammunitionen eller vad? T.o.m. en tung ksp verkar bara betjänas av en skytt i Marinen? /Per @ Per - Hur tycker Du att man ska bemanna en 12,7:a ? Jag hade blivit vansinnig på den person som skulle få för sig att leka laddare i mitt fågelbad... FM använder rekyldämpare till sina 12,7:or och dessa har hållare för AM lådor om 100 plugg. Eldreglerar gör man själv som skytt, vilket jag med endast ett undantag upplevt att skyttare har haft problem med - han använde å andra sidan inte siktet alls utan försökte rikta in elden med spårljusen... inte så smart eller smidigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 12, 2009 Report Share Posted May 12, 2009 Jag har en fråga om ksp och deras användning i Marinen. I Armén så betjänas alltid en ksp 58 av 2 man, en skytt och en laddare, men i Marinen verkar det bara vara en skytt som betjänar vapnet. Vad beror detta på? Använder Marinen endast färdigladdade kassetter till ammunitionen eller vad? T.o.m. en tung ksp verkar bara betjänas av en skytt i Marinen? /Per Med lite uppdatering på hur man använder en del äldre vapensystem idag och hur en del stridsteknik förändrats de senaste 20åren så kommer du att upptäcka att man inte alls alltid är två på en 58:a i armen, dessutom har man vad jag vet aldrig bemannat tunga kulsprutor monterade i fordon eller lavett på båtar med mer än en man. Ksp 58 fordonsmonterad, på båt eller markfordon kräver endast en skytt, detsamma gäller Tksp. Att man "alltid" är två eller fler på de här vapensystemen när de förflyttas till fots beror i första hand på att all utrustning och ammunition är tung att släpa på och just det momentet faller ju liksom bort om man kan ställa amlådor intill en fast monterad ksp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borjesson Posted May 20, 2009 Report Share Posted May 20, 2009 Under min tjänstgöring så var vi en man per KSP. 2 laddade kassetter samt ett gäng med band i skyddsmasks väskan. Funkade kanon efter en massa fipplande för att få allt o lira. Men fick man in snittsen var det inga som helst problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts