Drake The LT Posted December 12, 2005 Report Share Posted December 12, 2005 Jag har hört att man kan koppla in en fältapa på fasta telenätet, och att man kan koppla ihop 2 stycken, och snacka utan avgift. Jag undrar vart man kan få tag på en sådan billigt. / P. Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 12, 2005 Report Share Posted December 12, 2005 Jag har hört att man kan koppla in en fältapa på fasta telenätet, och att man kan koppla ihop 2 stycken, och snacka utan avgift. Jag undrar vart man kan få tag på en sådan billigt. / P. Drake Prova närmaste ÖB eller annan överskottsförsäljning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 12, 2005 Report Share Posted December 12, 2005 (edited) jag skulle inte ge mig på det!!! det krävs lite mer än att bara koppla hej vilt i telias nät för att det skall funka. hade c-licens för tele-nät under GU, och var en av de sista vpl, som fick vara inne och röja bland dåvarande televerkets automatstn:er. du kan orsaka rätt rejäla skador, och du lär bli skyldig telia pengar för en ganska lång tid, om du skulle försöka. och med tanke på att det redan för 15 år sen fanns larm för just det du frågar om, och då var det i AXE-systemets barndom, tror ja inte att de har blivit sämre nu. besök av "telianer" är inget man strävar efter. skaffa skype eller annan ip telefoni, kanske inte lika hållbart vid atomvapenanvändning, men gratis och mer hi-tec. Edited December 12, 2005 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted December 12, 2005 Report Share Posted December 12, 2005 Jag har hört att man kan koppla in en fältapa på fasta telenätet, och att man kan koppla ihop 2 stycken, och snacka utan avgift. Jag undrar vart man kan få tag på en sådan billigt. / P. Drake ja om du har en nummerskiva kan du koppla in den och använda precis som en vanlig telefon, utan nummerskiva kan man bara ringa in till den. (LA/LB omkopplaren ?) Du kan inte koppla ihop två telefoner direkt utan att du hyr en lina av telia, och det är inte billigt, om du nu inte drar egen tråd genom terrängen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slurry Posted December 12, 2005 Report Share Posted December 12, 2005 Telias stationer är gjorda för att skicka ut spänning (90V/20Hz) inte för att ta emot spänning.. Skulle du veva lite halv-energiskt på en fräsch M/37 så kommer du lätt upp i 110-120Volt, vilket väldigt få telesystem gillar :P Det finns inget riktigt bra sätt att snålringa på Telias bekostnad, som tidigare nämnts i tråden, håll dig på rätt sida om linjen och ring med Skype eller motsv. istället! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 (edited) Skulle du veva lite halv-energiskt på en fräsch M/37 så kommer du lätt upp i 110-120Volt, vilket väldigt få telesystem gillar har sett detta göras live av en sk "rokare" dock ej han som upphåller sig på detta forum. denne Fk skulle visa sig duktig för en snygg dotter i det enda hus förutom MC-klubben, som hade tele förbindelse på ett gammalt skjutfält utanför skövde/skulltorp. (redan för 15 år sen var kombinationen mc-åkare med mystisk bakgrund, och militär no-go.) Fk lyssnade inte på oss väringar, utan log ett bländvitt leende mot tjejen, och vevade för fullt för att motringa. vi vpl, stod utanför och garvde så vi grät.... Fk kommer ut och skäller på oss, vrålar att "det är ju för faaaan helt tyst i luren" att han var skåning gjorde inte saken bättre. vid återkomst till förläggning skällde även Kompanichef. på oss, för att vi var totalt okontaktbara och bara skrattade så vi tjöt, så fort vi såg klant-fänriken. efter en halvtimme dök en orange bil från televerket upp utanför stabstältet. ur stutsar två tekniker som är minst sagt förbannade. det visar sig att Fk klantarsel har haft ihjäl skaraborgs första AXE-växel, och att teleförbindelser runt skövde, numer bedrivs via räddningstjänstens bilar. Fk klantarsel försöker skylla ifrån sig på oss vpl, varvid vi berättar fakta, Kompanichef vrålar "utgååååå" till Fk klantarsel, och han försvinner tillsammans med televerkets gubbar i deras bil. Kompanichef står nu och tjuter av skratt han också. MC-ord skickas iväg för att meddela Bataljonchef om det inträffade, återkommer inom en timme med en ny "rokare" och en prinssestårta. "rokaren" var till Kompanichef, tårtan var till oss i stabsgrp. visade sig att Fk klantarsel inte var den mest omtyckta personen inom FM, och att hans tilltag att skylla på oss, inte uppskattades av Bataljonchef. kostnaden för Fk klantarsels raggningsförsök blev aldrig känd. om han blev Y-off är inte heller känt, ingen såg honom mer sedan han försvann med televerkets bil. förmodligen dyker han väl upp som ÖB i framtiden.... Edited December 13, 2005 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 (edited) Såg den typen av telefoner på ÖB i Malmö häromdagen. Dock såg jag inte vad de kostade......frågan är bara var man får tag på DL 1000......... Edited December 13, 2005 by c3grp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Vilken kopparkabel som helst duger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mos Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 har kopplat ihop två vid sommarstugan fungerar utmärkt, dock är inte sommarstugan inkopplad på telenätet så det är inga problem, men som det strå vanlig koppartråd fungerar fin fint. Tror de kostade max 100 kr stycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Vilken kopparkabel som helst duger... Häda inte! Symboliken KRÄVER 1000 DL, rullen helst upphängd vid ett träd i vardagsrummet för att inte komma i kontakt med det vågräta planet och väl maskerad. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Och mesen ska stå till höger om trädet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mos Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 ok, kan vara fördel om den är isolerad också, mesars placering spelar ingen roll, man skall troligtvis ha den till annan rulle senare :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Telias stationer är gjorda för att skicka ut spänning (90V/20Hz) inte för att ta emot spänning.. Skulle du veva lite halv-energiskt på en fräsch M/37 så kommer du lätt upp i 110-120Volt, vilket väldigt få telesystem gillar :P Det finns inget riktigt bra sätt att snålringa på Telias bekostnad, som tidigare nämnts i tråden, håll dig på rätt sida om linjen och ring med Skype eller motsv. istället! Helt rätt, kopplar man in sig direkt på telias nät skall veven INTE monteras, se bara till att koppla över den från LB till CB (LokalBatteri till CentralBatteri)(?) så funkar klykan och du kan utan problem använda den hemma (inkommande samtal) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Vilken kopparkabel som helst duger... Häda inte! Symboliken KRÄVER 1000 DL, rullen helst upphängd vid ett träd i vardagsrummet för att inte komma i kontakt med det vågräta planet och väl maskerad. /Krook Här har vi en man av rätta virket! "Vanlig kopparkabel" är att häda!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake The LT Posted December 14, 2005 Author Report Share Posted December 14, 2005 jag skulle inte ge mig på det!!! det krävs lite mer än att bara koppla hej vilt i telias nät för att det skall funka. hade c-licens för tele-nät under GU, och var en av de sista vpl, som fick vara inne och röja bland dåvarande televerkets automatstn:er. du kan orsaka rätt rejäla skador, och du lär bli skyldig telia pengar för en ganska lång tid, om du skulle försöka. och med tanke på att det redan för 15 år sen fanns larm för just det du frågar om, och då var det i AXE-systemets barndom, tror ja inte att de har blivit sämre nu. besök av "telianer" är inget man strävar efter. skaffa skype eller annan ip telefoni, kanske inte lika hållbart vid atomvapenanvändning, men gratis och mer hi-tec. Jaså, du har bredband i din skog du.. Telias stationer är gjorda för att skicka ut spänning (90V/20Hz) inte för att ta emot spänning.. Skulle du veva lite halv-energiskt på en fräsch M/37 så kommer du lätt upp i 110-120Volt, vilket väldigt få telesystem gillar :P Det finns inget riktigt bra sätt att snålringa på Telias bekostnad, som tidigare nämnts i tråden, håll dig på rätt sida om linjen och ring med Skype eller motsv. istället! Jojo, men jag skulle inte veva om jag kopplat in en fältapa på fasta telenätet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Har inskaffat 2 st fältapor idag dragit en anslutning mellan hobbyrummet i förrådet och huset gick ganska bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake The LT Posted December 14, 2005 Author Report Share Posted December 14, 2005 Har inskaffat 2 st fältapor idag dragit en anslutning mellan hobbyrummet i förrådet och huset gick ganska bra Det let ju roligt! hur bar du dig åt då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 var på överskottslager och köpte 2 st fältapor och arméns telekabel, då avståndet mellan förrådet och huset inte var så långt behövde jag inte dra kabeln i nåt träd eller så,sen borrade jag ett mindre hål i väggen ut, drog genom kabel och tätade glipan. sen samma procedur i förrådsväggen, sen koppla in telefonerna och prata Fältapan är väldigt användarvänlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 (edited) Går att väcka sovandes lumparkamrater med också - in med tråden mot tänderna på den snarkandes slashasen och veva på. Ett varv räcker och ger omedelbar effekt *Drömmer sig tillbaka till en tid av hyss och effektiv kreativitet* Edited December 14, 2005 by Toll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake The LT Posted December 14, 2005 Author Report Share Posted December 14, 2005 var på överskottslager och köpte 2 st fältapor och arméns telekabel, då avståndet mellan förrådet och huset inte var så långt behövde jag inte dra kabeln i nåt träd eller så,sen borrade jag ett mindre hål i väggen ut, drog genom kabel och tätade glipan. sen samma procedur i förrådsväggen, sen koppla in telefonerna och prata Fältapan är väldigt användarvänlig Det låter ju riktigt skojj altså Fick du fingerskiva till? Hur mycket gav du för dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Drake: inga fingerskivor tyvärr, jag gav 100:- styck för dom och köpte kabel 100 meter för 100:- men fixade paketpris på 250:- Toll: Hehe, lät skoj ska prova det på någon sovande vän Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 Går att väcka sovandes lumparkamrater med också - in med tråden mot tänderna på den snarkandes slashasen och veva på. Ett varv räcker och ger omedelbar effekt *Drömmer sig tillbaka till en tid av hyss och effektiv kreativitet* Vill minnas att denna metod setts i filmer i tortyr sammanhang. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 (edited) Fältapa är finemang! Fast jag är gammal flottist, håller jag mig med fältapa i huset för att klara sambandet med barnbarnen på vinden. Av någon anledning tycker de att det är roligare att veva och prata i gamle Svarten, än att använda sina flashiga mobiler... Konstigt... Edited December 16, 2005 by Malaj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Köptips: Det fanns (minst) två fältapor på ÖB i Skövde för ~1 vecka sen. Kommer ej ihåg pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 unge herr drake.... om du befinner dig i skogen och saknar bredband är det knappast att rekomendera att du kör "friskt kopplat hälften brunnit" principen. skall inte tala om hur du kopplar upp dig, så vida du inte bor vid ett övn fält, för då kan du ringa en markenring gratis, om du vet vart du kopplar upp dig. när du bryter ett par i en utgrening går ett larm hos telia. som det är nu lär du kunna ringa ett tag innan någon kommer och jagar dig. bara det att de spårar dig rätt friskt. och bara för att du tror på att ingen kan kollar upp din teletrafik, och avlyssna dig, så behöver ju inte det vara så eller hur.... telia har rätt bra ledningscentraler de också. den nya eu-lagen är ju bara tillför att göra vissa saker legalt, som skett sedan marconi och bell tog patent på sina prylar. skulle du däremot lägga in dig över någon annan kanske du kan komma förbi larmet, för att bara åka på värre straff om du blir påkommen. fängelse upp till två år är det för den som avlyssnar teletrafik. om man inte heter staten i förnamn då dvs. detta gäller trådbundert teletrafik dvs, att scanna mobilsamtal är inte straffbart tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake The LT Posted December 18, 2005 Author Report Share Posted December 18, 2005 (edited) unge herr drake.... om du befinner dig i skogen och saknar bredband är det knappast att rekomendera att du kör "friskt kopplat hälften brunnit" principen. skall inte tala om hur du kopplar upp dig, så vida du inte bor vid ett övn fält, för då kan du ringa en markenring gratis, om du vet vart du kopplar upp dig. när du bryter ett par i en utgrening går ett larm hos telia. som det är nu lär du kunna ringa ett tag innan någon kommer och jagar dig. bara det att de spårar dig rätt friskt. och bara för att du tror på att ingen kan kollar upp din teletrafik, och avlyssna dig, så behöver ju inte det vara så eller hur.... telia har rätt bra ledningscentraler de också. den nya eu-lagen är ju bara tillför att göra vissa saker legalt, som skett sedan marconi och bell tog patent på sina prylar. skulle du däremot lägga in dig över någon annan kanske du kan komma förbi larmet, för att bara åka på värre straff om du blir påkommen. fängelse upp till två år är det för den som avlyssnar teletrafik. om man inte heter staten i förnamn då dvs. detta gäller trådbundert teletrafik dvs, att scanna mobilsamtal är inte straffbart tyvärr. Menar du att dom på telia ser att jag använder en fältapa, och användning av fältapa är förbjuden? Skulle väll bara om man vevar lite då som att telia skulle bli tokiga, och spelar polariteten på fältapan nån roll om man kör den på fasta telenätet? Edited December 18, 2005 by Drake The LT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Klinga Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Telia struntar i polaritet eftersom du ändå måste välja CB så är det de som bestämmer polariteten på ledningarna. apan funkar oavsett polaritet. Att koppla in sig på andras ledningar är olagligt men enkelt, telialarm eller inte. att koppla in sig på egna ledningar är nog oxå olagligt även om det låter löjligt. Anledningen är att telia eller om det är PTS måste godkänna all utrustning som används i telenätet och jag tror inte fältapan är godkänd för civilt bruk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake The LT Posted December 19, 2005 Author Report Share Posted December 19, 2005 Telia struntar i polaritet eftersom du ändå måste välja CB så är det de som bestämmer polariteten på ledningarna. apan funkar oavsett polaritet. Att koppla in sig på andras ledningar är olagligt men enkelt, telialarm eller inte. att koppla in sig på egna ledningar är nog oxå olagligt även om det låter löjligt. Anledningen är att telia eller om det är PTS måste godkänna all utrustning som används i telenätet och jag tror inte fältapan är godkänd för civilt bruk. Okej, jag menar ju inte att jag ska gå ut i skogen och nypa en ledning att använda.. tänkte ju mera att ha den hemma... jaja, jag måste få tag på en först.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Vad var det för nytta med "tutknappen" på fältapan? Det ända minnet jag har var att man alltid bad någon nybörjare att prova "headsetet" för att därefter spontantrycka på ovan nämnda knapp. Ni som varit med om det vet ju hur det känns i huvudet.. För när man vevar så ringde det väl i andra änden? Har för övrigt också pratat över telenätet på fältapa, var när man pryade på KA2 i slutet av 90talet. Då kändes det dessutom tekniskt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts