Jump to content

Plutonsmärken?

Guest Guest_Johansson_*

Recommended Posts

Guest Guest_Johansson_*

Hej Forumskamrater!

På den tiden jag låg gjorde min värnplikt var det flera plutoner inklusive min som tog fram pluton/kompanimärken vilket bars på FU90.

Nu har det däremot börjat gå rykten om att detta inte längre får förekomma.

Är det någon som vet vad som gäller nu för tiden?

Med vänlig hälsning Johansson

Tilläggstecken för uniform ska godkännas av HKV. Förbanden kan dock på eget initiativ av förbandschefen fixa utbildningslinjetecken som passar de olika tjänstegrenarna. De utformas i form av båge som bärs på höger ärm och med text, exempelvis "Pansarskytte", "ISDA", "Stridsfordon", mfl.

Utbildningslinjetecken bärs av personal under GU samt personal som utbildar inom respektive funktion.

Plutonsmärken faller inte inom denna ram.

/K

Tyvärr ser man dock fortfarande detta med bataljon- och kompanimärken på höger ärm på m90, definitivt inte enbart i HV.

Om man har grönt ljus från HKV är det väl inga problem eller?

Tyvärr ser man dock fortfarande detta med bataljon- och kompanimärken på höger ärm på m90, definitivt inte enbart i HV.

Enligt min mening korkat isf att först ge ut ett Uniformsreglemente och sen tillåta lokala ändringar. Tror inte det.....

Nu har jag ju inte läst reglementet, utan tänkte mest på det Krook skrev.

Tilläggstecken för uniform ska godkännas av HKV

Därav att jag undrade.

Har väl fortfarande inte fått svar tycker jag.

Egentligen tror jag att du kan svaret på den frågan själv. Naturligtvis så är det GO om man får klartecken från HKV.

/K

Enligt min mening korkat isf att först ge ut ett Uniformsreglemente och sen tillåta lokala ändringar. Tror inte det.....

Inte i närheten så korkat som att ge ut ett reglemente/betsämmelse där du måste redovisa alla GU-kompanier i hela FM.

Den lite smidigare vägen är då att den som skriver reglementet också kan ge tillstånd att bära märken efter prövning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...