Jump to content

Svenska soldater beskjutna i Afghanistan

Recommended Posts

mil.se :

Svenska soldater attackerade i Afghanistan

Svenska soldater och afghanska poliser har attackerats i ett eldöverfall med direktriktad eld och en sprängladdning. Eldöverfallet inträffade vid niotiden på kvällen afghansk tid, 30 kilometer väster om Mazar-e-Sharif. Inga svenska soldater är skadade eller dödade.

Svenska soldater har besvarat elden. Två afghanska poliser har skadats och en afghansk polis har dödats.

Attacken inträffade under en patrull som genomfördes gemensamt av afghanska polisen och svenska utlandsstyrkan i Afghanistan.

Även:

svd.se

Välplanerat eldöverfall mot svenska soldater

Publicerad: 10 april 2009 kl 14.24 Afghanistan

Svenska soldater och afghansk polis har utsatts för ett eldöverfall med eldhandvapen, kulsprutor, raketgevär och handgranater. En afghanska polis dödades och två skadades i attacken som ägde rum igår kväll cirka 30 kilometer väster om Mazar-e-Sharif i området Chahar Bulak.

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...enska-soldater/

IED-attack mot ISAF-enhet

Publicerad: 17 april 2009 kl 10.45 | Ändrad: 17 april 2009 kl 14.14

Afghanistan En ISAF-enhet utsattes på fredag förmiddag afghansk tid, för en fordonsburen självmordsbombare, cirka 15 km väster om Mazar-e-Sharif i det svenska området. En norsk officer har avlidit.

Inga svenska soldater är skadade och inga svenska soldater var inblandade i händelsen

/Mil.se

Lägger denna post här då det rör vårat verksamhetsområde.

En Norsk UndOff omkom vid smällen.

Värnpliktsnytt i Afghanistan

En norsk underrättelsekonvoj körde förbi en parkerad bil som sprängdes i höjd med att den norska Toyota Landcruisern passerade.

Den svensk-finska beredskapsstyrkan kom iväg.............efter att larmet inkommit.

http://www.varnpliktsnytt.se/Nyheter/april...t-ISAF-styrkor/

Är det verkligen klokt att ange responstider för beredskapsstyrkan?

Men det måste ju ha godkänts så då är det inget problem...

Värnpliktsnytt är på plats i Afghanistan för att "uppleva campen och livet på Utlandsmission."

de verkar ha varit på plats under bara en dag innan det smällde.

En norsk underrättelsekonvoj körde förbi en parkerad bil som sprängdes i höjd med att den norska Toyota Landcruisern passerade.

Den svensk-finska beredskapsstyrkan kom iväg.............efter att larmet inkommit.

Värnpliktsnytt är på plats i Afghanistan för att "uppleva campen och livet på Utlandsmission."

Varför tror du att den nyheten är godkänd? Sen när sysslar FM med att censurera tidningars arbete?

Varför tror du att den nyheten är godkänd? Sen när sysslar FM med att censurera tidningars arbete?

Var för otydlig...

Antog att ansvarig på värnpliktsnytt har läst den och valt att godkänna dess publicering.

Det enda som jag undrade i min frågeställning var om det var så bra att ange responstiden för QRF.

Force protection brukar det kallas, inte censur.

Viss information brukar vara klassad som att endast personal inom styrkan (ISAF, KFOR mm) skall känna till den, det gäller normalt order, lägeskartor, och andra för förbanden viktig information som tex insatstider.

Man kan skriva att insatstyrkan snabbt anlände eller mots om man vill skriva om det utan att lämna ut infromation om hur förbandet agerar till dom som spränger ISAF-fordon....

Sen kan det ju vara så att det här är information som anses vara välkänd av dem som inte borde ha den och därför inte behöver skyddas.

Det är ju ingen raketforskning att ta reda på hur hög beredskap en QRF har....

Var för otydlig...

Antog att ansvarig på värnpliktsnytt har läst den och valt att godkänna dess publicering.

Det enda som jag undrade i min frågeställning var om det var så bra att ange responstiden för QRF.

Nu ska man väl inte tolka den halvtimme som det gällde som sekundinformation utan kanske snarare som en höft skulle jag gissa. Sedan framgår ju inte om detta är standard eller långsammare/snabbare än vanligt.

Har responstiden någon som helst betydelse där nere egentligen? (Alltså jag vet inte, utan undrar) Är inte allt över när QRF kommer på plats ändå? Jag har fått uppfattningen att terrängen gör att det oftast tar tid att komma fram?

För övrigt tror jag att om fi är intresserad av responstid så kontrollerar de väl den på plats istället för att luska reda på den från värnpliktsnytt? Det skulle iaf jag ha gjort.

Jag var nog otydlig också.

1. Jag är tyvärr inte säker på att Värnpliktsnytt kommer ihåg "force protection" när man bloggar från Afghanistan.

2. Värnpliktsnytt har något av en reflexmässig misstanke mot FMs (erkänt klumpiga) försök att hantera media.

3. Jag är väl medveten om konceptet "Force Protection" och har på CNL diskuterat effekterna detta har (och inte har).

och nu har det hänt igen, i Chahar Bulak, som alltid varit ett tillhåll...

mil.se

Konvoj beskjuten i Afghanistan

Publicerad: 23 april 2009 kl 23.40 Afghanistan

En fordonskonvoj ur den svenska utlandsstyrkan i Afghanistan besköts på torsdagen strax innan midnatt, afghansk tid. Inga svenska soldater har skadats eller dödats.

Konvojen befann sig i området Chahar Bulak väster om Mazar-e Sharif när den besköts med finkalibrig eld och granatgevär av typen RPG. Fyra fordon fanns i konvojen och tre av fordonen träffades av finkalibrig eld vilket ledde till att två däck förstördes på ett av fordonen.

Försvarsmakten och ISAF ser kontinuerligt över hotbilden och vidtar motåtgärder för att höja säkerheten.