Jump to content

Vad för basker blir det ?


Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan väl mest hålla med... var innan placerad som robot-GB på P7, ska nu vara Fbassäk-GB på F17. En del folk tycker jag är konstig som "byter bort baskern", men jag tar hellre en utbildning som jag tror passar mig bättre...

 

Jag får ju vara ärlig och säga att jag tycker att en basker är helt klart ett plus, då jag tycker att den är en snygg uniformsattiralj (vore dumt att förneka), men jag tror nog att folk håller med mig att man som i mitt fall hellre skippar den om man istället får en trevligare utbildning... som folk påpekat här så är det (läs: bör det inte vara) huvudbonaden som spelar någon roll där.

Link to comment
Share on other sites

Varför är det så VIKTIGT om man får en basker....det är ju bara en tygbit.

För dom som har fått den och kämpat är det nog mer än en tygbit. (dem flesta iaf)

vet att baskern inte är ett utbildings tecken, men för dom som ligger på förband där baskern har en speciell färg är det förmidligen något speciellt för dem...

Som jag ser det skulle endast dom som hadde basker för... humm... 10 årsen? ha den kvar samt alla andra kan få ha korvmössa.

 

Basker är ju mycket snyggare än kepa, samt att dom (flesta antar jag) som har en avlägger ett hårt prov för att få den.

Heder åt baskern.

 

Ska bli skoj att sa alla xxxxxxxxxx i HV med basker. (pinsamt)

Kanske inte i insatsplutonerna, men i många mindre kan kompanier är det slappt å massa xxxxxx, skall bli kul att se hur det kommer seut... svamp armén kanske? :lol:

 

EDIT: Förmodligen är det så att man vill se bra ut... basker ser ju bra ut till unform... man kan ställa en motfråga, Varför vill man ha märkes kläder? varför vill man ha märkes skor? osv...

 

Som jag ser det ser man lite.... "Hårdare ut" med basker... man ser helt enkelt ball ut med basker, cool häftig mega soldat... sen kan man komma med löjliga bortförklaring om att så är inte fallet... "jag vill ha basker för att bla bla bla..."

Jag erkänner... Jag skulle ha velat legat i ett gu förband som hadde basker för att det är ballt. :D:lol::baskerHV:8-/

tror dom flesta tycker så... varför har utlandstyrkan basker? inte är det för att det är en bra huvudbonad... tror "proffsigt" utseende har mcyket emd valet av huvudbonad att göra i deras fall... varför förneka?

 

Basker -ÄR- ballt.

Basker -ÄR- Coolt.

 

Pricis som skataren vill ha hängiga byxor för att det är ballt i hans ögon vill krigare ha basker eller hatten som bassäk har för att det är ballt.

:banana:banana:lol::banana:lol::banana:lol::banana:lol::banana:lol::banana:banana

 

 

Wittman inte längre i förnekles stadiet...

har man undform gör man allt för atts e så ball och cool ut som möjligt.

Ser man på månag poersonliga bilder på detta forum så blir jag sur om folk förnekar det... varför skulle man annars posera i basker med camo eller liknande i bilder som inte alls har med verkligehetn att göra? alla är vi barn eller? ,O

 

 

/edit- censurerar lite fula ord på en grupp människor. Ta dina påhopp nån annanstans Wittman / Kimster

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

Samt har jag fått reda på att vakterna på K3 inte får bära baskern på regementet utan bara till permisuniform när de är lediga.

Vakterna på K3 får, som tidigare sagts, ut den gröna baskerna utan något som helst baskerprov. De får dock endast bära basker till m/87. Vill de bära baskern till m/90 så måste de genomföra ett baskerprov.

 

När vårt baskerprov gick av stapeln så deltog även 6 st. vakter. Vakterna gick med LK 70 medan vi gick med LK 100. Jag kan dock inte uttala mig om hur tungt de bar, då jag aldrig kännde på deras ryggsäck. Av de 6, som bildade en egen "vaktpatrull", så gick endast 2 st. i mål. Eftersom deras patrull blev så kraftigt reducerad så fick de 2 kvarvarande genomföra de sista milen tillsammans med en av KB-patrullerna.

Mer om detta kan läsas här (tänk på att bilderna är tagna direkt efter baskercermonin, därav deras något underliga stukningar :D )

 

Något som stuckit mycket i ögat på vissa är att vakterna får ut sin basker INNAN vi ens gör vårt baskerprov. Vilket i praktiken innebär att de åker hem i m/87 och basker medan vi hänvisas till civila kläder. Detta kan tyckas vara olyckligt, men befälen hänvisar till att de bara följer reglerna.. slut om det..

 

Sen ang. ryktet om att den lite mer ljusgröna basker, som kan ses på vissa oss, skulle vara "svårare" att ta så kan jag bara säga ett det är en klar missupfattning. Denna basker är en något mer lättstukad basker som kan inköpas på regementsbutiken (för typ 150 spenn) efter genomfört baskerprov. Den har alltså igenting med hårdheten på baskerprovet att göra. Den är ej heller knuten till just LBB (den luftburna bataljonen) utan kan köpas av ALLA som genomfört baskerprovet.

 

Hoppas det klarnade lite! 8-/

Link to comment
Share on other sites

Endast Flygbasjägarna bär basker inom flygvapnet.

Hkpflj då? :unsure:

mmm....

Fundera på den ett litet tag... Och tänk på vad du skrev.

.

.

.

.

.

.

.

.

Så, Helikopterflottiljen och Flugvapet är två olika enheter.

HKPflj ligger inte under FV.

 

//Yman HKPn.gif

Link to comment
Share on other sites

Just fasen, det var så det var. Jag hade för mig att det var nåt lurigt med det där men jag kom inte på vad.

Och www.mil.se är inte till stor hjälp då hkpflj ligger under FV där.

 

Men hkp är ju ändå under FTK om jag inte är helt ute och svävar?

Och det ränner ju hkp-folk (med blåa baskrar) på flygflottiljerna, alltså har jag nästan ett halvt rätt! ,O

Link to comment
Share on other sites

Just fasen, det var så det var. Jag hade för mig att det var nåt lurigt med det där men jag kom inte på vad.

Och www.mil.se är inte till stor hjälp då hkpflj ligger under FV där.

 

Men hkp är ju ändå under FTK om jag inte är helt ute och svävar?

Och det ränner ju hkp-folk (med blåa baskrar) på flygflottiljerna, alltså har jag nästan ett halvt rätt!  :unsure:

Det ränner runt en hel del hkp-folk med MELLAN-blåa baskrar på ett antal flott- och armébaser också... :P

Link to comment
Share on other sites

Så, Helikopterflottiljen och Flugvapet är två olika enheter.

HKPflj ligger inte under FV.

Hmmm, jag hade för mig att man i den senaste omorganisationen återförde Helikopterflottiljen till att organisatoriskt ligga under Flygvapnet?

Rätt, från 1 januari 2003 är Hkpflj en flottilj i FV.

Från 4. hkpbat:

1998 samlades samtliga helikopterförband ur Armén, Marinen och Flygvapnet till en organisation, Försvarsmaktens Helikopterflottilj.

 

2003 gick helikopterflottiljen in som en flottilj i Flygvapnet

Finns fler källor på detta men inget jag orkar leta reda på nu.

 

Men för att återgå till baskrar så finns lite om det baskerprov som genomfördes på 1. hkpskv här.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu en sak som jag undrat över väldigt länge: får stadsskyttesoldater på Livgardet bära basker? (svart basker isåfall?) Det stod på deras hemsida att dom bär fälmössa 90 men jag såg några SSK-Pb när dom bevakade ubåtsvapnets 100-årsdag i Sthlm i somras, så man börjar ju undra... :/

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Svar nej!

 

Endast Flygbasjägarna bär basker inom flygvapnet.

 

 

Samt har jag fått reda på att vakterna på K3 inte får bära baskern på regementet utan bara till permisuniform när de är lediga.

 

Nu ska faktiskt samtliga inom Flygvapnet få basker, mörkblå sådan

Link to comment
Share on other sites

Hoppas inte på för mycket min vän.  :lala: Det är gaaaaaaaanska ovanligt med grönbasker-prydda vaktsoldater i detta avlånga land. Vill du bli nån rambo så kan du skaffa ett rött pannband och jaga med pilbåge i skogen.

Men det finn förådare med grön basker....så varför ska inte vaktsoldaterna ha.

 

 

Öh, vad menade du med det här?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Svar nej!

 

Endast Flygbasjägarna bär basker inom flygvapnet.

 

 

Samt har jag fått reda på att vakterna på K3 inte får bära baskern på regementet utan bara till permisuniform när de är lediga.

 

Nu ska faktiskt samtliga inom Flygvapnet få basker, mörkblå sådan

 

Extremt medveten om det...

 

http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=373462

Link to comment
Share on other sites

Är evigt trött på detta penis jämförande som alltid skall förekomma i dessa sammanhang.

Min är större än din därför att jag gjorde något som kallas för Jägartjänst, men du körde en lastbil i trängtrupperna.

Vad är detta för satans resonemang ? Och det är återkommande !

- Varför skall de ha basker ?

- Det är bara jägare som skall ha basker. (från en jägare givetvis)

- Det är bara elitförband som jägare och amf som skall ha basker. ( en amf soldat kanske ?)

- Men det var pansar som var först...

Också vidare, det är TRAMS !!

 

Nä ni killar och tjejer som gör er plikt på signal- eller trängtrupper, inom infanteriet eller på flyget eller var ni nu är.

Bär er basker och ert förbandstecken med stolthet, vissa upp vilka ni är och var ni kommer ifrån.

För det är vad det handlar om att känna sig stolt över sitt förband och sin tjänst.

 

 

Detta var mitt första inlägg i basker diskutionen och jag lovar mitt sista.

 

/M21, infanterist i själ och hjärta tills den dag mina knän klappar ihop.

Edited by M21
Link to comment
Share on other sites

Men!

 

Varför tycker alla att baskern är det viktiga?

 

Brudarna vet ju endå inte vad färgerna betyder. :P :)

 

Nä, men ärligt. Baskern visar ju att du klarat baskerprovet i slutet av din GSU och då är du ju inte färdigutbildad. Men efter slutövningen så är det ingen som skryter med om vad man gjorde och då är man färdigutbildad och skall vara "på toppen av sin karriär" så att säga (som många tror att man ligger på när man fått den s.k. tygbiten med en liten obetydlig mässingsbit fastsydd).

 

Alla gör ju i stort sett samma GSU men varför är det ingen som säger "titta jag har en berghaus men du har bara en LK100. Du är en dålig soldat."?

:/

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Är evigt trött på detta penis jämförande som alltid skall förekomma i dessa sammanhang.

Min är större än din därför att jag gjorde något som kallas för Jägartjänst, men du körde en lastbil i trängtrupperna.

Vad är detta för satans resonemang ? Och det är återkommande !

- Varför skall de ha basker ?

- Det är bara jägare som skall ha basker. (från en jägare givetvis)

- Det är bara elitförband som jägare och amf som skall ha basker. ( en amf soldat kanske ?)

- Men det var pansar som var först...

Också vidare, det är TRAMS !!

 

Nä ni killar och tjejer som gör er plikt på signal- eller trängtrupper, inom infanteriet eller på flyget eller var ni nu är.

Bär er basker och ert förbandstecken med stolthet, vissa upp vilka ni är och var ni kommer ifrån.

För det är vad det handlar om att känna sig stolt över sitt förband och sin tjänst.

 

 

Detta var mitt första inlägg i basker diskutionen och jag lovar mitt sista.

 

/M21, infanterist i själ och hjärta tills den dag mina knän klappar ihop.

 

Bra, för jag börjar nämligen bli trött på de som är trötta på baskerjämförelse. Jag tror det är mer snack från de som skriver hur kassa baskerdiskussioner är än de som snackar om baskern (i formen - mäter "penis").

Inte för att jag gillar penisjämförelse (vilket de flesta borde veta vid det här laget) men vissa saker går att disskutera fortfarande, utan att behöva komma in på vem som är bäst

 

 

Alla gör ju i stort sett samma GSU men varför är det ingen som säger "titta jag har en berghaus men du har bara en LK100. Du är en dålig soldat."?

:/

 

Därför att ryggsäcken har inte en gång varit ett utbildningstecken som man vart tvungen att kämpa stenhårt för att få.

Link to comment
Share on other sites

Nog om basker tjötet, alla kommer ändå få samma märke på axeln och exakta likadana baskrar inom en snar framtid! :D

 

Mvh - FBJ bryngelfors

 

Precis, snart har vi väl bara ett förband kvar och då kommer man nog på att det går lika bra med civila kläder...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...