Jump to content

Recommended Posts

Guest Johannes

Jo det är fighting spirit, men tycker det verkar vara som se flesta tycker att det är helt omöjligt att springa en mil, övriga dagen måste ju va stenhård, hur fan lyckas man annars få vätskebrist på en mil?

Guest Lindman

Personligen så kommer jag ha problem med styrkedelen på förtestet men löpningen klarar jag nog.

Har kroppsbyggnad för långdistanslöpning (se Lång och spinkig) ;)

Själv då, Johannes? Några svaga/starka sidor?

Guest Johannes

Starka/svaga sidor? nja jag har alltid varit en all-round kille, bra på mycket men inte bäst om du förstår, men jag har nog lite lättare för styrkedelen.

Fast det gäller ju att komma med till testerna först... ???

u-137.jpg

"Efter att ha blivit kallade av ÖB fanns krigsmålade fallskärmsjägare med skarp ammunition på plats efter endast fyra timmar.."

röd basker o ansiktskamo.

prickskytt3.jpg

Hm, vad är det för sikte på bössan? Verkar vara något snabbt avtagbart.

Guest Lindman

Att: Johannes. Hur gick det på mönstringen då? Hur ser dina chanser ut för att få komma till FJS tror du?

Att: Carl. Jag har sökt till förtestet men ej fått besked om jag får komma dit. Har du sökt?

Guest Johannes

jo, det gick ganska bra, åttor på allt utom inskrivningen där jag fick en sjua. Det duger ju men det finns många som har bättre, vem vet man kanske har otur och det är just i år som alla super-idrotts-mega-ultra personer söker med 9:or i allt... jag menar bara att man ej ska ta ut nått i förskott.

Föresten har du sänt in intyget om milen och köldskade enkäten?..

Guest J0nas

Johannes:

Se till att klara styrkekraven som jägare har och spring milen på en bra tid. Uppför dig. Klarar du det så spelar inte mönstrings betygen så stor roll förutom att du får chansen att komma till förtesten.

• 2 years later...

Jag vet att man får göra ett jägartest om man ska ha en jägartjänst men hur är det vid inskrivningen. Får man en tjänst vid den vanliga mönstringen, gör sedan jägartest, klarar det och får tjänsten eller; gör jägartestet och får tjänsten efter vad man presterat där.

Exakt vad ingår i jägartestet, hur många gånger per år är det och var är det?

:huh:

Jag vet att man får göra ett jägartest om man ska ha en jägartjänst men hur är det vid inskrivningen. Får man en tjänst vid den vanliga mönstringen, gör sedan jägartest, klarar det och får tjänsten eller; gör jägartestet och får tjänsten efter vad man presterat där.

Exakt vad ingår i jägartestet, hur många gånger per år är det och var är det?

:navy:

Klicka här.

Klicka på "Mönstra", "Testcentralen" och "Jägartestet". Jägartestet utförs i samband med ordinarie mönstring och är främst till för att kontrollera om det finns skador på knän eller rygg etc. Efter att du hos inskrivningsförättaren har anmält att du vill ha en jägartjänst skickas du för att utföra jägartestet.

/Johan ES

Edited by Johan ES

Vad jag vet och har hört så har man inte skrivit/pratat om att FJS skall sluta med vpl. intagning.

KRIGSFÖRBANDET fallskärmsjägarbataljon skall så småningom försvinna men det betyder inte att man inte kommer utbilda vpl./soldater på att utföra fallskärmsjägartjänt.

Troligen så stoppar man in färdigutbildade fjs-soldater/vpl in i insatsförbandet FJS/IK. Iställer för att rekrytera i efterhand så som man gör nu.

ÖB:s inriktning (framtidvision) är ju att man som vpl. skall vara beredd att tjänstgöra utomlands efter sin vpl.tid. Så jag tror att detta är ett steg i den riktningen. Eftersom att det rör sig om ett ytterst begränsat antal (på FJS alltså) så kan man göra det utan att det väcker allt för många frågor... :baskerKav:

Frågor på detta?!

//C

• 11 months later...
Marin FJS-patrull

Vad är detta för grupper? Är de vanliga grupper som utför uddrag i skärgårdsmiljö? Hur arbetar de?

En vanlig FJS-patrull som utför spaning i skärgårdsmiljö.

Förflyttningssätt: ytsim.

Stod om det i en artikel i Arménytt (memento mori) för något år sedan.

Marin FJS-patrull

Vad är detta för grupper? Är de vanliga grupper som utför uddrag i skärgårdsmiljö? Hur arbetar de?

En vanlig FJS-patrull som utför spaning i skärgårdsmiljö.

Förflyttningssätt: ytsim.

Stod om det i en artikel i Arménytt (memento mori) för något år sedan.

Ok, de är ju rätt nära A-dyks uppgifter, är de bara en resurs för armén?

Finns det någon sitution då man använder sig av denna typ av förband framför A-dyk ?

Ytsim är ju ett bra sätt om enda tänkbara fällningsplatsen är i vatten.

Då måste man ju kunna ta sig iland på ett funktionellt sätt.

Likaså kan det hända att patrullen måste korsa ett vattendrag utan båt då ytsim återigen är en bra metod.

Eftersom A-dyk inte har fallskärmsutbildning och det kan vara svårt att få in en Stridsbåt90 eller en ubåt en några A-dyk i ett mindre vattendrag några tiotals mil in från kusten så är det FJS som är bäst lämpade för uppgiften även om A-dyk säkert är bättre övade på dykning och ytsim.

Dessutom har jag för mig att A-dyk framför allt uppträder i mindre enheter (stridspar??).

Eftersom A-dyk inte har fallskärmsutbildning och det kan vara svårt att få in en Stridsbåt90 eller en ubåt en några A-dyk i ett mindre vattendrag några tiotals mil in från kusten så är det FJS som är bäst lämpade för uppgiften även om A-dyk säkert är bättre övade på dykning och ytsim.

Dessutom har jag för mig att A-dyk framför allt uppträder i mindre enheter (stridspar??).

Ja jo då är det nog bättre att använda sig utav FJ, tänkte inte på att det kanske finns platser längre in i landet där man behöver fälla soldaterna i vatten. Sen tror jag att den dag fienden har tagit sig så långt in i landet så finns Amfibiekåren eller A-dyk.

Likaså kan det hända att patrullen måste korsa ett vattendrag utan båt då ytsim återigen är en bra metod.

Men för detta så behövs det väl inte några FJ, det ska väl vanliga soldater också kunna göra?

Men för detta så behövs det väl inte några FJ, det ska väl vanliga soldater också kunna göra?

Mig veterligen är FJS det enda förband utanför kj/adyk som utbildas i ytsim. Min egen utbildning i amfibisk patrullverksamhet inskränker sig till två föga dolda överskeppningar i södra delen av Björklången, men kanske har ytsimmet spritt sig i FM?

EDIT: Såklart, Fredriksson.

Edited by Vysotskij

Mig veterligen är FJS det enda förband utanför kj/adyk som utbildas i ytsim. Min egen utbildning i amfibisk patrullverksamhet inskränker sig till två föga dolda överskeppningar i södra delen av Björklången, men kanske har ytsimmet spritt sig i FM?

Det skulle vara "hattmänniskorna" då, utöver de förband du redan nämnt.

Jag personligen tror inte att ni skall se FJS ytsim som något vs. A-dyk. Båda är grunden spaningsförband där A-dyk dolt kan ta sig in under vattnet (ganska liten del av gångerna) medan FJS kan hoppa in.. inte så förbannat stor skillnad alltså, vi pratar ju bara om ett av sätten att ta sig dit uppgiften skall lösas.

Sedan skall väl ytsimmeriet även ses i ljuset av att FJS blivit SF. M.a.o måste kompetensen upprättas, prövas, utvecklas och bibehållas, det måste ju inte endast genomföras på nivå "anställd" utan även på vpl nivå.

Sen vore det ju en smula fånigt om situationen uppstår att det andra SF förbandet löser uppgift någon annanstans och uppgiften därför måste ställas till IK. "Nä serrö, de går inte.. vatten uschamej... då får ni ringa A-dyk eller Bassäk i stället, sätter du på kaffet, var är min tidning".

FJS har bl.a devisen "Stillastående är tillbakagång", försök se på deras vht utifrån de perspektivet. M.a.o inte "Vad behöver vi öva för att lösa vår uppgift idag" utan mer "Vad måste vi kunna för att var spetsiga om/när/kanske/i övermorgon/om 5 år.." Kanske fler förband som ska börja tänka så.. :Malaj:

GMY

Det skulle vara "hattmänniskorna" då, utöver de förband du redan nämnt.

"Hattmänniskorna" övas i ytsim. Jag kommer dock inte ihåg om det var säkjakt delen eller bassäk snubbarna eller om bådadelar övas i detta transportsätt - kanske någon från förbandet kan svara.