Nyllet Posted April 15, 2009 Report Share Posted April 15, 2009 Tjenare! har letat een bra stund efter Silent Hunter 4-tråden, som jag självklart trodde skulle finnas, men tji fick jag. Hoppas att nån spelar/ har spelat det, för jag behöver lite hjälp! Jag trillade på spelet häromdagen och har kört lite de senaste dagarna. Det är mitt första ubåtsspel och jag älskar det! Lite segt med patrullandet, men annars är det riktigt kul, speciellt när man lyckas hitta en stor konvoj, det är inte det lättaste. Det jag skulle vilja ha hjälp med är torpedskjutandet. Just nu skjuter jag lite i det blinda, om jag inte ligger precis bakom mitt villebråd och bara matar på med torpeder. Är det någon som kan ge en bra guide till vad det är som ska ställas in och vad alla reglage är, min engelska ubåtstermologi är inte den bästa, tyvärr. Tar också tacksamt emot tips om hur man hittar konvojer på ett bra sätt, och varför de förbannade torpederna laddas så långsamt. Ha det! /Nyllet Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted April 15, 2009 Report Share Posted April 15, 2009 Det är en hel vetenskap att fixa en "firing solution", det finns några riktigt bra guider på nätet. Missminner jag inte mig finns det en guide i manualen till 3:an, det borde följa med en till fyran också tycker jag. Kolla in Silent Hunter forumet på deras hemsida. Där diskuteras det massor med tips på dina bekymmer. Angående omladdningshastigheten så är det en simulator, och på den tiden var det ingen barnlek att hysta en jättestor torped i ett jättelitet hål i en jätteliten ubåt. Lycka till med SH4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted April 15, 2009 Report Share Posted April 15, 2009 Kan rekommendera att börja med att bara ställa in några inställningar, själv kör jag ofta nästan helt automatiskt eftersom jag föredrar själva jakten framför skottet, jag kan göra det manuellt också men det går inte speciellt snabbt (spelar mest SH3/GWX). Det ska finnas någon inställning i början av ett uppdrag där man kan välja något med weapon officer assistance. En stor fördel med fyran är att man har en del verktyg där som inte fanns i trean. Ett tips är att börja här: http://www.subsim.com/radioroom/showthread.php?t=108931 och här http://www.paulwasserman.net/SHIII/ Det är i stort sett samma i båda spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karateka Posted April 17, 2009 Report Share Posted April 17, 2009 sh4 är jättesnyggt och roligt tycker jag. kan hålla med om att torpederna är lite luriga att träffa med. Det finns en utförlig guide i manualen som är bra ju, vill man inte beräkna så mycket inför varje skott så går det i options att ställa ner svårighetsgraden och då brukar det räcka med att låsa målet när pilen är grön för att få till ett hyfsat skott. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted April 18, 2009 Author Report Share Posted April 18, 2009 sh4 är jättesnyggt och roligt tycker jag.kan hålla med om att torpederna är lite luriga att träffa med. Det finns en utförlig guide i manualen som är bra ju, vill man inte beräkna så mycket inför varje skott så går det i options att ställa ner svårighetsgraden och då brukar det räcka med att låsa målet när pilen är grön för att få till ett hyfsat skott. Manual? Fanns inte med i torrenten? Nej, skämt åt sido, det är ett sjukt roligt spel. Näslade mig nyss in i Tokyo bukten (har ingen aning om vad den heter egentligen), och lyckades torpeda mig ett hangarfartyg, det kostade mig "bara" 5 torpeder. Det var en riktigt skön känsla må jag säga! Jag tycker dock att det är sjukt förvånande att det inte finns en utförlig SH4 tråd här på forumet. Jag var övertygad om att det skulle vara många som spelar/har spelat det. Men men, tydligen inte. Är det någon som vet om det blir svårare med tiden? Eller är svårighetsgraden konstant under hela krigets gång? Och kan man byta ubåtsklass utan att byta hemmahamn? /Nyllet Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted April 18, 2009 Report Share Posted April 18, 2009 Personligen tycker jag inte att SH4 blir svårare i samma grad som Sh3 (där britterna får mycket effektiva motmedel senare i kriget) men visst blir det lite svårare. Du kommer ju också få bättre båtar så det jämnar ut sig ganska bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karateka Posted April 18, 2009 Report Share Posted April 18, 2009 dålig stil med torrent utan manual.... menar du allvar med torrentens avsaknad av manual så skicka en mail adress så skall jag scanna från min manuals "skytteskola". i svåraste läget är det ingen lekstuga att sätta torpederna i målet, kul när man börjar få koll på det i alla fall. Jag tycker inte man märker någon större skillnad i svårighet under spelets gång heller. men riktigt kul är det när man har släkt alla lampor en natt och smyger sig på fienden med knakande skrov och ping inkdikationer i högtalarna. jag kör spelet på full grafik och det är faktiskt ganska snyggt hav i alla fall, himmelen i soluppgång och månsken tycker jag håller lite sämre klass men nytt spel är väl på gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted April 19, 2009 Author Report Share Posted April 19, 2009 dålig stil med torrent utan manual.... menar du allvar med torrentens avsaknad av manual så skicka en mail adress så skall jag scanna från min manuals "skytteskola". i svåraste läget är det ingen lekstuga att sätta torpederna i målet, kul när man börjar få koll på det i alla fall. Jag tycker inte man märker någon större skillnad i svårighet under spelets gång heller. men riktigt kul är det när man har släkt alla lampor en natt och smyger sig på fienden med knakande skrov och ping inkdikationer i högtalarna. jag kör spelet på full grafik och det är faktiskt ganska snyggt hav i alla fall, himmelen i soluppgång och månsken tycker jag håller lite sämre klass men nytt spel är väl på gång. Tack så hemskt mycket för erbjudandet. Jag hade inte ens tänkt på att manualen kan finnas med. Kollade upp det, och hittade den. Ska läsa den när tid infinner sig. Men tack för erbjudandet! Grafiken på öppet hav är smått fantastisk måste jag säga. Det jag stör mig på är grafiken i kustområden. Typ Pearl harbor, känns lite 90-tal. men jag tycker inte att det är något som stör allt förmycket då man oftast tuffar runt till havs. /Nyllet Link to comment Share on other sites More sharing options...
OAR Posted April 30, 2009 Report Share Posted April 30, 2009 Så här gör jag för att träffa med torpeder 1. Skaffa rätt förutsättningar *Flytta personal till torpedrummen så du får snabbare omladdning osv, om det skulle behövas. *Dyk till ett sådant djup att du precis får upp periskopet (strax under den röda pilen på djupmätaren). Fäll sedan upp periskopet så lite som möjligt och ta ner det när du inte behöver det. Detta gör att du blir svårare att upptäcka. *En bra vinkel är viktig, försök få den så nära 90 grader mot målets kurs som möjligt. En avvikelse på 45 grader åt varje håll kan vara acceptabel, men det är långt ifrån optimalt. *Ett bra avstånd till målet är 500-1000 meter, men upp till 2000 meter är inte omöjligt att träffa på. *Se till så att du riktar in dig en bit framför målet när du väljer utgångsposition för ditt anfall, då har du tid att göra nogranna beräkningar utan att målet hinner köra förbi dig. *Ubåten måste röra sig sakta eller ligga still. Att ligga still är optimalt. 2. Ställ in torpederna *Gå in på attackperiskopet och ta fram TDC:n (den till vänster) och byt till torpedinställningar längst ner. *Ställ in inställningarna för alla tuber du tänker använda (2-4 st rekommenderas) en i taget. *Inställningarna jag brukar använda är: Speed: High Depth: 5 3. Lås och identifiera målet *Rikta in periskopet mot målet och tryck på den röda "lampan" på torpedpanelen (nere till höger). Du har nu gjort så att periskopet följer målet. *Ta fram din igenkänningsmanual och leta upp rätt skepp (detta är VIKTIGT). *Tryck sedan på "Send mast heigth to TDC". *Sätt igång "Position Kepper" genom att byta tillbaks från torpedinställningarna på panelen till vänster och sedan klicka på den vita "lampan". 4. Få fram avstånd *Uppe till höger har du en mätare. Ta fram den och välj den vänstra av knapparna där nere. Du är nu inne på avståndsmätaren. *Tryck på den vänstra av de övre knapparna och du får fram ett verktyg som mäter höjden. *Placera "spegelbildens" nederkant precis vid den högsta punkten på målet och klicka där. *Tryck på den röda knappen där uppe för att skicka din mätdata till TDC:n. Du har nu avståndet inmatat. 5. Få fram vinkel *Tryck på den mellersta knappen på din mätare. *Ta fram din navigationskarta. *Använd linjalen för att dra en linje längs målets färdriktning och en bit framåt. *Använd gradskivan och dra ett streck från din egen ubåt och i den riktning den pekar. Fortsätt dra strecket tills du möter förlängningen av målets kurs, som du nyss ritade och klicka där. *Dra sedan strecket längs målets kurs, i färdriktningen och klicka en bit bort. *Du har nu en Angle Of Bow som du ska mata in i mätaren som du hittar vid attackperiskopet. *Tryck på den röda knappen ovanför mätaren för att skicka din vinkel till TDC:n. 6. Få fram hastighet Här finns två metoder jag tycker om och jag tänker ta upp båda. *För det första, gå till attackperiskopet och välj knappen till höger där nere på din mätare. *Uppe till vänster på mätaren har du knapp som plockar fram en klocka. Använd den. Metod 1 (med hjälp av kartan): *Ta fram navigationskartan och pausa spelet med backspace-tangenten. *Ta fram pennan och sätt ett kryss precis vid målets för. *Starta tidtagaren genom att klicka på den stora knappen längst upp på klockan. *Kör igång spelet igen med backspace-tangenten. *Vänta 60 sekunder (Om du vill räkna på egen hand kan du vänta så länge du har tid. Ju längre du väntar, desto exaktare mätvärden.) *Pausa spelet. *Sätt en markering med pennan vid målets för. *Mät avståndet mellan de två markeringarna med passare eller linjal. (De slår om till ny siffra vid korrekta avrundningsvärden. Dvs att om den står på 0,1 km kan det vara 50-149 meter.) Försök här få fram ett så exakt värde som möjligt. Omvandla detta till meter. *Ta fram en miniräknare och multiplicera ditt värde med 0.032 (egentligen 0.0323974082 om du vill vara exakt). *Du har nu hastigheten i knop. *Mata in denna i mätaren vid attackperiskopet. *Tryck på den röda knappen för att skicka värdet till TDC:n Metod 1 (med hjälp av periskopet): *Ta bort låsningen av periskopet genom att klicka på den röda lampan på torpedpanelen nere till höger. *Pausa spelet med backspace-tangenten. *Rikta in krysset vid målets för (var noggrann här). *Starta tidtagaren genom att klicka på den stora knappen längst upp på klockan. *Kör igång spelet igen med backspace-tangenten. *Låt hela skeppet passera och stoppa tidtagaren precis när hela målet har passerat. *Lås periskopet på målet igen. *Leta upp skeppets längd i listan jag lagt i slutet av mitt inlägg. *Ta fram en miniräknare och dividera skeppets längd med tiden du fick fram. (Meter/sekund) *Multiplicera med 1.94 (1.94384449 om du vill vara noggrann). *Du har nu hastigheten i knop. *Mata in denna i mätaren vid attackperiskopet. *Tryck på den röda knappen för att skicka värdet till TDC:n 7. Finjustera värdena *Kontrollera din navigationskarta och se så att målet fortfarande ligger på samma kurs. Annars gör du om steg 5. *Gör om steg 4 (gör alltid detta, det går ändå snabbt). *Hastigheten har oftast inte ändrats om målet inte upptäckt dig, men om du har tid kan du göra om steg 6. 8. Avfyra När målet befinner sig någorlunda rakt framför dig är det dags att avfyra. 45 grader åt varje håll ska inte vara några problem, om du gjort bra mätningar tidigare. *Gå in på attackperiskopet och välj en av torpedtuberna. *Tryck på den stora röda knappen (går inte att missa ) *Välj nästa tub och gör om samma procedur. *Fortsätt tills du har avfyrat så många torpeder du vill ha iväg. 9. Försvinn Det är upp till dig hur du vill göra härifrån. Om du vill lägga dig i läge för nästa attack eller om du vill sticka därifrån. Jag rekommenderar att man fäller ner periskopet och dyker till godtyckligt djup. Gira sedan åt något håll och dra på lite hastighet. Tänk på att du är lättare att upptäcka ju snabbare du rör dig. Lista med skeppslängder: NAVAL VESSELS Battleships - Yamato class - 263.2 m - Fuso class - 212.6 m - Kongo class - 225 m - Ise class - 205.5 m - Ise class (late-war conversion) - 220 m Aircraft Carriers - Taiho class - 253.7 m - Shokaku class - 250 m - Taiyo class - 180.1 m - Hiryu class - 223.3 m - Akitsu class - 143.8 m Heavy Cruisers - Takao class - 204.5 m - Maya class - 204.5 m - Mogami class - 200 m - Furutaka class - 188 m Light Cruisers - Agano class - 174.5 m - Naka class - 163 m - Kuma class - 163 m Destroyers - Akizuki class - 134 m - Fubuki class - 118.5 m - Asashio class - 118.5 m - Shiratsuyu class - 108 m - Mutsuki class - 102.4 m - Minekaze class - 102.5 m Other Naval Vessels - Large Minelayer - 123.4 m - Minesweeper - 72.1 m - Medium Gun Boat - 56 m - Small Gun Boat - 45.3 m - Subchaser - 72.1 m MERCHANT VESSELS Passenger Liners - Huge European Liner - 173.7 m - Large Old Passenger Carrier - 137.4 m - Modern Passenger Liner - 130.1 m - Small Passenger Carrier - 79.2 m Tankers - Large Modern Tanker - 159.7 m - Medium Old Tanker - 113.1 m - Small Old Tanker - 76.2 m Freighters - Large Modern Composite Freighter - 143.2 m - Large Old Split Freighter - 135.6 m - Medium European Composite Freighter - 121.9 m - Medium Modern Composite Freighter - 103.6 m - Medium Modern Split Freighter - 101.2 m - Medium Old Composite Freighter - 108.8 m - Medium Old Split Freighter - 121.9 m - Small Modern Composite Freighter - 80.7 m - Small Old Split Freighter - 86.8 m Hoppas jag kan hjälpa någon. Min sjöfartsterminologi kanske inte är den bästa, men jag är från armén. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Detta klipp kanske kan vara av intresse för er U-boot:ers där ute; Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members. SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.