Jump to content

Köp av bostad

Status quo

Recommended Posts

Hej!

Jag är inte riktigt 100% insatt i det juridiska i ett sånt här läge (som följer) så jag tänkte höra om någon har erfarenhet av detta och kanske kan hjälpa mig.

Vi bjöd på en bostadsrätt och säljarna accepterade budet, vi kom överrens om att skriva kontrakt efter påskhelgen.

Nu ringer mäklaren och säger att de fått in ett högre bud och att de därför skjuter upp kontraktskrivandet (även om vi bjuder över och de andra lägger sig).

Detta ger mer möjlighet för andra att lägga ett bud, även fast de redan accepterat vårat, vilket jag finner något irriterande. Mäklarens vilja att skjuta upp verksamheten leder ju till att fler folk får möjlighet att buda även fast de sagt att vi får det för det priset vi gav, men inte har skrivit kontrakt på.

Väldigt tacksam för hjälp i den här frågan om någon vet, eller en hänvisning om vart jag kan få tag på informationen.

EDIT: så tillslut hittade jag det jag sökte efter:

Om jag är med i en budgivning och lägger ett bud som säljaren accepterar kan jag då vara säker på att jag köpt ett nytt boende?

När det gäller fastigheter och bostadsrätter finns det ett skriftligt formkrav som kommer av att Jordabalken och Bostadsrättslagen föreskriver det.

Det innebär att fram till dess att både köpare och säljare har skrivit under ett köpekontrakt eller överlåtelseavtal är affären helt öppen och ingen av parterna är juridiskt sett bundna till sin muntliga överenskommelse.

Av det följer att fastighetsmäklaren är skyldig att framföra alla eventuella nya spekulanter och bud till säljaren. I det fall att det kommer in en ny intressent eller nytt bud är det säljaren som sen bestämmer hur han eller hon vill gå vidare.

Det är alltid säljaren som bestämmer till vem man vill sälja, när man gör det och till vilket pris man gör det. Du har köpt nytt boende först när båda parter undertecknat en köpehandling och eventuella villkor för köpets fullbordan och bestånd uppfyllts.

Vilket innebär att den här tråden förlorat sitt syfte om ingen har någon annan information som kan vara till användning.

Hej!

Jag är inte riktigt 100% insatt i det juridiska i ett sånt här läge (som följer) så jag tänkte höra om någon har erfarenhet av detta och kanske kan hjälpa mig.

Vi bjöd på en bostadsrätt och säljarna accepterade budet, vi kom överrens om att skriva kontrakt efter påskhelgen.

Nu ringer mäklaren och säger att de fått in ett högre bud och att de därför skjuter upp kontraktskrivandet (även om vi bjuder över och de andra lägger sig).

Detta ger mer möjlighet för andra att lägga ett bud, även fast de redan accepterat vårat, vilket jag finner något irriterande. Mäklarens vilja att skjuta upp verksamheten leder ju till att fler folk får möjlighet att buda även fast de sagt att vi får det för det priset vi gav, men inte har skrivit kontrakt på.

Väldigt tacksam för hjälp i den här frågan om någon vet, eller en hänvisning om vart jag kan få tag på informationen.

Säljare har all rätt att ändra sig hur de vill ända tills kontrakt är skrivet. Så även om man är överens i sak så finns det inga hinder fr säljaren att ta in nya bud även efter någon "vunnit" en budgivning. Tråkigt men sant.

Lite info finns här

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...