Jump to content

Information om HMS Rörö


loffe.h

Recommended Posts

Enligt boken "ÖRLOGSFARTYG, Svenska makindrivna fartyg under tretungad flagg" av Gustaf von Hofsten och Jan Waernberg är HMS Rörö listad under gruppen "Röjdykarbåtar,min- och dyktendrar". Hon sjösattes 1981 från Karlskronavarvet ,deplacerade 200 ton, hade mått: längd 27m, bredd 8m och djup 3,2 m. Fart 9 knop. Såldes 1994. Tyvärr ingen bild.

 

Leif

Link to comment
Share on other sites

Enligt boken "ÖRLOGSFARTYG, Svenska makindrivna fartyg under tretungad flagg" av Gustaf von Hofsten och Jan Waernberg är HMS Rörö listad under gruppen "Röjdykarbåtar,min- och dyktendrar". Hon sjösattes 1981 från Karlskronavarvet ,deplacerade 200 ton, hade mått: längd 27m, bredd 8m och djup 3,2 m. Fart 9 knop. Såldes 1994. Tyvärr ingen bild.

 

Leif

 

Japp! Men användes hon bara som dykbåt eller??? Vem tillhörde hon då?? Röjdykardiv??

Någon som kan ge lite ljus i mörkret??

 

/Loffe

Link to comment
Share on other sites

Enligt boken "ÖRLOGSFARTYG, Svenska makindrivna fartyg under tretungad flagg" av Gustaf von Hofsten och Jan Waernberg är HMS Rörö listad under gruppen "Röjdykarbåtar,min- och dyktendrar". Hon sjösattes 1981 från Karlskronavarvet ,deplacerade 200 ton, hade mått: längd 27m, bredd 8m och djup 3,2 m. Fart 9 knop. Såldes 1994. Tyvärr ingen bild.

 

Leif

 

Japp! Men användes hon bara som dykbåt eller??? Vem tillhörde hon då?? Röjdykardiv??

Någon som kan ge lite ljus i mörkret??

 

/Loffe

 

Tyvärr inte mycket, men boken som LeffeA refererar till nämner också att hon hade idnr M 50 och att hennes namn aldrig förkortades i dokumentation. Bestyckningen bestod av 1 - 20 mm. HMS Rörö byggdes som fiskebåten Astrid II 1981, och inköptes av Marinen 1988. Hon var utb- och bevftg.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

M 300H - Klaring

 

Det här ska tydligen vara f.d. HMS Rörö, f.d. Astrid II, numera norska Klaring. Byggd i plast.

 

/Per

 

Det stämmer! Vad användes hon till inom försvarsmakten är frågan??

 

/Loffe

 

Ber om ursäkt, men jag trodde du ville ha så mycket info som möjligt om henne.

 

Själv vill jag i alla fall veta allt om detta märkliga fartyg och hennes kortlivade karriär i flottan. Jag tycker det är väldigt märkligt att HMS Rörö inte nämns med en enda stavelse i boken Minsvepare - Med svenska flottans minsvepare under 100 år av Hans Bergström och Paul Swahn (ISBN 91 970700 5X), som är tryckt 1996 och som ändå ska avhandla alla fartyg som någonsin haft nåt att göra med minvapnet på nåt sätt. Så t ex finns alla vedettbåtar genom tiderna med. Hon finns inte heller med i Combat Fleets of the World 1988/89 eller 1990/91, men däremot så finns hon med i Marinkalender 1990, 1992 och 1994 (dock inte med bild).

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Enligt boken "ÖRLOGSFARTYG, Svenska makindrivna fartyg under tretungad flagg" av Gustaf von Hofsten och Jan Waernberg är HMS Rörö listad under gruppen "Röjdykarbåtar,min- och dyktendrar". Hon sjösattes 1981 från Karlskronavarvet ,deplacerade 200 ton, hade mått: längd 27m, bredd 8m och djup 3,2 m. Fart 9 knop. Såldes 1994. Tyvärr ingen bild.

 

Leif

 

Japp! Men användes hon bara som dykbåt eller??? Vem tillhörde hon då?? Röjdykardiv??

Någon som kan ge lite ljus i mörkret??

 

/Loffe

 

Tyvärr inte mycket, men boken som LeffeA refererar till nämner också att hon hade idnr M 50 och att hennes namn aldrig förkortades i dokumentation. Bestyckningen bestod av 1 - 20 mm. HMS Rörö byggdes som fiskebåten Astrid II 1981, och inköptes av Marinen 1988. Hon var utb- och bevftg.

 

/Per

 

utb- och bevftg = ?? Utbildnings och bevakningsföretag????

Link to comment
Share on other sites

M 300H - Klaring

 

Det här ska tydligen vara f.d. HMS Rörö, f.d. Astrid II, numera norska Klaring. Byggd i plast.

 

/Per

 

Det stämmer! Vad användes hon till inom försvarsmakten är frågan??

 

/Loffe

 

Ber om ursäkt, men jag trodde du ville ha så mycket info som möjligt om henne.

 

Själv vill jag i alla fall veta allt om detta märkliga fartyg och hennes kortlivade karriär i flottan. Jag tycker det är väldigt märkligt att HMS Rörö inte nämns med en enda stavelse i boken Minsvepare - Med svenska flottans minsvepare under 100 år av Hans Bergström och Paul Swahn (ISBN 91 970700 5X), som är tryckt 1996 och som ändå ska avhandla alla fartyg som någonsin haft nåt att göra med minvapnet på nåt sätt. Så t ex finns alla vedettbåtar genom tiderna med. Hon finns inte heller med i Combat Fleets of the World 1988/89 eller 1990/91, men däremot så finns hon med i Marinkalender 1990, 1992 och 1994.

 

/Per

 

Du behöver inte be om ursäkt, det ska jag göra om jag lät kort i tonen.....

 

Visst är det lite underligt! Jag ställer frågan då jag har ett mössband från fartyget i min samling och blev då nyfiken när jag sökte info om henne.

 

/Loffe.

Link to comment
Share on other sites

[utb- och bevftg = ?? Utbildnings och bevakningsföretag????

 

Förkortningen 'Bevftg' torde stå för 'Bevakningsfartyg', annars får nån mer kunnig rätta mig.

 

Med tanke på att HMS Rörö är byggd i GRP på Karlskronavarvet 1981 så undrar jag om det kan vara så att hon byggdes redan från början med en tanke att hon skulle kunna användas i flottan som minröjande fiskesmack, röjdykarfartyg, skolfartyg eller nåt liknande om det skulle behövas, och att Marinen var med och betalade en viss del av hennes konstruktionskostnader? Hur många fiskebåtar har Karlskronavarvet byggt egentligen? Kanske hon var ett slags test på om det gick att använda även en toppmodern fiskebåt i Marinens tjänst?

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...