Jump to content

Permisuniform?

Recommended Posts

Nogon som vet om alla värnpliktiga får ut permisuniform? Tänker närmast inom flygvapnet i och med att det är mest aktuellt. Läste i "Jag skall bli kustjägare" att de var "tvugna" att resa hem i permisunf.

Har även hört något om en högtidsuniform (eller liknande) vad krävs för att man skall få ut en sådan?

Vad jag vet så får knappt någon ut permisuniformen. Jag har hört att dom får ut den vid speciella tillfällen, t.ex vid Högvakten.

Vet iaf att jag måste åka hem i permisuniformen vid varje ledighet :P

Kan va rätt roligt ibland faktiskt när damerna sitter å stirrar på en :D

Som alla vet: Flickor gillar flottans permisuniform bäst! (Det har jag bestämt) :P

I flygvapnet beror det väl lite på vilken befattning man har om man får ut permisunformen eller inte... Vi fick inte ut ngn permanent men det var å andra sidan aldrig några problem om man nu ville låna en.

Skulle inte det ändras till sommaren eller ngt så att fler skulle få ut en?

Har för mig att någon på det gamla forumet skrev att man f o m i år ska få ut permissionsuniform, oberoende av tjänst och befattning samt att alla ska få basker (blå för "icke-basker-förband") f o m 2003.

Jipiii! Det betyder att jag får basker... :D

Hälsningar, Foxtrot Lima

På Ing 2 2001 så fick vi ansöka hos kompaniadjutanten om vi ville ha permisuniform. Då var det m/60 som gällde vilken inte är riktigt alltför tjusig o modern i sitt snitt. Med båtmössa till förstås. O adj beviljade bara om man det var nåt ordentligt skäl, ex. best man vid bröllop o.s.v.

Frågan är vem som vill skämma ut sig i m/60 då.

Lyckligtvis har dock m/60 utgått från "sortimentet". De fåtal som har kvar den är väl HV-befäl som inte hunnit/orkat byta till nya samt ÖB.

Frågan är vem som vill skämma ut sig i m/60 då.

Skämmas? Inte skäms man för att visa att man representerat nåt underbart :D

Man ska va stolt över sin vackra uniform (Även om det är en m/60) :P

Ofta ser jag på Knutpunkten i Helsingborg vpl som kommer gående med fältuniformen och en grön väska, på väg på helgpermis. Frågan lyder;

Är det meningen att man ska åka hem i fältkläderna, är inte de "arbetskläder"?

MVH

Tobias

Meningen är, som jag har förstått det hela, att alla vpl ska få ut en M/87 uniform (grön antar jag, har sett blå modell också?) utöver de två M/90 fältuniformerna.

Personligen tycker jag det är bra att vpl ska få ut ordentliga permissionsuniformer. Dels för att man ser bättre ut i den (fåfängan som talar! :D ) och dels för att det inte ser så "militaristiskt" ut med M/87:an enligt min mening.

*Drömmer mig bort i framtiden med M/87:a och blå basker* ;)

Förresten, man får väl ut gradbeteckningar till M/87:an också hoppas jag??

Hälsningar, Foxtrot Lima

Jaja... Men jag har sett två färger på M/87:an. Det finns tydligen en blå för typ Flygvapnet och Marinen och en grön för Armén. Å andra sidan har jag sett armébefäl med blå M/87:a. Det är jäkligt skumt det här med uniformer. ???

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Marinen och flygvapnet bär uniform m/87.

Armén bär uniform m/87A.

Skillnaden är att arméns uniform är stålgrå (Samma färg som m/60) samt att marinens uniform inte har axelklaffar.

Marinen kan också bära uniform m/48.

Någon grön variant på m/87 finns ej.

Basker bärs till permissionsuniform samt till fältuniform enligt förbandschefs bestämmande.

Detta innebär att basker kan bäras vid daglig tjänst på regementet men den bärs ej under t.ex. fältövningar.

Ang. m/87

Det finns en grön modell, dock bara byxa samt tröja m/87. Det är ingen permisuniform, det är en arbetsdräkt.

Armén har en stålgrå m/87, flottan och flygvapnet har blå.

Ang gradbeteckningar och truppslagsmärken på m/87.

Som det är nu bär man dem enligt UniRFM... är en remiss ute på just truppslagsmärken till nya UniRFM, i vilken baskerfrågan även tas upp.

Kan väl ta upp baskerfrågan på en gång.

De som har basker i dagsläget behåller den.

Inf får en svart basker med ett baskertecken (ej fastställt, remissförslaget jag sett ser ut som korslagda bössor i brons)

Art, Ing, Sign, Träng och Lv får mörkblå basker med för truppslaget specifikt baskermärke. (Mörkblå typ gamla pansarbaskern) Denne bäres till m/87 alt till m/90 enligt förbandschefs bestämmande.

Puh, det var väl allt det. Ja just det, detta gäller tidigast från våren/sommaren 2003.

Slut. Kom.

/Anders

Som representant för Amfibiekåren så kan jag informera er att permisuniformen för KJ/Amf tillåts att brukas efter det att man erhållit den gröna baskern.

Vissa undantag kan ges, t.ex vid dödsfall inom familjen etc. då man måste ta en plötslig permis och inte har en basker. Då får man ha den blåa baskern (ifall det fortfarande finns sådana kvar), eller mössa modell "korvkiosk".

Permisuniformen är m/87.

Guest Sudden

*Puh* Jag hade fått för mig att alla förband som inte redan hade basker skulle få en ljusblå, eller blå.

Men där var jag visst ute å velade.

Guest Lindman

jo alla ska väl få basker nu i början av 2003!

jag har aldrig förstått varifrån denna baskerhysteri har kommit ifrån? är det från högre instans eller från vanliga värnpliktiga (framfört under t.ex. Värnpliktskongressen).

personligen tycker jag det är lite jantelag över det hela.

Sällan, snubben, sällan! Så jäkla snygg är den inte tycker jag. Basker bidrar bara till attitydproblem hos vissa personer som "erövrat" den och anser att alla andra inom FM är mindre värda.

Det betyder inte att jag ringaktar dess betydelse för den som lyckats uppnå kraven för att få en basker. Jag bara menar att ur en ren estetisk aspekt är den ingen höjdare... :D

Hälsningar, Foxtrot Lima

som sagt.

Det är inget fel med att vara stolt över sin basker, tvärtom. Tyvärr verkar det dock ofta som att baskern medför en förbannelse som får bäraren att tro sig vara förmer än alla andra. :P

Skärmmössa rulez fortfarande enligt mig... Men jag antar att det skulle bli på tok för dyrt att löpa in sådana till alla lumpare.

Hälsningar, Foxtrot Lima