Jump to content

Fortkörning, förare

Recommended Posts

Hej!

Kan man fortfarande bli stridsfordonsförare även om man åkt dit för fortkörning efter mönstringen och när allt är klart?

hälsningar// Einburg

Har du körkortet kvar så är det nog inga problem.

Att man någon gång kört för fort behöver inte betyda att man är en dålig människa. :)

Det förstod jag också, ursäktar om jag uttryckt mig otydligt! Här kommer frågan lite mer tydligt:

Är det möjligt att åka fast för fortkörning i ett stridsfordon om man kör 45 km/h på en 30-väg? Och vem är det som är ansvarig föraren eller vagnchefen?

Jag skulle våga påstå att om ett stridsfordon stoppas för fortkörning så är det nog föraren som åker på det.

Iom att det är han som fysiskt sitter vid ratten och framför fordonet i fråga.

Men då måste ni först hitta den polisman som är modig nog att vika in en 90 vagn. :)

När det gäller lastbilen.

Saknar båda körkort och har ingen handledare, föraren.

Saknar båda körkort och den ena är handledare, handledaren.

Svensk lag gäller.

Föraren har ansvar i alla lägen. Blir det en krock för att föraren körde ut i vägen även om ledaren gav klartecken är det föraren som åker på det ändå.

Men däremot känns ju risken stor att ledaren belönas med lite klassiskt "kompanistryk" när man väl är åter på logementet! :rolleyes:

En förare som framför sin bandvagn/lastbil/pebba(Leo2a/whatever för fort eller på annat sätt kör på olagligt sätt kommer åka dit som vilken bilist somhelst.

Böter, förlorat förarbevis/körkort och så vidare.

En förare som framför sin bandvagn/lastbil/pebba(Leo2a/whatever för fort eller på annat sätt kör på olagligt sätt kommer åka dit som vilken bilist somhelst.

Böter, förlorat förarbevis/körkort och så vidare.

Helt riktigt, Svensk lag gäller alltid.